[OT] 365 orsaker att hata SL

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Hängde en enorm massa istappar över källartrappen, jag kollade nervöst på dom när jag ledde ut cykeln.

Har inte riktigt bestämt vem jag ska hata för detta, men jag lutar åt SMHI. Fyfan för SMHI.

Little stereo: Ja frågan ju när man anser sig riskera att bli mer än 20 minuter sen och ringer taxi, skickar notan till Sl och hänvisar till resegarantin.

Nu bor jag tyvär inte i sthlm utan i umeå, så min glesa lokaltrafik funkar finfint..

Senast redigerad av en moderator:
På många ställen i världen går bussarna först när de är fyllda. Det gäller att komma lång tid i förväg för att vara säker på att få en plats och att bussen är kvar. Kommer inte tillräckligt med folk får man även betala för de tomma platserna eller vänta tills nästa dag. Jag tycker att SL skulle införa samma system.

Bodde drygt ett år i Stockholm och var nöjd med lokaltrafiken.

/Stellan

Sen till jobbintervju idag. Tack för den SL :)
Totalstopp på blå linjen så det blev jogg och pendel (som gick på utsatt tid) istället.

/johan

Har åkt buss och pendel sedan den 26 januari då jag var börjat på nytt jobb.

Vad skönt att bara sätta sig på bussen och byta till pendeln. Har läst ut två böcker redan.

Riktigt nijs att slippa köa med bilen.

Snö, förseningar...jepp det är SL i ett nötskal. Men till slut har man kommit fram.

Trevlig resa!

Dagens: Pendeln 7.43 från väsby var ca 15min sen in till stationen. Under färden ökade förseningen så pass mycket att jag även missade nästa anslutande buss. Totalt 30min sen till jobbet.

Gårdagens: Tåget ca 10min sent på väg hem.

H. skrev varje dag:
-------------------------------------------------------
> Totalt 30min sen till
> jobbet.
>
> Tåget ca 10min sent på väg hem.

Fundrat på att ta ett tidigare tåg? Det skulle nog din arbetsgivare uppskatta.

lleberg skrev:
> Little stereo: Ja frågan ju när man anser sig
> riskera att bli mer än 20 minuter sen och ringer
> taxi, skickar notan till Sl och hänvisar till
> resegarantin.
>
> Nu bor jag tyvär inte i sthlm utan i umeå, så
> min glesa lokaltrafik funkar finfint..

Eftersom jag går hemifrån 05:15 måste jag nästan förbeställa taxi om den ska ta mig ill jobbet snabbare än nästa tur med SL. Problemet för min del är att där jag bor åker man första turen som går för dagen med tvärbanan och den är tyvärr väldigt sällan i tid. Har en känsla av att personalen som kör ur rafik till ändhållplatsen hellre tar en kaffe till på morgonen och hoppas köra in förseningen på vägen :-( T

Vic skrev:
> H. skrev varje dag:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Totalt 30min sen till
> > jobbet.
> >
> > Tåget ca 10min sent på väg hem.
>
> Fundrat på att ta ett tidigare tåg? Det skulle
> nog din arbetsgivare uppskatta.

Gå ännu tidigare för att inte bli sen hem?

Vic skrev:
> H. skrev varje dag:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Totalt 30min sen till
> > jobbet.
> >
> > Tåget ca 10min sent på väg hem.
>
> Fundrat på att ta ett tidigare tåg? Det skulle
> nog din arbetsgivare uppskatta.

Flextid. Men för mig innebär det att komma för sent till jobbet om jag i huvudet har ställt in mig på att vara på plats 8.30 och dyker upp 09.00 eftersom det innebär att jag får sitta kvar lite längre på eftermiddagen.

Jag förstår verkligen inte hur du lyckas. Den enda rimliga förklaring jag kan se är att SL konspirerar mot dig, annars begriper jag inte hur du lyckas ha sån otur.

Kram!

JLarsson skrev:
> Kan du inte skriva när bussen / pendeln är i tid
> istället då det utifrån dina vittnesmål måste
> anses vara en anomali?

Det roliga här är att det inte ens är så enkelt som att de dagar jag inte skrivit har bussen/tåget alltid varit i tid, utan vid flera tillfällen har uteblivna noteringar berott på att jag åkt bil till/från jobbet...

oxr: Ja. Jag måste vara otursförföljd, eller så är det en konspiration. På plussidan kan jag meddela att SLs kundtjänst (notera namnet, som faktiskt styrker mitt påstående att resenärerna är kunder och inget annat) har tagit seriöst på min lilla rapportering om servicen i luckan när jag skulle köpa nytt SL-kort för nån vecka sedan...

Se där! Försök bli kompis med kundservice, kanske ta en öl någon gång och försök få dem att avslöja sig angående konspirationen.

Idag när bussen rullade in på sollentuna station med 1 minuts marginal tills tåget skulle gå fanns det ingen ledig plats vid en busshållsplats. Bussen stannade då lite på väg in på en hållplats och alla som hade bråttom till tåget ställde sig upp och gick mot dörrarna. Fast tro inte att busschauffören förstod att det mycket strax skulle gå ett tåg, nej han stog där så snällt och väntade på att bussen framför honom skulle åka. Det tog över en minut... Men som tur var så var även pendeln sen, så jag han precis med den.

Fasen H., du verkar ha dålig SL-karma. :-(

Just när det gäller din hemska busshistoria kan jag tänka mig att busschaufförerna av säkerhetsskäl inte får plocka upp/släppa av passagerare hur som helst. T.ex. får de inte släppa av ngn mitt i gatan, utan måste ansluta till en trottoar eller liknande.

Jo, det misstänker jag också, men hade han öppnat framdörrarna så hade man nästan kunnat kliva rakt ner på trottoaren...

Var det för mycket begärt av SL att tvärbanans enda växel vid vändplatsen vid Sickla udde skulle vara skottat innan dagens första tur ? Självklart fastnade växeln och dagens första tur blev 8 minuter sen så samtliga anslutningar på väg till jobbet sket sig :-( T

Stellan skrev:
> H: Varför försöker du inte ta en buss/tåg
> tidigare för att komma fram i tid?

Jag har flextid, så jag tjänar inget på det...

Min kollega väntade på gröna linjens tunnelbana i drygt 20 minuter, sl hänvisade till sl.se om information till dom som väntade på perrongen... Dom som inte kan surfa med mobilen kunde mao inte få information om dom skulle vänta eller ta en taxi till jobbet :-/ T

inga förseningar i morse, trots att jag åkte senare än vanligt och hamnade mitt i morgonrusningen. om det är en sak jag har lärt mig av den här tråden så är det att inte hamna på samma färdmedel som Little Stereo eller H., de verkar vara vandrande kollektivtrafik-bermudatrianglar. eller så är de sjukt dåliga på att planera sin resväg ;-)

Bara tio minuter sen trots den förfärliga snöstormen! Intressant att se människor krackelera på perrongen och börja göra vad desperata människor gör nuförtiden; ta upp telefonen. Några har inte sinnesnärvaro att sms:a utan ringer istället någon som kanske vill lyssna: "JAG HAR STÅTT HÄR MINST TIO MINUUUTER!". Några biter säkert ihop och väntar tills de kommer åt sitt favoritforum förstås. Bra kämpat!

Senast redigerad av en moderator:
fredrikw skrev:
> inga förseningar i morse, trots att jag åkte
> senare än vanligt och hamnade mitt i
> morgonrusningen. om det är en sak jag har lärt
> mig av den här tråden så är det att inte hamna
> på samma färdmedel som Little Stereo eller H.,
> de verkar vara vandrande
> kollektivtrafik-bermudatrianglar. eller så är de
> sjukt dåliga på att planera sin resväg ;-)

Man blir väl lite hatisk när man åker 1:a turen som tvärbanan gör och rätt ofta blir försenad endå trots att man bara har tagit sig tvärs genom centrala stan. Man går ju gärna inte upp mitt i natten och tar nattbuss för att vara på jobbet för 06:30 :-/ T

Jag skippade all form av uteaktivitet och drack öl + kollade OS pga det vansinne det blir i trafiken direkt det faller lite snö. Gissa om jag är nöjd över valet =)

sl.png ht=267

Då får vi ser hur det går idag då...

Kollade in sl.se innan jag åkte till jobbet, såg att det endast var 30-minuterstrafik mot Södertälje, så valde en tunnelbana senare. Tunnelbanan var i tid (som vanligt), pendeln var 10 minuter sen vid centralen och rullade in vid Flemingsberg 16 minuter senare än tidtabellen. Med tanke på det utlovade kaoset var det helt ok, jag hade räknat med bra mycket mer strul måste jag erkänna. Hatet mot SL uteblir fortfarande, dock har jag svårt för gnälliga resenärer.

30sekunders väntan på tåget imorse. Hann ju inte ens fippla ner biljetten i fickan.
Skall det behöva vara så? Som om det inte fanns nog med stress lixom...

Jag var ett par långkalsånger från en perfekt morgon idag. Lite kallt om låren i bara jeans på oplanerade 50-minuterspromenaden. Som tur är så var Gamla Enskede Bageri öppet så nu mumsar jag vaniljbulle och dricker kaffe i kontorsvärmen! Tack för en frisk morgon SL, det hade inte hänt om tunnelbanan gått.

Känns smått otroligt, men varken pendeltåget eller bussen hade några problem alls. I alla fall inte de som jag åkte med...

Helt rätt dag att åka och besikta bilen istället för att åka kollektivt som vanligt! På väg in mot stan efteråt var busshållplatserna fulla, precis som ersättningsbussarna som bara åkte förbi. Jag stannade och plockade upp några stackare som hade stått och väntet i en halvtimme, det var uppskattat.

Fikasvettot skrev:
> Inställd trafik där tunnelbanan går utomhus?
>
> Damn, it feels good to be a cyclist.

Hahaha

When the trains are late what the fuck you gonna do?
Damn, it feels good to be a cyclist.

Avstod cykling då det var 23 minus. Tunnelbanan gick visst inte heller. Knatade istället till den fullknökade busshållplatsen där fullknökade bussar blåste förbi utan att någon fick plats. Stack ut tummen och det tog bara 20 bilar med muttrande ensamförare innan en tant stannade erbjöd lift. sen flöt det klockrent från Gullmars till Sollentuna. Trevlig pendling i dag!

Bra för folkhälsan att så många får ta en rask morgonpromenad. Mina kollegor är inte så glada över detta med kollektivtrafiken. Undrar hur länge sl kommer inte klara av drifta lite tåg i kylan?

hemresan var dock ett annat kapitel. efter alla kaosrapporter var jag redo med P3 dokumentär i iPoden och frukt i väskan, döm av min förvåning när tåget både kom och sedan var framme i tid och tunnelbanan rullade in på perrongen när jag kom nerför rulltrappan på centralen. om H. och Little Stereo har taskig kollektivtrafik-karma måste jag nog inneha motsatsen... 16 minuter förseningar sammanlagt idag blev facit.

Tillbaka
Topp