[OT] aftonbladet i ett nötskal

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> De kanske märkte att det är meningslöst att ha
> dylika omröstningar när sd-väljare bombar
> sönder dem.

+3

lekis skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är den här tråden på riktigt? Vissa
> skulle
> > nog
> > > behöva gå om grundskolan verkar det som...
> >
> > Är inte 33 år i industrin typ samma sak?
>
> å vad fan menar du med det?

ja, vad kan han mena...?

Finnen skrev:
> De kanske märkte att det är meningslöst att ha
> dylika omröstningar när sd-väljare bombar
> sönder dem.

+1

Precis som det flesta kommentarsfält hos tidningarna spammas av SD folk oavsett vad det gäller... ruskigt drygt

//Kristoffer

mzi skrev:
> Aftonbladet ligger högt på listan med flest
> pageviews i Sverige, men att kalla deras besökare
> för svenska folket, eller ens som ett statistiskt
> tvärsnitt av sveriges befolkning är nog att ta i
> så något spricker.

Faktum är att den genomsnittlige aftonbladet.se-besökaren inte skiljer sig så väldigt mycket från genomsnittsvensken. Visserligen är den genomsnittlige aftonbladet.se-besökaren yngre, har i högre utsträckning heltidsarbete, har i högre utsträckning högskoleutbildning samt har högre årsinkomst än genomsnittsvensken, men skillnaderna är inte jättestora. Och konstigt vore väl annars, med en så stor målgrupp.

mzi skrev:
> Aftonbladet håller på med annonsförsäljning.
> De är varken en kommun, en sekundärkommun eller
> en riksdag. Den är inte ens en folkomröstning.
> Kan du förklara vad det har med demokrati att
> göra i fall Aftonbladet (eller någon annan
> tidning eller för den delen något företag över
> huvud taget) gör affärsmässiga eller andra
> bestlut?

Iom att jag inte orkar skriva nått, så klipper jag lite från wiki:

"Journalistik kallas den framställning, insamling, urval och bearbetning av innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser, nyheter. Materialet sammanställs av journalister och sprids genom press, etermedia eller via internet och anses vara en av de främsta källorna till information och åsikter i det nutida samhället, vilket ofta brukar sammanfattas med att media är den tredje statsmakten.

Journalistik är också den vetenskap som studerar hur journalister arbetar, hur det dagliga arbetet som journalist ser ut och hur media agerar gentemot censur, statliga restriktioner, yttrandefrihet, pressetiska regler och osynliggörande av vissa samhällsgrupper. Bland de mest kända forskarna finns John Pilger.

Den teknik som kan sägas utgöra journalistik består främst i att svara på frågorna vad?, var?, när?, vem? och hur? samt gärna även varför?."

Oskar skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Aftonbladet ligger högt på listan med flest
> > pageviews i Sverige, men att kalla deras
> besökare
> > för svenska folket, eller ens som ett
> statistiskt
> > tvärsnitt av sveriges befolkning är nog att ta
> i
> > så något spricker.
>
>
> Faktum är att den genomsnittlige
> aftonbladet.se-besökaren inte skiljer sig så
> väldigt mycket från genomsnittsvensken.
> Visserligen är den genomsnittlige
> aftonbladet.se-besökaren yngre, har i högre
> utsträckning heltidsarbete, har i högre
> utsträckning högskoleutbildning samt har högre
> årsinkomst än genomsnittsvensken, men
> skillnaderna är inte jättestora. Och konstigt
> vore väl annars, med en så stor målgrupp.

Men det är en rätt stor skillnad mellan att läsa en tidning och att engagera sig i dess nätundersökningar eller att skriva kommentarer till artiklar.

Det skulle ju kunna vara så att de som t ex skriver kommentarer inte är lika välutbildade som genomsnittet av läsarna. Om det är så vet jag såklart inte, men en snabb titt på kommentarerna till valfri artikel ger en rätt tydlig indikation.

Okej,

Med mig själv som måttstock:

Jag har tvingats lämna alla jobb inom "arbetarsektor" för att mina kollegor har varit idioter. Jag har helt enkelt inte kunnat leva med mig själv som glad grabb runkandes till senaste HILTI-katalogen. Jag har blivit utskälld och förklarad för idiot för att läsa morgontidningar, gå på teater, tycka att invandrare är tillgångar, tycka att sexuella partners är ens eget val, att skatter är sammhällsbyggande, att allas rätt till en rättssäker prövning i brottsfall är en självklarhet och för att jag tycker att Arn är en usel film. Utöver det har jag varit uppskattad för min yrkesskicklighet.

Jag är glad över att jag åter igen jobbar inom Finans.

Så, det är en väldigt stor skillnad på "industri" sektorn och "finans" sektorn. Märkligt nog verkar det finnans en stolthet över att vara en outbildad idiot inom industrin. Samtidigt som att frustrationen över att man ständigt blir lurad av dem som man bjuder till dans är närvarande.

Såja :)

Atlas, jag känner igen det där. (Jag var tvungen att googla HILTI - jag trodde först det var en "damtidning"!) Lustigt nog var hemtjänsten den arbetsplats där det var minst sånt som du beskriver av de arbetsplatser jag varit på. Min nuvarande är den värsta, och det är ändå inom den lite mer kvalificerade tjänstesektorn.

Oskar skrev:

Och jag som talat lite tyst om att jag hatar aftonbladet.se och inte skulle ta i möget med tång, av rädsla för att framstå som snobb och elitist.
Egentligen är det alltså tvärtom, och jag kan glatt visa världen min avsky? Och ändå framstå som den goa gubbe med fötterna på jorden och skit under naglarna som jag känner mig som (-ish)?
Who'd have thunk...

Aftonbladet? Är det inte där man läser om big brother, bröstförstoringar och knugafamiljen? Jasså, de har haft en enkät på webben.. så fruktansvärt ointressant ;-)

Oskar skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Aftonbladet ligger högt på listan med flest
> > pageviews i Sverige, men att kalla deras
> besökare
> > för svenska folket, eller ens som ett
> statistiskt
> > tvärsnitt av sveriges befolkning är nog att ta
> i
> > så något spricker.
>
>
> Faktum är att den genomsnittlige
> aftonbladet.se-besökaren inte skiljer sig så
> väldigt mycket från genomsnittsvensken.

Du menar att det inte är disjunkta mängder?

Tidningen skriver själv att omröstningen inte är representativ för vare sig svenska folket, eller ens för tidningens lösare, utan den är enbart representativ för de som har röstat (känns lite logiskt faktiskt). Då blir det lite mer penibelt att ta bort resultatet, eftersom man är så uppenbart ex ante kunnig i urvalsfrågans problematik. Slutsatsen är att det endast är resultatet man inte vill publicera. Lite kul att dom tror att dom är friskrivna med den skrivningen, när det snarare visar sig att de blir gisslantagna av den.

För övrigt anser jag att SD bör förtjäna samma öde som Kartago. Gäller även Aftonblaskan.

Journalister i ett nötskal... Invandringspolitiken får inte kritiserar, Gör man det är man anhängare utav politiskaströmningar får det tidiga 1900-talet. Bättre är det att vara god (läs: gå med på det som politiker och journalister säger). Istället för att lägga luppen på invandirngspolitiken så har journalister börjat med att läxa upp folket. Invandring = mångkultur = diversifierat samhälle är bra. Det vet ju var och varannan kotte att ju fler etniska grupper, ju fler maträtter, religioner desto mer färgsprakande och produktivt blir ju samhället. Men visst, det blev ju lite galet i Serbien och Sri Lanka, och i Tibet, och i Indien, och i Rumänien, och i Burma och i USA, och i Sudan, och i Israel, och i Turkiet.

En gång på 60-talet hade vi en socialdemokratisk statsminister som hette Tage Erlander. Apropå de raskravallerna i USA sade han:

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden." Sossarna har dock gjort en kovändning. Raserexisterar inte inom människosläktet. Alla är lika. Alla är lika mycket värda (en intressant felöversättning av FN konventionen).

Men så fick vi också en självmordsbombare, upplopp i Rosengård, Fittja, ett stort kriminellt nätverk i Södertälje, gruppvåldtäkter och rån. Det beror på socioekonomiska faktorer, berättar de som vet och kan.

Roligast av allt är nog när Aftonbladet "vitpixlar" människor med mörkhy. Är inte det sovjetiskjournalistik ala Pravda så vet jag inte vad, men det är vääl normalt att man skall lura folk att tro "det finns inget som är typiskt svenskt", "alla som har kommit till Sverige har invandrat, ergo, ingen är svensk".

Nationalsången spelas emellanåt inte på skolavslutningar. Inte för att det är förbjudet utan för att man vill visa hänsyn till de nya svenskarna. Likaså är kyrkans lokaler utbytta.

Jag är en av dem som undrar hur somalierna ska tillföra den svenska arbetsmarknaden. De kan inte skriva sitt eget spårk efter som de lever i en "muntlig tradition" (en eufemism för analfabet som alltid är lika rolig när journalisterna skriver). Men visst, de berikar oss. Vi har råd med det och framförallt så behöver vi invandringen; ni vet våra pensioner, vår kultur. Inte en enda samhällsinstans kan vara invandringen förutan. Hurra för oss!

Det här har jag citerat från en god vän jag sympatiserar med:
"Vi har barn som går till sängs utan att äta ..... Äldre som går utan nödvändiga läkemedel ..... Psykiskt sjuka utan behandling ..... Människor utan bostad och utan jobb..... Trupper utan ordentlig utrustning ..... Men vi donerar miljoner till andra länder utan att hjälpa våra egna först ...... Många kommer inte att ha modet att kopiera och återanvända detta!!!!!! HAR DU ????"

Rätt komiskt att man är både rasist, dum outbildad industriarbetare, nöt mm mm för att man vill att en undersökning skall publiceras även om den inte passar det egna syftet.

Sen är det väl rätt bra att det finns dumma outbildade industriarbetare som kan producera diverse ting så ni skenheliga finansvalpar o akademiker kan leka nya finans på era fina kontor.
Men forsätt ni och spekulera bort andras pengar, vi dumskallar kommer in senare och räddar upp situationen med våra skattepengar.

Det är ingen annan än du som kallat dig rasist eller nöt. Outbildad har nog ingen sagt rakt ut, men du gör ett bra jobb med att framställa dig så.

EricT skrev:
---------------------
> Nationalsången spelas emellanåt inte på
> skolavslutningar. Inte för att det är förbjudet
> utan för att man vill visa hänsyn till de nya
> svenskarna. Likaså är kyrkans lokaler utbytta.

Det sista är felaktigt:

" Vi har få anmälningar om skolavslutningar och de vi har fått kommer främst från etniska svenskar som är ateister. I media får man intrycket av att denna diskussion är ett resultat av den etniska mångfalden och att det är invandrare som vill få bort de svenska traditionerna. DO:s bild är snarare att det hör ihop med sekulariseringen av samhället och skilsmässan mellan Svenska kyrkan och staten."

Källa: http://www.do.se/sv/Forebygga-diskriminering/Utbildning/Vad-anser-DO-om-skolavslutningar-i-kyrkan/

Det känns lite som detta är återigen något som står mellan landsbygd och storstad. Vi har aldrig varit i kyrkan på skolavslutningar (jag är inte varit yrkesverksam i 33 år, men väl 70-talist), vi har heller aldrig sjungit nationalsången vid annat än nationaldagen. Ett tag sjöng vi den blomstertid, men jag gillade aldrig andra versen och på gymnasiet så tror jag inte den sjöngs alls.

Jag är glad att vi har en separerad kyrka och stat. Jag tror kyrkan är glad över att inte sitta ihop med staten längre. De som är ledsna är de på landet som tycker att 50-talet var en glad tid (se ovan) och kallar feminister för feminazis. Vilket enligt (den populära tolkningen av) Goodwins lag diskvalificerar dem för övrig debatt.

Silverman384: Tack för korrigerandet. Jag får be om ursäkt far att farit med osanning.

Kallefs: Yes, henne känner jag till. Gillar talet hon höll i Bryssel.

Fö så skapar ju dagens journalistik ett behov av medier som kan beskriva verkligheten för just vad den är. Jag rekommenderar att läsa: http://www.motpol.nu http://www.realisten.se http://www.friatider.se och för den som är intresserad av just skandinavisk kultur (som ett litet tillägg på intressant sida att läsa) så rekommenderar jag http://www.kultorg.com

Atlas skrev:
> Okej,
>
> Med mig själv som måttstock:
>
> Jag har tvingats lämna alla jobb inom
> "arbetarsektor" för att mina kollegor har varit
> idioter. Jag har helt enkelt inte kunnat leva med
> mig själv som glad grabb runkandes till senaste
> HILTI-katalogen. Jag har blivit utskälld och
> förklarad för idiot för att läsa
> morgontidningar, gå på teater, tycka att
> invandrare är tillgångar, tycka att sexuella
> partners är ens eget val, att skatter är
> sammhällsbyggande, att allas rätt till en
> rättssäker prövning i brottsfall är en
> självklarhet och för att jag tycker att Arn är
> en usel film. Utöver det har jag varit uppskattad
> för min yrkesskicklighet.
>
> Jag är glad över att jag åter igen jobbar inom
> Finans.
>
> Så, det är en väldigt stor skillnad på
> "industri" sektorn och "finans" sektorn. Märkligt
> nog verkar det finnans en stolthet över att vara
> en outbildad idiot inom industrin. Samtidigt som
> att frustrationen över att man ständigt blir
> lurad av dem som man bjuder till dans är
> närvarande.
>
> Såja :)

Och detta inlägget var inte kränkande och trång synt eller?? Hur kan man ha en sån kränkande syn på människor som du har? Är du på något sätt bättre än de som buntar ihop alla invandrare till våldsbejakande latmaskar som bara vill ha bidrag? Kanske skulle höja nivån lite när man pratar/skriver om olika grupper i sammhället!

