Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Vi har fullt upp med att dega och dricka öl i solen. Åtminstone har jag det och alla andra jag såg när jag tog ett varv runt stan på fixin på väg hem från jobbet och det är vad jag själv tänker ägna mig åt dagen ut. You should too.

Onsdagscykling i Uppsala
jepp, ska det från och med nu. Vilken uteservering rekomenderas?

det var fint i skogen, men jag lyckades stoppa ner ena benet till knät i ett surhål. Härligt!

Onsdagscykling i Uppsala
Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som vill ut på förmiddan imorn?

Japp är det 10.00 vid Plantis, det skulle passa mig för då kan jag få lift in
sen får jag väl hoja hem. Bilen har andra planer än vad jag har nämnligen...

Onsdagscykling i Uppsala
vi får se vad som händer på 19 och när jag kommer upp imorrn. eventuellt kommer jag sent och tar nån annan väg ut. Orv, kan jag ringa dig om det blir så? Kan/vill du pm'a mobilnr?

Onsdagscykling i Uppsala
pepe skrev:
> Orv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som vill ut på förmiddan imorn?
>
> Japp är det 10.00 vid Plantis, det skulle passa
> mig för då kan jag få lift in
> sen får jag väl hoja hem. Bilen har andra planer
> än vad jag har nämnligen...

10 vid Plantis, då blir vi minst 3 st. Khul! Varje km i benen inför Kolmårdsbiken är välkommen.

Onsdagscykling i Uppsala
Härlig tur i Lunsen idag.

orv på spång:
P1090718.JPG ht=544

Jamie på spång:
P1090719.JPG ht=544

lachamello på spång:
P1090720.JPG ht=544

pepe på spång (nästan):
P1090721.JPG ht=544

pepe rejsar:
P1090725.JPG ht=544

Jamie badar cykeln:
P1090728.JPG ht=544

lachamello badar cykeln:
P1090733.JPG ht=544

lachamello på långspången:
P1090740.JPG ht=544

pepe i roliga backen:
P1090743.JPG ht=544

lachamello i roliga backen:
P1090747.JPG ht=544

Jamie i roliga backen:
P1090754.JPG ht=544

orv i roliga backen:
P1090757.JPG ht=544

Jag får tillfälle att öva drops medan orv övar på att sikta med kameran:
P1090780.JPG ht=544

P1090781.JPG ht=544

P1090782.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Synd att ni inte hängde på David och mig, det blev en ovanlig naturupplevelse.
Vi valde att pröva en outforskad stig och snart var vi liiite off råd. Tack vare en GPS och några inlagda punkter kunde vi med cyklarna på axeln träska vidare tills vi slutligen nådde mer kända avsnitt. Men kul hade vi...

Onsdagscykling i Uppsala
pepe skrev:

> Vi valde att pröva en outforskad stig och snart
> var vi liiite off råd.

Låter spännande. Var? Vilken stig? Elisabeth jobbade idag, så vi kom ut sent. Hade en härlig tur fr Plantskolan, Stordammen, Surstagärdena, Andkärrsleden.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> pepe skrev:
> -----
>
> > Vi valde att pröva en outforskad stig och
> snart
> > var vi liiite off råd.
>
> Låter spännande. Var? Vilken stig?

Ja du det där får nog David reda ut med sin karta, men vi avvek från södra vändan för att sedan hamna på vinterleden som kommer fram vid sista steget på 2an. Tror jag?

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> pepe skrev:
> -----
>
> > Vi valde att pröva en outforskad stig och
> snart
> > var vi liiite off råd.
>
> Låter spännande. Var? Vilken stig? Elisabeth
> jobbade idag, så vi kom ut sent. Hade en härlig
> tur fr Plantskolan, Stordammen, Surstagärdena,
> Andkärrsleden.

Ska försöka lägga ut tracken efter middagen om vi inte sörplar i oss hela bag-in-boxen.

