Ont i armbågen..

Henkbenk

Ny medlem
Ont i armbågen..
Hallådär! en nyreggad på forumet här.
Nu råkar jag visseligen vara landsvägssnigel men har sett att det finns en hel del sånna riktiga karlar här på forumet, och en hel del som kör båda? :P

jajuste, till frågan..

Efter bara ett par mil in på säsongen började jag få ont i vänster armbåge, en liksom mysig molande värk som blir väldigt påtaglig när man vinklar armen på ett speciellt sätt eller rätar ut armen helt, något jag aldrig kännt tidigare.
Fine tänkte jag, är nog taskigt tränad eller blir väl kall när jag kör så jag gick och köpte en värmande stödstrumpa. Den gjorde väl inte saken bättre men det blev inte värre heller så jag körde på ett tag..
Men nu, efter bara ca 30 körda mil så börjar jag känna av höger armbåge oxå..
Värt att nämna är att styre-/sadel-inställning ska vara samma sen i fjol.

Jag är gissningsvis inte den enda som haft detta problem och nån kanske vet vad jag borde göra?

Gla påsk! och så..
/henke

P.s. Om Viggbyholmskillen som hjälpte mig hitta rätt där ute i villadjungeln ser detta, Tack för hjälpen, nu har jag en klockren väg till jobbet! men tror du inte att jag lyckades köra vilse på hemvägen? :D /han med gula racer´n

Ont i armbågen..
Jag har ingen lång erfarenhet av cykling men väl av idrott och särskilt kraftidrott. Underarmar och armbågar är något som lätt tar stryk och min erfarenhet är att diffus värk runt armbågarna sällan kommer från leden utan snarare från underarmmuskulaturen och/eller överarmsmuskulaturen. I ditt fall skulle jag gissa att det har med underarmsmuskulturen att göra och skulle kunna bero på en kombination av vibrationer, kyla, för hårt grepp och ovana. Muskler älskar kontraktioner men avskyr konstant spänning under längre tid. Om du har väldigt ont så tycker jag att du ska låta någon titta på det annars hade jag försökt med några dagars vila tillsammans med Eeze spray(diklofenak) några gånger om dagen. Massera inte området hårt, det tenderar att förvärra muskelinflammationer. Efter några dagar så prova att jobba lätt med en lätt handstärkare flera gånger om dagen och forstsätt med det före och efter dina cyckelpass. Lycka till!

Ont i armbågen..
Gå till en naprapat. Jag skulle inte bli förvånad om du är överansträngd i axlarna, speciellt i rotatorcuffarna. Ny sittställning och tidigt på säsongen kan vara lite trist för axlarna.
/J

Ont i armbågen..
För det första ¨så nämner han inte axelvärk utan en "molande värk" i armbågarna. Det finns förvisso många nerver som löper från nacke/axel ut i armarna och en irritation av dessa skulle kunna ge smärta från armbågarna även om problemet sitter högre upp. Att rotatorcuffarna skulle bli överansträngda av landsvägscyskling har jag väldigt svårt att tro. Rotatorcuffarna utgörs av infraspinatus och supraspinatus och ingen av dessa har en särskilt stor uppgift vid landsvägscykling. Att besöka en naprapat skulle säkert kunna vara en bra idé.

HenkBenk:
Till min tidigare post vill jag tillägga att det kanske inte är cyklingen ensamt som bidrar till smärtan. Fråga dig själv om du arbetar mycket framför dator eller gör något annat som belastar handleder/underarmar. Kanske finner du något som i kombination med cyklingen gör att du nu har problem som inte har dykt upp tidigare. Musarm och landsvägscykling är en skitkombination :)

Ont i armbågen..
Vad jag har förstått så kan korta bröstmuskler i slutändan ge ont i armbågar och handleder. Så teorin om rotatorcuffarna kan funka. Dåliga axlar påverkar armbågarna. Men prata med nån som vet mer än oss här på Happy. :)

Ont i armbågen..
Troligtvis är det en triggerpunkt i infraspinatus som projicerar en dov smärta ner mot underarmen. Kan avhjälpas med stretching och triggerpunktsbehandling. En dov smärta tyder inte på inflammation som ger en mer distinkt och vällokaliserad smärta.

Ont i armbågen..
Jag fick i slutet av förra säsongen samma problem. Ungefär samma symptom som du nämner. Jag kontaktade en läkare som påstod att det gick under benämningen "tennisarmbåge". Ja, det är lite lustigt att man får det av att cykla. Det är nån form av en inflamation och det bästa är bara att vila. För mig började det oxå med ena armen och sedan i båda. Jag vet inte vad det beror på: kan vara vibbrationer eller att man lägger förmycket tyngd på styret istället för att bära upp överkroppen med mag/rygg-muskler.

Ont i armbågen..
Om du inte har cyklat under hela vintern och hoppar på din racer som du satt "perfekt" på i höstas vid sista turen så ska du nog höja upp styret lite. Kroppen är inte lika van nu som i höstas vid en lika rejsig sittställning med mycket tyngd över styret. När sommaren närmar sig kan du sänka styret igen om du vill.

Har du tur sitter det en styrstam med några graders vinkling på cykeln, sitter den dessutom nervinklad nu så är det bara att vända på den så att den pekar mer uppåt. Annars är det styrstamsbyte som gäller om du har a-headset, är det gängat så kan du lyfta upp styrtappen lite.

/Leo

Ont i armbågen..
Tack för tipsen hörni! Rullatormuffar å infraspinatus går dock över mitt huvud, beskriv gärna mer och om nån har något bra länk elelr förslag på strech å träning av "cykelmuskler" i överkroppen tar jag gärna mot.
Antar att jag blir tvungen att kontakta någon naprapat trotsallt.
Men fy va tråkigt med vila när det spritter i benen :P

Ont i armbågen..
Ja man borde kanske testa en höjning, får väl slita lite hårdare i motvinden men somsagt, det kan det vara värt.
Tack för förslaget!

/Henke

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du inte har cyklat under hela vintern och
> hoppar på din racer som du satt "perfekt" på i
> höstas vid sista turen så ska du nog höja upp
> styret lite. Kroppen är inte lika van nu som i
> höstas vid en lika rejsig sittställning med
> mycket tyngd över styret. När sommaren närmar
> sig kan du sänka styret igen om du vill.
>
> Har du tur sitter det en styrstam med några
> graders vinkling på cykeln, sitter den dessutom
> nervinklad nu så är det bara att vända på den
> så att den pekar mer uppåt. Annars är det
> styrstamsbyte som gäller om du har a-headset, är
> det gängat så kan du lyfta upp styrtappen lite.
>
>
> /Leo

Ont i armbågen..
Henkbenk

Infraspinatus och suprspinatus är musklerna som gör det möjligt att rotera överarmsbenen. Det skulle kunna vara där problemet sitter, men jag finner det inte särskilt troligt. Smärta därifrån skulle förvisso kunna projiceras i armbågen, men eftersom du upplever rörelsesmärta så skulle jag gissa att det är något annat som orsakar värken. Det är sant som någon tidigare sa att inflammationer ofta ger en mer disktinkt smärta men detta är tydligare om det är senor eller ledband som ställer till problemet. Det finns mängder av muskelfästen kring armbågen(rör på dina fingrar och känn efter. Eftersom dessa muskler många gånger används tillsammans så är det inte ovanligt att en överansträngning drabbar flera. Överansträning med eller utan inflammation i underarmens muskulatur ger oftast en dov smärta(många liknar det vid den smärta som kommer i samband med trötthet eller utmattning). Om du har smärta eller domningar även i fingrarna så är det sannolikt att nerver också ställer till det. Du har två större nerver som löper över armbågsleden och som skulle kunna ställa till det. Problem med dessa visar sig ofta genom att antinge pek- och långfinger domnar eller lill- och ringfinger. Om du märker av detta problem så prata med en duktig sjukgymnast eller naprapat, de vet var problemet sitter i så fall(det är hopplöst att beskriva vad du skulle kunna prova med ord, någon behöver visa).

Tennisarmbåge som någon sa är ett specificerat problem av den art jag har beskrivit. En ofta tydlig indikation på tennisarmbåge är smärta när man lyfter saker med ett "pärmgrepp". Tänk dig att du lyfter en pärm ur en hylla. Testa att lyfta något lite tyngre på det sättet. Ta en pärm och lyft den framför dig.

Leos tips låter mycket vettiga.

Lycka till

/J

Ont i armbågen..
Hej Bigmollo

Jag vet inte om din kommentar riktades mot Henkbenk eller mot mig, men eftersom det enda Henkbenk har gjort är att ställa en fråga så tvivlar jag på att det riktades mot honom.

Jag vet inte vad du har för avsikt när du försöker hjälpa folk men min avsikt är inte att "verka duktig". Jag har dragits med problem med mina armbågar under många år och det har stundtals varit förtvivlande jobbigt att inte kunna hålla sitt idrottande på den nivå jag har önskat. Jag har dock lärt mig en hel del om armbågar och såg min chans att hjälpa.

Fåntratt

Om jag nu har missuppfattat dig totalt så tar jag åt mig... då är jag åtminstone nu en fåntratt :)

/J

Tillbaka
Topp