Ont i knävecket

PeterÄlvsjö

Aktiv medlem
Ont i knävecket
Körde ett väldigt lugnt 1,5 timmes i söndags och har fått ordentligt i knävecket på vänster ben
så jag har svårt att gå.
Har aldrig varit med om något liknande.
Är det någon som vet vad som gick fel?
För tunga växlar?
Felmonterade klossar?

Ont i knävecket
Jag vet inte varför du har råkat ut för det.
Men jag har också haft ont i den regionen. Hade fruktansvärt mycket problem för några år sedan när jag började cykla mycket. Efter sjukgymnastik blev det bra. Stretching har hållit besvären borta. Jag lider av extremt korta muskler tydligen.

Jag brukar mer få ont på framsidan om jag kör på tunga växlar. De gånger jag har haft sadeln för högt så har det direkt känts på baksidan. Kanske något sånt för dig?

Ont i knävecket
Stretchade du efteråt?

Jag har sedan mina ungdomsår med ishockey och fotboll fått korta muskler på baksidan av lår och vader. Om jag slarvar med stretchingen efter träning nu när jag är äldre drar musklerna ihop sig och eftersom musklernas fästen sitter kring knävecket får jag ont. Värktabletter, tigerbalsam och vetekudde funkar för mig.

Ont i knävecket
På baksidan av knät kan man få en s k bakercysta, en utfyllnad av vätska, typ svullnad, som gör ont. Om jag förstår det rätt är den dock i övrigt ofarlig. Svårt att bli av med och kan vara värt att kolla. En orsak till bakercystan kan exvis vara en grundläggande meniskproblematik, och om menisken åtgärdas kan bakercystan gå tillbaka. Bakercystam är alltså ett symptom på annan problematik.

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/bakercysta/

Senast ändrad:
Ont i knävecket
en sån här alltså?
Picture+279.jpg

Ont i knävecket
Voltaren är ju bra som smärtlindare men i övrigt är det bättre att undvika inflammationshämmare eftersom inflammantion är en den av läkprocessen.

Tillbaka
Topp