Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle vilja exportera GG-leden / Gislaved-Gnosjö till min Wahoo från https://www.openstreetmap.org/#map=11/57.3582/13.6114&layers=C
Om du följer länken jag postade så är den lila linjen GG-leden. En rundslinga runt Gislaved och Gnosjö. Och den skulle jag vilja ha som gpx för att föra in i min Wahoo.Vad är "GG-leden"? Hursomhelst, om du har en befintlig sträcka/rutt nerladdad som GPX, då kan de flesta navigeringsenheter visualisera den.
Om du aldrig gjort detta förut, kräver det en del experimentering med mjukvara och datakonverteringar. Man kan t.ex. ladda ner en OSM-fil för området från OSM.org, eller hämta bara enstaka sträcka från http://overpass-turbo.eu/, öppna den i JOSM, sedan konvertera till GPX.
Om man gör det regelbundet kan det faktiskt automatiseras.
Vill man bygga egna rutter mellan två eller flera punkter kräver det ännu fler steg. Men allt är möjligt, t.o.m. med öppen mjukvara.
Det finns gott om info på engelska på nätet om detta.
Så jag behöver alltså aktivt gå in och uppdatera kartorna åt Wahoo? Det trodde jag kom lite mer automagiskt såhär när vi snart är i framtiden!Jag hade ruttat i ett verktyg som har OSM som tillgänglig kartlager (tex Ridewithgps.com), därifrån ska du kunna exportera banan som en GPX-fil
För bästa kompatibilitet, använt OSM som "base map" i GPSen. För Wahoo verkar det senare går att göra genom
Har du kollat om leden finns i Trailforks? Då kan du direkt ladda ned en GPXOm du följer länken jag postade så är den lila linjen GG-leden. En rundslinga runt Gislaved och Gnosjö. Och den skulle jag vilja ha som gpx för att föra in i min Wahoo.
Jag har alltså ingen gpx idag.
Ok, om du bara vill exportera och inte rita en egen rutt (med anslutningar) så pröva att klicka på pilen & frågetecknet, markera en del av leden, klicka på relationen till G-G-leden (https://www.openstreetmap.org/relation/2344939/) och sen exportera som XML och hoppas att du har tjänst/program/enhet som förstår innehållet i den exporterade filen.Om du följer länken jag postade så är den lila linjen GG-leden. En rundslinga runt Gislaved och Gnosjö. Och den skulle jag vilja ha som gpx för att föra in i min Wahoo.
Jag har alltså ingen gpx idag.
Men om jag förstår dig och @NLC rätt så krävs alltså att jag jag ritar min egen rutt utifrån OSM-datan. Känns lite som att använda karbonpapper istället för kopieringsapparat!
Så jag behöver alltså aktivt gå in och uppdatera kartorna åt Wahoo? Det trodde jag kom lite mer automagiskt såhär när vi snart är i framtiden!
Hittade inget på RWGPS. Strava var ett mörker att söka hos (så antagligen gjorde jag fel). Hittade inget relevant hos Komoot heller.Vad har du för navigeringsprogram? Wahoo fungerar väl med Strava, Komoot o RWGPS. Är ju mycket möjligt att leden redan finns inlagd. Kolla med Wahoo Element. Wahoo har många bra manualer på Youtube o nätet.
Det gick alldeles utmärkt att exportera xml enligt din instruktion. Tack. Men jag har inte hittat något vettigt sätt att konvertera eller få in den i wahoon. Att man ska behöva vara it-ingenjör för detta!Ok, om du bara vill exportera och inte rita en egen rutt (med anslutningar) så pröva att klicka på pilen & frågetecknet, markera en del av leden, klicka på relationen till G-G-leden (https://www.openstreetmap.org/relation/2344939/) och sen exportera som XML och hoppas att du har tjänst/program/enhet som förstår innehållet i den exporterade filen.
Det känns bara så bakvänt att rita av en rutt som redan finns för att få in den i cykeldatorn...Använd https://bikerouter.de/ för att rita en bana som du kan exportera som .GPX till din Wahoo. Går att klicka i till höger om man highlighta vandrings eller cykelleder.
Ja, men det går 10x snabbare än att försöka exportera ut något.Det känns bara så bakvänt att rita av en rutt som redan finns för att få in den i cykeldatorn...
Om du registrerar dig hos RWGPS (gratis) så kan du börja rita rutter. Läs manual.Hittade inget på RWGPS. Strava var ett mörker att söka hos (så antagligen gjorde jag fel). Hittade inget relevant hos Komoot heller.
Det gick alldeles utmärkt att exportera xml enligt din instruktion. Tack. Men jag har inte hittat något vettigt sätt att konvertera eller få in den i wahoon. Att man ska behöva vara it-ingenjör för detta!
Det var hyggligt av dig Nils!G-G-leden Start & mål Gislaved, moturs
![]()
+ GPX track
Jag _borde_ lära mig att rita egna rutter. Men jag är rätt ointresserad, oftast får jag ju fina rutter av våra banläggare inom rando (så som dig). Men ibland behöver uppenbarligen även jag skapa något!Njemas problemas, lättare än att hitta en tjänst som gör GPX-filer från OSM-data. Om du tänkte dig andra hållet kan jag fixa det med :-)
Jag undrar om du måste göra rutten "public" för att den ska syncha för mig? Alternativt att vi måste bli vänner hos dem?G-G-leden Start & mål Gislaved, moturs
![]()
+ GPX track
Bra tips!Tryck på More (till höger om pin/share) och välj sedan Export as file eller Copy to my routes.
Nu synchade den med lätthet!Filen är ju med som bilaga till inlägget, men jag gjorde rutten publik oavsett