Ont i benhinnorna

JariT

Aktiv medlem
Ont i benhinnorna
Hejsan,
Gjorde misstaget att sticka ut och springa och har nu ont i benhinnorna. Kan man cykla ändå eller är det bäst att avvakta tills smärtorna försvinner?

/Jari

Ont i benhinnorna
Nja, det kan vara bättre att ta det säkra före det osäkra. Precis som enduromannen skrev belastas inte benhinnorna särskilt mycket vid cykling men om du har tänkt fortsätta med löpning bör du vänta med det tills smärtorna har gått över. Voltaren brukar rekommenderas.

Avskräckande exempel:
Under lumpen fick jag och många med mig ont i benhinnorna. Tung packning, värdelösa kängor och obefintlig uppvärmning var orsaken. Rådet var att försöka ta det lite lugnt och vara noga med uppvärmning vilket inte alltid var så lätt. För de flesta gick besvären över relativt fort men jag blev aldrig riktigt av med smärtorna. Efter ca tre år och ett oräkneligt antal läkarbesök fick jag diagnosen dubbelsidig kronisk benhinneinflammation.

Operationen som skulle lösa alla problem gick i korthet ut på att ett litet snitt lades på var sida om skenbenet. Med hjälp av en lång "pinne" med en pytteliten sax i änden klipptes mina benhinnor upp ända ner till foten och sedan upp till knät, på båda sidor om skenbenet, på båda benen.

Efter operationen försvann den kroniska smärtan, men än idag (jag har passerat 30) kan jag inte springa många meter förrän det börjar göra ont. Cykla däremot går mycket bra. Vilken tur!

Och till alla som undrar. Ja, jag fick en ganska stor summa pengar för "lyte och men" som det så vackert heter. Klen tröst i sammanhanget dock.

Ont i benhinnorna
Jag älskar att cykla när jag är "löpningsbakis". Det är verkligen andra muskler som används och de muskler/leder som man har ont i mjukas upp och känns bättre, iaf under cykelturen.

men...

Lyssna mer på din kropp än på happymtb.org

Ont i benhinnorna
Butch skrev:
-------------------------------------------------------
....
----------

Jag har gått igenom precis sammma sak med skillanden att jag började träna inför lumpen (som det inte blev något av...). Jag hade det i fem år o när det var som värst så åkte jag buss till plugget o undvek trappor.

Det som intresserade mig är hur du du lyckades få pengar för skiten. Jag trodde inte att man kunde få en spänn för det.

Ont i benhinnorna
Förmodligen bara lite träningsvärk i Tibialis (googla på det och du kommer att känna igen symptomen) vilket många kallar "benhinnorna" (överansträngning av den muskeln kan leda till benhinneinflammation men inte efter ett pass) så visst kan du cykla! Smörj in smalbenen med Reparil eller liknande så blir du snabbare av med det ömma.

Senast redigerad av en moderator:
Ont i benhinnorna
Om du testar att cykla så borde du ju känna om det gör ont eller inte. Inte ont=kör. Själv har jag då aldrig fått ont av cyklingen.

Jag tycker dessutom att det är (eller var egentligen för nu springer jag inte mer) skönt att ha benen i högläge. Typ ligga i sängen med benen upp efter väggen eller ha benen på bänken när jag gick i skolan. Känns som att vätskan transporteras bort snabbare då. Men så är jag ju lite konstig oxå.

Reparil o sånt funkade aldrig för mig. Bra formgjutna sulor från tex Otropedteknikerna vid Sofiahemmet däremot var ett jättelyft.

Se upp så du inte drar på dig ngt som blir kroniskt bara.

Lycka till!

//M

Ont i benhinnorna
Turbo skrev:
> Det som intresserade mig är hur du du lyckades
> få pengar för skiten. Jag trodde inte att man
> kunde få en spänn för det.

Just eftersom det var under lumpentiden, då Moder Svea hade ansvar för mitt välbefinnande, fick jag en klumpsumma i "ersättning" av Kammarkollegiet som hade hand om dessa ärenden på den tiden. Det var flera ur min pluton som fick liknande skadestånd för en väl utvecklad tinnitus.

Kan tillägga att det efter operationen tog ca två år innan kammarkollegiet inte hade några argument kvar. De försökte in i det längsta hitta anledningar till att jag hade ådragit mig detta på fritiden eller att jag skulle ha fått det förr eller senare ändå. Sned rygg, pronation, dålig muskulatur. You name it. De hade till och med en egen läkare som satt i Tokholm och utifrån mina journaler var övertygad om att jag inte fått inflammationen på grund av lumpen.
Nu sitter jag här och blir riktigt förbannad när jag tänker tillbaka på det.

Om du råkade ut för benhinneinflammation på "egen hand" så att säga, är det väl en privat försäkring man får hoppas på.

Tillbaka
Topp