[OT] 365 orsaker att hata SL

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Mkt problem här o där, ett annat alternativ är att ta Vikingaslingan, iaf om man bor ngnstans längs med Hässelby, Kallhäll, Kungsängen mm, den är/var plogad till Alvik innan snön kom, verkar va lite snö där nu men det ska väl plogas igen. Så på med skrillorna, ta några skär och vips har du åkt förbi bilköer, strulande tåg och annat krafs.
Det går säkert att cykla slingan också om man vill det, glöm inte isdubbar bara :).

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tog pendeltåget denna morgon för att "prova"
> om
> > det verklgen var så jävligt som nyheterna
> > påpekade.
> >
> > Jag kollade upp min resa på sl.se innan
> > påbörjad resa.
> >
> >
> > Min resa denna morgon.
> >
> > -Bussen kom tidigare än tidtabellen = Jag fick
> > springa till pendeltågsstationen
> > -Den valda avgången var inställd
> > -Tåget efter det jag Egentligen skulle åka
> med
> > avgick två minuter efter avgångstid (när den
> > utgår från Västerhaninge/plattformen).
> > -Tåget kunde endast öppna & stänga därrarna
> > på halva tåget åt gången = tog längre tid
> > för av & påstigning.
> > -Byte av tåg för resande mot Kungsängen vid
> > Centralen
> > -Redan vid Älvsjö var det dags att byta tåg
> pga
> > tekniska problem
> > -Tågbytet vid Älvsjö tog lång tid då flera
> > dörrar på det nya tåget var felanmälda & ur
> > funktion
> > -Vi fick vänta på bron till Stockholms södra
> > för att snabbtågen skulle hinna passera
> > -Vid spärrarna till tunnelbanan hade inte SL
> satt
> > ut spärrvakter vid barnvagnsutgångarna som
> > släppte igenom passagerare i "expressfart".
> > efetrsom jag reste med SMS-biljett fick jag stå
> i
> > dem låååååååånga köerna för oss med
> > annan färdbiljett än kort.
> > -Jag missade två tåg mot min destination pga
> av
> > kötiden.
> > -Det tåg jag skulle med var inställt och det
> kom
> > istället två tåg mot samma destination innan
> > mitt kom
> >
> >
> > Imorgon cyklar jag istället!
>
>
> En sån smakstart på dagen kan få vem som hellst
> att känna HAT ! :-/ T

Jag såg det mer som ett Studiebesök :)

JLarsson skrev:
> Slentrianciteringar av hela inlägg får mig att
> känna hat.

Ja, fyfan vad jobbigt det är med scrollknappen... ;-) T

Bang skrev:
> Tog pendeltåget denna morgon för att "prova" om
> det verklgen var så jävligt som nyheterna
> påpekade.
>
> Jättemycket text.

Och så undrar en del varför man även har bil.

Jag hatar verkligen att SL bara finns i Fjollträsk, när vi här i sveriges framstjärt skulle behöva fungerande lokaltrafik. Vi får betala nästan lika mycket för ett geografiskt område som är väldigt mycket mindre, och med en ineffektiv trafik. För det mesta när jag ska nånstans vill jag inte åka på sightseeingtur.
Jag kan passa på att ondgöra mig över passagerarna med. I Stockholm står man vid sidan av dörrarna och väntar tills alla gått av innan man går på, i Göteborg ställer sig alla mitt framför dörren, sen gruffar de på- och avstigande med varandra. På hållplatser ställer sig alla som ska byta lite överallt, så de som ska bort från hållplatsen har svårt att komma förbi, medan Stockholmarna backar till kanten och släpper förbi. Tack och lov finns det få rulltrappor här, men de som finns är igenkorkade av folk som inte kan rultrappevett.
Jävla SL, kom hit.

