Orkar inte mer, LBS:en kan inte hjälpa mig

MatteXC sa:
Fastsättningen av framväxeln, smörj skruvar och runt klämma alt anläggning mot direct mount

Har du varit med om att det låtit från det området? Tyckte nästan att jag kunde få fram ljudet genom att skruva/rucka på skruven som höjer/sänker själva framväxeln på ramen.

Sprutar du in WD40 (eller någon tunn olja) i ramen så bör den krypa ut i sprickan och smuts fastna i oljan - och då ser man sprickan.

Ja men gnugga dem ordentligt först för att få bort minigrus, akta att dra åt dem för hårt bara är förmodligen alu, dom snappar av runt 14-15 nm kan jag säga.

zeitmeister sa:
MatteXC sa:
Fastsättningen av framväxeln, smörj skruvar och runt klämma alt anläggning mot direct mount

Har du varit med om att det låtit från det området? Tyckte nästan att jag kunde få fram ljudet genom att skruva/rucka på skruven som höjer/sänker själva framväxeln på ramen.

Japp, det är bara att smörja på.
Tänk såhär, allt som sitter monterat kring något som kan flexa kan potentiellt knaka, på en racer i alu sviktar det en hel del runt vevpartiet. Klingbultarna hade jag sagt för länge sen men jag ska inte göra som en massa andra och repetera något som du redan har kollat... :)

Får skruva loss framväxeln imorgon och testa. det som är jobbigt är ju att jag aldrig lyckas få det bra sen när man ska montera ihop det igen. Men det kan ju en LBS hjälpa till med kanske.

Youtube video på framväxeljustering och en god öl brukar hjälpa, lycka till väldigt nyfiken på vårt det knakar faktiskt.

Tack som fan för alla inlägg. Uppskattar verkligen att ni tar er tid och kommer med råd trots att ni verkligen inte behöver göra det. Fortsätt gärna skicka om ni har mer tips på lager :)

På min racer var det kedjan som lät, en rejäl rengöring och massa olja var det som fick bort knakljudet, kedjan hade inte gått många mil.

Hade ett jäkla knakande i min cykel och smörjde och grejade med det mesta, men det blev inget bättre. Till slut så visade det sig komma ifrån freehuben, (lås klackarna och fjädrarna ) gjorde rent och smorde upp allt sen blev det tyst.

Hej zeitmeister

Är det Shimano press-fitt eller är det bb30 eller bb30-presfitt/pressfitt30.
Är det alu ram eller carbon om carbon är det alu-hylsa eller hel carbon i vevhylsan.
Vad är det för vevparti å pedaler.
Vad bytte du till för kedja å kasset märke.
Kan du skicka in en bild på klingorna fram. Om du tittar noga så ser du vart du lägger kraften mer slita typ 1/4 på två ställen på klingan.
Vad har du för fram vxl å vilken standard sitter den fast med.

Med vänlig hälsning, Martin

Senast ändrad:
På min cykel hördes det bara när jag trampade (med lite större kraft) med höger pedal.

Det var infästningen av gängorna i vevarmen (eller eventuellt skadade gängor) som lossnat och det uppstod en liten rörelse mellan pedal och vevarmen.

zeitmeister sa:
Kristoffer R sa:
Klingbultar
Vevarmar
Styrlager

Egentligen är det inte så svårt det är "bara" att demontera och fetta in en pryl i taget.

Quick-Fix är att typ spruta WD40 eller nåt och se när det "tar" men då måste man ju ändå ta isär allt.

De flesta knak jag haft har kommit från sadel, styrstam, vevlager, vevarmar, klingbultar och pedaler.

Det jobbiga är att det är skitsvårt att höra var det kommer ifrån; som du märkt.... Jag har demonterat en halv cykel innan jag hittade orsaken till ett "knirr" som kom från ena växelreglaget.

Du har ju som tur är inte mycket kvar. :)

Hur märkte du att det var från växelreglaget och hur fixade du det?

