(OT) 400V spis utan neutralledare

Att ligga på gränsen är aldrig bra när det gäller el. Att underdimensionera och dessutom med gamla kablar skulle hålla mig vaken på nätterna. Men å andra sidan kan det inte gå mer än käpprätt åt skogen med allt vad det innebär. Om du väljer att köra på kan du alltid förbereda dig så att du vet vad du ska göra och hur du ska agera om det värsta händer. Kom ihåg att det också kan bli väldigt jobbigt vid en framtida försäljning.
Som vanligt har du exempel på när försäljning blivit jobbigt för att man kör 16A är ett hus från 64?

Att ligga på gränsen är aldrig bra när det gäller el. Att underdimensionera och dessutom med gamla kablar skulle hålla mig vaken på nätterna. Men å andra sidan kan det inte gå mer än käpprätt åt skogen med allt vad det innebär. Om du väljer att köra på kan du alltid förbereda dig så att du vet vad du ska göra och hur du ska agera om det värsta händer. Kom ihåg att det också kan bli väldigt jobbigt vid en framtida försäljning.
Gränsen i Snutens fall skulle eventuellt beröra säkringarna och långt ifrån ledningarna.
Strömvärdet för en 2,5mm2 kopparledning är 19A. Vid den strömmen får inte isoleringen överskrida 70°.
Avsäkrat med en 10A D-säkring torde även Snutens anläggning ligga på den säkra sidan och han kan sova gott om nätterna ?

Som vanligt har du exempel på när försäljning blivit jobbigt för att man kör 16A är ett hus 64?
Om köparna upptäcker att elen inte är att lita på kan det garanterat bli jobbigt. Köparna kommer inte kunna lita på att en enda sak är rätt gjort. Dessutom skriver TS själv att det är 10A.

Problemet i tråden är att det är en massa gissningar utan att man har sett anläggningen ifråga. Det är mycket "borde", "sannolikt", "brukar", "har för mig", "jag är 99,9% säker", osv. Att enbart utgå från hur det brukade vara på 60-talet är lite vanskligt.

Jag är 99,9% säker på att befintliga ledningar räcker till. Det har dragits FK 3X2,5+ jord fram till uttaget om du inte har N. Det var det vanligaste förr. Och 1964 var förr. Du borde ha tre stycken D-säkringar om 16 A (grå pärla) i elcentralen idag för spisgruppen. Om du vill övertyga dig själv, skruva ur säkringarna och öppna spisuttaget. Hittar du fyra ledningar där ( de kan ha vilka färger som helst om de är från 1964, men sannolikt är jord röd om den inte är gul/grön) då är det 400 och inget annat. Och en passande spis går att hitta i alla varianter vad jag kan se om jag gogglar.
Handlare? Om du bor på liten ort, sannolikt. Om inte, nej. Men de brukar ha nån liten man med begränsad behörighet som får lov att installera spisen. Inte att dra om ledningar. ( dvs koppla in ett sladdställ i spisen om denninte redan finns där. Men jag har för mig att 400 V kommer med sladdställ från fabrik)

Jag har förhoppningsvis fått fram min poäng med att el är inget man chansar med. Antingen vet man eller också inte. Men vi är alla olika riskbenägna och jag önskar TS lycka till med den nya spisen Förmodligen går det bra.

Problemet i tråden är att det är en massa gissningar utan att man har sett anläggningen ifråga. Det är mycket "borde", "sannolikt", "brukar", "har för mig", "jag är 99,9% säker", osv. Att enbart utgå från hur det brukade vara på 60-talet är lite vanskligt.
Jag är behörig elinstallatör och har arbetat under så många år i så många fastigheter att jag känner mig rätt säker i mina värderingar. Och nej, det är inte vanskligt utifrån de upplysningar TS har lämnat.
Du har inte läst tråden ser jag.

Jag är behörig elinstallatör och har arbetat under så många år i så många fastigheter att jag känner mig rätt säker i mina värderingar. Och nej, det är inte vanskligt utifrån de upplysningar TS har lämnat.
Du har inte läst tråden ser jag.
Och ändå fortsätter du att chansa. Antingen vet man eller också inte. Att tro, gissa eller vara "rätt säker" när det gäller el är inget som imponerar på mig.

När jag bytte ut min spis (lägenhet från slutet på 60-talet) drog elektrikern nytt centralen. Skicket på det gamla kablaget var skrämmande och jag förstod varför han inte ville fortsätta utan att säkra upp hela vägen till centralen. Att kablar från 60-talet är okej någon annanstans i Sverige spelade liksom ingen roll för mig. Varje anläggning är unik.

Och ändå fortsätter du att chansa. Antingen vet man eller också inte. Att tro, gissa eller vara "rätt säker" när det gäller el är inget som imponerar på mig.

När jag bytte ut min spis (lägenhet från slutet på 60-talet) drog elektrikern nytt centralen. Skicket på det gamla kablaget var skrämmande och jag förstod varför han inte ville fortsätta utan att säkra upp hela vägen till centralen. Att kablar från 60-talet är okej någon annanstans i Sverige spelade liksom ingen roll för mig. Varje anläggning är unik.
Vad ska jag svara på det? Jag utgår ifrån att Snuten är fullt kapabel att värdera mina råd utifrån att jag inte själv sett anläggningen.

Jag brukar gilla hängslen och livrem när det gäller brandsäkerhet, men tänker att man väl borde ha valt 10amp säkringar när huset byggdes för att dessa ger marginal i förhållande till ledningarna. Lastar jag på som fn med spisen, så smäller säkringarna innan ledningarna börjar brinna väl?!

Jag brukar gilla hängslen och livrem när det gäller brandsäkerhet, men tänker att man väl borde ha valt 10amp säkringar när huset byggdes för att dessa ger marginal i förhållande till ledningarna. Lastar jag på som fn med spisen, så smäller säkringarna innan ledningarna börjar brinna väl?!

Ja precis, oavsett vad för ugn man sätter dit så är kablarna skyddade av säkringarna. Du kan ladda alla Teslor i byn där samtidigt.

Det har nog suttit 16 tidigare men iom en nedsäkring av huvudsäkringarna till ?A har någon klok person insett problemet. Om vi ska prata säkerhet är självklart en nedsäkring säkrare. Andy vet uppenbart inte vad han pratar om.

Går det ens att överbelasta en hyfsat modern spis? Min typ 10 år gamla Ikea induktionshäll av mellanklass sänker värmen på ena plattan om jag kör två på full effekt (P)
Den är säkrad med 3x10A

Går det ens att överbelasta en hyfsat modern spis? Min typ 10 år gamla Ikea induktionshäll av mellanklass sänker värmen på ena plattan om jag kör två på full effekt (P)
Den är säkrad med 3x10A

Antagligen inte, men det är ett elektroniskt skydd som inte är så säkert som en säkring. Så en sådan funktion kan inte ersätta säkring.

Ringde videochatten på Elgiganten och beskrev våra behov. De menar att om de anger 400v så skall det funka med 400V 3 (utan N!). De sa också att alla deras spisar lev med perilexkontakt! Låter iofs lite skumt...

Blev bla rekommenderad denna Electrolux där det uttryckligen står 400V och perilex. Rätts så billig också. Hade dugt gott åt vår matlagning:

Dock ser jag att effekten är 10500W och vi har som sagt 3x10amp vilket google säger (teoretiskt?) kan leverera 3 x 2300W= 6900W!
Är det bara att chansa och köra på (och inte köra full patte på allt samtidigt!) och om vi smäller säkringar ofta, blir det att ta hit en elektriker och dra om och säkra upp?
Är det en bra plan?
3*400V*10A ger maxuttag 12000W. Dock är potentialskillnaden mot jord 400/3^2^-1 för faserna var för sig, dvs ~230V. Det innebär dock inte att maxuttaget blir 3×230V*10A...

Här blandas glatt möjlig tillförd effekt och upptagen effekt. Märkeffekt. Om spisen vid något tillfälle kräver 12 kW får den inte det därför att säkringarna som sitter i elcentralen, alltså före ledningar och spis, inte släpper genom mer än 9 kW.
De stryper alltså tillförseln. Kvarstår kravet på mer effekt stänger säkringarna tillförseln helt, dvs de bränner av alt löser ut, beroende på typ av skydd man har.
Nyckelorden här är säkring och skydd.
Nu lägger jag ner och önskar alla en smaklig spis.

Senast ändrad:
Det har nog suttit 16 tidigare men iom en nedsäkring av huvudsäkringarna till ?A har någon klok person insett problemet. Om vi ska prata säkerhet är självklart en nedsäkring säkrare. Andy vet uppenbart inte vad han pratar om.
Vad är det för problem du menar att någon klok person har insett?

Tidigare var 16A inga problem, men nu är helt plötsligt en nedsäkring säkrare. Du antyder då att 16A inte är riktigt säkert... eller? Menar du att TS ska fortsätta köra med 10A rent säkerhetsmässigt eller har jag missförstått dig?

Tur att jag inte är elektriker, verkar komplicerat. Älskade fysik i grundskolan men just elen hade jag alltid lite svårare för. Man kanske skulle köpa en vedspis istället? Passar min fattningsförmåga bättre...

Tidigare var 16A inga problem, men nu är helt plötsligt en nedsäkring säkrare. Du antyder då att 16A inte är riktigt säkert... eller? Menar du att TS ska fortsätta köra med 10A rent säkerhetsmässigt eller har jag missförstått dig?
Har du låtit en elektriker kolla upp hur många 10a du har kopplad till varje huvudsäkring? Har du själv kopplat in någon Micro eller torktumlare utan att rådgöra med elektriker så kan en av faserna dra långt över angiven ampere.
Så var det när vi köpte huset. Självklart fick säljaren enorma problem (nej)

Det kan vara så att man haft 20A huvudsäkring tidigare och då 16A till spisen. Så byggde man "alltid" då och även idag så drar man 2.5 till spis, sen kom en tid i historien då 16A faktiskt (ofta) räckte som huvudsäkring och avgiften var lägre.
Så man sänkte huvudsäkring till 16A, då får man ingen selektivitet om man har 16A till spisen, så man sänker den till 10A, eftersom det även räckte för att försörja spisen så är det inget problem.

Därför kan man idag sannolikt gå tillbaka till 16A (om man höjer HS) eller som det skrevs den lite ovanliga storleken 13A, då får man möjlighet att ta ut lite mer effekt men bibehåller selektivitet. Nu är vi i tider då man börjar säkra upp igen och att ha 25A i ett vanligt hushåll som har elbilar t ex är inget ovanligt.

Det ska framgå i gruppschemat vad det är för storlek på kablarna och vad man då kan säkra med. Någon kan ha bytt till mindre kablar i rören utan att dokumentera detta trots att man inte får. Självklart är det enda helt säkra sättet att kontrollera storleken på kablaget i rören innan man höjer säkringen, det är bara att lyfta på locket i nån av ändarna. Men om man inte litar på någon dokumentation alls eller hela anläggningen luktar hemmapulare, ja då behöver kontrollera allting extra.

Kan plötsligt inte bifoga bilder, men bredvid det stora "proppskåpet" med alla skruvsäkringar till div saker (tex tvättmaskin, ljus andra vån osv), sitter ett mindre skåp med bara tre säkringar (också skruv). Antar att detta är huvudsäkringarna? Finns en metallplatta där med texten "3x25A 380V".

Det lustiga är att 5 m från elcentralen, på en yttervägg mot vägen, sitter ett miniskåp infällt med tre skruvsäkringar. Ingen märkning men de ser blå ut (vill inte ta ut och kolla nu). Ett extra huvudsäkringsskåp? Har ju inget skåp i garaget så som jag sett hos en del andra husägare.

Låter ju lite mkt, men jag vill minnas att jag tittade på huvudsäkringsstorleken för 1-2 år sedan, och kom fram till att det ändå var bäst eftersom vi kör luft/vatten-värmepump.

Det är väl inte helt ovanligt? I vårt hus hade vi tre huvudsäkringar + elmätare i skåp på utsidan men centralen satt på insidan.

En bra grej med att ha huvudsäkringarna på utsidan är att man kan överlasta dem lite mera när det är kallt ute på vintern :-)

18-19A i ett par timmar är inga problem med porslinssäkringar, speciellt inte när det är -10 ute :-)

Det är väl inte helt ovanligt? I vårt hus hade vi tre huvudsäkringar + elmätare i skåp på utsidan men centralen satt på insidan.

En bra grej med att ha huvudsäkringarna på utsidan är att man kan överlasta dem lite mera när det är kallt ute på vintern :-)

18-19A i ett par timmar är inga problem med porslinssäkringar, speciellt inte när det är -10 ute :-)
Se hur långt du kan driva dem med lite flytande kväve.

Nu bor jag inte kvar, och har varken värme eller elbilsladdning via våra egna huvudsäkringar så det är sällan vi ens kommer upp i mer än 6-7kW som toppeffekt under en månad.

Vem har störst risk för brand - den som kör en 16A säkring lite varm pga ojämn last eller brorduktig som inte vet om han gör det eller inte? Borde väl bli samma eftersom säkringen går i båda fallen, eller?

Som antyds så har många gubbjävlar säkrat ner till 16A för att spara 200 spänn och sen suttit och eldat i spisen i gillestugan. Sen flyttar en barnfamilj in och brassar på och har man otur så hamnar alla nya maskiner på samma fas och då blir det lite knas.
Det är ganska enkelt om man tänker på hur många 10-16A säkringar som finns per 16-20A huvudsäkring. Går spis, panna, tvättmaskin samtidigt så kanske man inte kan sätta på vattenkokare och micro också.
Det betyder inte att huset kommer att brinna ner eller att man får problem att sälja.

Vi löste det genom att säkra upp till 20A igen vilket enligt eon är normalt om man ligger på 20 000+ i en villa.

EDIT. men nu har snuten tydligen 10A in kombination med 20A huvud. Det är annorlunda än vad jag har men det låter osannlikt att en elektriker säkrat ner pga ledningar i dåligt skick....hoppas man ju.

(själv jag hade kanske gett mig på att kolla så att det inte är hål för 16A i alla fall.... gubbjäveln hade kanske inga 16A hemma)

Vem har störst risk för brand - den som kör en 16A säkring lite varm pga ojämn last eller brorduktig som inte vet om han gör det eller inte? Borde väl bli samma eftersom säkringen går i båda fallen, eller?

Som antyds så har många gubbjävlar säkrat ner till 16A för att spara 200 spänn och sen suttit och eldat i spisen i gillestugan. Sen flyttar en barnfamilj in och brassar på och har man otur så hamnar alla nya maskiner på samma fas och då blir det lite knas.
Det är ganska enkelt om man tänker på hur många 10-16A säkringar som finns per 16-20A huvudsäkring. Går spis, panna, tvättmaskin samtidigt så kanske man inte kan sätta på vattenkokare och micro också.
Det betyder inte att huset kommer att brinna ner eller att man får problem att sälja.

Vi löste det genom att säkra upp till 20A igen vilket enligt eon är normalt om man ligger på 20 000+ i en villa.

EDIT. men nu har snuten tydligen 10A in kombination med 20A huvud. Det är annorlunda än vad jag har men det låter osannlikt att en elektriker säkrat ner pga ledningar i dåligt skick....hoppas man ju.

(själv jag hade kanske gett mig på att kolla så att det inte är hål för 16A i alla fall.... gubbjäveln hade kanske inga 16A hemma)
Att säkra ner pga ledningar i dåligt skick låter ju som ett utmärkt sätt att elda ner huset. Är ledningarna dåliga skulle jag sätta en 0A-säkring tills det är löst. Sen finns det säkert många som ovetande har dåliga ledningar, men att göra så medvetet låter korkat.

Att säkra ner pga ledningar i dåligt skick låter ju som ett utmärkt sätt att elda ner huset. Är ledningarna dåliga skulle jag sätta en 0A-säkring tills det är löst. Sen finns det säkert många som ovetande har dåliga ledningar, men att göra så medvetet låter korkat.
Allt kan hända. Kanske stod inte spisen där från början. Ska man ha dit en elektriker för att säkra om så byter man säkert sladd också....

