Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Jaha, då kommer jag över till denna tråd då, eftersom en separat helgtråd var fel (http://happymtb.org/forum/read.php/1/859174) - Nå; är det några XC-fetton som ska ut å studsa lite i uppsala-skogarna under kommande helg? Jag har nog ett ganska fritt schema, bara jag vet när det blir av kan jag skarva övrig tid med Kajakpaddling , IKEA å biltema..

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, vi siktar på att onsdagscykla på onsdag
> (!!!), från Finn kl 1800.

Me too.

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Jag kan lördag eller söndag. Helst 09:00 eller
> tidigare, så man hinner med lite annat under
> dagen också.

Det ska funka för mig. Ska vi satsa på lördag morgon då? Typ hur många timmar? Fram till lunch ca, 3-4 timmar? "Lunsen" verkar fint, har surfat runt lite nu på Per's lowdin.nu-site. Skumpa runt där vore nog kul, terrängen ser utmanande ut. Verkar likna Sikla-skiftet lite men med finare spänger. Finns det någon bra mötesplats som en bil-GPS hittar med sin adressbok?

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Ja, vi siktar på att onsdagscykla på onsdag
> (!!!), från Finn kl 1800.

Skoj! Jag kommer med största sannolikhet. Har på allmän inrådan införskaffat ett par plattformspedaler som jag tänkte testa att köra med i skogen. Förhoppningsvis blir jag lite modigare när jag inte sitter fast.

Nu ska jag ut och öva bakhjulscykling. Ses imorgon!

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Jag vill också vara ute och cykla på bakhjulet och inte sitta här på jobbet och dega...

Igår såg jag förresten en trial-cyklist mitt på gågatan precis utan för S:t Per när jag rullade förbi på min longboard. Det var inte Mårten och jag kände inte igen cykeln. Måst vara någon doldis. Han såg rätt hardcore ut iallafall.

Förrsten säger SMHI att det ska regna imorgon kväll, jag hoppas att de har fel.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blå ram och "guld"-fälgar?
>
> Japp. Riktigt.

Ja, han är ganska duktig...

Repost....:
majkbankpress.JPG

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:

> Förrsten säger SMHI att det ska regna imorgon
> kväll, jag hoppas att de har fel.

Det kan regna mellan 12-18 men vi ska ju hoja först efter kl 18 ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Apropå efter klocka 18... bör man ladda pannlampsbatterierna? Det blir ju inte mörkt förrän efter nio, men man vet ju aldrig hur lång en onsdagscykling blir. Kanske läge att släpa tält och stormkök också om man vill vara på den helt säkra sidan?

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:
> Apropå efter klocka 18... bör man ladda
> pannlampsbatterierna? Det blir ju inte mörkt
> förrän efter nio, men man vet ju aldrig hur
> lång en onsdagscykling blir. Kanske läge att
> släpa tält och stormkök också om man vill vara
> på den helt säkra sidan?

Nä vi kommer alla gånger vara tillbaka innan det blir mörkt, eller, jag tänker vara det iallafall.

Onsdagscykling i Uppsala
Nåsten var torr och fin men det är någon som har varit och gnagt sönder stocken som låg över stigen innan spången. Får ta med sågen nästa gång och fälla ett nytt träd annars får nog Per ta bort en halv chili på den sträckan.

/H

Onsdagscykling i Uppsala
Conan arkivarien skrev:
> det är någon som har varit och gnagt sönder stocken som låg över stigen innan spången.

En bäver som vandaliserat?

Onsdagscykling i Uppsala
MoeJoe skrev:
...
> Det ska funka för mig. Ska vi satsa på lördag
> morgon då? Typ hur många timmar? Fram till lunch
> ca, 3-4 timmar? "Lunsen" verkar fint, har surfat
> runt lite nu på Per's lowdin.nu-site.

Typ.

> Skumpa runt
> där vore nog kul, terrängen ser utmanande ut.

