[OT] 12 Augusti = Perseiderna = "STJÄRNFALL"!!!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det är den dagen på året igen där vi kan få se mängder med så kallade stjärnfall! Om ni har möjlighet så ge er av nu inatt eller imorgonnatt och hitta en kolsvart plats utan störande ljus någonstans, slå upp en brassestol och bara lägg er och beskåda himlaspelet! Jag och en vän försöker ta oss ut varje år och har gjort så i flera år nu. Det är jäkligt fint och kan varmt rekommenderas. :)

Länk för dom som vill läsa lite: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna

Någon som var ute och kikade? Jag och polarn stack iväg till en golfbana som ligger rätt avsides och satte oss, som vi brukar göra. Lika häftigt varje gång. :)

Har legat i solstolen nu två nätter i rad för att kika stjärnfall.
Är i stugan, som är placerad högt och ensligt i södra Sverige.
Har sett en hel del farande på himlen.

Det har sin peak natten till den 12-13 Augusti, sen dalar det. Egentligen har det hållt på sen mitten på Juli och kommer fortsätta till nästan slutet på Augusti, så det är fullt möjligt att få se något även inatt!
Najs, varit i Malmö och jobbat i veckan, inte mycket att se där. Men nu hemma på landet igen :)

Sent igår åkte ju jag och en polare till Klinga golfbana som vi brukar för att kolla stjärnfallen. Gick in en bit tills det var kolsvart och slog upp våra brassestolar! Så sitter vi där och snackar och tittar rakt upp i stjärnhimmelen.

Men så hör vi lite ljud. Först lite vanligt prassel i skogen, det är ju vanligt. Massa djur omkring där säkert! Men man blir ju lite skraj just för det är kolsvart. ? Sen hör vi något som låter som ett skott! Då gick pulsen upp. Vi tänkte dock att det kan det ju fan inte varit, kanske var det ett träd som helt random gick av?

En stund senare hör vi ett ljud till, det lät som att någon slog i ett metallrör. Jävla skumt! Ytterligare en stund går och jag tycker mig se något som rör sig långt in i mörkret. Polarn ser inget, men jag är säker på att något kommer emot oss. Sen rätt som det är tänds två starka lampor! Två lirare går rakt emot oss med starka pannlampor, vi blir bländade och ser inte vad det är för typer! Dom frågar vilka vi är och vad vi gör. Det visar sig att det är två jägare som är ute och nattjagar vildsvin! Så det var skott vi hörde tidigare!

Tillbaka
Topp