Ont i senan på baksidan/utsidan av båda knäna

nikejjak

Ny medlem
På grund av en hälseneskada har jag inte kunnat springa och cykla på några veckor. När jag återigen kom upp på cykeln fick jag rejält ont i senan på baksidan/utsidan av båda knäna (knävecken). "Lateral collateral ligament" heter den, det onda är kvar ett tag efteråt men försvinner ganska snabbt. Jag har testat att sänka sadeln något men det verkar inte funka.

Någon nämnde "löparknä" men kan det stämma? Och är det då bara att stretcha bort? Ska jag ta det försiktigt med cyklandet?

Stretcha rumpan. Det är den som blivit för kort. Då drar det där.

En veckas kvällsstretch löste problemet för mig

Min hypotes iaf

Är det ett ligament eller senan du har ont i? Lateral collateral ligament, ska tydligen endast skadas av våld, inte av träning. Löparknä verkar det inte heller vara, det sitter på utsidan av knäet. På din beskrivning låter det mer som en sena. Hur som helst så hjälper det nog att strecha, och att ta det lungt när du kör igång cyklingen (korta lugna pass) efter ett längre uppehåll.

/Nätkvackaren

Om jag fattar rätt så är det inte löparknä som du beskriver? Det brukar väl göra ont på utsidan av knät, nästan lite på framkanten?

För ett par veckor sedan så tog jag en (lugn)cykelrunda) efter det att jag suttit några dagar i bilen. Fick ont precis som du beskriver fast bara i höger knä. Jag har nu vilat i två veckor och ätit voltaren i 1 vecka + streching baksida lår (råd av naprapat). Skadan verkar dock inte vilja ge med sig. Jag fick också för mig att jag skulle sänka sadeln men det hjälpte inte.

Vad menas med "Fixed"? På bägge mina hojar har jag ritchey-pedaler. Lite mindre float på den ena, och rejält med float på den andra. Sommartid blir det flest mil med pedaler med mkt float.
tror du, Bagarn, att problemet kan härledas till sittställning och pedaler?

I mitt fall så fick jag ju ont i samband med några dagars bilkörning. Dvs jag hade en förnimmelse av smärta redan innan jag satte mig på cykeln efter bilturen. Så fort jag började hoja så eskalerade smärtan i rask takt. Efter ca 1h cykling så var det bara en fråga om att försöka ta mig hem igen. Sedan dess har knäet inte varit sig likt (drygt 2v). Jogga i lugn takt kan jag göra utan större problem. Det är när foten belastas "bakåt" som smärtan kommer. Tex när jag sitter på cykeln så är det när benet är utsträkt och pedalen är längst ner och jag drar benet bakåt (rundtramp) som det gör ont.

Kör inte fixed. Kör Shimano SPD-SL. Testade att köra på en spinningcykel idag (o den är ju fixed) och känd inget då, trots hård körning. Det tyder alltså på att det är något med sittställningen på min tempohoj. Köpte den ny efter att jag blev påkörd för några månader sedan. Annars skulle det ju kunna vara att tre dagars stretching har hjälpt, låter kanske inte så troligt. Får testa hojen imorgon och se hur det känns.

Oggler, jag ser inget samband med din smärta och cykling i det fallet du beskriver.
Fixed=Fixed Gear, du få googla lite här på Happy om du vill veta mer.

Nikejjak, har du känt något innan din hälseneskada? Går smärtan ner en bit på utsidan av ditt underben?

Är det någon skillnad mellan pedalernas och/eller pedalernas inställning på spinningcykeln och din tempohoj?

Har du kört TT innan på en annan cykel? Någon skillnad i inställning?

Kör du på någon annan cykel? Någon skillnad där?

Det jag undrar är om det är relaterat till din hälseneskada eller om det beror på sittställningen på din nya cykel eller en kombination av båda

Vi får börja så.

/Benny

Jag gissar att jag har haft exakt det där. Började med att flytta isär q-faktorn på pedalerna. Hjälpte lite men blev inte bra. Gick och drogs med det i säkert ett halvår och det blev bara värre och värre. Bekalgade mig vid nått tillfälle för en kamrat. -Jaha det där, sa han. Det måste du fixa för tillslut kommer du inte ens kunna gå...

Fick en stretch övning visad för mig och när jag prova var det omedelbar verkan. Efter fem minuter var det som jag fått ett nytt knä. Tror det tog ca 2v innan jag var helt symptomfri. Har efter det återkommit lite känningar nån gång men de löser sig på momangen om jag sträcker ut.

Jag är inget vidare på kroppsdelar och sånt men tydligen beror det på att det går nån sena från skinksteken ned till under knät nånstan som kan bli kortare och kortare med träning. Om man aldrig sträcker ut den (hrm..) så blir den så kort att den skaver emot nån benhinna i knät vid rörelse och det är det som gör ont.

Okay, ska försöka förklara stretchövningen då. Om du skall stretcha höger knä:
1, Stå på vänster knä med högerbenet utsträckt frammåt, hälen vilande i marken och tån rakt upp.
2, Med höfterna rakt fram, vrid överkroppen åt höger.
3, Lite flummigt men försök musekelmässigt pressa ihopp höfterna mot varandra. Så du spänner insida lår och baken.

