Hep skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Poängen går dig helt förbi. Det är nog
> ingen
> > idé att göra det tydligare, du vet det där
> med
> > pärlor och svinen.
>
>
> Men skit i att vara dryg nu. Om du menar att ditt
> förra inlägg var ironiskt så är det tyvärr
> ditt ansvar att få det att gå fram. Inte
> mottagarnas.
>
> Oavsett om du nu var lite festlig och skrev det
> på skämt, ironiskt, med glimten i ögat eller
> vad du vill så skrev du det. Och problemet är
> att det finns en massa människor som ger
> medicinska råd på nätet och det finns en massa
> som följer dem. Oavsett om de var allvarligt
> menade eller ironiska.
>
> Att jag reagerar starkt får du stå ut med.
> Orsaken är enkel - jag har själv sett en hel del
> mindre kul effekter av medicinska råd som folk
> har fått från mer eller mindre välmenande
> lekmän. En del har det gått riktigt illa för.
> Om nu bara risken att någon tränar hårt med
> diklofenak i kroppen minskar en enda millimeter
> och priset är att du fick lite ovett (kanske) i
> onödan så är det lätt värt det.
Okej då. Min poäng är att Miss Lyckas påstående att många idrottsmän dött av hjärtproblem och samtidigt ätit Voltaren är fullkomligt värdelöst som tyckande. Det säger nämligen ingenting konkret och användbart och uppbackbart alls. Intellektuellt nonsens helt enkelt.
Om man vill visa att Voltaren LEDER kausalt till hjärtproblem så gör man det på helt andra sätt än miss lyckas påstående att identifiera att många idrottsmän dött med en minsta gemensam voltarennämnare.
Exvis dubbelt blindtest. För det första säger påståendet inget huruvida sannolikheten ökar (alt om det finns regressivt samband alls, typ överrepresenation). Vidare, man kan misstänka att miss lyckas grupp av olyckliga har en stark bias i sig, nämligen att det finns en grundanledning till att man överhuvudtaget tar voltaren och att det är den anledningen som ev orsakar besvären, inte voltarenen i sig.
FASS nämner en mkt svagt ökad risk för hjärtproblem, vilket realistiskt kan tolkas mer som en friskrivning än ngt annat. Folkhälsomässigt kan det tänkas att träning med voltaren sammantaget är bra, i stället för att inte träna alls då man tar voltaren.
Med andra ord, ta miss lyckas kortfattade påstående med en hel nypa salt. Det säger nämligen ingenting.
Sorry för drygheten BTW, det var som svar på ditt svar som jag uppfattade rätt drygt själv.