[OT] åkteknik långfärdsskridsko

Tack Dabac för intressanta reflexioner. Har nu monterat en 4 mm hög kil av hårdgummi under bindningens häldel. Tror inte på en quickfix. Men även om arrangemanget inte löser hela problemet borde det ge en fingervisning om vidare åtgärder. Vill gärna att långfärdsåkning ska vara möjlig även för oss med mindre perfekt fysik.

menelik skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Dabac för intressanta reflexioner. Har nu
> monterat en 4 mm hög kil av hårdgummi under
> bindningens häldel. Tror inte på en quickfix.
> Men även om arrangemanget inte löser hela
> problemet borde det ge en fingervisning om vidare
> åtgärder. Vill gärna att långfärdsåkning ska
> vara möjlig även för oss med mindre perfekt
> fysik.

Jag tror inte perfekt fysik är särskilt viktigt. Medelåldern på SSSKs turer är nog alltsom oftast över 65 år och ändå går det hur bra som helst för många av dessa pensionärer att åka flera mil under en dag (i medvind visserligen).

Se till att skridskon sitter "mitt under" foten (lite godtyckligt men prova vad som funkar). Om du trots allt ändå pronerar (inåt?) så är det nog bäst att börja träna vrist/fotstabilitet med balansplatta. Stavar lär inte hjälpa.

Togs skridskoåkningen bort som vintersport i skolan för sissådär 20 år sen? Eller har den aldrig funnits som skolämne i mälardalen och söderöver? Om man spelat bandy/hockey på korta rör i undomen är det inte direkt svårt att åka åtminstone anständigt på långrillor utan stavar.

Säsongen har just börjat, vädret är härligt och jag letar febrilt efter möjligheter att få lite drag under galosch... förlåt skrillorna. Isvidderna väntar! Det måste finnas någon möjlighet att kompensera min tilltagande pronering på ena foten, så att det åter blir möjligt att åka med riktiga skär. Vandring är inget problem. Balansplattan klarar jag någorlunda på ett ben, men på skridskon är det komplett omöjligt att att hitta balanspunkten. Vill ogärna överge långfärdsåkningen, som varit min favoritsport under så många år. Hoppas att det trots allt finns något knep, som hjälper mig att komma igång igen. Intoleranta "stilpoliser" får nog finna sig i att jag åtminstone tills vidare stakar mig fram över isarna.
Stilproblemet är deras huvudvärk. Inte min.

menelik skrev:
> Säsongen har just börjat, vädret är härligt
> och jag letar febrilt efter möjligheter att få
> lite drag under galosch... förlåt skrillorna.
> Isvidderna väntar! Det måste finnas någon
> möjlighet att kompensera min tilltagande
> pronering på ena foten, så att det åter blir
> möjligt att åka med riktiga skär. Vandring är
> inget problem. Balansplattan klarar jag
> någorlunda på ett ben, men på skridskon är det
> komplett omöjligt att att hitta balanspunkten.
> Vill ogärna överge långfärdsåkningen, som
> varit min favoritsport under så många år.
> Hoppas att det trots allt finns något knep, som
> hjälper mig att komma igång igen. Intoleranta
> "stilpoliser" får nog finna sig i att jag
> åtminstone tills vidare stakar mig fram över
> isarna.
> Stilproblemet är deras huvudvärk. Inte min.

Det är just du och andra med olika fuktionsnedsättningar som kan vinna på att åka med stavar och det handlar ju om funktion, inte stil.

Hälsningar
Rickard

menelik skrev:
> Det måste finnas någon
> möjlighet att kompensera min tilltagande
> pronering på ena foten, så att det åter blir
> möjligt att åka med riktiga skär. Vandring är
> inget problem. Balansplattan klarar jag
> någorlunda på ett ben, men på skridskon är det
> komplett omöjligt att att hitta balanspunkten.

Men det är det här som låter så konstigt, och jag är övertygad om att pronering och balans är två skilda saker.
Jag kan lätt se hur någon med stark pronering skulle vilja ha en kompensering för detta för att göra längre turer bekvämare, men jag kan inte se hur en proneringskorrigering skulle kunna lösa det omedelbara balansproblemet.
Jag tror att en fotled är i stort sett lika stabil om fotsulan står på en horisontell yta eller om den står på ett plan som lutar några grader åt det ena eller det andra hållet.
Du tror alltså att du kommer få det lättare att balansera/få en starkare fotled, om du bara får ett utgångsläge som lutar lite lagom mycket.

> Intoleranta
> "stilpoliser" får nog finna sig i att jag
> åtminstone tills vidare stakar mig fram över
> isarna.
> Stilproblemet är deras huvudvärk. Inte min.

Invändningar mot stakåkning kan handla om mera än stil.

Stakåkare sliter mera på isen än benåkare. Gör inget på en öppen fjärd, men på plogade banor kan det bli besvärande. Då handlar det inte om att kritisera stil längre, utan snarare om ett inslag av egoism.

De flesta av oss är starkare och uthålligare i benen än i överkropp och armar. Stavar må vara en genväg till att komma ut på isen, men att som stakåkare kunna hänga med en klunga benåkare lär kräva en rejäl dos(större än vad benåkarna satsar) hängiven träning.