Om det inte känns tillräckligt i den berörda senan så flytta högerfoten lite åt vänster och upprepa.

Mmkay, hajjaru :)
549

Hej
jag undrar mina SPD/kombo pedaler är från Biltema kan de orsaka mer obehad i knät än om ajg körde med SHimano SPD kombo pedaler?

den operation mitt knä står inför nån gång är ganska omfattande de kall nämligen flytta knäleden mer mot utsidan av benet för att minska belastningen på insidan av knät.
Sedan har jag lite över röligt knä dvs när ortopeden provar knät på ett visst sätt känner både jag och han hur knät åker fram o tillbaka,då den borde vara stum.
Men inga ligament ledband, korsband osv. Är skadade då dom varit in 2ggr och titat.
det som är den stora grejen är att de måste såga av benet nedanför knät för att kunna flytta detta, läkningstiden är 4-6mån, rehab minst lika länge. Sedan så finns det ju infektions rikser+ att jag är diabetiker så är infektioner inte bra.

Så därför har jag ej velat göra operationen visst jag kan bli smärtfri men så finns ju skräck cenarion också.

mvh
Petri

@lillebrorsan

kan inte denna sena sträckas ut genom att lägga höger ben på ett bord och luta överkroppen mot knä/ben med vänster ben i marken?

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> @lillebrorsan
>
> kan inte denna sena sträckas ut genom att lägga
> höger ben på ett bord och luta överkroppen mot
> knä/ben med vänster ben i marken?

Nej, jag tror inte det blir riktigt samma. Gör man så får man mer baksida lår allmänt. Versonen jag syftar på riktar in sig på utsidan av baksidan av låret/knät. Äh... typ? :)

Lollbrorsan: Jag stretchade enl din beskrivning. Det tar ju iaf där jag har ont. Men och andra sidan så är det inte så svårt att framkalla smärta i mitt knä just nu. De där med att pressa ihop fötterna och spänna insida lår vet jag inte riktigt om jag förstår. Om jag fattat saken rätt så ska jag alltså stå på vänster knä? Vänster underben pekar då rakt bakåt. Höger ben har jag ju framåt? (Det är höger knä som ska strechas). Har jag missuppfattat stretchövningen?

Jag har haft likadana problem. För mig funkar det att stretcha utsidan på vaden precis under senan när jag får känningar. Då släpper det direkt.

Här är en till med knäproblem. Det börjar i utsidan av knäet för att sen vandra bakåt till knävecket. Lillebrorsan, din övning känns direkt i knäväcket, men jag känner ingenting i utsidan av knäet. Men det kanske är en annan övning...

Oggler skrev:
> De där med att
> pressa ihop fötterna och spänna insida lår vet
> jag inte riktigt om jag förstår. Om jag fattat
> saken rätt så ska jag alltså stå på vänster
> knä? Vänster underben pekar då rakt bakåt.
> Höger ben har jag ju framåt? (Det är höger
> knä som ska strechas).

Stämmer att vänster underben skall gå bakåt. Höger ben framåt eller lite åt vänster men fortfarande sträckt.

För att få mer effekt på utsidan så flytta höger fot åt vänster. Fortfarande med högerbenet rakt. Prova även att luta höger fot åt vänster så att du vrider hela benet längs sin egen axel litegrand.

I steg 3 var det höfterna som skall pressas ihop men det är svårt att förklara. Spänn musklerna som du skulle gjort om du vill att höftbenen skall närma sig varandra. Men det känns iallafall i mitt knä utan detta så det borde funka utan.

Bagarn!

Jag har haft små känningar även före hälseneskadan men inte mycket. Tror inte smärtan går ned i utsidan på underbenet men får väl köra ett pass ikväll och se. På spinncykeln kör jag vanliga gympaskor och clips så det är väl lite skillnad... Kört TT på en annan cykel förut, var väl lite skillnad på den och in nya cykel men samma person som ställt in den åt mig. Kör lite på min stadscykel ibland men det är ju lugnt och utan att sitta fast i pedalerna så där har jag inte kännt något...

fasen mitt knä ballar med ur men gjorde strechövningen som näms i tråden!! blev bättre på en gång! skall strecha så ett par minuter varjedag!

Körde en timme ikväll, några slag under tröskeln i 40 min så ingen jättefart. Kändes väldigt lite i ena knät men inte mycket. Det kändes lite de få minuter jag klippte i lite mer rejält. Kan jag vara på rätt väg iom sänkt sadel och stretchning? Eller bör jag göra mer?

Det är jättesvårt att göra en bedömning på detta sättet, speciellt på en TT cykel där ställningen är så extrem. Jag skulle helst vilja se dig cykla och utifrån det göra en bedömning. Det som också är lurigt är att du har din hälsena att tänka på vilket gör att jag är extra försiktig.

Popliteus kontrollerar rotationen av underbenet. Har man för mycket float i pedalerna får muskeln jobba hårt för att stabilisera underbenet vilket resulterar i inflamation i muskelfästena som fäster strax nedanför det beniga utskottet på underbenet. Därför känns smärtan från baksidan av knät till ner strax under utskottet. Frågan är om detta kan vara grundorsaken och ditt hälseneproblem utlöst det hela.

Eftersom du inte känner smärta på spinncykeln där dina fötter är fixerade så är detta min gissning.
Nu kör ju du med SPD-SL som har 6 graders float vilket inte är extremt på något sätt.

Så min fråga är om klossen är placerad så att ditt float är symmetriskt?
Du kan prova fasta klossar (Shimano Y42U98020) och se om det hjälper.

Är klossarna justerade långt bak på dina skor?

När du testar och får värk så kyl 15-20 min varje timme 3 ggr. Känner du inget obehag av detta kan du fortsätta med det tills känningarna försvinner.

Hur mycket sänkte du sadeln?

Benny

Hej Bagarn har också några funderingar åt dig

jag har ju problem med högra knät överrörligt och en förslitning på knäleden-insidan en liten men kan göra rejält ont speciellt om man står eller går mycket.

så vad jag undrar är detta

har biltemas kobo pedaler
samt Spectra MTB PRO skor

kan nåt av dessa saker orsaka mer besvär för knät?
har även sadeln längs fram för där den var när jag köpte cykeln kändes som om armarna var spik raka, vilket var obekvämt.

så har jag nåt som kan förvärra smärtan eller är allt bra? ja förutom att jag ksa göra nåt åt sadel stolpen som inte vill vara där jag ställer den

Mvh
Petri

Hej Petri,

jag kan inte bedöma om de pedaler och skor du har är dåliga för dina knän.

Dock utav det du beskriver så får jag uppfattningen att din sittställning lämnar en del övrigt att önska.

I ditt fall finns det inga direkta symptom och möjlig orsak utan här handlar det om ett instabilt knä med förslitningar.

För att minimera snedbelastning så kräver det att du har rätt stöd under foten, klossarna korrekt inställda och att sadeln är rätt inställd och att du sitter rakt på denna också, dvs att du inte hänger ner på någon sida. Har du t ex några funktionella assymetrier som förvärrar.

A och O är att innan man ev börjar korrigera något, krävs det att du sitter rätt på din cykel.

Hur myckete du är villig att jobba med din position på cykeln innan du går vidare är lite upp till dig.

Benny

ja jag försöker hitta rätt hela tiden men vet inte om man kan flytta klossen på pedalen utåt på biltemas pedaler?

sitt ställningen är väl si o så med då stolpen glider ner lite för lite hela tiden tills man sitter i en position där det blir jobbigt att trampa och , då måste jag stanna och höja stolpen igen men ajg ska kolla hur jag får den att inte glida ner.

känns lit som om fötterna kanske är riktade inåt i pedalerna vilket gör att om benet ligger "utåt" så ligger foten inåt är väl kanske inte heller så bra? annars tor jag klossarna på skorna sitter under trampdynorna.

Petri skrev:
> ja jag försöker hitta rätt hela tiden men vet
> inte om man kan flytta klossen på pedalen utåt
> på biltemas pedaler?

På vissa klossar så växlar man höger och vänster för att flytta dem utåt resp inåt.
>
> sitt ställningen är väl si o så med då
> stolpen glider ner lite för lite hela tiden tills
> man sitter i en position där det blir jobbigt att
> trampa och , då måste jag stanna och höja
> stolpen igen men ajg ska kolla hur jag får den
> att inte glida ner.

Bra idé :-)
>
> känns lit som om fötterna kanske är riktade
> inåt i pedalerna vilket gör att om benet ligger
> "utåt" så ligger foten inåt är väl kanske
> inte heller så bra?

Det beror helt och hållet på hur dina fötter är vinklade när då går och står.

Benny

jag har ju kombi pedaler dvs för spd och vanliga skor osv.
det verkar finnas nån justerings nöjlighet på tramperna samt kan man ju vinkla klossarna på skorna
kan detta hjälpa månne?

ska kolla mer på sadelns placering nu är den så fram skjuten det går kanske ska flytta den bakåt lite grann kanske hjölper?

jag mätte med tumstock avstånd från tippen på dael till mitt på styret är 55,5-56cm

jag är mellan 1,83-1,84 lång ska jag behöva mäta armens längd för att avgöra hur sadeln skall vara placerad?

samt höjden på sadeln

jag to grenmåttx0,883=74,17 men varifrån mäter man den summan?

Bagarn
har från sadelns mitt 67cm till mitten av styret

från pedalen till sadel 74cm men det känns för lågt skulle vilja he den kanske en 84 cm
istället men då kanske halkar jag till vänster eller höger istället för att sitta centrerad om det går att säga så på sadeln?

här är en sån dära bild som ajg såg i en av trådarna du länkade till

Bilagor

• sadel styre grej.JPG
    sadel styre grej.JPG
    90.8 KB · Besök: 98
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp