Lite trist att det är kunniga elektriker i tråden som synar inläggen, rör säkert ihop begreppen så häng inte upp er på smådetaljer. När jag renoverade lite i köket för 3 år sen så hade jag allt klart för mig, på en teoretisk nivå, men mycket har sedan dess drunknat i glömskans hav.
Hade en elektriker som drog om elen till nya hällen (lgh). En häll som kan köras både på 3-fas och 2-fas. För 3-fas skulle det vara 2 x 16A säkringar, hällen har 2 "slingor", en per fas.
När vi snackade om hur det skulle lösas så nämnde han iaf att man inte sätter en säkring med samma kapacitet efter varann. Om t.ex. huvudsäkringen är 16A så sätter man inte en 16A längre ner i schemat.
Var det bara en tumregel/rekommendation han körde med, eller är det något man måste följa?
Och på temat ev. begränsning i hällen, samt att tillverkare vet hur deras varor fungerar.
Min häll har en begränsning på 3 700 W, per fas, om man har 3-fas och skall då ha en 16A säkring per fas. Vid högre total belastning för 2 plattor på samma fas så fördelas de 3 700 Watten på plattorna.
Jag har bara 2-fas i lgh, det skall också fungera. Beskedet i manualen var lite otydligt vad gällde begränsningen, kunde fortfarande vara 3 700 per "slinga", eller för samtliga plattor vid 2-fas.
När jag frågade tillverkaren, både via en butik som hörde med tillverkaren (Electrolux), och via egen kontakt (hehe), så sa dom att vid 2-fas så är begränsningen för totala effekten. Då kan man inte köra P på en platta och typ stekning på någon annan. Jag tyckte dock inte det lät logiskt så jag testade. Och jo, även vid 2-fas så är det 2 "slingor" (som matas med 1 fas), och begränsningen är även då per "slinga". När jag frågade Electrolux kom jag förbi 1a-linen, men fick alltså inte korrekt svar.