Stakåkning kräver mera hänsyn kring andra åkare. Fulaste märket jag har på mina knäskydd efter år av användning är inte från en vurpa, utan från en stavspets tillhörande en stakåkare som överskattade sitt hastighetsövertag och underskattade hur mycket stavarna sprätte bakåt.

Men berätta gärna om kilen löser ditt problem.

Ingen torde inneha patent på åkteknik. Kollar man ordinära långfärdsgrupp inser man snabbt att skridsko åks på olika sätt. Somliga kör nästan enbart "på rulle" med ytterskär helt utan stavar. Andra kombinerar skär och stavar ungefär som skidåkarna gör. Några praktiserar enbart innerskär utan stavar. Andra kör ytterskär med stavar.
Min egen iakttagelse är att stavåkningen ökat kraftigt på senare år samtidigt som långfärdsutövarna blivit allt fler. Samtliga klubbar tycks numera att slopat de stavförbud som förekom här och var tidigare.
Var och en må själv finna och utveckla sin egen åkteknik.
Någon riktig utvärdering av alla goda justeringsråd finns inte. Om man frågar tio olika skridskoexperter får man 100 goda råd som ofta motsäger varandra. Jag frågade i flera sportbutiker om en kil kan placeras mellan bindningen och fotplattan för att kompensera pronering och i så all hur. "Javisst!" påstod samtliga. Några visste bestämt kilen skulle sättas på skrillans utsida lateralt sett. "Helt fel!" ansåg andra, som lika bestämt visste att kilen skall sättas på insidan. En del ansåg att kilen skulle sitta under klacken, medan andra var säkra på placering under framfoten.
En ortopedbutik visste stenhårt att en hårdgummikil skulle sättas inne i skon under innersulan. Andra experter menade att skridskon skulle justeras antingen utåt eller inåt foten, medan andra var av den åsikten att bindningen skulle sättas längre bak alternativt längre fram på skrillan, medan sidledsjusteringar var ointressanta. Av en erfaren åkare erhöll jag rådet att bygga ut fotplattan åt utsidan genom att nita på en bit aluminiumplåt. På ett ställe trodde man att ett par svindyra, specialdesignade stavar med inbyggd "svikt" i nederdelen skulle göra susen. Sådana fanns tyvärr inte på lager. Några ville sälja en balansplatta (som jag redan har), som säkert skulle kurera proneringen.
Jag börjar nästan misstänka att det saknas ordentliga undersökningar om skridskoteknik och att allsköns experter mest ägnar sig åt löst tyckande i ämnet. Den, som själv lyckats bra med en skridskoinställning eller en åkstil för egen del, tror sig sitta inne med ett koncept, som passar alla.
Nu är jag, som alla förstår, fullt upptagen under dygnets ljusa timmar med att systematiskt gå igenom, praktisera och utvärdera samtliga insamlade goda expertråd.
Kil mellan fotplatta och bindning under hälens utsida, som jag omnämnde i ett tidigare inlägg, fungerade inte alls utan förvärrade framfarten.
Sverige behöver en professur i "allmän och jämförande skridskologi"?

menelik skrev:

> Jag börjar nästan misstänka att det saknas
> ordentliga undersökningar om skridskoteknik och
> att allsköns experter mest ägnar sig åt löst
> tyckande i ämnet. Den, som själv lyckats bra med
> en skridskoinställning eller en åkstil för egen
> del, tror sig sitta inne med ett koncept, som
> passar alla.

Snarast är det väl så att du har förkastat alla de råd som har växt fram ur erfarenhet. Det närmaste en "undersökning" man kan komma antar jag är Mårten Ajnes bok, han tar väl upp teknik har jag för mig. Men den har du säkert läst.
Jag har säkert träffat 100-tals människor som åker skridskor men aldrig någon med de problem du verkar ha. Du verkar ytterst indignerad över att ingen löser just ditt, mycket ovanliga, problem åt dig. Jag förstår inte riktigt varför du anser att de borde göra det...

Tycker fortfarande det låter som du behöver stadigare pjäxor, kanske du skulle prova med slalompjäxor, kanske inte det smidigaste att åka med. Men om det går att åka på har du nått att gå på. Och om inte ens det hjälper dig att få skenan mot isen utan att det viker sig är du nog fast med 4-medarsskenor och stavar :)

menelik skrev:
> Var och en må själv finna och utveckla sin egen
> åkteknik.

Så småningom hamnar man där, det kan liksom inte hjälpas. Det handlar om kroppskontroll och färdighet. Det finns inget vettigt protokoll där nån kan säga "aktivera muskel XX till YY% under ZZ sekunder för att få ett kraftfull ytterskär".

> Någon riktig utvärdering av alla goda
> justeringsråd finns inte.

Med dig så har jag hört om TVÅ personer som inte fått till det genom nån variant av att:
- ta av bindningen
- lägg skridskon på golvet med skenan uppåt
- ta på dig kängan/pjäxan
- ställ dig på skenan och flytta runt skon tills du hittar ett läge som känns lika vingligt utåt som inåt
- montera bindningarna så att skenan hamnar i motsvarande position
- lägg ut några tidningar, en gammal handduk eller nåt för att skydda golvet, sätt på dig skridskorna och kontrollera att det fortfarande känns lika vingligt utåt som inåt.

Detta bör generera en tillräckligt bra position för att man skall kunna provåka, och provåkningen kan sen leda till smärre justeringar.

Åker man med pjäxor och skidbindningar så kan det hända att den inledande uppochnerfasen inte går att genomföra, då får man lägga större möda på att prova rättvänt. Att ha skenan mitt över hälen och sen mitt mellan pektå och stortå brukar vara en bra utgångspunkt.

> Jag frågade i flera
> sportbutiker om en kil kan placeras mellan
> bindningen och fotplattan för att kompensera
> pronering och i så all hur. "Javisst!" påstod
> samtliga. Några visste bestämt kilen skulle
> sättas på skrillans utsida lateralt sett. "Helt
> fel!" ansåg andra, som lika bestämt visste att
> kilen skall sättas på insidan.

Då kan personalen i de butikerna inte skilja mellan pronation och supination, utåt- eller inåtrotation av foten i löpsteget. Vilket ändå sannolikt inte spelar ngn roll eftersom pronation och balans är skilda fenomen.

> En del ansåg att
> kilen skulle sitta under klacken, medan andra var
> säkra på placering under framfoten.

Pronation i löpsteget funkar sannolikt rätt annorlunda än pronation i ett skridskoskär. Vid löpning sätt foten ner betydligt längre framför kroppen än var skridskon sätts ner.
Normalsteget vid löpning är väl att första kontakten sker precis utanför hälens mittlinje och att steget sen avvecklas strax innanför mittlinjen, över stortån ungefär. Kan tänka mig att det som händer under den första halvan av ett löpsteg är helt ointressant ur ett skridskoperspektiv.

> En ortopedbutik visste stenhårt att en
> hårdgummikil skulle sättas inne i skon under
> innersulan.

> Andra experter menade att skridskon
> skulle justeras antingen utåt eller inåt foten,

Men det görs inte för pronationens skull, utan för balansens skull. Pronation/canting och balans är skilda fenomen. Orkar du inte hålla emot alls i ena läget är det osannolikt att du orkar hålla emot i det andra.

> medan andra var av den åsikten att bindningen
> skulle sättas längre bak alternativt längre
> fram på skrillan,

Fram- och bakjustering används traditionellt för att påverka åkbarheten på slät eller ojämn is, tåöverhänget vid överstegsåkning, och rätt så fina nyanser i skäret.

> medan sidledsjusteringar var
> ointressanta.

Säljer man mycket skidbindningspaket kan jag mycket väl förstå att man tycker så.

> Av en erfaren åkare erhöll jag
> rådet att bygga ut fotplattan åt utsidan genom
> att nita på en bit aluminiumplåt.

Är man väldigt "skev" i sin fot kan jag förstå det här. Har sett folk med med svår hallux valgus som inte har rymts inom normal justermån.

>På ett
> ställe trodde man att ett par svindyra,
> specialdesignade stavar med inbyggd "svikt" i
> nederdelen skulle göra susen. Sådana fanns
> tyvärr inte på lager.

Nån säljare som inte tänkte låta verkligheten stå i vägen för en deal. Hens jobb är trots allt att sälja prylar.

> Några ville sälja en
> balansplatta (som jag redan har), som säkert
> skulle kurera proneringen.

Också begripligt. Balansplatta brukar hjälpa för folk med balans/stabilitetsproblem i ben och fötter.

> Jag börjar nästan misstänka att det saknas
> ordentliga undersökningar om skridskoteknik

Helt tomt är det inte. Lars Lison Almkvist verkar ha skrivit hyggliga grejer. Boe skates skrev mycket på utsidan.se för några år sen.

Men eftersom det inte påverkar vare sig BNP eller folkhälsan i stort så är ju utredningsbehovet inte särskilt påträngande ur samhällets perspektiv.

> och
> att allsköns experter mest ägnar sig åt löst
> tyckande i ämnet. Den, som själv lyckats bra med
> en skridskoinställning eller en åkstil för egen
> del, tror sig sitta inne med ett koncept, som
> passar alla.

Jag skulle aldrig föreslå att MIN specifika inställning skulle passa ngn annan åkare fullt ut. Men inställningsMETODEN ovan, skamlöst plankad, sammanställd och kopierad från multipla källor har visat sig fungera väldigt väl.

> Nu är jag, som alla förstår, fullt upptagen
> under dygnets ljusa timmar med att systematiskt
> gå igenom, praktisera och utvärdera samtliga
> insamlade goda expertråd.
> Kil mellan fotplatta och bindning under hälens
> utsida, som jag omnämnde i ett tidigare inlägg,
> fungerade inte alls utan förvärrade framfarten.

Föga förvånande. Har du inte tillräcklig styrka/stabilitet i fotleden för att kunna balansera på en yta i horsontalplanet är det osannolikt att du skulle finna det väsentligt mycket lättare att balansera på en yta några grader av horisontalplanet.

> Sverige behöver en professur i "allmän och
> jämförande skridskologi"?

Fixar du spons så kan det säkert dyka upp nån. Eller om du kan visa att utökad skridskokunskap kan ha en signifikant påverkan på BNP eller folkhälsan. Men eftersom den nuvarande kunskapsbanken är tillräckligt bra för att tillgodose den stora majoritetens behov så bör du nog inte hoppas för mycket på det.

Näe, lägg ner det där. Börja prova andra, styvare skor istället. Bindningar är rätt lätta att få till.
Jag har sett folk åka med slalompjäxor med hygglig framgång.
Hårdskal telemarkpjäxor är lite svårare att få plats med på skridskon, men ger en trevlig vinkel på underbenet och bra stöd i sidled.
Jag åkte flera säsonger i ett par gamla isklätterskor. Tunga, lite höga sulor, men rena drömmen på skravelis och i sidvind.

dabac skrev:

> Näe, lägg ner det där. Börja prova andra,
> styvare skor istället. Bindningar är rätt
> lätta att få till.
> Jag har sett folk åka med slalompjäxor med
> hygglig framgång.
> Hårdskal telemarkpjäxor är lite svårare att
> få plats med på skridskon, men ger en trevlig
> vinkel på underbenet och bra stöd i sidled.
> Jag åkte flera säsonger i ett par gamla
> isklätterskor. Tunga, lite höga sulor, men rena
> drömmen på skravelis och i sidvind.

Rando-pjäxor? Styva, lätta och med möjlighet att samtidigt behålla rörligheten i längsled någorlunda. Montera med tådel från någon superlätt bindning och komplettera med gummicord för returfjädring och glappbegränsning om man vill ha lös häl, även om frånskjutet och pivoten hamnar framför foten vilket kanske blir konstigt. Häldel om man vill ha fast häl...

Tack Dabac för uttömmande svar nyss!
Idag, vid 14-snåret provade jag med en hårdgummikil vid hälen på skridskons insida mellan bindning och fotplatta. Trodde inte så mycket på det. Borde enligt min uppfattning snarast förvärra proneringsproblemen.
Men si, det funkade! Plötsligt kunde jag åka med riktiga skär utan att skenan hasade iväg i sidled eller att balansen gick förlorad. Ska bygga vidare på detta och pröva olika tjocklekar på kilen. Använde kilen i kombination med ett förstärkt hålfotsstöd inne i pjäxan. Känner nytt hopp inför säsongen!
Det är möjligt, som Dabac menar, att pronering och balans inte har nämnvärt med varandra att göra. Jag ska försöka utröna den saken genom att systematiskt minska/öka kil och hålfotsstöd i olika kombinationer. Nu har jag i alla fall ett utgångsläge, där skridskoträning blir möjlig.

JLarsson skrev:
> är det geologen som i strid med gällande
> föreskrifter postar från ett nytt konto?

Nej, jag uppträder inte med dubbla identiteter på detta forum. Geologen får svara för sig.
Vänligen Menelik.

Ophiophagus skrev:
>
> Det är just du och andra med olika
> fuktionsnedsättningar som kan vinna på att åka
> med stavar och det handlar ju om funktion, inte
> stil.
>
> Hälsningar
> Rickard

Varmt tack för de orden! Efter dagens lyckade experiment med dels extra hålfotsstöd, dels en 4 mm hög plastkil mellan bindning och fotplatta på skridskons insida (provade på med kilen på utsidan tidigare) - se ovan - hyser jag lite hopp om att kunna minska stavåkandet framöver. Åtminstone på bra isar.

MickeS skrev:
> Åka skridskor med stavar är som att cykla
> heldämpat.

Kanske det. Men för många av oss är åkning med stavar det enda möjliga sättet att åka långfärdsskridsko. Skulle vi avstå, bara för att MickeS och andra duktiga åkare ogillar stavar?

menelik skrev:
> Kanske det. Men för många av oss är åkning med stavar det enda möjliga sättet att åka
> långfärdsskridsko. Skulle vi avstå, bara för att MickeS och andra duktiga åkare ogillar
> stavar?

:) Jag konstaterar bara faktum - eller trollar... De argument vissa framför här för att man INTE ska åka med stavar går att överföra till MTB - träna teknik så behöver man inte köra dämpat etc...

Själv åker jag för det mesta med stavar, de gör att jag med min taskiga teknik orkar åka längre + att jag kan varva stakteknikträning med åkteknikträning:)

Senast ändrad:
menelik skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åka skridskor med stavar är som att cykla
> > heldämpat.
>
> Kanske det. Men för många av oss är åkning med
> stavar det enda möjliga sättet att åka
> långfärdsskridsko. Skulle vi avstå, bara för
> att MickeS och andra duktiga åkare ogillar
> stavar?

Nej, du skall avstå stavarna för att bli en bättre skridskoåkare, inte för att göra mig och andra skridskoåkare glada. Det är bara vissa gamla SSSKare som fortfarande insisterar med gammaldags stilideal, de flesta är mer praktiska och accepterar både stavar, slappskridskor och färglada plagg.

Men, om du har lust, så får du gärna avstå stavarna för min och andras skull när du åker på plogade banor. Det är ganska otrevligt att åka ikapp och förbi folk som åker med stavar då de (stavarna) allt som oftast hamnar i bröst/ansiktshöjd på oss som åker lite snabbare. Kan vi få den hjälpen blir vi glada.

menelik skrev:
> Idag, vid 14-snåret provade jag med en
> hårdgummikil vid hälen på skridskons insida
> mellan bindning och fotplatta. Trodde inte så
> mycket på det. Borde enligt min uppfattning
> snarast förvärra proneringsproblemen.
> Men si, det funkade! Plötsligt kunde jag åka med
> riktiga skär utan att skenan hasade iväg i
> sidled eller att balansen gick förlorad.

