OS i Rio - Cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 33023
  • Start datum Start datum
OS i Rio - Cykel
Enligt nu bekräftade uppgifter ska van Vleuten, under omständigheterna, må bra och vara vid medvetande. Hon har nu förts till sjukhus.
BBC rapporterar att tillståndet för van Vleuten är stabilt. Det har ännu inte kommit några uppgifter om vilka skador nederländskan har ådragit sig.

Hämtat från aftonbladet

OS i Rio - Cykel
Supertramp sa:
InlineOla sa:
Dr_Rydell sa:
Hur många år har de haft på sig att förbereda OS? Hur fan kan de tillåta sådana där betongkanter, i en kurva dessutom. Helt obegripligt.

På touren har de ofta skrovlig bergvägg på ena sidan och 2000 höjmeter stup på andra sidan, avgränsat med 30cm högt räcke. Det här var inte en farligare omgivning än en slumpmässig bergsetapp på något etapplopp.

Inte helt jämförbart, i detta OS var det bara en utförskörning som dom hade behövt arbeta på och dom hade flera år på sig. Och åkarna frestas att ta extremt stora risker när det gälker OS-medaljer och utförskörningen är så avgörande.

Tror du de hade tagit mindre risker om hela nerförskörningen varit madrassbeklädd? Holländskan totalmissade svängen, hade hon inte OTBat innan trottoarkanten hade hon åkt in i ett träd med huvudet före. Trottoarkanten må se brutal ut men ett vanligt vägräcke hade slutat minst lika illa. Jag tycker som andra att kraschen var riktigt otäck men jag tycker inte det var banans fel.

OS i Rio - Cykel
Men hur tänkte Italienskan? Visste hon att hon inte skulle ha en chans i spurten mot Emma och Holländskan och hennes enda chans till medalj var att dom skulle hinna köra ikapp Amerkanskan?

OS i Rio - Cykel
Supertramp sa:
Men hur tänkte Italienskan? Visste hon att hon inte skulle ha en chans i spurten mot Emma och Holländskan och hennes enda chans till medalj var att dom skulle hinna köra ikapp Amerkanskan?

Borghini gjorde ett kanonuppdrag åt sin lagkamrat Emma (Wiggle High 5). Tyvärr blev inte resultatet det önskade. Italienskan hade garanterat inte gjort det om hon trodde sig kunna vinna, men var det där den sista krämen som fanns i påkarna ville hon så klart hjälpa sin lagkamrat i "det civila".

OS i Rio - Cykel
Det enda italienskan kan ha haft i huvudet efter ett så stenhårt lopp (Ja jag såg det mesta, Viasat funkade.) måste ha varit "Full gas mot målet, jag kanske inte vinner men skall fan inte komma fyra."

OS i Rio - Cykel
Oscar Camenzind sa:
Supertramp sa:

Borghini gjorde ett kanonuppdrag åt sin lagkamrat Emma (Wiggle High 5). Tyvärr blev inte resultatet det önskade. Italienskan hade garanterat inte gjort det om hon trodde sig kunna vinna, men var det där den sista krämen som fanns i påkarna ville hon så klart hjälpa sin lagkamrat i "det civila".

Tror faktiskt inte det, hon körde för att själv få en medalj.
Den ledande Mara Abbott är faktiskt också en Wiggle High 5 åkare i det civila, resultatet av Borghinis körning var att den enda icke Wiggle åkaren av de fyra främsta i loppet vann mästerskapet.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
Enligt holländsk statstelevision har Annemiek van Vleuten klarat sig undan med en ordentlig hjärnskakning och tre mindre frakturer i "lumbala" ryggraden, dvs. i ländryggen.
Hon ska stanna i intensivvården i 24 timmar.

OS i Rio - Cykel
a.svensson sa:
Oscar Camenzind sa:
Supertramp sa:

Tror faktiskt inte det, hon körde för att själv få en medalj.
Den ledande Mara Abbott är faktiskt också en Wiggle High 5 åkare i det civila, resultatet av Borghinis körning var att den enda icke Wiggle åkaren av de fyra främsta i loppet vann mästerskapet.