Jajamensann.

> Verkar likna Sikla-skiftet lite men med finare
> spänger.

Ungefär. Inte så mycket backar.

> Finns det någon bra mötesplats som en
> bil-GPS hittar med sin adressbok?

Plantskolan, N59 47.593 E17 40.767

Vi stämmer av på fredag.

Onsdagscykling i Uppsala
Ralf skrev:
> Om det inte regnar är nog jag och pappa på :)

Phff... inget mysigt skogsmulle-tempo idag heller alltså..

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:

> Phff... inget mysigt skogsmulle-tempo idag heller
> alltså..

Jorå, Raffe hojar utan framhjul f att få ner tempot mot vår nivå ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Hoppas alla kom hem igår, oroväckande tyst i tråden ;).

Själv tappade jag er vid Hågahögen p.g.a. kedjehaveri, som visserligen bara tog några sekunder att lösa, men ni cyklar ju som vinden. Rolig tur iaf! Lasses slinga var tuff för en fegis som mig, men kul och utmanande.

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin skrev:

> Själv tappade jag er vid Hågahögen p.g.a.
> kedjehaveri, som visserligen bara tog några
> sekunder att lösa,

Det säger väl allt! Pinsamt dålig stil! Den eller de som körde först gav inte ett skit för resten av gruppen.

För vår del noterade vi med stigande förvåning att den eller de som ledde inte brydde sig om att vänta in de efterföljande, och om de väntade så stack de iväg i full fart så snart de som låg sist var inom synhåll på ett sätt som effektivt förhindrade all återhämtning för de senare.

När vi kom till eldstaden med den röda bunken stötte vi på några eftersläntrare som höll på att hoja vilse eftersom svettona som bestämde takten inte fäste något avseende vid att folk inte hittade.

En stund senare insåg vi, att vi varken skulle få chansen att vila ens några sekunder eller än mindre äta våra chokladbitar och njuta av kvällen. Så vi beslöt oss för att hoppa av, stanna, äta våra chokladbitar, ha lite trevligt, och sedan hoja på egen hand.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Kristin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Själv tappade jag er vid Hågahögen p.g.a.
> > kedjehaveri, som visserligen bara tog några
> > sekunder att lösa,
>
> Det säger väl allt! Pinsamt dålig stil! Den
> eller de som körde först gav inte ett skit för
> resten av gruppen.

Hm.. jag missuppfattade det nog... jag trodde Kristin vinkade hej då och fortsatte mot Håga by med Lars istället för att dra rakt fram mot Hågahögen med oss andra...

Jag vet inte hur onsdagscyklingarna har varit tidigare år eller vad som är kutym när man cyklar i sällskap, att cykla i eget tempo är väl på gott och ont, men fint vore iallafall om man ser till att är med vid vägsjäl.

Onsdagscykling i Uppsala
En diskussion som kanske bör tas vid nästa onsdagsrajd IRL för att slippa forumförvrängningar av betoningar, ironi osv?

Alltid svårt med olika viljor. Vanligtvis lyssnar man på de som säger något och inte på de som är tysta. Vilket lätt gör att man missar saker. Bättring från både tät- och kökarlarna alltså.

Onsdagscykling i Uppsala
Oj, slitningar ute i skogarna tydligen. Spännande. Rena dokusåpan?

Blir det utröstningar och grejer också?

"Expedition Robinson - Lunsentorpet" liksom.

Onsdagscykling i Uppsala
Nu var det ett bra tag sen jag var med på en onsdagscykling senast, men när jag var det tror jag det blev en del sånt "dra iväg-svettande" från min och kanske någon annans sida när vi körde via Sunnersta och Åsarna hemåt. Förlåt för det - inte minst jag vet hur det är att bli avhängd (av pilsnabba orienterare oftast).

