Ont i ryggen - vad göra?

imsoja

Ny medlem
Ont i ryggen - vad göra?
TJena!

Efter dagens runda (liten träningstävling) märkte jag att mitt största problem inte är ben eller kondis utan ont i ryggen (förutom linser som man jämt tappar;). Eller snarare i korsryggen (nere strax ovanför rumpan). Jag antar att det beror på körställning. Undrar om något av dessa kan hjälpa:

1) Riser-styre
2) Lägre/högre sadel(-stolpe)
3) Styrstammen högre upp/ner
4) Kortare/längre styrstam
5) Högre dämpare (större slag)

(helst ska det inte medföra stora kostnader)

Jag kör en framdämpad Bianchi, är 184 lång och väger 72 kg. 19 år.

MVH, imsoja (Maciek Soja)

Ont i ryggen - vad göra?
har samma problem, har haft dem i 3-4 år. prövat riser, hjälpte inte så mycket, men funkar för den del tydligen. lägre sadel, då blir hojjandet mindre effektivt istället, att få upp styret me kortare o högre styrstam hjälpte lite. större slag på gaffel är ja mycket tveksam till att det skulle göra något.

mitt recept är att träna rygg o mage. o sen att stretcha mycket, har inte tagit bort problemen helt, men hjälpt mig att i alla fall kunna köra lite längre.

Ont i ryggen - vad göra?
Placera styret på halva ramlängden, ungefär. Placera vevpartiet strax bakom styrhuvudet. Lägg till ett hjul. Kasta sadeln och köp ett skönt säte.

02.jpg

*Duckar*

Annars är styrketräning och stretching av höftböjarna att rekommendera.

Ont i ryggen - vad göra?
jag har exakt samma problem när sadeln är för mycket bakåtlutad och för låg. så prova att luta sadeln lite framåt och höj sadeln lite

Ont i ryggen - vad göra?
Ähhh, skit i bilden som inte funkar och köp ett träninghjul för 69 kroner.

Senast redigerad av en moderator:
Ont i ryggen - vad göra?
Det låter bra (och jobbigt)

Jag antar att det är musklerna man känner av och inte skellettet (jag menar att det är tröttheten och inte någon slags ryggskada). Normalt brukar den inte kännas av men när man tar i på tävlingen så blir det lite jobbigt. Jag får väl kolla lite till innan jag köper något.

Tack för hjälpen!

/imsoja

Ont i ryggen - vad göra?
Det bästa du kan göra är:
* träna ryggen, magen
* stretcha mage, rygg, baksida ben, framsida ben
* cykla mycket så lär sig ryggen sittställningen

Annars se över ställningen.

Ont i ryggen - vad göra?
keffmonst skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har exakt samma problem när sadeln är för
> mycket bakåtlutad och för låg. så prova att luta
> sadeln lite framåt och höj sadeln lite
>
> MMM - Mums Med Mustachestyre

Då får jag väl skaffa mig en ny sadelstolpe. Den nuvarande är uttdragen till max.

/imsoja

Ont i ryggen - vad göra?
Jag hade samma problem, men det löste sig helt när jag skaffade riserstyre och flyttade fram sadeln en liten bit. Någonting jag av egen erfarenhet har lärt mig är väldigt påfrestande för korsryggen är när sadeln sitter för långt ner och för långt bak. En annan grej som jag tycker verkar vara vanlig i mtb-sammanhang är det här med att ofta använda för låga växlar, och dessutom (som en bieffekt) sitta ner, även i branta motlut. Det kan också vara ganska påfrestande för korsryggen. En del av musklerna man använder när man cyklar har ju sina fästen just i närheten av korsryggen.

Ont i ryggen - vad göra?
imsoja skrev:
> keffmonst skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag har exakt samma problem när sadeln är
> för
> > mycket bakåtlutad och för låg. så prova att
> luta
> > sadeln lite framåt och höj sadeln lite
> >
> > MMM - Mums Med Mustachestyre
>
> Då får jag väl skaffa mig en ny sadelstolpe. Den
> nuvarande är uttdragen till max.
>
> /imsoja
>
>
> --------------------
> MTB är frihet!
> --------------------

hmmmm... vad har du för storlek på ramen? Tror du behöver köpa en ny ram om det inte är ngt kvar på sadelstolpen...

