[OnTopic] Höstbudgeten 2016

Jag är väl dålig på att läsa då!

Är det arbetstiden eller delarna som blir billigare?
Arbetet på samma vis som rut/rot?

Ladorna är tomma....... Nu ska de som jobbar betala mer skatt, eftersom skatteintäkterna minskar, då mindre antal folk kommer ut i arbete.... ökat skattetryck lär ju inte få ler människor i arbete och så tror man att det är en hållbar lösning att sänka momsen på vissa tjänster i samhälle. Ja, det gick ju bra med restaurangmomsen.... Det skapade ju jättemånga arbetstillfällen.

Jeppe_E sa:
Ladorna är tomma....... Nu ska de som jobbar betala mer skatt, eftersom skatteintäkterna minskar, då mindre antal folk kommer ut i arbete.... ökat skattetryck lär ju inte få ler människor i arbete och så tror man att det är en hållbar lösning att sänka momsen på vissa tjänster i samhälle. Ja, det gick ju bra med restaurangmomsen.... Det skapade ju jättemånga arbetstillfällen.

Förstår iinte ? Menar du att ökad skatt får färre att arbeta och sänk skatt skapar inga fler jobb.

Jeppe_E sa:

Du bara skriver politik i ditt inlägg... Är inte det lite onödigt när tråden handlade om en sakfråga?

Edarion sa:
Jeppe_E sa:

Du bara skriver politik i ditt inlägg... Är inte det lite onödigt när tråden handlade om en sakfråga?

Det är väl politik? Okej, men alltså förslaget eller beslutet är att sänka momsen på cykelreparationer. Detta måste förstås bekostas, eftersom det är mindre skattepengar som kommer in. Men det lämnar vi då därhän. Vi kan ju låtsas som att anledningen till detta är att skapa fler jobbtillfällen, eller att folk skall börja reparera sina cyklar mer hos en cykelhandlare. Okej, så om då en cykelreparation tidigare kostat 1000kr (800 kr ex moms). Så kommer den således att numera kosta 896kr. Ja, naturligtvis kommer vi att gå man ur huse och lämna in våra cyklar mer än någonsin förr.

Bättre så?

Edarion sa:
Jeppe_E sa:

Är du moderator och/eller socialdemokrat/vänsterpartist? :P

Jeppe_E sa:
Okej, så om då en cykelreparation tidigare kostat 1000 kr (800 kr ex moms). Så kommer den således att numera kosta 896kr. Ja, naturligtvis kommer vi att gå man ur huse och lämna in våra cyklar mer än någonsin förr.

Det förutsätter att reparatören/butiken/verkstaden inte tar tillfället i akt att prisjustera (höja) i samband med momsjusteringen... Nu gäller det att begära ut en prislista på reparationer innan nyår! :)

ginnfilt sa:
Jeppe_E sa:
Okej, så om då en cykelreparation tidigare kostat 1000 kr (800 kr ex moms). Så kommer den således att numera kosta 896kr. Ja, naturligtvis kommer vi att gå man ur huse och lämna in våra cyklar mer än någonsin förr.

Det förutsätter att reparatören/butiken/verkstaden inte tar tillfället i akt att prisjustera (höja) i samband med momsjusteringen... Nu gäller det att begära ut en prislista på reparationer innan nyår! :)

Ev. prisjusteringar skyller de på inflationen!

Det har säkert publicerats någon undersökning angående RUT/ROT och effekterna på prisbilden. Har dock inte läst någon men har min egen uppfattning baserat på mitt (oerhört begränsade) statistiska underlag:
ROT ledde till en inte försumbar ökning av offererade priser på alla möjliga tjänster. Det är möjligt att det i vissa fall blev något billigare efter avdraget, men merparten av subventioneringen kom inte konsumenterna till gagn.

