Nja, det kan vara bättre att ta det säkra före det osäkra. Precis som enduromannen skrev belastas inte benhinnorna särskilt mycket vid cykling men om du har tänkt fortsätta med löpning bör du vänta med det tills smärtorna har gått över. Voltaren brukar rekommenderas.
Avskräckande exempel:
Under lumpen fick jag och många med mig ont i benhinnorna. Tung packning, värdelösa kängor och obefintlig uppvärmning var orsaken. Rådet var att försöka ta det lite lugnt och vara noga med uppvärmning vilket inte alltid var så lätt. För de flesta gick besvären över relativt fort men jag blev aldrig riktigt av med smärtorna. Efter ca tre år och ett oräkneligt antal läkarbesök fick jag diagnosen dubbelsidig kronisk benhinneinflammation.
Operationen som skulle lösa alla problem gick i korthet ut på att ett litet snitt lades på var sida om skenbenet. Med hjälp av en lång "pinne" med en pytteliten sax i änden klipptes mina benhinnor upp ända ner till foten och sedan upp till knät, på båda sidor om skenbenet, på båda benen.
Efter operationen försvann den kroniska smärtan, men än idag (jag har passerat 30) kan jag inte springa många meter förrän det börjar göra ont. Cykla däremot går mycket bra. Vilken tur!
Och till alla som undrar. Ja, jag fick en ganska stor summa pengar för "lyte och men" som det så vackert heter. Klen tröst i sammanhanget dock.