Openstreetmap hjälp

Mild-nerd

Medlem
Openstreetmap hjälp
Har just börjat mappa I OSM, men fattar inte. Har tittat på ngn video och läst men som vanligt får man inte svar på det man egentligen undrar över.
Finns det någon vänlig kunnig i området som har lust att hjälpa mig? Helst på telefon eller visa irl.

Openstreetmap hjälp
Har du läst wikin? Finns på svenska också, till exempel nybörjarguiden:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Beginners_Guide

Vanlig arbetsgång är ofta att man
1. går ut och mappar, vanligen att man gör ett GPS-spår längs vägar och stigar, och tar
anteckningar / gör röstmemo / tar kort för att komma ihåg gatunamn, vägtyp osv.
2. Öppnar en editor (ex josm eller merkaartor) och laddar ner befintlig karta för det område man jobbat med.
3. Läser in sitt spår som lager (och ev ljudfiler / bilder om man vill visa dem direkt på kartan).
4. Ritar in vägar och annat intressant med ritverktygen, sätter egenskaper (som namn, vägtyp).
5. Trycker på "Ladda upp"

Annars är ett bra forum den svenska OSM-epostlistan:
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

lycka till!

Openstreetmap hjälp
Kul att fler börjar kartera!

Du frågar efter någon "i området" men skriver inte var du befinner dig :-)

Jag är med på en mailing-lista där dylikt diskuteras och ibland ordnas träffar IRL (har dock inte varit med på någon ännu)

Minns inte hur jag gick med men avsändaradressen är

talk-se@openstreetmap.org

Jag tror du kan test-skicka dit och få ett automatsvar med intstruktioner hur du går med.

/johan

Openstreetmap hjälp
jvb skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att fler börjar kartera!
>
> Du frågar efter någon "i området" men skriver
> inte var du befinner dig :-)
>
> Jag är med på en mailing-lista där dylikt
> diskuteras och ibland ordnas träffar IRL (har
> dock inte varit med på någon ännu)
>
> Minns inte hur jag gick med men avsändaradressen
> är
>
> talk-se@openstreetmap.org
>
> Jag tror du kan test-skicka dit och få ett
> automatsvar med intstruktioner hur du går med.
>
> /johan

kunnig i området = osm, döh! :)

Openstreetmap hjälp
Jag skulle vilja exportera GG-leden / Gislaved-Gnosjö till min Wahoo från https://www.openstreetmap.org/#map=11/57.3582/13.6114&layers=C

Vad är "GG-leden"? Hursomhelst, om du har en befintlig sträcka/rutt nerladdad som GPX, då kan de flesta navigeringsenheter visualisera den.

Om du aldrig gjort detta förut, kräver det en del experimentering med mjukvara och datakonverteringar. Man kan t.ex. ladda ner en OSM-fil för området från OSM.org, eller hämta bara enstaka sträcka från http://overpass-turbo.eu/, öppna den i JOSM, sedan konvertera till GPX.

Om man gör det regelbundet kan det faktiskt automatiseras.

Vill man bygga egna rutter mellan två eller flera punkter kräver det ännu fler steg. Men allt är möjligt, t.o.m. med öppen mjukvara.

Det finns gott om info på engelska på nätet om detta.

Openstreetmap hjälp
Vad är "GG-leden"? Hursomhelst, om du har en befintlig sträcka/rutt nerladdad som GPX, då kan de flesta navigeringsenheter visualisera den.

Om du aldrig gjort detta förut, kräver det en del experimentering med mjukvara och datakonverteringar. Man kan t.ex. ladda ner en OSM-fil för området från OSM.org, eller hämta bara enstaka sträcka från http://overpass-turbo.eu/, öppna den i JOSM, sedan konvertera till GPX.

Om man gör det regelbundet kan det faktiskt automatiseras.

Vill man bygga egna rutter mellan två eller flera punkter kräver det ännu fler steg. Men allt är möjligt, t.o.m. med öppen mjukvara.

Det finns gott om info på engelska på nätet om detta.
Om du följer länken jag postade så är den lila linjen GG-leden. En rundslinga runt Gislaved och Gnosjö. Och den skulle jag vilja ha som gpx för att föra in i min Wahoo.
Jag har alltså ingen gpx idag.
Men om jag förstår dig och @NLC rätt så krävs alltså att jag jag ritar min egen rutt utifrån OSM-datan. Känns lite som att använda karbonpapper istället för kopieringsapparat!
Jag hade ruttat i ett verktyg som har OSM som tillgänglig kartlager (tex Ridewithgps.com), därifrån ska du kunna exportera banan som en GPX-fil

För bästa kompatibilitet, använt OSM som "base map" i GPSen. För Wahoo verkar det senare går att göra genom
Så jag behöver alltså aktivt gå in och uppdatera kartorna åt Wahoo? Det trodde jag kom lite mer automagiskt såhär när vi snart är i framtiden!

Openstreetmap hjälp
Om du följer länken jag postade så är den lila linjen GG-leden. En rundslinga runt Gislaved och Gnosjö. Och den skulle jag vilja ha som gpx för att föra in i min Wahoo.
Jag har alltså ingen gpx idag.
Men om jag förstår dig och @NLC rätt så krävs alltså att jag jag ritar min egen rutt utifrån OSM-datan. Känns lite som att använda karbonpapper istället för kopieringsapparat!

Så jag behöver alltså aktivt gå in och uppdatera kartorna åt Wahoo? Det trodde jag kom lite mer automagiskt såhär när vi snart är i framtiden!
Ok, om du bara vill exportera och inte rita en egen rutt (med anslutningar) så pröva att klicka på pilen & frågetecknet, markera en del av leden, klicka på relationen till G-G-leden (https://www.openstreetmap.org/relation/2344939/) och sen exportera som XML och hoppas att du har tjänst/program/enhet som förstår innehållet i den exporterade filen.

EDIT: Det skulle ju vara en bild också
8CD19D41-5D66-40E6-B8E0-7BC37E0605EF.jpeg

Senast ändrad:
Openstreetmap hjälp
Vad har du för navigeringsprogram? Wahoo fungerar väl med Strava, Komoot o RWGPS. Är ju mycket möjligt att leden redan finns inlagd. Kolla med Wahoo Element. Wahoo har många bra manualer på Youtube o nätet.

Openstreetmap hjälp
Vad har du för navigeringsprogram? Wahoo fungerar väl med Strava, Komoot o RWGPS. Är ju mycket möjligt att leden redan finns inlagd. Kolla med Wahoo Element. Wahoo har många bra manualer på Youtube o nätet.
Hittade inget på RWGPS. Strava var ett mörker att söka hos (så antagligen gjorde jag fel). Hittade inget relevant hos Komoot heller.
Ok, om du bara vill exportera och inte rita en egen rutt (med anslutningar) så pröva att klicka på pilen & frågetecknet, markera en del av leden, klicka på relationen till G-G-leden (https://www.openstreetmap.org/relation/2344939/) och sen exportera som XML och hoppas att du har tjänst/program/enhet som förstår innehållet i den exporterade filen.
Det gick alldeles utmärkt att exportera xml enligt din instruktion. Tack. Men jag har inte hittat något vettigt sätt att konvertera eller få in den i wahoon. Att man ska behöva vara it-ingenjör för detta!

Openstreetmap hjälp
Hittade inget på RWGPS. Strava var ett mörker att söka hos (så antagligen gjorde jag fel). Hittade inget relevant hos Komoot heller.

Det gick alldeles utmärkt att exportera xml enligt din instruktion. Tack. Men jag har inte hittat något vettigt sätt att konvertera eller få in den i wahoon. Att man ska behöva vara it-ingenjör för detta!
Om du registrerar dig hos RWGPS (gratis) så kan du börja rita rutter. Läs manual.
Gravel bike Sweden har en bra guide om rutter:

Openstreetmap hjälp
Njemas problemas, lättare än att hitta en tjänst som gör GPX-filer från OSM-data. Om du tänkte dig andra hållet kan jag fixa det med :-)

Openstreetmap hjälp
Njemas problemas, lättare än att hitta en tjänst som gör GPX-filer från OSM-data. Om du tänkte dig andra hållet kan jag fixa det med :-)
Jag _borde_ lära mig att rita egna rutter. Men jag är rätt ointresserad, oftast får jag ju fina rutter av våra banläggare inom rando (så som dig). Men ibland behöver uppenbarligen även jag skapa något!

Tillbaka
Topp