Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Shadowcat skrev:
-------------------------------------------------------
> blir en tur till Storskogen vid Jälla för mig
> idag efter middagen...aldrig varit där förr, men
> nån gång ska väl vara den första :D

Intressant. Du får avlägga rapport.

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
kom iväg lagom till regnet...så det var lerigt och blött samt blött och lerigt, dvs inte riktigt min smak...

eftersom jag aldrig varit iväg mot Storskogen och hade aning bristfällig karta, blev det en Linnestig a la lervälling och sen efter x antal felkörningar och ett dopp i ett dike, så hittade jag till Storskogen och flera stigar in i den...men då var jag blöt, kall och en aning skakad av mitt ofrivilliga dikesbad, så jag tog bara en kort stig och vände hemåt. Ska absolut dit igen! Det är ca fyra km på fin cykelväg utefter väg 288 från Gränby centrum.

nu är både jag och cykeln rena och jag njuter av en kopp rött te :D

Onsdagscykling i Uppsala
Det blir mindre pissigt väder ikväll enligt prognosen så jag tänkte köra en sväng. Hinner dock inte till tradtionell onsdagstid utan tänkte föreslå 19:00 istället.

Tempot blir lugnt så eventuella nybörjare hinner med. Om intresse finns så kör vi lite teknikträning.

Lunsen eller Nåsten? Nåsten lär vara fullt med kladdlera men klassikern borde vara körbar.

Onsdagscykling i Uppsala
s: lockande...men beror hur snabbt jag hinner tvätta, enda tvättid denna veckan var 17-19 ikväll. Var skulle man möta upp isåfall? Skulle hinna lugnt till 19.30 :D

Onsdagscykling i Uppsala
19:30 funkar.

Vi skulle faktiskt lika gärna kunna köra i Nåsten. Man lär bli blöt och lerig vart man än kör. =)

Plats 1A. (Se första inlägget i tråden.)

Onsdagscykling i Uppsala
Eduardo skrev:
> Det finns en chans att jag kan göra comeback i kväll.

Kul! Det var längesedan man såg dig i skogen.

Onsdagscykling i Uppsala
Helt ok faktisk. Flera riktigt blöta passager såklart, men klassikern klarar sig ändå förhållandevis bra. Jag var nästan torr om skorna när jag kom hem.

Bra uppslutning i kväll. Vi blev hela sju stycken trots att bara två och en halv anmält sig i förväg.

Onsdagscykling i Uppsala
Södra vändan i Lunsen var inte och leka (Bambi på is) med idag, myggen var väldigt pigga, tror jag svalde 8-9 stycken. Jag hade nog hellre hängt med er om jag hade vetat, men det kändes oerhört långt till Nåsten när jag stack ut ;) Oerhört jobbigt med ny cykel, allt blev liksom annorlunda.

Skrmavbild2012-07-11kl.20.04.56.png

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
Kan ju meddela att på Åreskutan var det snustorrt och supersnabbt idag, undantaget ett par snöfält på högzon. Martinpetter har tagit sitt förnuft till fånga och åkt hit för att torsdagscykla, vilket alla borde göra.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Sådärja! Snygg hoj, men är den inte väldigt
> ren? Bar du ut den i skogen?

Går inte att bära den, den väger ett ton minst. 2,40 däcken gör att man flyter fram på leran och då bli man inte smutsig. Fast på blöt sten var däcken rätt och slätt ....inte så bra. Synd att det inte finns Race King i 2,35-2,40. Kul med gungstol är väl det samlade intrycket av cykeln.

Onsdagscykling i Uppsala
-XIII-: hur mycket luft har du i däcken? Jag har aldrig provad dom där men jag hade BB på min gunghäst och det va ett jäkla grepp när det va blött!

Kristin: ja vissa har det bra:)

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Helt ok faktisk. Flera riktigt blöta passager
> såklart, men klassikern klarar sig ändå
> förhållandevis bra. Jag var nästan torr om
> skorna när jag kom hem.
>
>
>
> Bra uppslutning i kväll. Vi blev hela sju stycken
> trots att bara två och en halv anmält sig i
> förväg.

Tack för igår :) Det var skoj, även om jag fegade och bar cykeln lite här och där *host host* inte lika öm i kroppen som jag befarat...mest händerna?!? Hoppas det blir fler onsdagsturer i sommar!

Onsdagscykling i Uppsala
Shadowcat skrev:
> hej...nån som tänkt ut imorgon kväll?

Jag är sugen. Har du tänkt någon speciell tur? Jag sprang i Nåsten i söndags och det var vatten till knäna på många ställen.