Det är bra förstås att kilarna funkar för dig.
Men prova gärna att ta bort kilen och förskjuta skenan under hälen (alltså sätt den rätt snett under foten/skon) så att kontaktpunkten is-skena hamnar på samma ställe som med kilen.
Funkar det sämre då så är det ngt otippat med pronationen/cantingen som du hittat.
Funkar det ungefär lika bra, ja då är det trots allt sidojustering som det handlar om.

Helt ny i långfärdsskridskosvängen, men bra på vanliga grillor, och undrar om du inte bara kan hålla lite marginal åt sidan då? Känns spontant lite "anal" (eng.) att bry sig om hur andra åker men det kanske är väldigt tight på banorna där du åker?

Speedskejtarn skrev:
> Men, om du har lust, så får du gärna avstå stavarna för min och andras skull när du åker på plogade banor. Det är ganska otrevligt att åka ikapp och förbi folk som åker med stavar då de (stavarna) allt som oftast hamnar i bröst/ansiktshöjd på oss som åker lite snabbare. Kan vi få den hjälpen blir vi glada.

nikasp skrev:
> Helt ny i långfärdsskridskosvängen, men bra på
> vanliga grillor, och undrar om du inte bara kan
> hålla lite marginal åt sidan då? Känns
> spontant lite "anal" (eng.) att bry sig om hur
> andra åker men det kanske är väldigt tight på
> banorna där du åker?

Hur folk färdas på fjärdarna bryr jag mig inte om men det brukar bli ganska trångt på Norrviken på helgerna. Om folk åkte utan stavar skulle det inte vara ett problem. Du får väl prova själ.

Speedskejtarn skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > Helt ny i långfärdsskridskosvängen, men bra
> på
> > vanliga grillor, och undrar om du inte bara kan
> > hålla lite marginal åt sidan då? Känns
> > spontant lite "anal" (eng.) att bry sig om hur
> > andra åker men det kanske är väldigt tight
> på
> > banorna där du åker?
>
>
> Hur folk färdas på fjärdarna bryr jag mig inte
> om men det brukar bli ganska trångt på Norrviken
> på helgerna. Om folk åkte utan stavar skulle det
> inte vara ett problem. Du får väl prova själ.

Går det inte att kommunicera med den man vill köra om? Typ "ta tre staktag nu när jag passerar"? När man cyklar och skall om en rullskideåkare där det är trångt brukar jag säga "Jag kör gärna förbi när du är redo". Det brukar funka tycker jag. Enda gånge det skiter sig är när det är lurar och musik inblandat, men det beteendet är för mig en total gåta när det sker i allmän trafik.

Åkte en mil idag innan snön kom. Kunde ta riktiga skär med båda fötterna, sedan jag låst fast hälen på mina löshälskrillor med en rem. Men utan stavstöd kör jag fortfarande omkull efter max 15 meter.
Åkte alltid utan stavar med enbart ispik i handen för 15 år sedan.
Många äldre åkare kan faktiskt fortsätta med långfärdssporten i kanske tio år tack vare stavarna. Pronering är något, som kommer smygande och först ger sig tillkänna genom svårigheter att åka framförallt skridsko men även skidor, särskilt slalom.
Därför är jag och många med mig tacksamma över att långfärdsåkningen berikats med stavåkning. Vid Vikingarännet utgör stavåkarna således en egen klass.
Det viktigaste är trots allt att allt fler åker långfärdsskridsko. Inte hur de åker. Finns det fortfarande någon långfärdsklubb, som inte accepterar stavåkning?

Speedskejtarn skrev:
> Hur folk färdas på fjärdarna bryr jag mig inte
> om men det brukar bli ganska trångt på Norrviken
> på helgerna. Om folk åkte utan stavar skulle det
> inte vara ett problem. Du får väl prova själ.

+1

Norrviken på helgen är ett helvete av barnvagnar, hundar och stavviftare.

menelik skrev:
> Åkte en mil idag innan snön kom. Kunde ta
> riktiga skär med båda fötterna, sedan jag låst
> fast hälen på mina löshälskrillor med en rem.
> Men utan stavstöd kör jag fortfarande omkull
> efter max 15 meter.
> Åkte alltid utan stavar med enbart ispik i handen
> för 15 år sedan.
> Många äldre åkare kan faktiskt fortsätta med
> långfärdssporten i kanske tio år tack vare
> stavarna. Pronering är något, som kommer
> smygande och först ger sig tillkänna genom
> svårigheter att åka framförallt skridsko men
> även skidor, särskilt slalom.
> Därför är jag och många med mig tacksamma
> över att långfärdsåkningen berikats med
> stavåkning. Vid Vikingarännet utgör stavåkarna
> således en egen klass.
> Det viktigaste är trots allt att allt fler åker
> långfärdsskridsko. Inte hur de åker. Finns det
> fortfarande någon långfärdsklubb, som inte
> accepterar stavåkning?

