Ont insida v-knä vid cykling

carer567

Medlem
Hej!
någon som varit med om detta? Igår fick jag ont på insidan av vänster knä. Detta blev bara värre och värre MEN när jag gick av och gick så kände jag inget, lika dant när jag inte cyklade eller bara satt still...konstigt. Jag testade under förd att höja sadeln men det hjälpte inte märkvärt. Stretchnig hjälpte kortvarigt (ett par sekunder upp till någon minut). När jag körde på en grusväg och skakade omkring så gjorde det inte lika ont....Förslag? Vad göra tycker ni? Har aldrig förut haft problem med knäna!!

Har fått samma problem efter att ha bytt pedaler på racern. Körde tidigare med vanliga spd och mtb-skor men har nu spd-sl och racerskor. Enligt vad jag kunnat hitta på olika forum (bland annat här) kan det hjälpa att flytta klossarna bakåt på skon och/eller sänka sadeln en aning. Har dock inte hunnit testa själv ännu.

Jag fick problem med just insida knä när jag bytte till spd från plattisar för någon månad sen.
För min del försvann problemet när jag flyttade in klossarna (maximalt) så att man cyklar mer "bredbent". Knävärmare är ju alltid bra också.

vet inte riktigt om det är på samma ställe som du har ont, men jag har bekymmer på insida knä, i muskeln som heter Sartorius på latin.
(se bild på: http://www.exrx.net/Graphics/SartoriusAnterior.gif ps google är din vän)

Det jag märkt de senaste dagarna efter streching av insida lår är att jag är jävulskt stel i samtliga muskler i benen vilket gör att det nödvändigtvis inte är där som mitt ursprungsproblem ligger, utan det är så att den muskeln är så mycket svagare än de andra så att det blev den som fick "ge sig".
dvs i mitt fall, strecha mer och ordentligt, fram/bak/in/ut-sida av benmusklerna...

Justera klossarna så att tårna pekar mer inåt. Försök också minimera floatet på dina pedaler till 5 grader. Minska avståndet mellan dina fötter genom att justera klossarna så att fötterna kommer närmare vevarmen. Se över din sittposition, speciellt sadelns position och sänk eventuellt. Cykla med hög kadens, >85rpm.

Benny

Tillbaka
Topp