Onsdagscykling i Uppsala
är nästan total nybörjare och helt vilse på egen hand i skogarna här...kan tänka mig varsom...bor i Salabacke, så om du vet nåt på norra sidan av stan ;) varit ut en del i Vedyxa och Storskogen, men antingen är det för svårt eller för lätt...och blött är det nog överallt nu :D

Onsdagscykling i Uppsala
Jag har nött de flesta leder söder-väster om stan under så många år att mer än gärna provar gärna Vedyxa. Jag ska se om Svaje är hemma och jag kan tubba honom till att komma med.

Onsdagscykling i Uppsala
Det ser ut som om jag inte kommer loss från jobbet förrän ganska sent så jag måste tyvärr backa på att cykla idag. Återkommer om det blir någon ändring under dagen.

Onsdagscykling i Uppsala
Ledsen men jag var på Flustret istället... :)
Skall försöka komma ut lite mer i skogen. Har varit mer inställd på landsväg och downhill i år. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Tror jag behöver guide i Nåsten nångång, i princip alla stigar jag var på bestod av vatten över såpspång eller LERA idag. Efteråt var Lunsen var rena lyxen i jmf. Fick iaf en anledning att tvätta cykeln. Tog ingen bild i Nåsten, min kamera är bara IPX7-klassad.

Skrmavbild2012-09-03kl.18.04.21.png

Lera + vatten är egentligen inget problem så länge man avslutar med vatten och inte med leran.

Skrmavbild2012-09-03kl.17.58.35.png

Senast ändrad:
Onsdagscykling i Uppsala
Skrmavbild2012-09-05kl.20.26.59.png

Blev en onsdagscykling på en onsdag. En rövit Specialized (gissar jag) hängde på en bit men lämnade mig (se pil) och skulle till Stordammen för där fanns bra stig. Jag hörde också andra cyklister på ingång 19:28 vid Flottsund men jag tog skogsvägen hemåt. Riktigt fin och snabb Lunsen idag.

Onsdagscykling i Uppsala
Nåsten var ett helvete kan jag meddela. Eländet är nu officiellt klassat som sjöbotten.

Jag skulle hållit fast vid ursprungsplanen och cyklat i Lunsen istället.

Onsdagscykling i Uppsala
Nåsten var bra idag och turen nr 6 "hundslädevändan" öster om namnlösa kärret var riktigt fin.
Kört Nåsten kanske 10-15 ggr senaste veckorna och håller med att vissa vändor blir klart knepiga efter nederbörd.

Onsdagscykling i Uppsala
Så lite onsdagscykling med ren fin cykel i solen.

Skrmavbild2012-09-08kl.19.08.23.png

Lite snurr i Lunsen, torrt och fint även på södra slingan. Såg bara några stycken på cykel. En på Scott som rastade sin flickvän, ehem ursäkta..men det såg faktiskt ut så, hon höll ett riktigt seriöst löptempo iaf.

Skrmavbild2012-09-08kl.19.00.29.png

Överväxt spång, cyklar INGEN längre eller?

Skrmavbild2012-09-08kl.19.08.09.png

Mötte en TREK och...en cykel till vid Sunnerstabacken som hade riktning mot Lunsen. 400 meter spång är ju kul, lite väl skarpa kurvor bara, tror jag blev fotad där, varför vet jag inte.

Skrmavbild2012-09-08kl.19.03.44.png

Lite cykling på duathlonbanan och kaffe med utsikt på åsen.

Skrmavbild2012-09-08kl.19.07.55.png

Testade Gula Stigen för första gången någonsin och gillar man lera så....men den där trappan var ju rätt kul nedför...blev rätt överraskad när den bara fanns där. Blev jagad av en cykelgalen hund på Gipen, hade sagt till hundägaren att det var ok, hon höll på att träna bort det, verkade ju inte gå så bra direkt :) Mötte en Scott och en....till cykel.

Skrmavbild2012-09-08kl.18.32.46.png

Suck, tack Gula Stigen för min leriga cykel. Lite overkill med en stigcykel där men stora klingan skall väl också slitas lite kanske. Lätt XC hade nog passat bäst men jag hade inte med en sån.

Skrmavbild2012-09-08kl.19.07.30.png

Cyklade Flottsund mot Sävja på hemvägen, TVÅ nya spänger strax innan Södra Sävja parkeringen, tom fasade i ändarna för cyklister antar jag, phantastique! Ny vägvisare också för att man inte skall komma vilse :) Cykelturen får trots smuts på cykeln fem av fem spänger.

Skrmavbild2012-09-08kl.19.07.20.png

Onsdagscykling i Uppsala
Har "återupptäckt" MTB igen så jag har roat mig med att köra igenom de flesta stigarna i Nåsten under den senaste tiden.
http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm är ju en väldigt bra tillgång men jag saknar någon slags uppdateringsfunktion. Nåsten är ju ett väldigt väderkänsligt område så jag funderar på att
lägga upp nån slags uppdatering (här) baserat på vädret. Tanken skulle kanske vara att lägga upp en lista med de spår som för närvarande är farbara.

Tillbaka
Topp