Önskar smakråd för cykelbygge

Rokkoko

Aktiv medlem
Hej, jag har tänkt att göra någonting av denna ram. Har först tänkt att köpa en komplett grupp (Dura-Ace, Record eller SRAM Red). Funderar främst lite på färgval annars. Vad tror ni om att ha sadelstolpe, styre etc. i vitt? Finns det passande vita fälgar?

Bilagor

• Kona King Zing.jpg
    Kona King Zing.jpg
    49.3 KB · Besök: 11
Efter som vita komponenter alltid lackeras är dom tyngre än svarta som är klarlackade eller eloxerade, dessutom har vitt på cykel en tendens att se sunkigt ut om du föredrar att cykla framför putsa :-) T

Jag vill såklart bygga en lätt cykel men är inte besatt av att jaga gram. Har inga problem att polera mellan rundorna heller. Det viktiga är att resultatet blir snyggt... eller åtminstone eget. Hehe!

Med den skogsmyntafärgen skulle jag rösta på rosa. 80-talsstil.

Eller ljusgult för en subtilare flört med gågna tider. Även om jag i vanliga fall verkligen inte är något 80-talsfan.

Ingen cykelstylist heller, uppenbarligen.

Senast redigerad av en moderator:
Haha! Rosa? Det hade onekligen varit eget. Själva ramen kom året efter denna i just rosa. Jag har dock svårt att tro att man hittar rosa (eller ljusgula) komponenter. Men 80-talsstil är ett plus!

Stort tack för tipset! Jag tycker nog att Campagnolos grupper är snyggast, men på den här tror jag faktiskt att Shimano kan bli riktigt schysst. Men jag tror att jag går för Dura-Ace. Tänkte att cykeln ska bli fulsnygg.

Har bestämt mig för att köra styre, sadelstolpe och styrstam i vitt. Har spanat in främst Ritchey och New Ultimate. Gillar Ritchey som märke men förstår inte att de ska envisas med svart del på styrstamen.

Vad gäller hjul har jag även hittat American Classic och Tune som har vita fälgar. Åsikter om dessa?

http://www.amclassic.com/en/products/roadwheels/sprint350.php
http://s-tec-essence.eshop.t-online.de/Tune-Edelweisz-RR/en

Mailade till Dedacciai i torsdags och frågade om de hade lite info om min ram och någon katalog från 2006 som ramen är ifrån. Idag kom ett stort brev med alla deras kataloger från 2002 och framåt. Bara portet låg på över 9 euro. Det kallar jag service!

Tillbaka
Topp