Nej, det kan inte vara fler turister än stockholmare i tunnelbanan. Jag tror det är inflyttade lantisar som missat den uppfostrande uppväxten i en storstad som vi andra infödda huvudstadsbor ;-) T

Det kunde ha varit värre, tänk om du hade ryggsäck på ryggen, en trainer i ena handen och en ram i den andra.
(då fick jag lära mig att vett och etikett i tunnelbanan är att ta av sig ryggsäcken)

fredrikw skrev:
> Mitt pendeltåg var 10 minuter försenat i morse,
> jag bearbetar fortfarande sviterna av denna
> upplevelse och är inte säker på att jag kommer
> att mäkta med att åka kollektivt på vägen hem
> i eftermiddag. Vad ska jag göra?

Fikasvettot skrev:
> ÅL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SL finansieras till största delen av
> > skattepengar. Endast en liten del kommer från
> > biljettförsäljning.
>
>
> Tycker du att hälften är en "liten del"?

Oj, stämmer verkligen det? Hälften av driften enbart eller innefattas investeringsavskrivningar?

ÅL skrev:
> Oj, stämmer verkligen det? Hälften av driften
> enbart eller innefattas investeringsavskrivningar?

http://sl.se/templates/Page.aspx?id=1555

"Lite förenklat kan man säga att stockholmarna betalar SL-trafiken till hälften genom köp av kort och biljetter och till hälften genom landstingsskatten."

Jag tror planka.nu har lite kalkyler för vad det skulle kosta med helt skattefinansierat (de vill ha nolltaxa). Johan Ehrenberg på ETC har också skrivit om det.

Senast jag åkte SL förundrades jag över varför de bemödar sig med spärrar på en obemannad ingång. jag kunde utan bekymmer lyfta cykeln över staketet och klättra över med cykelskor på fötterna.

Kom och prova västtrafik lite så skall ni se att problemen ter sig som väldigt små. Till att börja med har de sådana korkade priser att det är vesentligt mycket billigare att köra bil många gånger och vissa gånger skulle t.o.m löna sig att ta en taxi. 2km till en matvaruaffär 50kr resetaxa, enkel väg. Själv bor jag ca 6,5mil utanför gbg skulle jag åka kollektivt skulle det kosta mig 124kr enkel resa alltså 248kr tur och retur. Det är 13mil fram och tillbaka motorväg, bilen drar en dålig dag 0,8l/mil det är 10,5 L bensin om vi räknar att bensinen kostar 15kr vilket den inte gör såkostar resan mig 156kr då har jag ca 90kr att parkera för innan det förefaller som en dålig idée att ta bilen, rent ekonomiskt iaf. Skulle jag däremot investera i ett kort skulle resan kosta mig ringa 75kr alltås 150kr fram och tillbaka. Så då är det ju nästan rimligt att ta tåget, om man kunde lita på att de höll tiderna och om det inte hade tagit ca 20min längre tid att resa med dem än med min bil. Att de dessutom skall ha 30kr för min cykel gör det ännu mindre försvarbart.

dh_nisse skrev:
> Det är 13mil fram och tillbaka motorväg, bilen drar en dålig dag
> 0,8l/mil det är 10,5 L bensin om vi räknar att
> bensinen kostar 15kr vilket den inte gör
> såkostar resan mig 156kr då har jag ca 90kr att
> parkera för innan det förefaller som en dålig
> idée att ta bilen, rent ekonomiskt iaf.

Har du fått bilen gratis?

Klart han fått bilen gratis, annars blir det så dåliga räkneexempel. Vid en realistisk kalkyl blir bilen oftast dyrare än kollektivtrafiken i pengar räknat.

Gatuparkering i Stockholms innerstad: ca 2000 kr / månad.

Inte långt ifrån. Sparde in den i vad jag fick tillbaka på skatteåterbärgningen i milersättning så ja det kan man säga. Eftersom jag fick tillbka på skatten jag betalt för min bensin så kan man betrakta bilen som gratis.

Fikasvettot skrev:
> Gatuparkering i Stockholms innerstad: ca 2000 kr /
> månad.

oj. hur parkerar du då?

12 kr/h * 8h / dag * 20 arbetsdar i månaden = 1920 kr

12 kr/h kostade det för några år sen i Vasastan, det har väl inte blivit billigare?