Kan plötsligt inte bifoga bilder, men bredvid det stora "proppskåpet" med alla skruvsäkringar till div saker (tex tvättmaskin, ljus andra vån osv), sitter ett mindre skåp med bara tre säkringar (också skruv). Antar att detta är huvudsäkringarna? Finns en metallplatta där med texten "3x25A 380V".

Det lustiga är att 5 m från elcentralen, på en yttervägg mot vägen, sitter ett miniskåp infällt med tre skruvsäkringar. Ingen märkning men de ser blå ut (vill inte ta ut och kolla nu). Ett extra huvudsäkringsskåp? Har ju inget skåp i garaget så som jag sett hos en del andra husägare.
Det är servissäkringarna i den lilla lådan på utsidan. Tillhör nätägaren och är inget du får befatta dig med. Huvudsäkringarna sitter under mätaren, på en mätartavla inne i huset eller i ett skåp på lämplig fasad. Alla normala villaanläggningar är byggda för (minst) 25 A huvudsäkringar, i regel 3X25. Huvudsäkringsstorleken avgör abonnemangsavgiften som numera är en icke obetydande del av elkostnaden.
I mitt hushåll gör vi av med ~6000 kWh om året och har med 16 A huvudsäkring en abnavgift om 181:-/ månad. Skulle jag av någon anledning behöva en större huvudsäkring skulle avgiften pr månad höjas till 667 vid 20 A och 862 vid 25A.
På årsbasis något mer en ett par hundralappar som någon skriver ovan. Vad du betalar kan du ta reda på på nätägarens hemsida.
Därtill kommer nätöverföringsavgift, elcertifikat mm. Samt kostnaden för elen.
Det är lönt att ha så liten huvudsäkring som möjligt. Samt att sänka sin förbrukning om det går.

Det är servissäkringarna i den lilla lådan på utsidan. Tillhör nätägaren och är inget du får befatta dig med. Huvudsäkringarna sitter under mätaren, på en mätartavla inne i huset eller i ett skåp på lämplig fasad. Alla normala villaanläggningar är byggda för (minst) 25 A huvudsäkringar, i regel 3X25. Huvudsäkringsstorleken avgör abonnemangsavgiften som numera är en icke obetydande del av elkostnaden.
I mitt hushåll gör vi av med ~6000 kWh om året och har med 16 A huvudsäkring en abnavgift om 181:-/ månad. Skulle jag av någon anledning behöva en större huvudsäkring skulle avgiften pr månad höjas till 667 vid 20 A och 862 vid 25A.
På årsbasis något mer en ett par hundralappar som någon skriver ovan. Vad du betalar kan du ta reda på på nätägarens hemsida.
Därtill kommer nätöverföringsavgift, elcertifikat mm. Samt kostnaden för elen.
Det är lönt att ha så liten huvudsäkring som möjligt. Samt att sänka sin förbrukning om det går.
Ok, tror inte det var 600 när vi bytte. Tiden går.
Självklart ska man inte ha 20 om 16 räcker men hur mycket ska man finlira med faserna för att kunna stanna på 16?

Det är ju ingen exakt vetenskap heller, huvudsäkringen går inte för att man kör micron i 2 minuter och hamnar på 17A på en fas.

Det är faktiskt förvånande hur bra det fungerar med så små huvudsäkringar, lägger man ihop alla våra säkringar i undercentralen så lär vi ju hamna på 3x40A eller nått. Men man kör ju inte allt samtidigt.

Vår spis och ugn har 16A, samma som huvudsäkringarna. Men ändå fungerar det fint att köra tvättmaskin, diskmaskin eller dammsuga samtidigt. I teorin borde vi kunna blåsa huvudsäkringar då och då men det har vi faktiskt aldrig gjort.

Mina svärföräldrar bor i en lägenhet som delar huvudsäkring med hyresvärdens boende, 3x16A där med. Med två kök som matas via samma huvudsäkringar borde det smälla ibland men gör det inte. De verkar inte göra storkok samtidigt helt enkelt.

Tillbaka
Topp