OS i Rio - Cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 33023
  • Start datum Start datum
OS i Rio - Cykel
Var snällt av italienskan att ta den långa sista förningen ikapp Abbot. Gjorde att silvret kändes rätt säkert när de kom ikapp. Sen kändes det som att Emma reagerade lite sent när holländskan drog igång.

Sen får jag säga att Abbots utförskörning inte direkt var imponerande. Var ju kurvor där hon var närmare mittlinjen än kanten på vägen. Var nästan lite förvånande att trion inte tog mer utför.

Min tanke när van Vlueten gick in i kurvan där hon kraschade var "Varför går hon inte ut till vänster och skär kurvan?". Ingen aning om det hjälpt, men det såg ut som hon nästan missade att det var en högerkurva framför henne.

OS i Rio - Cykel
Kikar man på denna video
så ser det ut som att hon slår i asfalten före hon slår i den höga betongkanten. Förhoppningsvis gör det att hon slipper bli paraplegisk.

EDIT: Om aortan höll vill säga.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
Dr_Rydell sa:
Kikar man på denna video
så ser det ut som att hon slår i asfalten före hon slår i den höga betongkanten. Förhoppningsvis gör det att hon slipper bli paraplegisk.

Det ser faktiskt liiite mindre hemskt ut än jag mindes det.

OS i Rio - Cykel
Dr_Rydell sa:
Kikar man på denna video

Ser ut som GoranS skrev, hon tokmissar ju svängen, kommer in i den på högersidan trots att det svänger höger. Tyckte dock kraschen såg värre ut när det hände då jag spontanskrek i soffan att hon måste brutit ryggen.

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
Var snällt av italienskan att ta den långa sista förningen ikapp Abbot. Gjorde att silvret kändes rätt säkert när de kom ikapp. Sen kändes det som att Emma reagerade lite sent när holländskan drog igång.

Sen får jag säga att Abbots utförskörning inte direkt var imponerande. Var ju kurvor där hon var närmare mittlinjen än kanten på vägen. Var nästan lite förvånande att trion inte tog mer utför.

Kanske gårdagens strössel med kraschade cyklister la sordin på risktagandet?

OS i Rio - Cykel
Supertramp sa:
Kunde man inte haft lite skydd typ halmbalar i dom värsta svängarna?
I alla fall när det är en sån där mur.

På vinter-os i Sotchi hade de iaf vadderat utförkurvan med bergvägg i sprintloppet, varför gör man inte samma, eller sätter dit en gubbe med gul flagg el vad fasen som helst när det gäller cykel? Andra kraschen i samma kurva och samma jäkla höga betongkant invid en bergvägg!

OS i Rio - Cykel
Pfaff sa:
GoranS sa:

Kändes mer som att det var hennes naturliga stil utför än att det var extra försiktig körning av någon som är duktig utför. Såg allmänt osäkert ut. Ljungskogs kommentarer tidigare i sändningen indikerade ju att hon inte direkt aspirerade på Il Falco som smeknamn.

OS i Rio - Cykel
Pfaff sa:
GoranS sa:

Nu är kvinnor rent generellt mindre riskbenägna än män.
Dom är helt klart förnuftigare än oss.

OS i Rio - Cykel
a.svensson sa:
Pfaff sa:
GoranS sa:

Nu är kvinnor rent generellt mindre riskbenägna än män.
Dom är helt klart förnuftigare än oss.

Jag misstänker att variationerna mellan olika individer inom kön är större än mellan könen. Sen väger män i snitt mer vilket i sig gör att snittmannen potentiellt kan åka fortare utför än snittkvinnan.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
Dr_Rydell sa:
Hur många år har de haft på sig att förbereda OS? Hur fan kan de tillåta sådana där betongkanter, i en kurva dessutom. Helt obegripligt.

På touren har de ofta skrovlig bergvägg på ena sidan och 2000 höjmeter stup på andra sidan, avgränsat med 30cm högt räcke. Det här var inte en farligare omgivning än en slumpmässig bergsetapp på något etapplopp.

