Orbea och Cyklig

ruslan

Ny medlem
Orbea och Cyklig
Efter lite surfande verkar det som om ingen gillar Cyklig, i butiksrecensionerna sågas stället skapligt. Frågan är om någon har positiva erfarenheter av Cyklig?

Jag är ute efter en ny mtb, XT/LX nånstans, och Orbeas cyklar känns klart prisvärda. Men det är inte så kul att handla bra grejor av trist personal, om det vore så hade förmodligen Cyklig varit allas favoritbutik.

Så hur illa är det? Tar man kort? Stämmer leveransen med det som beställts? Väntetid?

Orbea och Cyklig
De tar inte kort. Det finns en stor skylt i butiken som säger "cash is king".. Det finns flera cykelaffärer med trevlig och kunnig personal som säljer bra cyklar till bra pris i huvudstaden som du säkerligen kommer bli en nöjdare kund hos.

Innan jag hade växt klart köpte jag två gt mtb där. En pantera i 19" och en avalanche i 20". Båda sade de var perfekt till min längd som då var under 170 cm. Nu när jag är längre skulle jag aldrig trivas på något större än max 18". Har haft ett par 16" och 17" hojjar som varit perfekta för mina 177 cm och jag antar att de ville bli av med de hojjar de hade i butiken.. Smart sätt för dom att sälja ut hojjar men nu handlar jag ju inte där längre.

Senast redigerad av en moderator:
Orbea och Cyklig
Har för mig att det tar ca 2-3 veckor från det att du betalat tills dess att cykeln går att hämta i butiken. Men det kan ju ha ändrats iofs...

/Mattias

Orbea och Cyklig
Har själv köpt en Orbea där och är i stort sett nöjd med hojen (efter att ha bytt vevlager). Personalen har tyvärr missat alla charmkurser och leveransen tar upp till 6 veckor! Men står du ut med sur personal, att betala kontant och att vänta 6 veckor så får du en prisvärd cykel.

Roj

Orbea och Cyklig
Jag har köpt en MTB ram därifrån i år. Orbea Lanza.
Och jag upplevde det precis som alla andra att servicen är helt enkelt urusel, men grejorna är kanonfina.
Men som sagt den negativa attityden hos personalen överskuggar dom fina produkterna. Darko är bättre än den andra. Det är (o)lustig hur ovilliga dom är att sälja sina produkter. Vore dom normala i sitt sätt att ge service så skulle dom slå ut alla andra cykelaffärer i Sth. Priserna på Orbea slår det mesta i Sverige och det är verklig fin kvalitet.
Orbea i Spanien drog verkligen en nitlott när Cyklig blev generalagent i Sverige. Och det där med att dom rekommenderar för stora storlekar, precis samma sak med mig "Du grabben (jag är 44 år) ska ha en 20 tummare"
Totalt fel för mig, jag beställde en 17" och den är perfekt för mig.
Dessutom så skulle jag få rabatt för att jag är med i en cykelklubb här istan, men när jag nämner det så vänder sig gubben om och mumlar nåt om att det redan är så billigt.
Så summa summarum så handlar jag aldrig mer på Cyklig, vilket är tråkigt för Orbea förtjänar bättre
//Johan

Orbea och Cyklig
Låter sorgligt men jag ska dit i morgon och kolla lite. Det är kanske värt besväret. I vilket fall känns det lustigt att de tycker sig ha råd med att vara otrevliga. Min favorit är nog att de inte tar kort, jag ser inte fram emot en nervös resa med en väska med kontanter...

Orbea och Cyklig
skaffa en postväxel. Tar de inte kort så kan man "straffa" dem med lite extra administration. du skall inte behöva ta en risk som de inte vill ta.

Men finns det inte två cyklig-butiker i stan? Är det samma stil på bägge ställena?

/rikard

Orbea och Cyklig
Är det inte dags för lite konsumentkraft?

Är det någon av Cykligs kunder som mailat/skrivit/ringt till Orbea och förklarat hur det går till?

Orbea lär ju inte tvinga Cyklig att ändra sig om dom inte vet om att det är problem, eller hur?

Orbea och Cyklig
Hej på er alla.
Jag har mailat till Orbea för några månader sedan och påtalat detta för dom.
jag fick till svar att dom tittar på att hitta en dealer till i sverige.
Jag vet att dom ny har en ny nu i Dalsjöfors som jag redan har pratat med oxå för några månader sedan när jag kollade racer, verkar vara en bra affär. "kolla under dealer på Orbeas h.sida"
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad affären hette.