Onsdagscykling i Uppsala
pepe skrev:
> Per skrev:
> -----
> > pepe skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Vi valde att pröva en outforskad stig och
> > snart
> > > var vi liiite off råd.
> >
> > Låter spännande. Var? Vilken stig?
>
> Ja du det där får nog David reda ut med sin
> karta, men vi avvek från södra vändan för att
> sedan hamna på vinterleden som kommer fram vid
> sista steget på 3an. Tror jag?

Vi cyklade väl tinad vinterled och vadade sankmark släpandes cykel.

Onsdagscykling i Uppsala
Osså en trackmap från dagens övning inkl Pepes och min "swamp tour".

Trackmap080426-MTBLunsen.jpg ht=658

Vid punkt A valde vi av nån anledning att följa en Kommungräns. Kommungränsen visade sig efter en knapp km vara betydligt lättare att följa på kartan än i verkligheten. I alla fall på cykel. Vi beslutade därför att sätta kurs mot brytpunkt 07, som var en punkt som jag markerat vid en egen utflykt i höstas och som jag bedömda vara mindre ocyklingsbar än den sankmark vi upplevde längs kommungränsen.
Väl framme vid punkt 07 fann vi en stig (?) som med god vilja skulle kunna kallas för cyklingsbar. Fortfarande inte riktigt så torr som man kanske skulle kunna önska... men bitvis riktigt trevlig.
Den landar vid punkt B som ligger precis vid första trappan på "Led 2".
Senare på säsongen kan det vara värt att följa den led som går via punkterna 7-8-9-10-11.
Vid punkt 006 finns f ö ett vindskydd och en lägerplats som jag tror få känner till.

Onsdagscykling i Uppsala
lachamello skrev:

> Vid punkt A valde vi av nån anledning att följa
> en Kommungräns. Kommungränsen visade sig efter
> en knapp km vara betydligt lättare att följa på
> kartan än i verkligheten.

Det är en s k "rågång", den markerar också södra gränsen till naturreservatet. Vi har cyklat den några gånger, och gått den en gång. Man måste förbi ett kärr, som kan framstå som ett tröstlöst träsk, men när man väl är förbi det så funkar stigen igen. Bitvis är den kul, bitvis är den knappt cykelbar. När rågången svängt norrut finns gott om exit-möjligheter, en massa småstigar efter folk som strövat in i Lunsen från väg 255. Rågången skulle kunna bli en verkligt kul led, teknisk och knixig, men i princip skulle det krävas att man spångar ett par ställen; d v s en nödvändig förutsättning är att kommun och markägare är med på noterna.

Sydväst om träsket finns en liten skogsväg, som kommer upp från 255an. Jag har tagit mig igenom, från stigen ni var på längs rågången, ett par gånger, men hittills har jag misslyckats med att finna en fungerande stig. Att hoja där vore helt lagligt och en förbindelse vore praktisk.

I reservatsplanen sägs f ö att man ska anlägga en ny stig, från första/sista trappan på led 2, söderut, som skulle ansluta till led 16. Denna är söderut helt vanskött, förstörd av stora skogsmaskinspår etc, men den skulle kunna bli jättekul om den vårdades och man anlade ny stig norröver från trappan på led 2.

> Senare på säsongen kan det vara värt att följa
> den led som går via punkterna 7-8-9-10-11.

Tveksam av två skäl, i) för surt, ii) förbjudet. Vinterleden går över kärr o mossar, som är fina att åka längdskidor på när de är frusna och täckta av snö, men de vore närmast hopplösa att hoja. Vi har hojat in västerifrån och vänt vid första eller andra träsket. Enligt reservatsföreskrifterna får man endast hoja på markerade leder, och det är praktiskt taget omöjligt att följa leden, eftersom det är så surt. Här finns en politisk bit också, det blir alltfler som hojar i Lunsen, mötte folk igår som vi aldrig sett förr, och då är det bra om kommunen uppfattar det som att cyklisterna följer föreskrifterna och håller sig på stigarna och inte plöjer upp cykelspår i känsliga kärr. Söder om rågången är det däremot fritt fram att hoja var man vill. Och det finns en del stig, som inte finns med på MTB runt Uppsala, bl a en genom Tjäderleksbergen fr led 30 till 16 som jag åkt ett par gånger. På gamla kartor finns en stig från Kyrkstigen (led 20) genom Tjäderleksbergen.

