Osöt elektrolytdryck

GustafH

Aktiv medlem
Osöt elektrolytdryck
Hej Bullen.

Jag är en kille på 34 vårar som har lite problem med sportdryck när jag är ute och cyklar. Jag har testat en massa sorter men alla är alldeles för söta. Så nu letar jag efter en som inte smakar sött men som ändå smakar gott. Finns det?

Senast köpte jag ett rör High5 Mojito och tänkte drömmande om läskande, lite besk mojitosmak och den är helt ok förutom att eftersmaken, precis som alla andra High5, kladdar ihop munnen precis som sockerdryck. Så mitt nästa steg är väl att helt enkelt ta med Schweppes Mojitomixer i flaskan istället. Då borde jag väl bli nöjd.

Vad har ni för tips på saker att ha i flaskan som smakar gott, är sockerfria (eller närapå iaf), och som inte har en massa sötningsmedel som kladdar fast i gommen? Hur länge håller sig öl gott i bidonen i värmen? Ja, vanligt vatten finns i kranen och funkar bra men jag vill gärna ha lite andra alternativ.

Osöt elektrolytdryck
Jag kör med powerbars rör (med brustablettssportdryck) då tar man bara en tablett och lägger i en flaska, den smakar inte så sött, och jag tycker den har rätt så naturliga smaker. Den finns på wiggle bl.a, godaste tycker jag är hallon/granatäpple, sen finns det svartabinbär, och den är inte heller söt :)

Osöt elektrolytdryck
massemus sa:
Prova Umara, den är ganska mjuk i smaken och den kan jag drick under väldigt långa tider utan att tröttna eller äckla sig på smaken.

Ska kolla den, fast jag föredrar utan energi i drycken (jag gillar att äta). Är den jättegod kanske jag får omvärdera. ;)

Troende sa:
http://www.sannaspaleo.se/gor-din-egen-elektrolyt-dricka-a-k-a-sportdryck/

Lägg i lite mynta så har du nästan en ljummen mojito! Rätt okomplicerad blandning.

Det där lät riktigt bra! Tack!

cykloton sa:
Jag kör med powerbars rör (med brustablettssportdryck

Jag gillar också hallon/granatäpple-varianten fast jag har ändå lite problem med sötningsmedelssmaken i deras varianter. Inte lika illa som High5, men ändå.

Osöt elektrolytdryck
Nu är ju det slut typ överallt iof.. Men Resorb? Lite socker i den också iof, men inte alls lika mycket som ren sportdryck. Ungefär så mycket socker bör du för övrigt ha för att drycken ska vara isotopisk och lätt tas upp av kroppen.

Osöt elektrolytdryck
GustafH sa:
Jag har testat en massa sorter men alla är alldeles för söta. Så nu letar jag efter en som inte smakar sött men som ändå smakar gott. Finns det?

Vad har ni för tips på saker att ha i flaskan som smakar gott, är sockerfria (eller närapå iaf), och som inte har en massa sötningsmedel som kladdar fast i gommen? Hur länge håller sig öl gott i bidonen i värmen? Ja, vanligt vatten finns i kranen och funkar bra men jag vill gärna ha lite andra alternativ.

Öl funkar, innehåller socker så det bli kladdigt, dessutom vill en helst ha den kall och inte avslagen. Gör egen med citron och salt.

Red: Vill du ha kolhydrater häller du i Vitargo, helt utan smak, dock inte lika trendigt längre.

Senast ändrad:
Osöt elektrolytdryck
C.Blader sa:
Hej
Jag tycker heller inte om när det blir för sött och provat en del olika
den som jag fastnat för är Herbalife Hydrate den är riktigt bra.
http://produkter.herbalife.se/energi-fitness/hydrate

//Christer

Vad är den bra till? Innehåller HELA dagsbehovet av C-vitamin,,, ehh ok! Sen när behövde man C-vitamin för att "minska trötthet och utmattning" Som det står på sajten...

Osöt elektrolytdryck
GustafH sa:
Henrik_E sa:

Now we're talking!

Tack för alla tips! Jag är öppen både för att göra eget och för att köpa färdigt så jag kommer testa på allt. Kom gärna med fler idéer/recept/märken!

Frågan kvarstår, rätt mycket ovan som är smaksatt vatten, vad vill du få ut av det? Jag söker själv en sportdryck som inte smakar slisk med som kan ge mig runt 80g kolhydrater/h. Vill du ha sportdryck eller godare vatten?

Osöt elektrolytdryck
Spacekitty sa:
landen sa:
Vill du ha sportdryck eller godare vatten?

GustafH vill ha en osöt elektrolytdryck. En sportdryck innehåller kolhydrater och blir söt, alltså är det bara vatten med elektrolyt (salter) han vill ha.

Elete
https://eletewater.co.uk

High5 Zero i smaken NEUTRAL (den enda av dom som inte har sötningsmedel)
https://highfive.co.uk/product/hydration/zero/
+1

Jag har med mej två flaskor eller en flaska och vätskeblåsa i sportrygga. High5 Zero i flaska och vatten i flaska/blåsa. Då kan man skölja ur ev sötklibbighet med vatten.

Osöt elektrolytdryck
Jag kör med high 5 zero grape, tycker inte den är söt. Vill du ha sportdricka, med kolisar i, ta såna med mycket maltodextrin i, de smakar markant mindre sött. Men varför man ska blanda ihop vätskan och energin förstår jag inte. Det är fekkin Gatorade som har lurat oss.

Osöt elektrolytdryck
Efter att ha läst i saltpaniktråden kom jag på att jag har för lite salt i drycken. Igår när jag körde hårt i 30 grader så hade jag till en 900ml-flaska:
1 tablett (inte energidryck) https://www.runningshop.se/sis-go-h...WTifcJb5pqxygt6KkDOKU8raqw-VnMhRoCoO0QAvD_BwE
knappt en tesked salt (seltin).
Funkade bra. Brukar även ha med en extraflaska med Resorb, men den är lite sötsliskig.

På det efterföljande obligatoriska fikastoppet så brukar jag efter ett tag få springa på toaletten, upprepade gånger, och det är helt ofärgat. Efter att ha googlat lite med inspiration från saltpaniktråden fattade jag det som att om man dricker mycket med för lite salthalt så vill kroppen göra av med det. Och igår slapp jag springa på toaletten så mycket, så det verkar funka, iaf igår...

Osöt elektrolytdryck
Det dröjer ett tag efter avslutat pass, innan det tränger på, och det efter att ha druckit en del + kaffe.
Min ödmjuka gissning är att om jag dricker mycket med för låg salthalt under passet (utan att behöva tömma något, svettas mycket, minskar 1kg på en timma) så är saltbalansen fel. När jag sedan dricker efter passet så reagerar kroppen som den gör.
Sabba nu inte min teori.

Osöt elektrolytdryck
me.I.am sa:
Det dröjer ett tag efter avslutat pass, innan det tränger på, och det efter att ha druckit en del + kaffe.
Min ödmjuka gissning är att om jag dricker mycket med för låg salthalt under passet (utan att behöva tömma något, svettas mycket, minskar 1kg på en timma) så är saltbalansen fel. När jag sedan dricker efter passet så reagerar kroppen som den gör.
Sabba nu inte min teori.
+1
Har starka anekdotiska bevis för att du har rätt.

Osöt elektrolytdryck
En polare jag träffade i måndags berättade om hur han under en längre cykeltur en varm sommar (94?) druckit sojasås för att ersätta saltförlusten...
Det är väl bara den indonesiska varianten som är söt, så kör hårt på japansk eller kinesisk. :-P

Osöt elektrolytdryck
Miss Lycka 2.0 sa:
Kaffe är rätt vätskedrivande.

Du missar liksom poängen här. Rutinerna efter cykelpassen har varit ganska exakt detsamma under sommarens cykelpass, 2-3 pass i veckan. Och vädret har varit ganska konstant. Du tror inte att jag på något sätt redan tänkt igenom dom enkla förklaringarna?

Osöt elektrolytdryck
landen, det är välbelagt att kaffe höjer blodtrycket och därmed urinproduktionen. är det ett problem? skulle inte tro det.

att studien du refererar till finner att effekten av en enskild dos koffein är mindre hos vana kaffedrickare är ju inte att förvånas över.

men sötningsmedel som aspartam har också diuretisk effekt. det ska ju ur kroppen via urinen och drar då med sig vätska. onödig tillsats om man ska släcka törsten. dessutom smakar det illa, beskt och kemiskt.

för övrigt gör jag alltid egen dryck baserad på saft, spädd juice, lemonad, spädd nyponsoppa eller vad jag har till hands. blandar i lämplig mängd seltin och får då i mig t ex magnesiumsalter vilka lär motverka muskelkramper. mängden seltin titreras mot hur svettigt passet förväntas bli. bara seltin utan smaksättare känns jolmigt. en förpackning som räcker ett par år kostar 15 spänn.

resorb innehåller polyetylenglykol och sackarin, är inget för mig. inte heller dyr konstgjord sylt aka gel.

Osöt elektrolytdryck
kais01 sa:
landen, det är välbelagt att kaffe höjer blodtrycket och därmed urinproduktionen. är det ett problem? skulle inte tro det.

att studien du refererar till finner att effekten av en enskild dos koffein är mindre hos vana kaffedrickare är ju inte att förvånas över.

men sötningsmedel som aspartam har också diuretisk effekt.

Oj, två intressanta påstående. Landen redovisar sin grund till sitt påstående, om du gör detsamma så blir det lättare att värdera din ståndpunkt.

Kan säg att jag delar Landens uppfattning att det är en myt som bygger på en svag gammal studie som gör att folk tror att kaffe är urindrivande. Idag har forskning visat att det inte stämmer även om myten lever kvar. Och kring aspartam finns det också en hel del tvivelaktiga tankar om att det ska ha egenskaper som det inte har.

Red: T.ex skriver Livsmedelsverket att om du dricker 2400 burkar aspartamsötad läsk om dagen i resten av ditt liv kan det vara cancerframklallande. :)

Senast ändrad:
Osöt elektrolytdryck
kais01 sa:

men sötningsmedel som aspartam har också diuretisk effekt. det ska ju ur kroppen via urinen och drar då med sig vätska. onödig tillsats om man ska släcka törsten. dessutom smakar det illa, beskt och kemiskt.

för övrigt gör jag alltid egen dryck baserad på saft, spädd juice, lemonad, spädd nyponsoppa eller vad jag har till hands. blandar i lämplig mängd seltin och får då i mig t ex magnesiumsalter vilka lär motverka muskelkramper. mängden seltin titreras mot hur svettigt passet förväntas bli. bara seltin utan smaksättare känns jolmigt. en förpackning som räcker ett par år kostar 15 spänn.

resorb innehåller polyetylenglykol och sackarin, är inget för mig. inte heller dyr konstgjord sylt aka gel.
Finns inga som helst belägg för att magnesiumsalter motverkar muskelkramper.

Osöt elektrolytdryck
Luktapåblommorna sa:
kais01 sa:

men sötningsmedel som aspartam har också diuretisk effekt.

Oj, två intressanta påstående. Landen redovisar sin grund till sitt påstående, om du gör detsamma så blir det lättare att värdera din ståndpunkt.

Kan säg att jag delar Landens uppfattning att det är en myt som bygger på en svag gammal studie som gör att folk tror att kaffe är urindrivande. Idag har forskning visat att det inte stämmer även om myten lever kvar. Och kring aspartam finns det också en hel del tvivelaktiga tankar om att det ska ha egenskaper som det inte har.

Red: T.ex skriver Livsmedelsverket att om du dricker 2400 burkar aspartamsötad läsk om dagen i resten av ditt liv kan det vara cancerframklallande. :)
Gaaaahhhhhh, jag visste det. Aspartam är cancerogent! Alla kommer att dö! Brrrr, jag kryper in i min foliehatt, där känns det tryggt.

Osöt elektrolytdryck
Nog för att gel är sylt i fancy förpackning, men finns det någon bra förpackning man kan fylla på med egen gel/sylt. Under ett linjelopp är det inte överdrivet många tillfällen man kan äta i lugn och ro, flera där är gels otroligt smidiga, men tyvärr dyra då.

Tillbaka
Topp