Adam K sa:
Jag vet inte om jag tycker att det är att 'ha klarat sig undan' och ryggmärgsskador i ländryggen räcker för att inte kunna gå resten av livet.
Jag håller fortfarande tummarna men är inte lugn för att hon klarar sig utan men än.
Det framgick redan av rapporteringen igår att hon var utom fara för bestående men och skador, och att man redan konstaterat att inga ryggmärgsskador förelåg. Det talades om frakturer i diminutiv (på holländska) och med attributet "klein", så det var uppenbart att det rörde sig om sprickor i de yttre delarna av ryggraden och sannolikt på de "vingar" som ryggkotor har. Att antalet tydligt angavs till tre, visade att skadorna var färdigundersökta och alla upptäckta och kontrollerade.
Kanske var det svårt för vissa att förstå tidigare eller lätt att missförstå om man ville.
Idag säger hon
i en intervju att hon vill lämna sjukhuset redan under dagen, men kan hållas kvar för observation, eftersom hon "fysiskt är ok, men mentalt är ett vrak". Hon säger att hon brukar kunna hantera fall och brutna lopp och se framåt, men nu rörde det sig om en tävling som bara hålls vart fjärde år. Hon är 33 år gammal.
Att hon mer tänker på sådant, visar väl med all önskvärd tydlighet att hon kommit ganska lindrigt undan, särskilt med tanke på att många undrade om hon överlevt kraschen och man med fog befarade att hon brutit nacken.
Kanske var det tur i oturen att hon träffade betongbarriären med just ländryggen, så att kraften fördelades och skadan blev mindre. Ett ben eller en arm mot den hade troligen knäckts i den farten, liksom ett revben, nyckelben eller bäcken.
Jag tycker det på klippet ser ut som om hon får ett litet slag innerst i kurvan av en liten ojämnhet i vägen, som gör att hon tappar balansen något och håller upp cykeln för säkerhets skull, vilket gör att hon får fel linje och måste paniksvänga, och detta leder sedan till sladden.