"Lösningen" som mina kollegor hade var att inte betala eftersom en parkeringsbot i månaden a' 400 kr blev billigare. Sen övergick de till att förfalska biljetter.

Fikasvettot skrev:
> 12 kr/h * 8h / dag * 20 arbetsdar i månaden =
> 1920 kr
>
> 12 kr/h kostade det för några år sen i
> Vasastan, det har väl inte blivit billigare?
>
> "Lösningen" som mina kollegor hade var att inte
> betala eftersom en parkeringsbot i månaden a' 400
> kr blev billigare. Sen övergick de till att
> förfalska biljetter.

Tror parkeringsavgiften är 15kr/h eller mer numera... :-) T

dh_nisse skrev:
> Inte långt ifrån. Sparde in den i vad jag fick
> tillbaka på skatteåterbärgningen i
> milersättning så ja det kan man säga. Eftersom
> jag fick tillbka på skatten jag betalt för min
> bensin så kan man betrakta bilen som gratis.

Intressant sätt att lura sig själv på.

Dagens:

Blev mycket glad när jag insåg att bussen höll tiden perfekt, så jag till och med utan att springa kunde hinna med det anslutande tåget på vägen hem. Tänkte till och med att det kanske var en liten pik för att jag inte ska hålla på och gnälla i den här tråden. Jag fick dock snabbt lära mig att SL fungerar precis som vanligt.

I väsby tänkte jag fylla på mitt access-kort eftersom det slutar gälla idag och det brukar vara så stressigt på morgonen. När det blev min tur i luckan och jag sträckte fram det presentkort på 25kr jag tidigare fått som resegarantiersättning sa killen i luckan bara "suck" och att han snart slutar skiftet och det är så jobbigt med de där presentkorten och så ber han mig vänta medan de skiftar i luckan, ca 5min ska det ta. Jag ställer mig och väntar, 5 minuter är ju inte hela världen.

Tiden går och de båda som ska byta av varandra står och småpratar och lallar runt i största allmänhet. Eftersom de båda rör sig runt där inne och han sa 5 minuter fortsätter jag dock vänta. Efter 18(!) minuter öppnas luckan igen och jag kan få köpa mitt kort och dra av de där 25kr. Det enda merarbetet det innebar för SL-personalen i kassan var att på en miniräknare slå 690-25kr och manuellt knappa in beloppet i kortautomaten. Detta var det som var så hemskt jobbigt att jag var tvungen att vänta för att han skulle få sluta sitt skift.

Men visst, det är bara jag som är gnällig, SL har absolut inget behov av att bättra kundservicen. De är ju rena föredömet.

H. skrev:
> Men visst, det är bara jag som är gnällig, SL
> har absolut inget behov av att bättra
> kundservicen. De är ju rena föredömet.

Hårdrar man det hela så har de ju faktiskt inte det. Nöjda kunder är inget krav, bara de kommer tillbaka dag efter dag...

(här kunde jag skrivit en lång gnällig harang om privatisering av allmännyttiga verksamheter men jag avstår den här gången)

Gatuparkering innanför tullarna har kostat mig 475 kr de senaste två åren. Visst, jag har inte åkt bil alla arbetsdagar eftersom jag försöker cykla en del, men det är ändå ganska billigt.

Little Stereo skrev:
> Nej, det kan inte vara fler turister än
> stockholmare i tunnelbanan. Jag tror det är
> inflyttade lantisar som missat den uppfostrande
> uppväxten i en storstad som vi andra infödda
> huvudstadsbor ;-) T

Ja? Vi sa ju turister.

Idag fungerade resan perfekt! Det gäller både T-banan och pendeln. Fast det är ju OT. Men i morgon går det säkert åt helvete igen, med en kvarts försening eller så.

Visst gnäller jag ofta över SLs dagliga förseningar med det som gör mig riktigt förbannad är när de ställer in ALL trafik på en sträcka och inte sätter in ersättningsbussar eller informerar vad man ska göra för att komma vidare. Tur att de har sin resegaranti, efter 20 min får man ta taxi och SL ersätter en för resan. MEN bara till ett visst belopp, har man otur och bor långt ut på sträckan de stängt av så blir man bara ersatt för en del av taxiresan.
Hoppas kunna ta körkor till sommaren.....

De brukar inte vara så himla kinkiga med gränsen, som dessutom är höjd till 800 kr. Taxi kan man ta så fort man riskerar att bli 20 minuter sen, man behöver inte vänta tills det redan är sent!

Jag hade varit intresserad av att läsa hur privatiseringen skulle leda till många olika alternativa t-banor, pendeltåg etc så att det faktiskt blev valmöjligheter i praktiken för kollektivtrafiken.

Norlin skrev:
>
> (här kunde jag skrivit en lång gnällig harang
> om privatisering av allmännyttiga verksamheter
> men jag avstår den här gången)

grondahl skrev:
> Jag hade varit intresserad av att läsa hur
> privatiseringen skulle leda till många olika
> alternativa t-banor, pendeltåg etc så att det
> faktiskt blev valmöjligheter i praktiken för
> kollektivtrafiken.

Ett scenario hade då kunna vara ex.vis att röda linjen delades mellan två operatörer. Alla var tvungna att byta tåg i Slussen. Ingen samordning vad gäller tidtabeller, biljettsystem, trafikinformation, anslutningar till bussar eller andra tunnelbaneoperatörer etc.

Självklart blir investeringar, kundservice o.dyl. ett minimum eftersom man handlat upp detta till lägsta pris...

Hur mycket man än hatar ex.vis SJ eller vägverket tycker inte jag mig sett att det blivit bättre när dessa utsatts för konkurrens. Personligen åker jag ofta tåg där jag måste byta operatör vid en mellanliggande station. Inte kul!

Till en viss del kan jag hålla med dej, men av andra orsaker helt klart inte. Vill man ha en 100% fungerande kollektivtrafik är det ibland bättre att helt enkelt sats på gammaldags hederlig diktatur.
På sovjettiden var ju Moskvas tunnelbana ett under, och jag tror nog forfarande att Pyongyangs tunnelbana fungerar klockrent. Ja förståss där är/var det ju inte lika vanligt med privatbilara
Där finns det metoder, eller som en gammal östtysk lokförare sa ... en järnvägare står med ena foten i fängelse och med den andra i graven.

Ål har väl en poäng att det finns ju bara en tunnelbana.
Och att det gamla SJ körde i hela Sverige, (för länge sedan), men nu när den mesta trafiken är betald (som förr) med skattemedel, så vill ju betalarna i resp. region gärna satsa på resor inom sin region, men inte längre. Vilket har gjort att tågresande har blivit att hoppa bock.

Nu är vi ju på Happy och det enlaste sättet att lura SL på är att cykla.

För en annan är ju Storstadens kommunickationer fantastiska. Tågen går oftare än varannan timme och bussarna går oftare än två gånger om dan.

grondahl skrev:
> kollektivtrafiken.
>
> Norlin skrev:
> >
> > (här kunde jag skrivit en lång gnällig
> harang
> > om privatisering av allmännyttiga verksamheter
> > men jag avstår den här gången)

grondahl skrev:
> kollektivtrafiken.

Jag skulle inte skriva om det sa jag ju! Du får en bild istället:

sprC3A4nga1.jpg ht=265

vafan, tåget som hade utannonserats som 15 minuter sent rullar nu in på perrongen. i tid! hur ska man kunna hata under sådana här omständigheter egentligen? mitt sl-kort är snart slut och jag måste fylla på det, det hatar jag.

fredrikw skrev:
> vafan, tåget som hade utannonserats som 15
> minuter sent rullar nu in på perrongen. i tid!
> hur ska man kunna hata under sådana här
> omständigheter egentligen? mitt sl-kort är snart
> slut och jag måste fylla på det, det hatar jag.

Det är ju ytterligare ett ypperligt exempel på SLs inkompetenta informationsflöde.

Det är banverket ni pendeltågsresenärer skall vara arga på:

http://pendlaren.wordpress.com/2010/02/02/oppet-brev-till-sl-om-hur-vi-kan-forandra-pendelkaoset/

Och för de som inte orkar klicka på länken klistar vi in lite från den.