Det tog en veckas pendling ungefär då det var väldigt "ofrekvent". När jag väl hittade det kunde jag få fram det genom att dra i "huset" (mtb-reglage).

Lossa, smörja med litiumfett, montera, tyst. SKF fett funkar bra också, lite tjockare är det. Kör med fett på allt som går nuförtiden. :)

Nu ska jag inte skryta med Rock på Alviks cykel men han bytte vevlager på min Rose och knaket försvann. Åk dit om du kommer till 08 nån gång, han är pr0!

HP sa:
På min cykel hördes det bara när jag trampade (med lite större kraft) med höger pedal.

Det var infästningen av gängorna i vevarmen (eller eventuellt skadade gängor) som lossnat och det uppstod en liten rörelse mellan pedal och vevarmen.

Har ju testat att cykla med andra pedaler men inte andra vevarmar så det skulle ju ändå kunna vara gängorna.

Knakar det om du cyklar i en trainer?

Kanske du o en kompis kan hjälpas åt att lokalisera knaket via ett trainerpass.

zeitmeister sa:
Jag har på egen hand bytt kassett och kedja, testat en annan quickrelease fram (har ännu inte testat bak).

För hårt åtdragen QR bak var boven när jag hade ett svårjagat knak för ett par år sedan. Jag missade det nästan eftersom jag bara provade att dra åt hårdare. Bytte hjul också men hade samma problem, drog väl lika hårt på det andra hjulet antar jag.

Gissar också på klingbultarna.

Det räcker inte att dra åt, på shimano bör man omedelbums plocka isär och fetta in ordentligt. Av någon anledning kommer de snustorra från fabrik.

71 sa:
Hej zeitmeister

Är det alu ram eller carbon om carbon är det alu-hylsa eller hel carbon i vevhylsan.
Kan du skicka in en bild på klingorna fram. Om du tittar noga så ser du vart du lägger kraften mer slita typ 1/4 på två ställen på klingan.

Det är en aluminium ram, bytte till shimano kassett och kedja, samma som satt på innan jag bytte. Kan skicka en bild på klingorna under dagen. Det är en ultegra framväxel, 6800, tror det är braze on. Sitter fast med en ring runt ramen.

zeitmeister sa:
71 sa:
Hej zeitmeister

Det är en aluminium ram, bytte till shimano kassett och kedja, samma som satt på innan jag bytte. Kan skicka en bild på klingorna under dagen. Det är en ultegra framväxel, 6800, tror det är braze on. Sitter fast med en ring runt ramen.

Fel av mig, det är clamp on. Ingenting är fastsvetsat kring framväxeln i alla fall.

Öppnade tråden och förväntade mig en LBS som inte ville ta ansvar för vad hen sålt utifrån rubriken. Men detta är ju tvärtom, en LBS som gör sitt bästa med vad ROSE sålt.

ROSE däremot verkar ju hålla sig på behörigt avstånd - varför tar de inte ned cykeln på sin bekostnad till egen verkstad och tittar på den om problemet kvarstår??

ROSE och Canyon har (borde iaf ha) grymma marginaler genom att skippa ÅF led, man kan ju tycka att de då borde dels ha skottsäkra produkter och dels ha en kundtjänst som agerar kraftfullt så att försäljningsmodellen fungerar fullt ut.

Har själv haft en Canyon. Inga klagomål på cykeln men erfarenheten av deras support har gjort att jag alltid kommer välja LBSens urval i framtiden.

K sa:
Öppnade tråden och förväntade mig en LBS som inte ville ta ansvar för vad hen sålt utifrån rubriken. Men detta är ju tvärtom, en LBS som gör sitt bästa med vad ROSE sålt.

ROSE däremot verkar ju hålla sig på behörigt avstånd - varför tar de inte ned cykeln på sin bekostnad till egen verkstad och tittar på den om problemet kvarstår??

ROSE och Canyon har (borde iaf ha) grymma marginaler genom att skippa ÅF led, man kan ju tycka att de då borde dels ha skottsäkra produkter och dels ha en kundtjänst som agerar kraftfullt så att försäljningsmodellen fungerar fullt ut.

Har själv haft en Canyon. Inga klagomål på cykeln men erfarenheten av deras support har gjort att jag alltid kommer välja LBSens urval i framtiden.

Har inte börjat stimma alltför mycket med ROSE ännu, mest för att när jag skickade ner den till Tyskland förra gången då bromsoket hade lossnat från ramen och inte ville gänga fast igen. Då fick jag tillbaka den med en liten buckla på överröret och utan sadel+sadelstolpe. Har också varit grymt besviken på deras service hittills. Dom har ju en verkstad i Barkarby men det är ju också ett litet företag att ta sig ned dit.

Jag hade ett irriterande knak från vänster vevarm där det satt fast i splinesen. Där hade ett litet skräp (metallgrad/spån) fastnat i springan i vevarmen och gjorde oljud. Har nu ett extra vevlager i reserv..

Skulle verkligen något problem med gaffeln ge symptomen att det blev mer och mer ljud under ett pedalvarv ju mer man tar i? Jag hade i så fall snarare förväntat mig kraftigare knak men vid ungefär samma läge(n) under pedalvarvet.

Pedalerna? Ta loss, gör rent och sätt fast med kopparpasta. Har haft två olika cyklar för detta orsakat knak. Prova även ett par andra pedaler.

zeitmeister sa:
Tack för alla svar!
Har mailat lite med ROSE men vet inte riktigt vad dom ska kunna göra om en LBS inte lyckas. Vi har inte kunnat hitta någon spricka i ramen och om inget är helt trasigt så lär dom väl inte ge mig en ny ram t.ex. Dom tror ingenting, dom säger bara att dom inte vet längre vad det kan vara och att min cykel är det största mysteriet som dom hittills stött på. Får kanske försöka hitta ett vevparti och låna av någon att testa med.
Har testat att cykla med olika pedaler, även testat att cykla med gympaskor, även helt utan sadelstolpe.

Varför är jag inte förvånad när det kommer till ROSE?
Har bemötts med samma attityd, svar och oerhört mycket väntetid under det år jag ägde en ROSE.
Ruttnade till slut.
Aldrig mer en ROSE.
Stannar hos min LBS.

Har fått tag på ett vevparti av en kille här i Uppsala och skall testa idag. Skall då passa på att rengöra och smörja mina egna klingbultar samt fram och bakväxel och där snabbspänningarna ligger emot mot ramen. Efter det så kvarstår väl dom där vajrarna. Ångest över det alltså. Ser riktigt bökigt ut med den där interna dragningen och direct mount bakbroms som sitter under vevlagret.

Det var fanimig framväxeln! Bytte precis vevparti men det gjorde ingen skillnad, ljudet kom ändå. Blev superless. Skruvade loss framväxeln och fettade in fästet mot ramen och nu får jag inte fram ljudet! Jag är så himla, himla glad :) nu kan jag ju helt plötsligt cykla igen! Tack för all hjälp hörni :)

zeitmeister sa:
Det var fanimig framväxeln! Bytte precis vevparti men det gjorde ingen skillnad, ljudet kom ändå. Blev superless. Skruvade loss framväxeln och fettade in fästet mot ramen och nu får jag inte fram ljudet! Jag är så himla, himla glad :) nu kan jag ju helt plötsligt cykla igen! Tack för all hjälp hörni :)

Ännu en anledning att köra 1X10/11

Hade ett liknande bekymmer på min Merida, den var inne hos återförsäljaren 1gång å 2gånger hos Merida i Göteborg. Det sista dom gjorde var att byta hela vevpartiet sedan blev det tyst ?

Lycka till

Tillbaka
Topp