/Jonas

Det är skönt att du inte drabbats av det relativistiska dravlet som postmodernismen drog in, EricT. Det finns bara en verkliget, och den ser ut precis som du vill att den ska göra!

TheCube skrev:
> Och detta inlägget var inte kränkande och trång
> synt eller??

Inte alls. Det var en redogörelse för vad Atlas upplevt på sina arbetsplatser.

Tänk om man slapp alla dessa [OT]-trådar på happymtb!

Trodde detta var ett cykelforum med inriktning på mtb, och med en välsignad dispens för lvg och cx.

Sådär, nu har jag fått ur mig dagens portion av gnäll ;-)

EricT skrev:
> Journalister i ett nötskal...
> Invandringspolitiken får inte kritiserar, Gör
> man det är man anhängare utav
> politiskaströmningar får det tidiga 1900-talet.
> Bättre är det att vara god (läs: gå med på
> det som politiker och journalister säger).
> Istället för att lägga luppen på
> invandirngspolitiken så har journalister börjat
> med att läxa upp folket. Invandring = mångkultur
> = diversifierat samhälle är bra. Det vet ju var
> och varannan kotte att ju fler etniska grupper, ju
> fler maträtter, religioner desto mer
> färgsprakande och produktivt blir ju samhället.
> Men visst, det blev ju lite galet i Serbien och
> Sri Lanka, och i Tibet, och i Indien, och i
> Rumänien, och i Burma och i USA, och i Sudan, och
> i Israel, och i Turkiet.
>
> En gång på 60-talet hade vi en socialdemokratisk
> statsminister som hette Tage Erlander. Apropå de
> raskravallerna i USA sade han:
>
> "Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket
> lyckligare lottad situation. Vårt lands
> befolkning är homogen, inte bara i fråga om
> rasen utan också i många andra avseenden."
> Sossarna har dock gjort en kovändning.
> Raserexisterar inte inom människosläktet. Alla
> är lika. Alla är lika mycket värda (en
> intressant felöversättning av FN konventionen).
>
> Men så fick vi också en självmordsbombare,
> upplopp i Rosengård, Fittja, ett stort kriminellt
> nätverk i Södertälje, gruppvåldtäkter och
> rån. Det beror på socioekonomiska faktorer,
> berättar de som vet och kan.
>
> Roligast av allt är nog när Aftonbladet
> "vitpixlar" människor med mörkhy. Är inte det
> sovjetiskjournalistik ala Pravda så vet jag inte
> vad, men det är vääl normalt att man skall lura
> folk att tro "det finns inget som är typiskt
> svenskt", "alla som har kommit till Sverige har
> invandrat, ergo, ingen är svensk".
>
> Nationalsången spelas emellanåt inte på
> skolavslutningar. Inte för att det är förbjudet
> utan för att man vill visa hänsyn till de nya
> svenskarna. Likaså är kyrkans lokaler utbytta.
>
>
> Jag är en av dem som undrar hur somalierna ska
> tillföra den svenska arbetsmarknaden. De kan inte
> skriva sitt eget spårk efter som de lever i en
> "muntlig tradition" (en eufemism för analfabet
> som alltid är lika rolig när journalisterna
> skriver). Men visst, de berikar oss. Vi har råd
> med det och framförallt så behöver vi
> invandringen; ni vet våra pensioner, vår kultur.
> Inte en enda samhällsinstans kan vara
> invandringen förutan. Hurra för oss!

Sverige är inget land längre, det är en stad i Europa, välkommen till nutiden.

AND OOOH, I LIKE IT!!

Låg just och lackade ur på allt tjafs på Twitter och hoppade in här för att finna samma visa.