En anledning till att jag inte varit med på onsdagscyklingarna har väl kanske varit att det varit mindre träningstempo än jag trodde - absolut inget fel i det såklart. Men jag har ett förslag: alla gillar ju inte samma typ av mtb-cykling, så om det vore så att det är någon mer som vill kötta på lite mer skulle i alla fall jag kunna tänka mig att haka på en liten sidogrupp. Varför inte med en inplanerad rast i t. ex. Nåsten alla tillsammans? (Oj vilken We shall overcome-stämning det blev plötsligt.) Då skulle jag nog tagga till mer för att dyka upp oftare.

Detta inte menat som något slags uppror till den reguljära onsdagscyklingen alltså.

/Joel

Onsdagscykling i Uppsala
Ärligt talat borde det väl inte vara några problem att cykla hur fan som helst bara det är utklarat från början? Det är ju inget krav på att cykla i klassiskt onsdagscyklingstempo om man inte vill. Men då är de klassiska onsdagscyklingarna fel "event".

Man kan ju cykla i högt tempo på onsdagar också givetvis, men kanske inte om man är med på de gemytliga thermoscyklingarna.

Alltså, alla behöver inte vara överrens om hur man ska cykla i Uppsala jämnt. Det är inget kollektiv... Men om man bestämmer sig för att cykla tillsammans är det väl bra om man har ungefär samma uppfattning om vad som är syftet med cyklingen.

Mer mångfald i cyklingen är trevligt, alla måste inte cykla likadant på led och hålla varandra i handen...

Nu vet jag inte vad det här angår mig över huvud taget eftersom jag inte ens cyklar i skogen för tillfället och än mindre är med på onsdagscyklingar... Men ja, jag är ju inte känd för att hålla tyst.

Onsdagscykling i Uppsala
När vi en gång startade den s.k onsdagscyklingen så var intentionen att alla som var någorlunda på att cykla i skogen skulle kunna vara med. Nu är det ju många som blivit väldigt duktiga på att köra mtb och vi har av olika anledningar inte cyklat så mkt på onsdagarna sista tiden. Vi tycker nog att onsdagsturerna har ändrat karaktär och mer blivit riktiga träningsturer och det är klart att om det är det de som cyklar på onsdagscyklingen vill så kan de väl göra det men vi avstår nog då. Att dela in folk i A och B lag tycker i alla fall inte jag är intressant. Det vi har tyckt varit trevligt är ju att träffas och ha trevligt tillsammans i skogen.

Onsdagscykling i Uppsala
Det kan ha varit mitt fel en del. Jag får skylla på att det var så kul och hänga på i en viss tonårings tempo. Jag lovar att vara mitt gamla vanliga bojsänke nästa gång.

Onsdagscykling i Uppsala
Vi var nog många som taggade upp varandra igår och kan inte påstå att det inte var kul
däremot kanske fel tillfälle.
Men vi kör ju ett antal onsdagar på ett år och 97,4 % av dem går i onsdags andan, i går blev det
fel men kanske inte hela värden går under för det.
Att det blir tempokörning på hemvägen från Lunsen tycker jag dock är legalt.
Hoppas nu inte jag blir utröstad för jag vill köra på onsdag igen.

HiLo skrev:
> Är det någon bland er lunsenbrötare som skall
> köra Lida Loop?

Ja

Onsdagscykling i Uppsala
När några drar på väcker det tävlingsinstinkter hos somliga, mig inräknad. Jag försökte dock alternera längst fram och som kvast senast. Var ju jävligt dåligt att vi missade dig Kristin - fattar inte att vi inte tänkte på det. Jag tycker också att det är roligast om vi håller ihop när vi hojar. Att det blir en del gumminsnoddseffekter får man räkna med. Jag brukar säga till Raffe att han gärna får dra på men att han då måste vända och köra tillbaka när avståndet blir stort så att klungan är samlad. Det kan ju hända olyckor, man kan köra fel etc.

Tillbaka
Topp