Kul att det går bra. Jag håller med om att det är bra att fler åker långfärdsskridskor.

dabac skrev:

>
> Det är bra förstås att kilarna funkar för dig.
>
> Men prova gärna att ta bort kilen och förskjuta
> skenan under hälen (alltså sätt den rätt snett
> under foten/skon) så att kontaktpunkten is-skena
> hamnar på samma ställe som med kilen.
> Funkar det sämre då så är det ngt otippat med
> pronationen/cantingen som du hittat.
> Funkar det ungefär lika bra, ja då är det trots
> allt sidojustering som det handlar om.

På Bråvallaskrinnarnas hemsida rekommenderades tidigare kilar mellan bindning och fotplatta för åkare med sneda fossingar. En av deras ledare - Torbjörn Lindkvist - rekommenderade arrangemanget, som jag nu jobbar vidare med för egen del.

Hur svårt kan det vara?
Vill man lära sig åka skridsko så har man INTE stavar.
Stav och pik har man för att kunna bedömma isen och lättare hålla balansen vid råkövergångar mm.
De är inga redskap för att åka skridsko med.

Kan man inte åka skridsko (utan stavar) så ligger man risigt till på naturisar, om förhållandena försämras.(säkerhetsaspekten).

Fast häl kräver stadiga pjäxor och justerade pjäxor i sidled.

Lös häl; då kan man köra med mindre stabila pjäxor och gärna med symmetrisk monterad bindning (då kan man skifta mellan höger och vänster skridsko). Eventuella fel förhållanden tränas bort för minst 90% av fallen. Med lös häl kan man justera skäret under detsamma tack vare att du har bättre rörlighet .

En absolut förutsättning för att kunna åka skridsko är att kunna glida på en skridsko i taget.
Kan man inte det så beror det antagligen inte på fel på fötterna utan att man står fel på skridskon, man har antagligen aldrig hittat balansen...

Slutsts: skit i stavarna, stå rätt över skenan (med hela kroppen)

Svar till Randonörd:
Hej Du käcke, som inte riktigt tycks begripa, vad saken gäller.
Den, som trots fleråriga trägna försök inte hittat skridskobalansen utan stavar, bör rimligtvis åka med stavar, kilar och andra hjälpmedel.
Din slutsats är snarast att vi gravt stavberoende ska låta bli att åka långfärdsskridsko överhuvudtaget. Det tänker merparten av oss definitivt inte göra.
Det är inte roligt att under ett antal år i följd successivt förlora förmågan att åka utan stavar pga tilltagande pronering. Dina klämkäcka uppmaningar att i det läget balansera på en skridsko är inte till någon hjälp eller nytta alls. Du talar endast för dem, som inte har balanssvårigheter.
Vad vi med proneringsbroblem behöver är konstruktiva råd och tips om dilemmats lösning. Inte dumdryga uppmaningar om att slänga stavarna. Dåligt sportmanship!

Senast ändrad:
menelik skrev:
> dabac skrev:
> -----
>
> >
> > Det är bra förstås att kilarna funkar för
> dig.
> >
> > Men prova gärna att ta bort kilen och
> förskjuta
> > skenan under hälen (alltså sätt den rätt
> snett
> > under foten/skon) så att kontaktpunkten
> is-skena
> > hamnar på samma ställe som med kilen.
> > Funkar det sämre då så är det ngt otippat
> med
> > pronationen/cantingen som du hittat.
> > Funkar det ungefär lika bra, ja då är det
> trots
> > allt sidojustering som det handlar om.
>
>
> På Bråvallaskrinnarnas hemsida rekommenderades
> tidigare kilar mellan bindning och fotplatta för
> åkare med sneda fossingar. En av deras ledare -
> Torbjörn Lindkvist - rekommenderade
> arrangemanget, som jag nu jobbar vidare med för
> egen del.

Jo, att det skulle kunna ge bättre åkkomfort på längre turer, och kanske aningens längre skär - det köper jag direkt. Men att det skulle vara så momentant avgörande för åkförmågan tycker jag är märkligt.
Jag ser inte den direkta kopplingen mellan föredraget nolläge och grundläggande balansförmåga som du verkar uppleva.
Har väl hänt nån gång att jag har fått en isklump mellan sko och skena, och även om det inte är så bekvämt så är det inget som har fått mig att köra omkull.

menelik skrev:
> Svar till Randonörd:
> Hej Du käcke, som inte riktigt tycks begripa, vad
> saken gäller.
........
> Dåligt sportmanship!

Bäste Menemik !

När jag läst dina inlägg i den här tråden så förstår jag inte problemet ...
Du skiver på ett cykelforum och jag förutsätter att du har tilltäckligt balans för att cykla. Har du detta så bör du även kunna åka skridsko.

Jag har inte sett dina fötter eller träffat dig, men av erfarenhet vet jag det går att åka med ganska kraftigt deformerade fötter. Det vore intressant att träffa dig på isen för att se problemen med egna ögon. Bor du i stockholm skulle vi kunna träffas på östermalms IP.
Jag är övertygat om att även du kan lära dig att åka skridsko ....