Den bästa stimulansen är och förblir lägre skattetryck på arbete. Häpp - politik! :O :P ;)

Jeppe_E sa:
Foxis sa:
Den bästa stimulansen är och förblir lägre skattetryck på arbete. Häpp - politik! :O :P ;)

+1

Men det förstår (V)is(S)a inte.

Jo, jag tror de förstår. Men de väger kortsiktig, ideologisk fördelningspolitik tyngre än samhällets långsiktiga välmående. För det senare är svårare att ta politiska poäng på. För att vara OnTopic så kan jag hänvisa till en artikel i DN (eller möjligen SvD) där man analyserade budgeten och konstaterade att i princip samtliga löntagare fick det sämre med budgeten.
Visst, arbetslösa och bidragsberoende får det bättre vilket är bra på kort sikt. Men ett samhälle där de som arbetar och/eller skapar arbetstillfällen får försämrade villkor i en högkonjunktur lär inte förbli attraktivt för de som är drivande i ekonomin.

Vad händer med ett samhälle där humankapitalet helt sonika börjar flytta? Då lär inte RUT på cykelreparationer hjälpa långt. :D

"Thread closure in T- 5, 4, 3....." :D

Foxis sa:
Jeppe_E sa:
Foxis sa:

+1

Jo, jag tror de förstår. Men de väger kortsiktig, ideologisk fördelningspolitik tyngre än samhällets långsiktiga välmående. För det senare är svårare att ta politiska poäng på. För att vara OnTopic så kan jag hänvisa till en artikel i DN (eller möjligen SvD) där man analyserade budgeten och konstaterade att i princip samtliga löntagare fick det sämre med budgeten.
Visst, arbetslösa och bidragsberoende får det bättre vilket är bra på kort sikt. Men ett samhälle där de som arbetar och/eller skapar arbetstillfällen får försämrade villkor i en högkonjunktur lär inte förbli attraktivt för de som är drivande i ekonomin.

Vad händer med ett samhälle där humankapitalet helt sonika börjar flytta? Då lär inte RUT på cykelreparationer hjälpa långt. :D

Hur det nu än är med det där. Kommer det att vara bra för cyklingen och cykelnäringen i landet?

Vissa saker är ju lite märkliga måste jag tillstå. Exempelvis den så kallade kemikalieskatten på spelkonsoler. Att ensidigt som enda land i en union utan handelshinder införa en skatt på i runda slängar 400 kronor per enhet är ju bara dumheter. Jetzt kaufen.

poqa sa:
Foxis sa:
Jeppe_E sa:
Foxis sa:

+1

Hur det nu än är med det där. Kommer det att vara bra för cyklingen och cykelnäringen i landet?

Nej, eftersom gemene man inte får högre disponibel inkomst att lägga på cykelreparationer bara för att dessa *kanske* blir marginellt billigare. De som idag inte anser sig ha råd att reparera cykel kommer inte ändra sig på grund av detta. Bara en politisk dimridå.

Sänkt moms är ju trevligt, jag antar att det gäller alla arbeten på cykel, dvs. oavsett om det är "reparation" eller om det är nåt annat verkstadsjobb man lämnar in för (typ uppgradera ngt)? Om inte annat lär ju verkstan kunna kalla det reparation.

Jag förstår tanken, man vill få mindre slit-å-släng, plus att det är typiskt såna jobb (Laga kläder och cyklar) man kan lära sig relativt snabbt och klara utan språkkunskaper och med låg utbildning. Kanske finns det t.om. folk som kan dessa jobb, men eftersom ingen lagar sina kläder i Sverige så får vi försörja dem istället.

Däremot är ju en mommssänking betydligt mindre kraftfull som åtgärd än motsvarande satsning för vitvaror - där omfattas de ju av ROT nu. Dvs: trasig cykel - betala 896 istället för 1000kr. Trasig diskmaskin: betala 600 istället för 1000kr (Antaget att det var 200kr reservdel och 800kr arbete). Lite mindre effekt på en momshalvering....

Tillbaka
Topp