Onsdagscykling i Uppsala
Vi var ut o körde en Lusenrunt på udda tid, eftersom Elisabeth jobbade på dan. Härliga bilder f ö, verkar kul att vara publik med sånt drama i luften.

Onsdagscykling i Uppsala
Hi. Anyone riding this evening or are you all saving yourself for tomorrow?

I did the usual Nåsten track last night and it was getting very nice and dry.

/Jamie

Onsdagscykling i Uppsala
I was planing to save my strength for tomorrow. :)

By the way, I am thinking what modell Canyon Nerve to buy. ES 8, or AM 7/8 ...
Anyone with a car that want to go to Bålsta this weekend ? :)

Onsdagscykling i Uppsala
We had an ‘two-some’ early morning ride, in Lunsen, absolutely splendid conditions !!!

153_5322.JPG ht=544
153_5326.JPG ht=544
153_5329.JPG ht=544
153_5332.JPG ht=544

Next Wednesday, we will go ‘wednesdayriding’ for a change ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Kom igen nu soffpotatisar så jobbigt var det inte på 1 maj.
Jag kör imorgon 10.00 från Plantis, hade tänkt mig något i stil med 1-3-8-14-2 typ.
Välkommna

Onsdagscykling i Uppsala
Det blir lite nybörjarcykling med sambon i morgon. Vi kör Flotsund - torpet i ultrarapid. Alla som åker den sträckan någon gång mellan 07:00 och 23:00 borde rimligen stöta på oss.

Onsdagscykling i Uppsala
Var ute i Lunsen på eftermiddagen och körde sönder väl valda delar på cykeln. Nu måste jag bestämma mig vilka nya pedaler jag ska ha lutar åt mallet 2 men har inte bestämt mig, några andra förslag?

Onsdagscykling i Uppsala
S: Inte skrämma sambon så. Vore det inte bättre att börja med gula stigen med henne som med mig ? Du mins väll hur jag vurpade ? :)

Som sagts tidigare. Ingen cykelklämma utflyckt den här helgen för jag har för ont i foten. :(

Onsdagscykling i Uppsala
Det gick hur bra som helst. Hon gick så klart förbi de svåraste ställena men de svåra passagerna är ju faktiskt rätt så korta och däremellan är det riktigt lättcyklat. Spängerna tog hon också med ett lugnt konstaterande att "Det är ganska långt ner om man trillar". Ett stor plus med Lunsen är att stigarna är hårda och lättrampade samt att skogen är väldigt fin. Totalupplevelsen övervägde nog även om hon inte kunde cykla hela tiden. Push bike är ju vansinnigt hett just nu också.

Passade på att rasta Epic:en för första gången efter att jag skaffade HT:n. Shit vad snabb den är, jag blev nästan rädd. Ja, jag blev riktigt rädd när skithelvetesfucking-Contidäcken tappade greppen på en spång och jag landade platt på magen. Kom undan med några skrubbsår som väl var.

Onsdagscykling i Uppsala
Vi var rätt sega i morse, efter att ha varit på Rachelle van Zanten
på Hijaz till långt efter midnatt. Så vi kom i sista minuten.

153_5335.JPG ht=544

Hojade en nordlig runda upp till Stordammen, Surstagärdena, Karlsro, Lunsentorpet o södra vändan.

153_5337.JPG ht=725
153_5336.JPG ht=725
153_5340.JPG ht=544
153_5341.JPG ht=725

Även ormarna njöt av vårvärmen, såg två stycken

viper.jpg ht=676

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
> Ormar i Lunsen... Shit, tur att man håller till i
> betongdjungeln numer.

Risk för snakebite ;) Nä, faktum är att de var urslöa, som om de inte var fullt vakna än, låg stilla på stigen, när vi stannade och tog kort ringlade den makligt i väg först efter en bra stund. Förra veckan såg vi en snok som var piggare.

Tillbaka
Topp