Öppet brev signerat Mattias Handley:

"Hej SL.

Detta skickar jag som mail till er samt att det publiceras på http://pendlaren.wordpress.com samt länkas på twitter.com

Jag uppskattar verkligen om detta besvaras, och då int enbart av någon som har till uppgift att upprepa standardsvar, utan att ni tar till er detta och att jag får ett vettigt svar.

Jag åker dagligen med SL när jag pendlar till jobbet, och den längsta sträckan (tidsmässigt) är med pendeltåg.

Den senaste tiden har verkligen fått mig att omvärdera kollektivtrafiken i Stockholm, mitt val av bostadsort och mitt sätt att transportera mig till arbetet.

För mig känns det väldigt obehagligt att varje dag mötas av meddelanden som “växelfel”, “tågfel”, “spårfel”, “trafikstörningar pga väderlek”, “generella förseningar” och värst av allt de gånger då man inte får någon information över huvud taget.

1. Varför uppstår det sådana problem som nu sedan den 20/19 2009?
Kom igen nu, snö och vinter kan inte vara ett skäl för så mycket problem. Och om det nu är det så är det ett _symptom_ på att något annat är fel.

2. Vad kan jag göra för att påverka så att problem som dessa inte uppstår
Jag betalar trots allt 690 kr/månad. JAg är er kund. Jag har andra val, men hitentills har jag tyckt att åka med SL varje dag är bättre än andra transportsätt. Nu gör jag inte det längre. Hur kan jag påverka, vilka rekommenderar ni att man tar kontakt med? SL? SLs styrelse? Banverket? Politiker i min hemort? Min arbetsgivare? Vilken eller vilka anser ni är bäst väg in för att få SL att förstå att man måste göra saker för att undvika problem som dessa.

3. Hur tänker ni kompensera alla de pendlare som dagligen står ut med att bli runtknuffade utan en aning om när de kommer till jobbet eller kommer hem?
För mig är detta en självklarhet. Ni kan inte gömma er bakom en väderklausul och hävda att inga garantier gäller. Det är vare sig seriöst eller trovärdigt, och ni ger kvasianarkistiska rörelser som planka.nu extra kraft då fler anser att man kan strunta i att betala eftersom ni inte sköter ert uppdrag gentemot mig som kund.

Bjud på “månadskortet” för alla som har köpt ett färdbevis under denna extremt struliga period.

Med vänlig hälsning, och hopp om snabbt svar,
/Mattias

===

Jag råder även dig att kontakta SL. Inte med hot och skäll för det leder ingenstans! Utan med konstruktiva förslag, intelligenta frågor och påståenden. Prata med dina lokalpolitiker med. Det är valår nu, så denna fråga borde gå att få upp högt på agendan. Prata även med din arbetsgivare, detta berör i högsta grad även dem."

Svar från sl:

"Hej!
Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina högst befogade frågor.
Om vi börjar med ansvar och befogenheter så ligger det till så här:
SL äger och ansvarar för underhåll av Tunnelbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Nockebybanan. På alla dessa banor är det SL som ansvarar för t ex snöröjning så att det går att köra tågen.

Till för bara några år sedan hade vi emellanåt rätt stora problem med frusna växlar och annat elände även på dessa banor, inte minst tunnelbanan. Vi har, vill jag påstå, gjort vår hemläxa och lagt ner stora resurser i både tid, pengar och engagemang för att förbättra situationen. Vi ”snötränar” varje år uppe i Arvidsjaur, vi har införskaffat nya tekniska hjälpmedel, strömskenevärme, växelvärme, snöröjningsfordon och vi håller oss ständigt à jour med väderförändringar så att vi snabbt kan skicka ut de resurser som krävs.
Alla dessa ansträngningar har gett goda resultat. Trafiken på dessa banor rullat på riktigt bra trots att vi har den kallaste och snörikaste vintern på 23 år.

