[OT] 365 orsaker att hata SL

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Typ, eftersom jag åker första tvärbanan på morgonen fick jag självklart vänta utomhus på den i en kvart. Eftersom jag vill ha lite marginal blev det 20 kalla minuter i mörkret utan någon information från SL överhuvudtaget. Sen kom man till Gullmarsplan, där rullade på informationsskyltarna att tågen bara trafikerade gullmarsplan-thorildsplan. Självklart ingen information om när tågen kom och eftersom jag behövde stå längst fram för att eventuellt hinna med någon buss vid nästa byte blev det ytterligare 10 minuter perrongtrampande. Sen ytterligare 10 minuter uteväntan på bussen och sist en 10 minuterspromenad... Det blev rätt kalla 40 minuter utomhus i morse eftersom det var -23 när jag kom till jobbet :-/ SL :-S T

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var ett par långkalsånger från en perfekt
> morgon idag. Lite kallt om låren i bara jeans på
> oplanerade 50-minuterspromenaden. Som tur är så
> var Gamla Enskede Bageri öppet så nu mumsar jag
> vaniljbulle och dricker kaffe i kontorsvärmen!
> Tack för en frisk morgon SL, det hade inte hänt
> om tunnelbanan gått.

Shit .
Utan långkallingar när det är 22 minus ute.?

Undrar om SL är uppe o rullar på onsdag? Måste ju ta t-banan då.
Annars får jag köpa några bullar på G:A Enskede bageri o ta med sig en termos choklad så jag överlever den långa promenaden till Gullmars.

Hemresan var inte så trevlig. Stod ute och väntade på bussen i ca 30 minuter innan den till slut dök upp. Sedan fick jag stå ytterligare tio minuter på Sollentuna station och vänta på tåget.

Usch.

hatar inte sl idag, åker röda från liljeholmen och sedan blåa till kista. Kortare väntetider än vanligt. Tycker dock synd om alla stackare som stod och väntade på bussen för att ta sig vidare från liljeholmen nu ikväll.. har aldrig sett så mkt folk i Liljeholmen centrum.

Idag var det -43 i norra Kazakstan. Det innebär att skolorna är stängda, vattnet till husen är avstängt, fjärrvärmen fungerar inte och naturligtvis går inte bussarna. Tågen går men är försenade som vanligt under vintern. Folket klagar inte för det är normalt med vinter och att inget fungerar som det borde är något man räknar med. Kan man inte ta sig till jobbet eller hem igen så är det bara att stanna där man är tills det blir lite varmare.

/Stellan

Men var var det egentligen som hände nu? Det har ju snöat och blåst tidigare under vintern, varför detta kaos nu? Snöröjningen verkar ha börjat funka, men tågtrafiken havererar!?
Eller har de kört med nån "kissa-i-byxorna-"taktik tidigare som nu hunnit ifatt dem?

Till helgen verkar det bli både blötsnö och kallt, det skall bli intressant.

Men det är blåsigt och fuktigt i sthlm. Det motsvarar -44 i kazakstan. ;-)

Stellan skrev:
> Idag var det -43 i norra Kazakstan.

Fikasvettot skrev:
> Men var var det egentligen som hände nu? Det har
> ju snöat och blåst tidigare under vintern,
> varför detta kaos nu? Snöröjningen verkar ha
> börjat funka, men tågtrafiken havererar!?
> Eller har de kört med nån
> "kissa-i-byxorna-"taktik tidigare som nu hunnit
> ifatt dem?
>
> Till helgen verkar det bli både blötsnö och
> kallt, det skall bli intressant.

Det började i helgen när SJ/Banverket bytte taktik och numera ställer in vissa linjer/avgångar helt och hållet för att klara sina åtaganden.

SL kom på att de kunde göra likadant!

ÅL skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men var var det egentligen som hände nu? Det
> har
> > ju snöat och blåst tidigare under vintern,
> > varför detta kaos nu? Snöröjningen verkar ha
> > börjat funka, men tågtrafiken havererar!?
> > Eller har de kört med nån
> > "kissa-i-byxorna-"taktik tidigare som nu hunnit
> > ifatt dem?
> >
> > Till helgen verkar det bli både blötsnö och
> > kallt, det skall bli intressant.
>
>
> Det började i helgen när SJ/Banverket bytte
> taktik och numera ställer in vissa
> linjer/avgångar helt och hållet för att klara
> sina åtaganden.
>
> SL kom på att de kunde göra likadant!

Undrar om man kan få pengarna tillbaka på sitt sl-kort, ngn som vet? Jag orkar inte kolla på sl:s hemsida och det går väl snabbare att få svar via happy :)?

Första bussen 12min sen, sen lite korta ärenden och dags för nästa buss, den var ca 10min sen, bytet i sollentuna gick väl ganska smärtfritt eftersom det var så pass mycket förseningar på tågen att de överlappade förseningen på bussen, men det blev ändå ca 10min försening.

Härligt och uppfriskande minsann...

Enbart 30 minuter försening till jobbet och bara en timme på hemvägen. Dvs en halvtimme mindre försening än igår, det går åt rätt håll.

Folk försöker hålla värmen i väntan på bussen...http://www.expressen.se/Nyheter/1.1894503/1000-personer-i-bussbrak-i-stockholm

Sov en timme extra och cyklade till jobbet i dagsljus istället. Totalt orkeslös dock. Jag blev tom omcyklad av 3 pers. Skandal. Nu är det jag som beställer EPO.

30 minuter igen (dock kompenserat av underhållande aggressiv busschaffis). Kollegorna 1,5 h. Hoppas att SL kan börja få igång det hela nu, det här triggar ju tyvärr enbart fler ensamåkande bilpendlare.

Idag: Tåget 8 min sent --> missar bussen, nästa buss sen, totalt 20 min sen till jobbet.
Igår hem: Tåget 9 min sent.

Pendeltåget var försenat i morse, vilket innebar att jag hann med ett tidigare tåg än jag annars hade gjort. Totalt 10 minuter tidigare till jobbet än om allt hade gått enligt tidtabellen.

bjorre skrev:
> Om SL bara kunde se till så folk inte hade tider att passa så skulle ju problemen vara lösta.

Om SL bara kunde se till så folk inte hade något de behövde åka till skulle ju problemen vara lösta.

Utan förseningar skulle jag varit lite senare på jobbet 2 dagar nu. Turligt nog matchade pendeln min något sena ankomst och körde fram till perongen precis när jag anlände, vilken service!

Några verka dock "överutnyttja" taxi istället för att jobba med att matcha SLs förseningar ;-. Jag försökte förboka en taxi till Arlanda idag kl 05.35. Nä, vi är fullbokade mellan kl 5 och 9 sa de stora bolagen. Det fick bli tidig revelj och avfärd kl 04.55 isället.

Igår var 7.09-tåget inställt utan orsak och anslutande buss i sollentuna avgick 1min för tidigt vilket innebar att ett flertal personer på tåget fick stå och titta på när bussen gled iväg.

Ringde SL kundtjänst och frågade om alla är lika dumma i huvudet (nej, jag formulerade mig inte så) och fick till svar att ja, i alla fall alla som planerat bussrutt 637 (bussen ska vänta in tåg från stockholm, men inte mot stockholm, trots att normal avgångstid för bussen är 2min efter tåget mot stockholms ankomsttid).

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.301935/sls-forsenade-system-allt-dyrare

"Arbetet med Storstockholms Lokaltrafiks nya system för störningsinformation har pågått i åtta år. Notan hamnar på minst 720 miljoner kronor - över 300 miljoner mer än budgeterat. Och systemet är fortfarande inte färdigt."

"Landstingsrevisorernas granskning konstaterar att de leveranser som projektet fått har haft omfattande brister. De har fått rättas till på löpande räkning. Det centrala Hogiasystemet, Pub Trans, som skulle ha levererats 2005, ska nu slutlevereras under 2010. Om SL och Hogia hinner.

Granskningen visar att SL på åtta år hunnit införa systemet för ett enda trafikslag – buss. Återstående tre trafikslag – tunnelbana, pendeltåg och lokaltåg – ska alltså kopplas på under mindre än ett år."

Lycka till.

Tillbaka
Topp