Orientering vs. MTB

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Orientering vs. MTB
Ja, inte för att jag har något emot orientering, men tanken slog mig precis om inte det sliter mer på naturen än mtb. I dagarna har det varit en stor orienteringstävling, O-ringen, i Göteborg. Närmare bestämt i Skatås terrängen. Nu vet jag inte riktigt hur det brukar gå till, men att det gäller att ta den snabbaste vägen mellan kontrollerna är ju tanken. Om det innebär att man håller sig på stigarna eller springer rätt igenom skogen varsomhelst är jag inte säker på men de få gångerna man sprang orientering själv i skolan var det mest överallt... Löpning på stig lämnar inte mycket spår efter sig, men drar man rätt ut i terrängen så blir det "skador". Lite lustigt att det oftast bara är mtb som man hoppar på när det finns "värre" sporter? ;-)

/Leo

Orientering vs. MTB
Mjo, tävlingar som O-ringen gör rätt stor skada, om inte annat så bildar det många nya MTB stigar i skogen!!! :-)

Sprang Torslandaetappen idag och där bildades det stigar fram till kontroller som var välbesökta. Området som denna etappen sprangs på är å andra sidan rätt litet så det kan bidra till mer slitage, det var uppemot 20 000 besökare där idag.

Men O-ringen med alla sina deltagare ger ju lite större slitage än vanliga orienteringstävlingar kan jag lova.

Vill vi att naturen ska vara fin och hel ska vi nog ge fan i att vara där?! Det blir ju slitage oavsett aktivitet.

Orientering vs. MTB
Tänk att folk klagar på att vi förstör skogen i SVERIGE?!?! Så mycket skog vi har som är orörd och fin, det är ju bara skogen vid städerna som blir lite påverkad av oss cyklister och motionärer

Orientering vs. MTB
Jag har också funderat över påverkan på naturen vid orientering.
Och det är självklart att ett arrangemang som O-ringen ger ett stort slitage.
Men det rör ju sig om en begränsad tidsperiod, och dessutom väljer inte alla orienterare samma spår. Tävlingen genomförs ju även i samförstånd med de markägare som berörs, och återkommer inte till samma område.
Skulle O-ringen upprepas på samma ställe år efter år vore det ganska meningslöst som orienteringstävling eftersom upptrampade stigar märkbart skulle försämra tävlingsmomentet.

Orientering vs. MTB
Det är de 20-30 första passagerna i obanad terräng som gör störst skada. Efter det är stigen bildad i princip.

De flesta orienterare rör sig i _väldigt_ obanad terräng. Men i och med att det inte är repetivt över en längre tid så hinner "skadan" växa igen.

Fast orientering är något som vi cyklister skall titta närmare på. Dom har ett oerhört starkt färste bland gräsrötterna, dom är en stark organisation och de är bra på att få ut information till media. Klart som sjutton att folk lyssnar på orienterare och "låter dom hållas".

Ofta så är orientering tillåten i områden där cykling inte är tillåten. Fundera lite på den :)

crossmax: Klart folk klagar över slitaget i stadsnära skog. Det är ju där den märks. Att det sedan finns enorma mängder kvadratkilometer skog som aldrig ens rörs av mänsklig hand (eller fot eller hjul) är en annan sak.

Orientering vs. MTB
Jag tycker skadedebatten genomsyras av märklige ideer. Varför kallas det för skada i naturen när jag avsätter spår? Vi människor har alltid i alla tider på mer eller mindre lyckade sätt brukat naturen runt oss. Ofta på ett väldigt extremt och destruktivt sätt, torrlaggt, fördämt, bränt och skövlat. Nu gör jag "skada" när jag cyklar, och säkert snart även när jag går.
Jag tycker ordet skada ska bort ur diskussionen. Skada för mig är av typen agronom skada som uppstår vid högt marktryck. DET är en skada med rejäl och i det närmaste obotlig effekt. En stig i skogen är patina, ingen skada.
/Nicke

Orientering vs. MTB
Som orienterare så måste jag ändå få försvara sporten. Det stämmer mycket väl med vad ni säger angående att skogen blir ordentligt upptrampad efter en 5-dagars etapp. Kartorna som finns över området måste nästan omgående ritas om.
Dock finns en hel del gjort på detta området. Studier/forskning visar att skogen är helt återhämtad redan efter ett par år.
Skillnaden mellan en mtb cykel (däck) och en orienteringssko är nog inte speciellt stor när det gäller hur mycket respektive river upp. 90 % av samtliga orienteringsskor har ju dessutom metalldobb.
Det som ändå gör skillnaden är att orienterarna sprider sig i hela skogen medans Mtb cyklisterna håller sig till stigarna, vilket får till följd att koncentratinspåverkan på naturen blir större på de stigar där mtb bedrivs.
Ytterliggare en faktor som inverkar är att en orinteringstävlingar sällan återkommer till samma plats inom en 5 årsperiod. Jag har sprungit orientering i snart 15 år, och jag har aldrig sprungit någon störra tävling på samma ställe.

Orientering vs. MTB
Att MTB håller sig till samma stigar är ju också en av styrkorna då naturen runtomkring förblir opåverkad...
Orienterarna sprider ut sig över ett större område och gör mindre åverkan överallt.
Det kan liknas vid att köpa på avbetalning, naturen får betala fast i mindre omgångar och lite mer. Jämfört med MTB där smällen kommer på en gång.

Orientering vs. MTB
Speedzone Skrev:
-------------------------------------------------------

> Det som ändå gör skillnaden är att orienterarna
> sprider sig i hela skogen medans Mtb cyklisterna
> håller sig till stigarna, vilket får till följd
> att koncentratinspåverkan på naturen blir större
> på de stigar där mtb bedrivs.

Det är väl bara bra att sigarna blir lite bredare. Det som är bra med MTB är att dom håller sigarna öppna och låter naturen runt omkring vara orörd.

Orientering vs. MTB
En lösning är ju att ingen kör MTB eller orienterar i skogen. Man kan ju sitta hemma och rulla tummerna istället.

Synd bara att det är urtråkigt.

Orientering vs. MTB
Hm...
* jämför slitaget av 1st orienterare (utan spikskor) med 1st MTB-are = svårbedömt. Det beror nog mycket på underlaget och vädret. Ju blötare desto mer förstör nog våra hojar men det gör även orienterarna. Man blir minst lika lerig av orientering som av MTB.

* jämför 20 000 st orienterare inom ett område med 20 000 st MTB inom samma område = Så sliter orienterarna mer - för så många MTB-åkare finns det nog inte att få tag på i hela Sverige? ;) (men oj vad häftigt det vore!! :)

Men jag kan tänka mig att orienterarna ändå faktiskt sliter mer synbart eftersom MTB-åkarna håller sig till befintliga stigar och sliter enbart på dom (men kanske desto mer just på dom).

Med tanke på att vi trots allt är så otroligt få som kör MTB i skogen så är det rätt fånigt att gnälla på oss. Dom borde lägga energin på dom som avverkar skog på ett felaktigt sätt istället - där kan vi snacka slitage...

Tillbaka
Topp