Lika tröttsamma som "nationella" med ständiga pekpinnar mot avpixlat om våldtäkter och elände är alla dessa självgoda innerstadsjeppar som blånekar till Att Sveriges obefintliga integrationsarbete fallerat totalt. För i h*e, det är en gråzon, den här polariseringen kommer på sikt skapa mycket värre rasister än vi någonsin sett om inte alla tillåts tycka till om förd politik. Att tycka att Sverige bör begränsa invandringen ett antal år är inte detsamma som att vilja upprätta koncentrationsläger. Själv har jag förflutet inom vården och VET vilka som sliter hund där. Jag vet också vilka som kör bussen jag åker med, kemtvättar mina kavajer och vilka som ser till att jag får mat när jag är full klockan 0300. Samma sak vem som sen kör hem mig i taxin. Sverige punkar totalt utan alla invandrare, men som det ser ut just nu i förorten, arbetslivet , skola och i bostadskaoset så borde kanske våra grannländer ta ett större ansvar. Vi kan inte rädda alla. Nu gäller det dock att få in alla som är här i arbete. Sen är jag den första att vilja öppna dörren på nytt.

Så, vill jag hitta en tråd som jämför en Canon och en rose MTB.

EricT skrev:
> De kan inte skriva sitt eget spårk efter som de

double_facepalm.jpg

Fikasvettot skrev:
> EricT skrev:
> -----
> > De kan inte skriva sitt eget spårk efter som de
>
>
>
>

HAHAHAHA, SÅ BRA!

Fikasvettot skrev:
> EricT skrev:
> -----
> > De kan inte skriva sitt eget spårk efter som de
>

Nästan lika bra som JT:s "tempolår"-svar! :D

geologen skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > EricT skrev:
> >
>
> > -----
> > > De kan inte skriva sitt eget spårk efter som
> de
> >
>
> Nästan lika bra som JT:s "tempolår"-svar! :D

Nu skall vi inte överdriva.

Oskar skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Fikasvettot skrev:
> >
>
> > -----
> > > EricT skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > De kan inte skriva sitt eget spårk efter
> som
> > de
> > >
> >
> > Nästan lika bra som JT:s "tempolår"-svar! :D
>
>
> Nu skall vi inte överdriva.

Nä, förlåt, det var trekkien i mig som tog över...

Atlas skrev:
> Okej,
>
> Med mig själv som måttstock:
>
> Jag har tvingats lämna alla jobb inom
> "arbetarsektor" för att mina kollegor har varit
> idioter. Jag har helt enkelt inte kunnat leva med
> mig själv som glad grabb runkandes till senaste
> HILTI-katalogen. Jag har blivit utskälld och
> förklarad för idiot för att läsa
> morgontidningar, gå på teater, tycka att
> invandrare är tillgångar, tycka att sexuella
> partners är ens eget val, att skatter är
> sammhällsbyggande, att allas rätt till en
> rättssäker prövning i brottsfall är en
> självklarhet och för att jag tycker att Arn är
> en usel film. Utöver det har jag varit uppskattad
> för min yrkesskicklighet.
>
> Jag är glad över att jag åter igen jobbar inom
> Finans.
>
> Så, det är en väldigt stor skillnad på
> "industri" sektorn och "finans" sektorn. Märkligt
> nog verkar det finnans en stolthet över att vara
> en outbildad idiot inom industrin. Samtidigt som
> att frustrationen över att man ständigt blir
> lurad av dem som man bjuder till dans är
> närvarande.
>
> Såja :)

Så enligt dig så är alla som jobbar inom industrin idioter... Är det inte lite slående att det är fel på alla andra och du är den som är normal?

vafan, har kommentatorsfältsorcherna hittat hit nu eller vad är det frågan om? eller de har kanske alltid varit här men inte aktiverade förrän en sådan här bedrövlig tråd dök upp. intressant att se hur vissa personer visar sina rätta färger i alla fall.

fredrikw skrev:
> kommentatorsfältsorcherna

"we are the commenting Uruk-Hai"

Nu är detta ett cykelforum men annars är faktiskt tråden intressant då vår massmedia näpperligen kan kallas fri och obunden vilket tyvärr många människor tror här i landet.
Expressen gjorde samma sak som Aftonbladet och tog bort en annan undersökning, nämligen om vilken partiledare som ansågs varit bäst under debatten.
Reinfeldt ledde knappt före Åkesson och dom båda var ljusår före resten vilket naturligtvis inte passade Expressens egen värdegrund och då togs helt sonika undersökningen bort i bästa Pravda stil.
Visst kan man tycka att dom gör som dom vill privata tidningar som dom är, men samtidigt uppbär dom stora summor presstöd vilket borde innebära att man kunde begära ett större mått av objektivitet och opartiskhet.

a.svensson skrev:
> objektivitet och opartiskhet.

Vilket ju är den precisa anledningen anledningen till att de inte skall ha sådana där webbenkäter över huvud taget. Omdöme och förmåga att lära av tidigare erfarenhet saknas tydligen på Expressen & Aftonbladets webbredaktioner. Som på så många andra ställen (present company excluded).

Tillbaka
Topp