Det är klart hon körde för att ta medalj (annars hade hon inte jagat Abbot), jag har inte påstått något annat. När hon tack vare sin monsterförning säkrat medalj är det min övertygelse att hon hellre ville se Emma som segrare än nederländskan. Att ögonblicksbeslut och lojaliteter spelar en så avgörande roll är en av tjusningarna med cykelsporten - och att resultatet inte alltid blir som man vill.

OS i Rio - Cykel
Jag vet inte om jag tycker att det är att 'ha klarat sig undan' och ryggmärgsskador i ländryggen räcker för att inte kunna gå resten av livet.
Jag håller fortfarande tummarna men är inte lugn för att hon klarar sig utan men än.

Cyklot B sa:
Enligt holländsk statstelevision har Annemiek van Vleuten klarat sig undan med en ordentlig hjärnskakning och tre mindre frakturer i "lumbala" ryggraden, dvs. i ländryggen.
Hon ska stanna i intensivvården i 24 timmar.

OS i Rio - Cykel
Nå, hon skriver själv så här på Twitter:

"I am now in the hospital with some injuries and fractures, but will be fine. Most of all super disappointed after best race of my career."

OS i Rio - Cykel
1888 sa:
1888 sa:

Här är filmen, sicket j*vla stolpskott!

Jag blev också förbannad först när jag såg filmen men sen var det någon som kommenterade att efter en sådan krasch är det faktiskt en poäng att inte röra personen utan att man vet vad man gör.. kan förvärra. Jag vet inte hur väl det stämmer. Man ser iallafall att hon andas... Killen som filmar går ju fram och ropar till hjälp, men blir senare bortmotad av en motorcyklist.

Att det tar två minuter för personal att komma fram i en sån farlig kurva känns dock sjukt.

OS i Rio - Cykel
ol__ sa:
1888 sa:
1888 sa:

Jag blev också förbannad först när jag såg filmen men sen var det någon som kommenterade att efter en sådan krasch är det faktiskt en poäng att inte röra personen utan att man vet vad man gör.. kan förvärra. Jag vet inte hur väl det stämmer. Man ser iallafall att hon andas... Killen som filmar går ju fram och ropar till hjälp, men blir senare bortmotad av en motorcyklist.

Att det tar två minuter för personal att komma fram i en sån farlig kurva känns dock sjukt.

Om filmaren är en åskådare, alt. banfunkis utan sjukvårdsutbildning, gör han ju helt rätt. Han kollar ju in henne nära (så hon andas antar jag) och gör hon det är det allra bästa att låta henne ligga tills nån med kunskap och utbildning kommer. Bra gjort tycker jag. Sämre att det tar sån herrans tid för de med kunskap och utbildning att komma fram. Sen att han låter kameran gå, ja, jag kan inte svära på att jag inte hade gjort samma sak.

OS i Rio - Cykel
ol__ sa:
1888 sa:
1888 sa:

Jag skulle nog inte heller ha vågat röra henne. När jag vurpade med MC var ambulanspersonalen extremt försiktiga och satte på mig stödkrage innan dom väldigt försiktigt placerade mig på en bår.

Men konstigt att ingen MC stannade, dom borde väl ha nån slags förstahjälpen-utbildning?

Jag skulle också fortsatt filma, men bara som dokumentation för ev utredning av olyckan och räddningsarbetet (det kunde ju gått mycket värre). Men jag skulle inte lägga upp filmen på Youtube.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
Konkret sa:
Första hjälpen lär man inte komma långt med. En ambulans med bår och krage är nog det enda rätta.

Ja men nog borde väl någon ändå ha stannat? Om inte annat för att se till att det inte kom fram någon åskådare som kunde förvärra situationen genom att tex försöka flytta på henne.

OS i Rio - Cykel
Vilken jävla idiot som lägger upp filmen på Facebook efteråt.
Ok om han filmar i all förvirring/adrenalin men att sen ha mage att lägga upp klippet på en skadad medvetslös människa efteråt på nätet, fy fan.

OS i Rio - Cykel
Adam K sa:
Jag vet inte om jag tycker att det är att 'ha klarat sig undan' och ryggmärgsskador i ländryggen räcker för att inte kunna gå resten av livet.
Jag håller fortfarande tummarna men är inte lugn för att hon klarar sig utan men än.
Det framgick redan av rapporteringen igår att hon var utom fara för bestående men och skador, och att man redan konstaterat att inga ryggmärgsskador förelåg. Det talades om frakturer i diminutiv (på holländska) och med attributet "klein", så det var uppenbart att det rörde sig om sprickor i de yttre delarna av ryggraden och sannolikt på de "vingar" som ryggkotor har. Att antalet tydligt angavs till tre, visade att skadorna var färdigundersökta och alla upptäckta och kontrollerade.
Kanske var det svårt för vissa att förstå tidigare eller lätt att missförstå om man ville.

Idag säger hon i en intervju att hon vill lämna sjukhuset redan under dagen, men kan hållas kvar för observation, eftersom hon "fysiskt är ok, men mentalt är ett vrak". Hon säger att hon brukar kunna hantera fall och brutna lopp och se framåt, men nu rörde det sig om en tävling som bara hålls vart fjärde år. Hon är 33 år gammal.
Att hon mer tänker på sådant, visar väl med all önskvärd tydlighet att hon kommit ganska lindrigt undan, särskilt med tanke på att många undrade om hon överlevt kraschen och man med fog befarade att hon brutit nacken.
Kanske var det tur i oturen att hon träffade betongbarriären med just ländryggen, så att kraften fördelades och skadan blev mindre. Ett ben eller en arm mot den hade troligen knäckts i den farten, liksom ett revben, nyckelben eller bäcken.

Jag tycker det på klippet ser ut som om hon får ett litet slag innerst i kurvan av en liten ojämnhet i vägen, som gör att hon tappar balansen något och håller upp cykeln för säkerhets skull, vilket gör att hon får fel linje och måste paniksvänga, och detta leder sedan till sladden.

OS i Rio - Cykel
CarlPedal sa:
Ok om han filmar i all förvirring/adrenalin men att sen ha mage att lägga upp klippet på en skadad medvetslös människa efteråt på nätet, fy fan.

Har aldrig riktigt förstått varför folk hetsar upp sig så över att folk tar bilder eller filmar. Så länge man inte är i vägen för räddningspersonal eller andra som hjälper till, och det inte finns nåt man själv kan göra för att hjälpa till, så kör på. En storm i ett vattenglas.

OS i Rio - Cykel
geologen sa:
CarlPedal sa:

Har aldrig riktigt förstått varför folk hetsar upp sig så över att folk tar bilder eller filmar. Så länge man inte är i vägen för räddningspersonal eller andra som hjälper till, och det inte finns nåt man själv kan göra för att hjälpa till, så kör på. En storm i ett vattenglas.

För att det helt enkelt är jäkla hyenafasoner att filma svårt skadade människor och sedan sälja till kvällspressen så att de kan frossa i och jaga klick på andras olycka?

OS i Rio - Cykel
Ok, jag har som sagt aldrig förstått problemet med det. Jag har problem med folk som är i vägen. Men det är en separat fråga från det här med att ta bilder och filma. Folk var i vägen förr också, av samma nyfikenhet.

OS i Rio - Cykel
Så om du kraschar och bryter ryggraden så har du inga problem om någon filmar det hela och lägger upp det på nätet så länge de inte tjänar pengar på det och de inte hindrar sjukvårdspersonal från att ta hand om dig?

OS i Rio - Cykel
geologen sa:
CarlPedal sa:

Jag hetsar inte upp mig över att folk filmar. Det jag däremot blir jävligt upprörd över är att idioten med kameran sedan lägger ut videon på Facebook. Vad har du själv tyckt om någon filmat dig när du ligger medvetslös, hjälplös och allvarligt skadat och sedan delat videon med världen?

OS i Rio - Cykel
CarlPedal sa:
geologen sa:
CarlPedal sa:

Jag hetsar inte upp mig över att folk filmar. Det jag däremot blir jävligt upprörd över är att idioten med kameran sedan lägger ut videon på Facebook. Vad har du själv tyckt om någon filmat dig när du ligger medvetslös, hjälplös och allvarligt skadat och sedan delat videon med världen?

Tja, just sånt kan jag inte riktigt uppröras över. Helt likgiltig inför det faktiskt. Jag skulle nog själv vilja se filmen efteråt, så jag hade nog varit tacksam för att nån dokumenterade det.

OS i Rio - Cykel
Vi är alla olika ja, för mig är det här inom samma område som de som åker förbi en olycka och stannar och filmar t.ex där det ligger en halv mc-förare. Sjukt beteende.

OS i Rio - Cykel
Nu diskuteras det ju mest om filmandet men angåendd kraschen är det ju otroligt tydligt att hon kommer helt fel in i kurvan. Hon borde ju komma in från vänsterlinje. Men så blir det ju när man är stressad och trött. Vill påstå att hon kunde ta den kurvan bättre 999 ggr av 1000 på träning.

Vad gäller filmandet? Tja...det finns ju masda kraschvideos på nätet. Tex Phinneys krasch, den där kraschen från USA där en cyklist far rakt in i en bil i en kurva och miljontals kraschvideos från TDF, Girot osv. Kruijswijks krasch var inte heller småpotatis - borde man ta bort alla dessa också? Ja, denna var lite extra obehaglig pga medvetslöshet och i ett skede trodde man ju att hon var död. Men när man vet slutresultatet vet jag inte hur hemskt det är att den lades upp. Borde man ta bort videon där gymnsten bryter benet också? Mitt svar är nej och därmed är det också nej till att man tar bort den här.

OS i Rio - Cykel
castrello sa:
Nu diskuteras det ju mest om filmandet men angåendd kraschen är det ju otroligt tydligt att hon kommer helt fel in i kurvan. Hon borde ju komma in från vänsterlinje. Men så blir det ju när man är stressad och trött. Vill påstå att hon kunde ta den kurvan bättre 999 ggr av 1000 på träning.

Du såg inte fordonen där? Var en knapp meter mellan henne och motorcykeln och plats för att gå ut i vägen när hon kanske märkte att hon missbedömt kurvan fanns inte.

OS i Rio - Cykel
Clipboard01.jpg

https://twitter.com/AvVleuten/status/762992458288488448

OS i Rio - Cykel
Vad tror vi om tempoloppen nu då?
Damerna har jag så gott som ingen koll på alls.
Ni som vet, vilka är väntade att prestera bra,vilka kan överraska, hur är formen på dom?

Herrarna
Pansarvagnen har ju haft ett dåligt knä och ingen solklar säsong, kan han överraska?
Spartacus, är han sista olympiad, kan han få till ett bra race?
Vroome, han visade på touren att tempolåren var med men det var efter över en vecka in på etapploppet. Har han något att sätta emot?
Doumolin, är en ryttare jag inte följt innan. Han har själv sagt att han känner dig stark.

Har vi några jokers? Några andra favoriter?
Har även tempobanan en teknisk nedförskörning? För mig jag hörde nåt om en skarp kurva någonstans i slutet på nedförskörningen.

OS i Rio - Cykel
Dumoulin borde vara favorit, men känns lite osäker i och med skadan på Touren.
Kiriyenka är regerande världsmästare.
Rohan Dennis, Marcej Bodnar, Nelson Oliveira och Jonathan Castroviejo är ju andra som kan klämma tempo snabbt.

Lite sämre koll på damerna när det kommer till tempo. Linda Villumsen borde vara en av favoriterna i alla fall. Och båda amerikanskorna (Evelyn Stevens & Kristin Armstrong) har kört bra på tempo tidigare.

Banan ser ju utmananande ut i alla fall och det gäller att kunna åka både uppför och nerför.
http://www.cyclingweekly.co.uk/news...6-olympic-road-race-time-trial-courses-148721

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp