OS cykling linjelopp nu! Start 11.00

Jag känner mig kluven. Vino är ju en kul attackcyklist som sagt. Det är också roligt att gubbarna kan vinna. Å andra sidan solkas det hela ner en aning både av dopingskandalen i sig men kanske mest för det faktum att karln inte riktigt verkar kunna erkänna det hela. Alla kan väl bli förlåtna kan jag tycka, tom för mord men helt klart mer så för doping (och kanske i synnerhet under EPO-åren då det knappast verkar ha funnits en ren cyklist ändå), men det minsta man får göra då är väl att erkänna.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man ska vara efterklok, vilken hade varit den
> smartaste taktiken för GB? Se till att få med
> Wiggins och / eller Froome i varje seriös
> utbrytning, och sen låta bli att dra (både i
> utbrytningen och klungan)? Eller har Froome och
> Wiggins för dålig spurt för att de skulle ha
> bra chans på guldet om utbrytningen håller?
>
> Andra alternativet skulle vara att svara på varje
> utbrytning och jaga ikapp direkt. Men det skulle
> också bli extremt jobbigt.

Fast jag tror inte det hade blivit riktigt lika många som attackerat om de visat att de svarade på, kanske inte den första, men några attacker i början. Nu tyckte jag att det kändes som att alla fattade att Sky inte ville/kunde svara på attackerna så det var fritt fram sas, jag satt och hoppades på att Sagan skulle gå med i en attack. Jag funderar på om loppet fått samma utgång om de hade haft radio.

Kanske GB borde suttit upp någon gång första 200 km och låtit några andra ta ansvar? Dessutom kunde de ju inte heller höja farten för att reagera för aktivt på rycken för då hade Cav åkt av direkt.

Supertramp skrev:
> Om man ska vara efterklok, vilken hade varit den
> smartaste taktiken för GB? Se till att få med
> Wiggins och / eller Froome i varje seriös
> utbrytning, och sen låta bli att dra (både i
> utbrytningen och klungan)?

Stannard är väl kanske mest allsidig och i så fall den som hade gjort bäst ifrån sig i en utbrytning.
Tänker då på båda alternativen med utbryningen - dvs att den håller och att Stannard är stark nog att vinna eller att klungan drar ikapp och då vinner Cavendish. Hypotetiskt med råge.
Men Jag tippar att britterna nog utgick ifrån att oddsen var bäst om de höll samman och jobbade.
Funkade inte den här gången.

Imorgon vinner Pia (eller nämnde jag det redan?)

nä detta var bissart jävla tråkigt. Vino är ett svin. Han har fuskat till sig sin status och troligtvis sin kapacitet också. Dessutom ljuger han friskt. Kunde inte bli en sämre start på os.
Han och ingen annan som har åkt fast för doping bör få ställa upp igen. Speciellt inte i ett OS. Nu får vi hoppas på att det nya super avancerade labbet hittar all skit han stoppat i sig de senaste 20 åren? Finns det verkligen någon vettig motivering till varför han är en värdig vinnare? Det skulle i så fall vara att han verkar ha en jävla tur. Att cancellare vurpar i den kurvan är ju helt sanslöst o vad sedan uran håller på med är ju också en gåta. Kan man verkligen göra så på ett os upplopp? eller har vino hostat upp lite cash igen.....

42Hz skrev:
> Varför är det ingen cykellopp på vinterOS?

Då behöver man ett mentalt lugn - lite zen - runt skridsko. Kanske en av världens vackraste idrotter.

Goan skrev:
> nä detta var bissart jävla tråkigt. Vino är
> ett svin. Han har fuskat till sig sin status och
> troligtvis sin kapacitet också. Dessutom ljuger
> han friskt. Kunde inte bli en sämre start på
> os.
> Han och ingen annan som har åkt fast för doping
> bör få ställa upp igen. Speciellt inte i ett
> OS. Nu får vi hoppas på att det nya super
> avancerade labbet hittar all skit han stoppat i
> sig de senaste 20 åren? Finns det verkligen
> någon vettig motivering till varför han är en
> värdig vinnare? Det skulle i så fall vara att
> han verkar ha en jävla tur. Att cancellare vurpar
> i den kurvan är ju helt sanslöst o vad sedan
> uran håller på med är ju också en gåta. Kan
> man verkligen göra så på ett os upplopp? eller
> har vino hostat upp lite cash igen.....

Mycket kan man väl säga om Vino och hans förflutna, men att påstå att tur var inblandat idag känns väl sådär lagom felaktigt. Har vi ens sett samma lopp?

Varför tittar man över huvud taget på cykling om man tycker det är så hemskt att de som har avtjänat sitt straff för doping får vara med och tävla om segern? Det kan ju knappast komma som en överraskning...

fredrikw skrev:
> Varför tittar man över huvud taget på cykling
> om man tycker det är så hemskt att de som har
> avtjänat sitt straff för doping får vara med
> och tävla om segern? Det kan ju knappast komma
> som en överraskning...

Det händer inte ofta, men jag håller med dig. :)

fredrikw skrev:
> Varför tittar man över huvud taget på cykling
> om man tycker det är så hemskt att de som har
> avtjänat sitt straff för doping får vara med
> och tävla om segern? Det kan ju knappast komma
> som en överraskning...

Man kanske tittar med förhoppningen att en ex-dopare inte ska vinna?

Jo, för att samtliga andra cyklister äter enbart vanlig mat och dricker enbart kranvatten. Inga specialpreparat har någonsin injicerats eller intagits som var tillåtna tidigare men som nu är förbjudna. Dags för folk att vakna, som cyklist på denna nivå injicerar man allt som går men som inte triggar dopningskontrollen just i år. Katt och råtta lek mellan labben.

Henke Thoren skrev:
> Jag känner mig kluven. Vino är ju en kul
> attackcyklist som sagt.

Jag tycker att det verkar vanligare att just "attackcyklisterna" åker fast för doping. Kanske för att det krävs doping för att kunna köra så offensivt?

Vilken jävla dagisnivå..

'det känns inge bra i maaaagen'. Avstängningen avslutades för tre år sedan, tror ni han är otestad sedan dess? Precis som med precious lance så är väl alla rena tills de torskar?

för att cykling är en fantastisk sport och extremt kul att titta på. Och precis som i många andra sporter så har man sina favoriter och sina hat objekt. Och det är ju ganska naturligt att sätta dom som har fuskat längst ner på den listan? Jag vill inte att dom skall vara med överhuvudtaget, speciellt inte när man agerar som vino. Hade han visat på någon som helst ånger eller åtminstone bett om ursäkt, ala miller, så hade det faktiskt gjort saken lite bättre. Flera förbund tar inte med tidigare fuskare. Men visst kanske är det bäst att inte titta för upprörd skall man ju tydligen inte bli när man tittar på idrott.....

Jag är en alldeles vanlig Svensson som cyklar så mycket jag hinner och har lust med. Jag har alltid blivit trött på att få kommentarer från icke-cyklister om doping så fort det pratas om cykelsport men efter att ha läst flera, i mina ögon, dumma kommentarer här på forumet om hur vi ska acceptera doping och helt enkelt hälsa fuskarna välkomna tillbaka efter avtjänat straff så ger jag fan upp.

Inte undra på att icke-cyklister hånar oss när vi låter det passera och med öppna armar välkomnar dem tillbaka. Visst, de har kanske sonat sitt brott rent juridiskt men vad blir konsekvenserna för dem som blir slagna av en fuskare? Missade sponsorkontrakt, missade prispengar och allt vad det i förlängningen innebär...

Och hur ska cykelsporten någonsin kunna slippa dopingsnacket om man inte tar i rejält? Visst, det finns olika grader i helvetet och även jag inser att det är skillnad på EPO och Coca-Cola men något måste göras...

Det är ju likadant i alla andra sporter också. Det var svenska idrottsläkare som kom på att landslaget skulle bli bättre i skidspåren om de tillförde lite extra av sitt eget blod. Preparat som är förbjudna i en idrott är tillåtna i en annan. Och så vidare och så vidare. Endera ställer man upp på regelverket som det ser ut idag, just vid den här tävlingen, eller så slänger vi alla resultat innan 2000 på sophögen och misstänker alla för att bryta mot reglerna tills motsatsen bevisats.

Nicathu skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > +1! Sluta gnäll om att Vino varit dopad, det
> är
> > reglerna det är fel på inte honom!
>
> Eh, hur tänkte du där?

Jag menar i alla fall inte att det är OK att dopa sig, men om reglerna säger att man blir avstängd i 2 år om man gör det kan man knappast klandra en som tagit sitt straff och kommit tillbaka. Jag är personligen för "one strike, you're out" dvs livstids avstängning direkt men så länge som det inte är realtiet har jag svårt att se att man kan klandra dom som tar sin avstängning och kommer tillbaka. Så tänkte jag...

> Nicathu skrev:

> Jag menar i alla fall inte att det är OK att dopa
> sig, men om reglerna säger att man blir avstängd
> i 2 år om man gör det kan man knappast klandra
> en som tagit sitt straff och kommit tillbaka. Jag
> är personligen för "one strike, you're out" dvs
> livstids avstängning direkt men så länge som
> det inte är realtiet har jag svårt att se att
> man kan klandra dom som tar sin avstängning och
> kommer tillbaka. Så tänkte jag...

Ett "one strike, you're out"-förfarande förutsätter ju att det hela tiden är solklara fall och det är det ju knappast alltid, kanske tom sällan. Jag tror inte ett sådant system hade varit praktiskt möjligt, eller ens önskvärt. För det mesta kommer man ju inte på folk med sprutan i armen direkt.

Helt underbart att se Sky ligga där framme och släppa iväg killar som Nibali, Cancellara, Vino, Gilbert m fl och låta dem bilda ett 30-mannatåg. Trodde de verkligen att det skulle funka eller orkade de helt enkelt inte svara? Hur som helst skönt att UK påminns om att de inte uppfann cykelsporten. Vino är kanske inte min stora favorit, men har är rätt offensiv och min inställning inför loppet var alla utom Cav, så jag får väl vara nöjd. Men vad höll Uran på med?

37,2% av alla trådar faller slutligen ner i dopingsnackträsket.
Ena dagen dominerar organiserat lagfusk på TdF och andra dagen vinner en tokdopad fd.dopare OS.
Är det här ett cykelforum eller är det kommetarsfältet i aftonbladet?

Det är ett jäkla dissande av Team Sky trots att en av deras cyklister tog silver... Snacka om att ha höga krav! Sedan är det väl så att GB inte kunde kontrollera utbrytningarna eftersom de då hade fått köra ifrån Cav. De var helt enkelt för få men tog en rövare som inte fungerade.

Jag tycker upplägget med 4-5 man i lagen och ingen radiokommunikation gjorde det ganska roligt trots icke-utslagsgivande bana. Kul med lite omväxling från etapploppens standard "10 man från laget med bästa spurtaren kör in utbrytarna med 5 till 0.5km kvar till mål".

Sen tyckte jag dock avslutningen blev lite anti (dock inte pga Vino även om jag kanske inte hejade på honom), hade hoppats på sista 6-7km med massvis av attacker, känns som Vino och Uran kom iväg lite väl enkelt på första försöket medan dom resterande 20-25 väntade på att någon skulle göra något. Vilket ingen gjorde.

Problemet för GB var ju att de körde på exakt samma sätt som på VM förra året. Alla visste liksom i förväg precis hur dom skulle göra. Dom satte ju precis allt på ett kort och en enda taktik. Jag tror att det var tillfälligheter som gjorde det, dom kunde lika gärna kört hem det.

De största misstagen tycker jag kom från tyskarna och australiensarna. De trodde nog oxå att britterna skulle fixa det, annars skulle de ju givetvis gått upp och hjälpt till att köra. Troligen var de så övertygade om att om Cavendish skulle ha någon/några hjälpryttare kvar sista kilometrarna så skulle de inte ha en chans. Därför chansade de på att britterna skulle köra in utbrytning men bränna sig så Cavendish var ensam, vilket troligen var största chansen för Greipel eller Goss att ta hem det.

Sen är jag nästan helt övertygad om att om Cancellara inte hade vurpat så hade han tagit det. Han hade knappt tagit någon vind alls. Jag har svårt att se att han skulle missat den chansen.

JT skrev:

>
> Sen är jag nästan helt övertygad om att om
> Cancellara inte hade vurpat så hade han tagit
> det. Han hade knappt tagit någon vind alls. Jag
> har svårt att se att han skulle missat den
> chansen.

Det hade vart RIKTIGT roligt om så varit fallet. Lider med Fabian.

rback skrev:
> 37,2% av alla trådar faller slutligen ner i
> dopingsnackträsket.
> Ena dagen dominerar organiserat lagfusk på TdF
> och andra dagen vinner en tokdopad fd.dopare OS.
> Är det här ett cykelforum eller är det
> kommetarsfältet i aftonbladet?

sant.

För övrigt. Kul att Cavendish skyller på Australien för deras "negativa taktik." Tjenamors. Britterna får väl skylla sig själva för sin lagtempotaktik.

Måste verkligen ALLA trådar om cykeltävlingar urarta i pajkastning om doping? Det finns ju redan en massa dopingtrådar. :-/

Angående GB så var det väl egentligen inget misstag, utan de hade helt enkelt inte kapaciteten att ta vind i 25 mil på 4 man (med viss sporadisk tysk hjälp) och hämta in alla attacker och stora utbrytningar med högklassiga konkurrenter. :-)

Angående den bedrövliga TV-produktionen så skyller alla på någon annan: http://www.guardian.co.uk/sport/2012/jul/28/bbc-olympic-broadcasting-services-cycling?newsfeed=true

kan inte klaga på Uran. Kurt Asle Arvesen sportsdirektör i Sky kommentera på norsk tv och han var inte direkt optimistisk till Urans spurtegenskaper före spurten.

Nicathu skrev:
> Jag är en alldeles vanlig Svensson som cyklar så
> mycket jag hinner och har lust med. Jag har alltid
> blivit trött på att få kommentarer från
> icke-cyklister om doping så fort det pratas om
> cykelsport men efter att ha läst flera, i mina
> ögon, dumma kommentarer här på forumet om hur
> vi ska acceptera doping och helt enkelt hälsa
> fuskarna välkomna tillbaka efter avtjänat straff
> så ger jag fan upp.

Att låta någon komma tillbaka efter ett straffoch acceptera dopning är banne mig inte samma sak.
>
> Inte undra på att icke-cyklister hånar oss när
> vi låter det passera och med öppna armar
> välkomnar dem tillbaka. Visst, de har kanske
> sonat sitt brott rent juridiskt men vad blir
> konsekvenserna för dem som blir slagna av en
> fuskare? Missade sponsorkontrakt, missade
> prispengar och allt vad det i förlängningen
> innebär...
>
> Och hur ska cykelsporten någonsin kunna slippa
> dopingsnacket om man inte tar i rejält? Visst,
> det finns olika grader i helvetet och även jag
> inser att det är skillnad på EPO och Coca-Cola
> men något måste göras...

Såg på Tysk TV där de sa att Schweiz och Spanien hade en bra taktik mot GB. De tog som exempel Schweiz, en gubbe med i varje utbrytargrupp, Schär och Rast, och Albasini med Cancellara och en gubbe till. De sa att allt var perfekt upplagt för Cancellara och att han skulle attackera med ca 15 km kvar och att det största hotet var Spanien eller någon "ensamvarg", inte mycket mer än 5-6 minuter senare vurpar Cancellara. Det var hans dag i dag men han gjorde ett "förarfel" som Tyskarna sa...kan bara hålla med ;-)

sjooons skrev:
> haha, svt studion har det inte lätt med namnen,
> tidigare idag var det "Fabio Cancellara" och nu
> blev det "Cavendish och Wiggle"
Och han får betalt för det. Suck.

Gött att lagkörning gav noll utdelning. Klungtramset är ju bara ett substitut i väntan på tempo (och triathlon samt vissa bandicipliner) där man mäter kvalitén på cyklisterna.
Massstart kan man ha i typ RAAM och Paris-Roubai, inte på 25mil plattkörning när det är fesljummet och torrt. Blir som massstarten i 5milen i OS där koreaner ligger med i klungan när det är fem kvar. Måste ju funnits nån gammal by med pavé längs banan och en överbliven vattenspridare som kunde livat upp tillställningen.

Hoppas Vos tvålar till alla i damernas trots att linje inte är hennes diciplin.

Om man inte har nytta av sin tidigare doping så hade man som lönnfet 30åring kunnat träna två år bli tdf-vinnare.

Visserligen verkar ju folk här på happy seriöst tro på det men det är faktiskt bara en lögn.

Vino vinner pga sin tidigare doping. All andra som var i närheten har också dopat sig (någon gång). Rena cykeltävlingar kanske vi får om tre-fyra OS. Ifall folk slutar blunda för fakta.

schture skrev:
> Såg på Tysk TV där de sa att Schweiz och
> Spanien hade en bra taktik mot GB. De tog som
> exempel Schweiz, en gubbe med i varje
> utbrytargrupp, Schär och Rast, och Albasini med
> Cancellara och en gubbe till. De sa att allt var
> perfekt upplagt för Cancellara och att han skulle
> attackera med ca 15 km kvar och att det största
> hotet var Spanien eller någon "ensamvarg", inte
> mycket mer än 5-6 minuter senare vurpar
> Cancellara. Det var hans dag i dag men han gjorde
> ett "förarfel" som Tyskarna sa...kan bara hålla
> med ;-)

Låter rimligt. Den analysen fick inte SVT med.

Henke Thoren skrev:
> > Nicathu skrev:
> >
>
>
> > Jag menar i alla fall inte att det är OK att
> dopa
> > sig, men om reglerna säger att man blir
> avstängd
> > i 2 år om man gör det kan man knappast
> klandra
> > en som tagit sitt straff och kommit tillbaka.
> Jag
> > är personligen för "one strike, you're out"
> dvs
> > livstids avstängning direkt men så länge som
> > det inte är realtiet har jag svårt att se att
> > man kan klandra dom som tar sin avstängning
> och
> > kommer tillbaka. Så tänkte jag...
>
> Ett "one strike, you're out"-förfarande
> förutsätter ju att det hela tiden är solklara
> fall och det är det ju knappast alltid, kanske
> tom sällan. Jag tror inte ett sådant system hade
> varit praktiskt möjligt, eller ens önskvärt.
> För det mesta kommer man ju inte på folk med
> sprutan i armen direkt.

Fast det är väl en hel del idrottsmän som blivit dopingsavstängda efter positiva A och B tester utan att ha blivit tagna på "bar gärning" så att säga eller hur? Hur mycket mer solklart behöver man? När man åkt dit på det sättet ska det var slut- cyklat/sprunget/skidat/bollsparkat eller vad det nu är för sport det gäller enligt min mening. Sen får antidopningsorganen kamma sig rejält så att det inte blir överklaganden som drar ut i evighet. Att vara avstängd i något eller några år är alldeles för milt straff. Men att klandra Vino för detta är det jag vänder mig emot, han borde helt enkelt inte funnits med i startfältet igår, eller på någon startlinje för den delen, men det är inte hans fel att han gör det. Det är min poäng.

Selast skrev:
> Fast det är väl en hel del idrottsmän som
> blivit dopingsavstängda efter positiva A och B
> tester utan att ha blivit tagna på "bar gärning"
> så att säga eller hur? Hur mycket mer solklart
> behöver man? När man åkt dit på det sättet
> ska det var slut-
> cyklat/sprunget/skidat/bollsparkat eller vad det
> nu är för sport det gäller enligt min mening.
> Sen får antidopningsorganen kamma sig rejält så
> att det inte blir överklaganden som drar ut i
> evighet. Att vara avstängd i något eller några
> år är alldeles för milt straff.

Det är kanske lite off-topic men... Du kan ju ha positiva A och B tester men vanligtvis inte direkt för det som faktiskt idrottsmannen misstänkts tagit, de kanske vanligaste dopingformerna går ju inte riktigt att testa för 'direkt'. Se på Schleck, det urindrivande medel som påträffades är ju inte i sig prestationshöjande men antas maskera något annat. Förmodligen var det väl något Schleck försökte maskera men helt säker kan man ju inte vara. Bloddoping och EPO härleds genom förändringar i blodvärden som korrelerar på ett signifikant sätt med tävlingsschema, det detekteras i första hand genom att vissa nyckelparametrar överskrider godtyckligt satta normvärden. Det är väl ett ganska bra system men knappast helt bombsäkert. Folk blir ju avstängda på indicier med, då finns inga positiva test alls, men bara (starka) misstankar. Så jag menar, då kanske man är rätt så säker på att personen i fråga dopat, men inte så säker att man skulle vara beredd att stänga av personen på livstid. Sedan så kan man ju faktiskt göra misstag i ganska vanlig bemärkelse, det är ju en uppsjö av substanser som är förbjudna som faktiskt förekommer i lite allt möjligt, i synnerhet vanliga mediciner. Med jämna mellanrum testar folk positivt för sådant. Jag vill bara påpeka att jag tror att det är svårt att ha ett system som är speciellt mycket mer drakoniskt än dagens med bibehållen rättssäkerhet.

Goan skrev:
> nä detta var bissart jävla tråkigt. Vino är
> ett svin. Finns det verkligen
> någon vettig motivering till varför han är en
> värdig vinnare?

För att han var först över mållinjen?

Miss Lycka skrev:
> Först ska inga som har varit avstängda för
> dopingbrott vara med men sedan ändrar sig BOA
> för att Millar ska kunna vara med.
> Grattis Vino!

Mmm, forutom att det var CAS som sa att BOAs regel inte var korrekt och att den regeln aldrig galde mer an den brittiska truppen. Men men...

Sen om Vinos mildare straff, han sa "jag lagger av" och fick ett ar, sen nar han sa "jag gor comeback!" fick han ett ar till. Han var avstangd i 2 ar.

JT skrev:

> De största misstagen tycker jag kom från
> tyskarna och australiensarna. De trodde nog oxå
> att britterna skulle fixa det, annars skulle de ju
> givetvis gått upp och hjälpt till att köra.

Jag håller med. Fail av Australien. De behövde antinge en attackcyklist typ Cadel eller kanske Gerrans med där framme eller hoppas på GB så att det funkar för Goss. Inget funkade och O'Grady såg helt lost ut.

> Sen är jag nästan helt övertygad om att om
> Cancellara inte hade vurpat så hade han tagit
> det.

Ja. Fan va surt för honom :-(

Tillbaka
Topp