Orbea och Cyklig
Har också fått konstiga storleksangivelser. Dom rekommenderade 22 tum för mig. Kör i dag på 18 som funkar perfekt.

Orbea och Cyklig
=David Skrev:

> Innan jag hade växt klart köpte jag två gt mtb
> där. En pantera i 19" och en avalanche i 20". Båda
> sade de var perfekt till min längd som då var
> under 170 cm. Nu när jag är längre skulle jag
> aldrig trivas på något större än max 18". Har haft
> ett par 16" och 17" hojjar som varit perfekta för
> mina 177 cm och jag antar att de ville bli av med
> de hojjar de hade i butiken...

En sådan affär bör man inte bara sluta handla i utan även varna andra för så att den bojkottas.

Per

Orbea och Cyklig
Du bara tror att 18" funkar perfekt. I själva verket ska du ha en 22":are, det ser ju vem som helst! ;)

Nä, på allvar är det Cyklig påstås ha gjort bland det värre man kan göra som cykelåterförsäljare. För stor cykel är inte roligt och det är ju dumt att folk tröttnar på cykling. Vi behöver bli fler, inte färre!

Orbea och Cyklig
Jag har hanlat hos Cyklig sedan dom öppnade på Råsundavägen och alltid bemötts av kunnig, trevlig personal, den som klagar på "sur personal" måste betett sig väldigt illa och blivit bemött därefter.

Toppenbutik !!

Orbea och Cyklig
Det är uppenbarligen något med dig dom gillar.

Jag har handlat där ett par gånger. Lämnade in ett bakhjul för riktning till dom, och de var noga att poängtera hur jobbigt det var att rikta det osv, inte positiv inställnig för 5 öre. Att jag ville köpa en ekernyckel där var också besvärligt...

Orbea och Cyklig
En tjejkompis till mig försökte köpa en cykeldator, enklaste modellen, till sin pojkvän där. Det var inte helt lätt eftersom säljaren påstod att hon inte skulle klara av att montera den (eftersom hon är tjej) och det skulle bli strul för honom. Anledningen till att man inte får handla med kort är att ägarens syrra blev utsatt för kortbedrägeri i Spanien för mååååånga år sedan. Köp av någon seriös människa istället, känns det som att de här skulle sköta en garanti smidigt eller?

Orbea och Cyklig
Hogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej på er alla.
> Jag har mailat till Orbea för några månader sedan
> och påtalat detta för dom.
> jag fick till svar att dom tittar på att hitta en
> dealer till i sverige.
> Jag vet att dom ny har en ny nu i Dalsjöfors som
> jag redan har pratat med oxå för några månader
> sedan när jag kollade racer, verkar vara en bra
> affär. "kolla under dealer på Orbeas h.sida"
> Tyvärr kommer jag inte ihåg vad affären hette.

JB Cykel, de svarade på ett mail från mig på en söndag kring julhelgerna. Snacka om service! Det säljer ju mest racer man han tar in Orbea MTB på beställning (tyvärr kunde han dock inte ta in Orbea 29er för den vägrade Orbea sälja till annat än USA ?!). Så skall ni köpa Orbea så köp av JB Cykel.

Snubbarna på Cyklig verkar ju inte ha alla fåren hemma.

Ja, jag har hört talas om folk som har blivit trevligt bemötta där. Men det är en på tio ungefär. Och jag håller med, hur fan kan affären fortfarande finnas kvar?

Stalle

Orbea och Cyklig
Jag handlade på Cyklig på den tiden dom hade Miyata och Centurion (dvs hyggligt länge sedan :)). Då var dom riktigt bra.

Sedan hände något på vägen och nu är det inte riktigt samma sak. Undras vad det Orbea tycker om försäljningsutvecklingen i Sverige?

Orbea och Cyklig
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Ja, jag har hört talas om folk som har blivit
> trevligt bemötta där. Men det är en på tio
> ungefär. Och jag håller med, hur fan kan affären
> fortfarande finnas kvar?
>
> Stalle

Tänkte också den tanken.
Sen måste man ju torska ganska många potentiella kunder när man endast tar emot cash

Orbea och Cyklig
Hej på er,

Om du skall ha tag på en Orbea tag kontakt med bosse på JB.Cykel han kan hjälpa dig

033-270176 eller på bo@jbcykel.se

Tillbaka
Topp