Ont i baksida av höjd sadel?

• Trådstartare Trådstartare Tja
  • Start datum Start datum
T

Tja

Guest
Tjena alla hojare!

Jag har sedan i våras haft ont i baksidan av vänster lår, det har känts som en slags molvärk som växer efterhand som cykelturen eller loppet varar. Ibland har jag fått stanna och pausa, och då släpper det lite men kommer snabbt igen. Det är när jag ligger på max eller nära max som det kommer som mest. Jag har testat med stretching rejält mycket men det hjälper inte.
Nu är det så att sedan jag köpte hojen för två år sedan har jag alltefter höjt sadeln, ganska naturligt då man vänjer kroppen vid att sitta mer "bockad" då jag är ute efter en så racig ställning som möjligt. I början var sadel och styre i jämnhöjd, nu är det en rejäl skillnad. Kan det vara så att jag kommit till en gräns, jag upplever att mitt vänstra ben är något kortare än höger, höger sko slits mer, högerbyxben är alltid kortare osv. Till saken hör också att jag har opererat korsbandet i vänsterknä. Tror ni att det kan bero på höjningarna som jag har fått ont?

Jag vill inte spekulera om orsaken, men jag vet att folk med olika långa ben brukar kompensera detta med extra shims mellan skon och pedalklossen. Det borde vara lätt att testa om det hjälper.

Japp, det är gjort, men ville ändå höra vad happy- people har att säga. Det kan ju sluta med att jag egentligen sitter för lågt, det är kanske bättre att inte nå ner, då får jag ju inte ont... Jag var på massage och då sa han att det nog har att göra med mitt opererade knä, men det gjorde jag för många år sedan, och jag har inte haft problem innan sommaren...

Tillbaka
Topp