Jag gissar att jag har haft exakt det där. Började med att flytta isär q-faktorn på pedalerna. Hjälpte lite men blev inte bra. Gick och drogs med det i säkert ett halvår och det blev bara värre och värre. Bekalgade mig vid nått tillfälle för en kamrat. -Jaha det där, sa han. Det måste du fixa för tillslut kommer du inte ens kunna gå...
Fick en stretch övning visad för mig och när jag prova var det omedelbar verkan. Efter fem minuter var det som jag fått ett nytt knä. Tror det tog ca 2v innan jag var helt symptomfri. Har efter det återkommit lite känningar nån gång men de löser sig på momangen om jag sträcker ut.
Jag är inget vidare på kroppsdelar och sånt men tydligen beror det på att det går nån sena från skinksteken ned till under knät nånstan som kan bli kortare och kortare med träning. Om man aldrig sträcker ut den (hrm..) så blir den så kort att den skaver emot nån benhinna i knät vid rörelse och det är det som gör ont.
Okay, ska försöka förklara stretchövningen då. Om du skall stretcha höger knä:
1, Stå på vänster knä med högerbenet utsträckt frammåt, hälen vilande i marken och tån rakt upp.
2, Med höfterna rakt fram, vrid överkroppen åt höger.
3, Lite flummigt men försök musekelmässigt pressa ihopp höfterna mot varandra. Så du spänner insida lår och baken.
Om det inte känns tillräckligt i den berörda senan så flytta högerfoten lite åt vänster och upprepa.
Mmkay, hajjaru :)
549