Ont i ryggen - vad göra?
GummiAnkan skrev:
> imsoja skrev:
> -----
> > keffmonst skrev:
> >
>
> > -----
> > > jag har exakt samma problem när sadeln
> är
> > för
> > > mycket bakåtlutad och för låg. så prova
> att
> > luta
> > > sadeln lite framåt och höj sadeln lite
> > >
> > > MMM - Mums Med Mustachestyre
> >
> > Då får jag väl skaffa mig en ny sadelstolpe.
> Den
> > nuvarande är uttdragen till max.
> >
> > /imsoja
> >
> >
> > --------------------
> > MTB är frihet!
> > --------------------
>
> hmmmm... vad har du för storlek på ramen? Tror du
> behöver köpa en ny ram om det inte är ngt kvar på
> sadelstolpen...
>
>
>

19 (eller 19,5) tum...

hoj101.jpg

Ont i ryggen - vad göra?
jag håller med keffmonst, testa att luta sadeln lite framåt så att du inte belastar ryggen onödigt bakåt, och se till att du ALLTID sitter på sittbenen, inte på mjukdelarna.

Ont i ryggen - vad göra?
Jag har samma problem. Testade med, som hintats här tidigare, att tippa sadelspetsen framåt en aning. Hjälper mot ryggont, men risken är att du istället får ont i axlar då större del av överkroppens vikt så att säga belastar axlarna istället.

Ont i ryggen - vad göra?
Allvarligt talat. Med en vältränad rygg så grejar man nästan vilken hellveteskörställning som helst. En otränad rygg kan bli underlättad av en mer upprätt, kanske kortare ställning men guuud va man tappar effekt i trampandet med en sådan inställning!

M.a.o. Som så många skrivit, ryggträning!
Har man bara ambitioner att "glida" och inte orkar med den träning som krävs så kan man självfallet fixa ett schysst damcykelstuk...

// Larsa, mobilt från en hotellbalkong i Egypten!

Ont i ryggen - vad göra?
Lägger bara in detta för att jag vid mitt inlägg glömde kryssa i "skicka svar på denna tråd via e-post", nu har jag gjort det.
Har nämligen inte råd att kolla happy härifrån så ofta.

//Larsa.

Ont i ryggen - vad göra?
Till imsoja ( och alla andra med sittställningsproblem )

Ett tips som kan hjälpa dig är att går in på Wrench Sciense och med hjälp av deras 8-stegs mätsystem se om du har rätt höjd på sadel osv. Det hjälpte mig då jag satt för högt och hade för lång styrstam.

länk: http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp

Mäthjälpen finns på förstasidan på höger sida och heter :
WS Sizing System :: Get fit for Road and Mountain Bikes!

Hoppas det hjälper dig något.

/Micke

Ont i ryggen - vad göra?
örgelgörgel skrev:
> Det är du som är vek, när ryggen är härdad av
> åkningen så kommer du inte längre att vara vek.
> Men fram tills dess kommer du förbli vek...

cykelåkning isig räcker nog inte, i så fall hade det inte varit ett problem för mig längre :D 4-6 dagar träning i veckan :D dock kvarstår problemet. tror största boven för mig är baksida lår, en muskel som jag tror många glömmer. den var MYCKET kort på mig efter 9 års hojjande :D:D

Ont i ryggen - vad göra?
Ett bra tips som hjälpt iaf några gånger är en stretch... sitt på golvet med benen isär i 90grader... böj dig fram o tänj mot först vänstra foten... gunga inte utan bara böj dig framåt o håll där i ca en minut... upprepa åt båda hållen ett antal gånger... upprepa sen varje dag iaf morron o kväll... har hjälpt mig vid flera tillfällen... om det inte hjälper så fråga igen så finns det mer att ta av...

Ont i ryggen - vad göra?
Kan inte mer än hålla med alla som ivrar för stretch och styrketräning!

Korsryggen hänger liksom ihop med arschlet och lårens baksida - stretcha ofta och noga så musklerna i nämnda kroppsdelar inte blir för korta! I förlängningen kan korta muskler just här leda till betydligt jobbigare symptom än tillfällig värk! "Ryggskott" orsakas ofta av just detta fenomen...

Styrketräningen av rygg men framförallt mage är oxå att rekommendera. Magmusklerna hjälper till att hålla upp överkroppen och är betydligt större än motsvarande ryggmuskler så belastning klaras bättre av dessa om de är vältränade!

Jag har själv haft ryggproblem med flera ryggskott under åren mellan 20 och 30, men efter flitig stretch så har det blivit betydligt bättre och nu är det bara när jag slarvat eller tagit i alldeles för mycket som jag lidit en bråkdel av det jag led innan!

/Leif

p.s. Ett mer allmänt (icke cykelrelaterat) tips för att slippa ryggproblem är att inte ha plånboken i bakfickan - även om den är tom på pengar efter alla uppgraderingar så blir den säkert en eller två centimeter tjock och resultatet av att ha den i bakfickan är att hela ryggen snedbelastas... d.s.

Ont i ryggen - vad göra?
Stretcha baksidan av benen, arslet och ryggen efter varje cykelpass (allra minst de musklerna): http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretch.asp

Den styrketräningsövning som ger mig träningsvärk - på exakt det ställe hårdkörning med XC-HT ger mig ryggont - är *fanfar* Marklyft! Se dock till att inte göra den utan att ha en instruktör med de första gångerna, klassisk diskbråcksskapare.

Se till att träna magen också, kroppen mår bäst av jämnstarka muskelgrupper.

Ont i ryggen - vad göra?
the_TnT skrev:
> Stretcha baksidan av benen, arslet och ryggen
> efter varje cykelpass (allra minst de musklerna):
>
>
> Den styrketräningsövning som ger mig träningsvärk
> - på exakt det ställe hårdkörning med XC-HT ger
> mig ryggont - är *fanfar* Marklyft! Se dock till
> att inte göra den utan att ha en instruktör med de
> första gångerna, klassisk diskbråcksskapare.
>
> Se till att träna magen också, kroppen mår bäst av
> jämnstarka muskelgrupper.

Exakt! Träna alltid både mage och rygg, biceps å triceps osv.
Samma med stretcning, har du tränat rygg, stretcha även magen, alltså en muskels vad-det-nu-heter.

Ont i ryggen - vad göra?
Smalt lågt styre med nervös styrvinkel kombinarat med långt topprör eller lång styrstam tillsammans med hård dämpning eller lite slaglängd förenat med hardtail är helt värdelöst för ryggen.

Tro mig jag har ryggproblem.

Ont i ryggen - vad göra?
Läs senaste Kadens om Coreträning. Där har du nyckeln. 95% av alla ryggont i korsrygg beror på att magen/ryggen inte orkar stabilisera ditt bäcken vilket medför att det tippar framåt när benen jobbar hårt. I stället för att dra runt trampan följer bäckenbenet med i rörelsen. Kort höftböjare/lårmuskel framsida gör inte saken bättre. Stretching är bra alltså.

Vi ses på Lida Loop!

Ont i ryggen - vad göra?
Sätt styrstammen längst upp på styrröret. Sänk sadeln 1cm och gör situps varje kväll tills du utan vidare kan göra 120st på raken.

Det funkade för mig.

//Skogling

Ont i ryggen - vad göra?
Träna ryggstyrka på gymmet.Helst i maskin för att minska risken att göra fel.

Alternera med rörlighetsträning.

från en som haft ont länge men blivit mycket bättre
TB

Ont i ryggen - vad göra?
Det blev dyrt att kolla på Wrench Science

Summary
MOOTS Rigor Mootis
Frame size: 20in C-to-T
Fork: FOX F80RLT 2005
Group: X.O 2005
Wheelset: Factory Wheel
Weight: 23lbs
Price: $5,333.86
Discount 9.8%: $522.78
Bike Subtotal: $4,811.08

hmmmm

Ont i ryggen - vad göra?
Verkar som att endel inte har koll på saker..

Jag hade samma problem, men jag gick till läkarn med detsamma.
viktigt nu, man ska INTE! träna ryggen om du har ont i den efter körning. detta beror ofta på att magmusklerna inte orkar parrera upp dina ryggmuskler som oftast e större. enda sättet att få bort detta är att träna magmusklerna så du får en jämnare balans. det funkade väldigt bra förmig o nu kan jag köra med många olika sitt och stå ställningar utan att få deminsta besvär.

Ont i ryggen - vad göra?
Av egen erfarenhet:

1. Köp ett riserstyre en styrstam som är 20 mm kortare än din nuvarande.
2.-4. Träna magen.
5. Stretcha.
6. Sänk sadelstolpen med 5-10 mm.
7. Flytta sadeln framåt 5 mm åt gången tills det blir slut med ont i ryggen.
8. Se till att sadeln sitter exakt vågrätt när du sitter på cykel. Man får inte luta bakåt eller ha en känsla att man glider framåt i sadeln om man inte spänner axlarna/armarna.

jag blev helt och hållet av med likadana ryggsmärtor som du har.

Senast redigerad av en moderator:
Ont i ryggen - vad göra?
Sluta va så jävla veka hela tiden, jävla bögfasoner ni har ju fan ont överallt, de kan iofs va nånting stort som fastnat i analen som gör ont men ja vet inte.

Ont i ryggen - vad göra?
Många har redan svarat och med risk för att ge samma råd...

Känner igen beskrivningen till 100% och för mig handlar det INTE om felaktig sittställning utan om att ryggen är dåligt tränad.

Likadant varje vår. När skidor byts mot cykel blir de första längre och hårda passen en pina. Finns inte en gitarrspelande gubbe i världen som kan bota den smärtan. Som tur är är lösningen enkel; Cykla mer. Framförallt lite tyngre pass i riktigt stökig terräng.

Det lustiga är att jag tränar ganska mycket rygg under vintern. Dels på gym, men framförallt genom skidåkningen. Jag har tyvärr inte lyckats hitta några vinterövningar som tränar samma muskelgrupp, kanske är det arslet som behöver lite träning?!?

Ont i ryggen - vad göra?
Jag rekommenderar förebyggande träning på gym, helst med marklyft. Det är en tung och vardagslik övning som ger styrka åt hela ryggen, och inte isolerar inte bara erector spinae, korsryggen som t.ex. ryggresning gör. Marklyft är alltså ganska enkelt - du lyfter en skivstång från marken och håller samtidigt ryggraden rakt. Har tränat marklyft i många år och har aldrig problem med korsryggen även om jag lyft saker dumt eller cyklat mycket.

Instruktion om övningens utförande: http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Ont i ryggen - vad göra?
En viss försiktighet kan vara på sin plats när det gäller ryggen, generella råd behöver verkligen inte passa alla. När jag fick ont i korsryggen i höstas, så tänkte jag att det borde kunna gå över om man fortsätter att cykla med förbättrad körställning, samtidigt som man håller koll på att det inte blir värrre. Gissa vad, det blev det, så nu har jag fått diskbrock. I efterhand önskar jag att jag hade gått till en läkare när det började göra ont, det hade utan tvekan varit väldigt mycket bättre i mitt fall.

/Lotta

Ont i ryggen - vad göra?
Har själv snudd på mer nacke än rygg..(plus skada vid 6:e kotan) Ofta har övre ramröret varit för långt för mig. Får då sträcka ut mig i onödan. Har inte tänkt på det, utan "normala" mtb ser ju ut som de gör..
Nu har jag lite omedvetet köpt en TREK 4500, begagnad. Jätteskön för mig.
Visar sig att den har enkom damgeometri... Den är helt enkelt lite kortare! Jag kommer upp en bit till utan chopperstyre. Finns kanske häftigare utrustningar, men de kan jag ju själv hänga på! Är mycket nöjd.
Visst, det var inte den billiga lösningen som efterlystes, men kanske värt att komma ihåg framöver?

Ont i ryggen - vad göra?
Lösningen för mig var att börja träna magen mer, så fort jag blir stel eller spänd och misstänker att korsryggen skall börja krångla så är det vanliga sittups i sängen eller på en mjuk madrass med uppdragna ben som gäller. Om problemet gäller bröstryggen så lägger jag lite extra energi på armhävningar, Det verkar ha med balansen i kroppen att göra.
Bara jag fortsätter hålla ryggen varm när jag cykla har numera väldigt lite probem förrutom när jag blir sittandes i soffan med nya PC'n i flera timmar, skrivandes en massa babbel o rappakalja på Happy :) Obs att de är det som funkar just för min rygg!
Att bli sittandes i samma possition längre än bara för att vila vilket ju är det normala för kroppen tror jag e det värsta för ryggen
Kanske någon kan finna frälsning för korset(ryggen) i den här tråden;
http://happymtb.org/forum/read.php/1/315361
Amen!

Ont i ryggen - vad göra?
Tillbaka
Topp