OS i Rio - Cykel
Det som möjligen kan göra aktuell kurva lite problematisk är att det ser ut som att det blir mörkare när man går in i kurvan. Är helt omöjligt att avgöra på TV-bilder, men är det en sak (förutom dålig asfalt) jag tycker är läskig vid utförskörning är det kraftig variation i ljusförhållanden.

Och, 2000 meter stup på sidan om vägen lär du inte hitta på något etapplopp (åtminstone om det är höjdmeter du menar).

OS i Rio - Cykel
Fy fan.
Den volten såg förjävlig ut både i full fart och slo-mo.

Varit på väg hem hela loppet så hörde det bara på radio. Och har f.ö. ingen os-kanal ändå.
Så jag såg inte upplösningen och vet inte Emmas chanser att ha tagit guldet.
Jag kan bara gå på vad jag hörde och hon sa efter målgång. Så:
Grattis Emma!!

OS i Rio - Cykel
InlineOla sa:
Dr_Rydell sa:
Hur många år har de haft på sig att förbereda OS? Hur fan kan de tillåta sådana där betongkanter, i en kurva dessutom. Helt obegripligt.

På touren har de ofta skrovlig bergvägg på ena sidan och 2000 höjmeter stup på andra sidan, avgränsat med 30cm högt räcke. Det här var inte en farligare omgivning än en slumpmässig bergsetapp på något etapplopp.

Inte helt jämförbart, i detta OS var det bara en utförskörning som dom hade behövt arbeta på och dom hade flera år på sig. Och åkarna frestas att ta extremt stora risker när det gälker OS-medaljer och utförskörningen är så avgörande.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
geologen sa:
Emma hade mycket högre fart över mållinjen än holländskan, men hon startade lite för sent och för långt bak för att hinna fram.

Ja men svårt läge. Hon skulle behövt reagera snabbare men hade hon gått tidigare och fått holländskan på rulle hade hon inte haft en chans tror jag.

OS i Rio - Cykel
Hittar inget klipp så att jag kan kolla, men mitt intryck när jag såg det var att Emma inte tittade efter var hon hade holländskan när de var ikapp Abbot. I herrcyklingen tycker jag att det är mer regel än undantag att huvudena roterar rätt friskt för att hålla koll på de bakom när det blir en spurt i en liten grupp. Nu känns det som att det är först när holländskan i stort sett är förbi Emma som hon kommer igång med att dra igång spurten.

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
Hittar inget klipp så att jag kan kolla, men mitt intryck när jag såg det var att Emma inte tittade efter var hon hade holländskan när de var ikapp Abbot. I herrcyklingen tycker jag att det är mer regel än undantag att huvudena roterar rätt friskt för att hålla koll på de bakom när det blir en spurt i en liten grupp. Nu känns det som att det är först när holländskan i stort sett är förbi Emma som hon kommer igång med att dra igång spurten.

Här: https://streamable.com/rjyo

Jag tycker det ser ut som Borghini ligger lite i vägen för Emma precis i början också. En del sen tajming, en del oflyt men ändå, vilket lopp hon gör!

OS i Rio - Cykel
Italienskan drar från 1,2-1,3 km kvar tills det att de kommer ifatt. Inte konstigt att hon blir trea. Sen utnyttjar ju van der Breggen situationen perfekt. När de kommer ikapp drar hon igång spurten och kör tajt på italienskan och när hon är förbi så tar hon genaste vägen mot mål. När holländskan passerat italienskan ligger både hon och Emma och tar vind en stund och då går de rätt jämnt. När Emma sedan kommer in på holländskans hjul får hon lite mer fart men det räcker inte till (eller ev. så räcker inte vägen till) för att hon ska hinna förbi.

Totalt sett känns det som lite som vanligt, Emma oerhört stabil och duktig, men det sista lilla extra saknas för att hon ska vinna ett mästerskap. Två OS-silver + ett silver och två brons individuellt är dock inte illa pinkat som karriärsfacit, för hon lär väl inte ta någon medalj på VM i år (vet inte ens om hon ställer upp).

Tillbaka
Topp