Pendeltågen däremot har drabbats av mycket stora störningar.
Och nu kommer något, som kanske låter som en bortförklaring, men som inte desto mindre är fakta. Det är inte SL utan Banverket , som äger och ansvarar för spåren som både fjärr-, gods- och pendeltågen ska samsas på.
Här har SL ingen tillgång till spår och växlar – vi vare sig kan eller får gå in och göra några insatser när det gäller spår, växlar och annat som hör till banan.
Vi kör, kort sagt som ”gäst på spåren”.

Detsamma gäller informationsanläggningen (högtalare och informationstavlor) där det är Banverket som sköter informationen.
Det sistnämnda är något vi har föreslagit att vi ska få ta över ansvaret för. Vi vill också implementera nya tekniska informationssystem så att pendeltågsresenärerna kan få korrekt och snabb information.

Detta är alltså dilemmat: det är SLs pendeltågsresenärer, men möjligheterna att förbättra situationen ligger till största delen utom räckhåll för oss.
Vad gör vi då? Jo, vi försöker genom samarbete och dialog med Banverket verka för att underhållet ska bli bättre. Vår roll blir något av ”ombudsman” för pendeltågsresenärerna.
Är vi nöjda? Långt ifrån!

Sträng kyla och snö är – och kommer förmodligen alltid att vara – ett problem för all järnvägstrafik. Situationer kan uppstå där vi alla måste acceptera att vissa samhällsfunktioner drabbas av störningar.
Det vi däremot ställer oss frågande till är att vi inte ser någon motsvarande kvalitetsförbättring när det gäller vinterunderhållet för pendeltågen som för våra egna banor.
Detta är naturligtvis synpunkter som vi upprepade gånger och med mycket stor tydlighet framfört till Banverket.

Nu till din fråga om kortpris och ekonomisk kompensation.
I Stockholm har vi ett system med kort som gäller i hela länet. Det finns alltså inget särskilt ”pendeltågskort” eller ett särskilt ”tunnelbanekort”.
Det innebär att vi inte kan urskilja och kompensera de resenärer som drabbats av de aktuella problemen. Alternativet skulle då vara att sänka priset för alla – även de dryga 75 procent av våra resenärer som inte åker pendeltåg utan dagligen reser med fullt fungerande trafik.
En ekonomisk kompensation i den storleksordningen skulle innebära ett så betydande intäktsbortfall att det skulle drabba den fortsatta verksamheten hårt. En ond cirkel med andra ord.
SL-s verksamhet finansierad av två ”penningpåsar” = biljettintäkter + skattemedel.
Det innebär att SL ägs och finansieras av oss alla tillsammans. Det finns inga dolda resurser att trolla fram och använda till kompensation och det finns ingen utomstående finansiär som kan gå in och skjuta till medel. Varje biljettsänking måste alltså betalas av oss alla tillsammans – skattebetalare och resenärer och skulle dessutom få effekter på den fortsatta verksamheten.

Vad kan vi då göra nu, idag, genast för att pendeltågstrafiken ska fungera bättre?

Senast nu på förmiddagen har SLs vd kontaktat Banverkets ledning för att än en gång framhålla att situationen är ohållbar. Extratågen måste sättas tillbaka!

Vi sätter in bussar som står i beredskap vid ett antal kritiska platser. Tillgången på lediga bussar och förare i rusningstrafik är, som alla förstår, dock starkt begränsad och restiden blir betydligt längre med buss än med tåg, men vi vill ändå kunna erbjuda något alternativ för de resenärer som står på perrongerna i kylan och väntar.

Resegarantin gäller. Tar du en taxi eller har utlägg för egen bil när det är störningar i t ex pendeltågstrafiken så får du pengarna tillbaka av SL. (behåll kvittot bara!)
inte heller någon optimal lösning, vi vet.

Banverket har meddelat att de tror sig kunna komma ikapp med snöröjningen under dagen och att situationen därefter ska förbättras.

Vi har som du märker ingen lösning på de akuta problemen och situationen innehåller fler än ett dilemma. Det vi vill att du och alla andra ska förstå och verkligen tro på att vi gör precis allt vi kan.

Maria Adolfsson
SLs pressavdelning"

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp