lachamello skrev:
-------------------------------------------------------
> Vid punkt A valde vi av nån anledning att följa
> en Kommungräns. Kommungränsen visade sig efter
> en knapp km vara betydligt lättare att följa på
> kartan än i verkligheten.
Det är en s k "rågång", den markerar också södra gränsen till naturreservatet. Vi har cyklat den några gånger, och gått den en gång. Man måste förbi ett kärr, som kan framstå som ett tröstlöst träsk, men när man väl är förbi det så funkar stigen igen. Bitvis är den kul, bitvis är den knappt cykelbar. När rågången svängt norrut finns gott om exit-möjligheter, en massa småstigar efter folk som strövat in i Lunsen från väg 255. Rågången skulle kunna bli en verkligt kul led, teknisk och knixig, men i princip skulle det krävas att man spångar ett par ställen; d v s en nödvändig förutsättning är att kommun och markägare är med på noterna.
Sydväst om träsket finns en liten skogsväg, som kommer upp från 255an. Jag har tagit mig igenom, från stigen ni var på längs rågången, ett par gånger, men hittills har jag misslyckats med att finna en fungerande stig. Att hoja där vore helt lagligt och en förbindelse vore praktisk.
I reservatsplanen sägs f ö att man ska anlägga en ny stig, från första/sista trappan på led 2, söderut, som skulle ansluta till led 16. Denna är söderut helt vanskött, förstörd av stora skogsmaskinspår etc, men den skulle kunna bli jättekul om den vårdades och man anlade ny stig norröver från trappan på led 2.
> Senare på säsongen kan det vara värt att följa
> den led som går via punkterna 7-8-9-10-11.
Tveksam av två skäl, i) för surt, ii) förbjudet. Vinterleden går över kärr o mossar, som är fina att åka längdskidor på när de är frusna och täckta av snö, men de vore närmast hopplösa att hoja. Vi har hojat in västerifrån och vänt vid första eller andra träsket. Enligt reservatsföreskrifterna får man endast hoja på markerade leder, och det är praktiskt taget omöjligt att följa leden, eftersom det är så surt. Här finns en politisk bit också, det blir alltfler som hojar i Lunsen, mötte folk igår som vi aldrig sett förr, och då är det bra om kommunen uppfattar det som att cyklisterna följer föreskrifterna och håller sig på stigarna och inte plöjer upp cykelspår i känsliga kärr. Söder om rågången är det däremot fritt fram att hoja var man vill. Och det finns en del stig, som inte finns med på MTB runt Uppsala, bl a en genom Tjäderleksbergen fr led 30 till 16 som jag åkt ett par gånger. På gamla kartor finns en stig från Kyrkstigen (led 20) genom Tjäderleksbergen.