Jag är inte kläm-käck, men jävligt ödmjuk

Hahah va skoj detta var, cyklister som hatar crossåkare, cyklister som hatar bilister, cyklister som hatar stavåkare.

Själv kör jag med stavar har absolut inga problem med balansen, jag kan även svänga och sakta ner om det är hinder framför, vilket händer när massor med folk aktiverar sig jag älskar att se att det är så många människor som kommer ut på isen och rör på sig.

Har aldrig varit på Norrviken och det har varit för mycket folk.

Jag är nybörjare på långfärdsskridskor, åker inte med stavar, men har åkt mycket vanliga skridskor både i lagsport och bara för att det är kul. Kör gärna rundbana med dem och kan hålla hyfsad fart och balans. Köpte ett par begagnade fasthälsskridskor och ett par nya Lundhagspjäxor, upplevde att det gick att åka men att det inte var stabilt och att det var svårt att hitta en bra linje för foten över skridskon. Med lite meck och en del övning funkade det men stabiliteten sitter i åkstilen tillsammans med vriststyrka och skopassning. Köpte ett par löshälsskridskor med Alpinapjäxor som i princip påminner om snowboardpjäxor. Med dessa blev allt mycket lättare eftersom skaften och spännena hjälper till med stabiliteten. Kan man åka vanliga skridskor måste man kunna åka med dessa efter lite övning. Kan inte tänka mig annat än att man kan bygga upp inuti för att motverka en defekt och därmed få en superstabil fot att balansera med. Skriver inte detta för att få rätt utan för att fylla på med iakttagelser utifrån ett relativt nybörjarperspektiv. För min del är det största problemet att man ibland glömmer att man har längre skridskor på sig och slår i ena spetsen bakom andra hälen, det kan ge magiska vurpor.

ev. randonörd skrev:
> menelik skrev:
> -----
> > Svar till Randonörd:
> > Hej Du käcke, som inte riktigt tycks begripa,
> vad
> > saken gäller.
> ........
> > Dåligt sportmanship!
>
> Bäste Menemik !
>
> När jag läst dina inlägg i den här tråden så
> förstår jag inte problemet ...
> Du skiver på ett cykelforum och jag förutsätter
> att du har tilltäckligt balans för att cykla.
> Har du detta så bör du även kunna åka
> skridsko.
>
> Jag har inte sett dina fötter eller träffat dig,
> men av erfarenhet vet jag det går att åka med
> ganska kraftigt deformerade fötter. Det vore
> intressant att träffa dig på isen för att se
> problemen med egna ögon. Bor du i stockholm
> skulle vi kunna träffas på östermalms IP.
> Jag är övertygat om att även du kan lära dig
> att åka skridsko ....
>
> Jag är inte kläm-käck, men jävligt ödmjuk

Bäste Randonörd, hade varit verkligt roligt att råkas på Östermalms IP och utbyta åktekniska erfarenheter. Bor emellertid norröver, fjärran från kungliga huvudkommunen. Men tack för förslaget.:-)

menelik skrev:
> Bor emellertid norröver, fjärran
> från kungliga huvudkommunen. Men tack för
> förslaget.:-)

Jamen då ser jag inga som helst problem med att du åker med stavar; gnället kommer sig trots allt till viss del av att de plogade banorna i Sthlms-trakten utnyttjas hårt. Även om det stämmer att nyttjandet av stavar hämmar inlärningen av effektiv skridskoteknik - det har jag själv upplevt i och med att jag är omskolad längdskidåkare...

Menelik;
Har du vettiga skridskor ?
eller är de riktigt slipade ? Har man ingen riktig kurvradie på skenan blir det totalt omöjligt attt åka . 30m radie kan vara lämpligt .

Uppgraderade till i år till ett par Skyllermarks blå med lös häl till i år och tog första provturen på skrinnarbana i helgen. Det var rätt stor skillnad, både med bättre slipning/kurva och lös häl. Tyckte jag direkt kunde åka fortare och med mindre mängd energi! Verkar lovande inför vintern.

För att relatera till den här diskussionen kan jag väl säga att jag valde just de skrillorna för att de har steglös sidojusering och jag kunde justera in bindningarna till bra balansläge i sida för mig. Slutade med att jag har båda bindningarna långt inåt, skenan snarare ngt mer mot pektån än mellan storstå och pektå. Alla är vi olika, men jag åker inte bra på ett par skrillor där jag tvingas stå mitt på skenan.

menelik skrev:
> Åkte en mil idag innan snön kom. Kunde ta
> riktiga skär med båda fötterna, sedan jag låst
> fast hälen på mina löshälskrillor med en rem.
> Men utan stavstöd kör jag fortfarande omkull
> efter max 15 meter.
> Åkte alltid utan stavar med enbart ispik i handen
> för 15 år sedan.
> Många äldre åkare kan faktiskt fortsätta med
> långfärdssporten i kanske tio år tack vare
> stavarna. Pronering är något, som kommer
> smygande och först ger sig tillkänna genom
> svårigheter att åka framförallt skridsko men
> även skidor, särskilt slalom.
> Därför är jag och många med mig tacksamma
> över att långfärdsåkningen berikats med
> stavåkning. Vid Vikingarännet utgör stavåkarna
> således en egen klass.
> Det viktigaste är trots allt att allt fler åker
> långfärdsskridsko. Inte hur de åker. Finns det
> fortfarande någon långfärdsklubb, som inte
> accepterar stavåkning?

Fint att du kan åka nu! Men jag är lite nyfiken, hur menar du med att du förhindrar att åka ikull inom 15m mha stavarna - Om du tar skär borde det väl inte vara möjligt att vid alla tillfällen ha minst en stav i isen? Eller menar du att när du väl vinglar till så sätter du ner en stav för att hålla dig uppe?

Fortsätt kämpa oavsett. Spelar väl mindre roll vad andra tycker om att åka med stavar, du är ju en som gör det av behovskäl, så om några här är irriterade på stavåkning som fenomen så borde de ta ut sin ilska på de som använder stavar men inte behöver istället för på dig tycker jag. Känns rätt felriktat och missunsamt tycker jag. Fan, visa lite glädje att killen(?) kan göra nåt som ger glädje istället!

ev. randonörd skrev:
> Menelik;
> Har du vettiga skridskor ?
> eller är de riktigt slipade ? Har man ingen
> riktig kurvradie på skenan blir det totalt
> omöjligt attt åka . 30m radie kan vara lämpligt
> .

Jag kör med Skyllermarks blå, inköpta häromåret. Har aldrig slipat - endast brynt - skrillorna efter varje tur, varför orginalkurvan rimligtvis ännu är intakt.

Westman skrev:
------------------
>
> Fint att du kan åka nu! Men jag är lite nyfiken,
> hur menar du med att du förhindrar att åka ikull
> inom 15m mha stavarna - Om du tar skär borde det
> väl inte vara möjligt att vid alla tillfällen
> ha minst en stav i isen? Eller menar du att när
> du väl vinglar till så sätter du ner en stav
> för att hålla dig uppe?
>
> Jo, jag måste parera skären med stavarna hela tiden såsom Du beskriver . Möjligen kan jag ta mig fram några meter stavlöst utan att falla om jag åker med pyttesmå innerskär.

Senast ändrad:
menelik skrev:

> Jag kör med Skyllermarks blå, inköpta
> häromåret. Har aldrig slipat - endast brynt -
> skrillorna efter varje tur, varför orginalkurvan
> rimligtvis ännu är intakt.

Säker på det?
Jag bytte skridskor med en kompis förra året då jag tyckte det såg konstigt och obalanserat ut när han åkte och han också klagade lite på att det kändes oförklarligt svåråkt. Jag kunde knappt hålla balansen på hans skridskor! Än mindre få något vettigt ytterskär eller glidfas vilket förbryllade mig massor. Frågade honom lite om slipning och underhåll. Han svarade ungefär som du. När jag tittade lite närmare fick vi förklaringen: Han hade lyckats få till en rejäl dubbelkurva! Efter omslipning meddelade han att det gick mycket bättre att åka.

Freeskier skrev:
> menelik skrev:
> -----
>
> > Jag kör med Skyllermarks blå, inköpta
> > häromåret. Har aldrig slipat - endast brynt -
> > skrillorna efter varje tur, varför
> orginalkurvan
> > rimligtvis ännu är intakt.
>
> Säker på det?
> Jag bytte skridskor med en kompis förra året då
> jag tyckte det såg konstigt och obalanserat ut
> när han åkte och han också klagade lite på att
> det kändes oförklarligt svåråkt. Jag kunde
> knappt hålla balansen på hans skridskor! Än
> mindre få något vettigt ytterskär eller glidfas
> vilket förbryllade mig massor. Frågade honom
> lite om slipning och underhåll. Han svarade
> ungefär som du. När jag tittade lite närmare
> fick vi förklaringen: Han hade lyckats få till
> en rejäl dubbelkurva! Efter omslipning meddelade
> han att det gick mycket bättre att åka.

Tack Freeskier för inlägget. Ska absolut kolla kurvan!

Senaste numret av förträffliga Utemagasinet har en flersidig, synnerligen sakkunnig artikel om den svåra konsten att åka långfärdsskridskor. Där sägs uttryckligen att åktekniken är mycket svår att uppnå och att en grundförutsättning är att man kan balansera på en skrilla minst 50 meter!
Hur många äger denna nödvändiga färdighet?
Artikelns outtalade slutsats måste vara att många av oss långfärdsentusiaster är dömda att åka med stavar, för att kunna utöva vår favoritsport. Eller att låta bli att åka.
Sådant här finlir om åktekniken förekom aldrig förr. I äldre handböcker står uttryckligen dels att "ytterskär knappast förekommer vid långfärdsskridskoåkning", dels att "praktiskt taget alla kan lära sig åka långfärdsskridsko.
Jag anser att sporten håller på att bli alldeles för elitistisk, där de avancerade åkarna dels fördömer stavåkning och mindre duktiga åkares sätt att färdas på is, dels driver den verklighetsfrämmande tesen "alla kan åka korrekt".
Jag efterlyser åktekniker som är möjliga för oss mindre duktiga. För närvarande tillåts jag inte att träna alls på banorna med stavförbud. Ett tolerant nytänkande måste till från de överspända idealisternas sida. Dessa ska inte styra vår sports normer och riktlinjer!

Tillbaka
Topp