[OT] All Mountain-skidor till avdankad 36-åring?

Slår ett slag för Head Mojo 94. Heter Head John i år. Går att få tag rätt billigt i en del Stadiumbutiker. Och bor man nära Örebro finns/fanns dom på Stadiums Outletbutik till ännu bättre pris.
94 i midjan. Inte världens bästa lössnöskida, men de gör på inget sätt bort sig där och ett bra bett i pisten.

orpon skrev:
-------------------------------------------------------
> Även jag är en avdankad 35-åring som stämmer
> ganska bra in på beskrivningen i första
> inlägget.
>
> Kan ett par 183cm Head Monster 82 från 2008 vara
> något för mig som är 189cm?
> Vad är rimligt pris på ett par såna i så fall?

Blev ett par Head Monster M82.
Om man nu ska försöka hitta ett par pjäxor som kan matcha dessa, vad ska man då leta efter?
Budgeten hade nog tyckt om begagnade pjäxor om det kan vara ett alternativ.

orpon skrev:

> Om man nu ska försöka hitta ett par pjäxor som
> kan matcha dessa, vad ska man då leta efter?
> Budgeten hade nog tyckt om begagnade pjäxor om
> det kan vara ett alternativ.

Köp nya pjäxor. Du har med största sannolikhet inte lika dan fot som den förra ägaren.
Sedan blir innerskon sämre efter ett par år. Det du sparar på att köpa en begagnad pjäxa får du nästan lägga på att byta innersko och kanske få den fixad hos en boot fitter.
Mitt råd är att köpa nya pjäxor. Visst smärtar det att betala för ett par dyra fina pjäxor som ändå är lite obekväma. Efter sportlovet brukar väl rean dra igång på alpina saker. Köp då på en butik som vet hur ett par pjäxor ska sitta och hur man formar innerskon så den sitter efter din fot.
Det är svårt med en lite ändre innersko att få till det.
Trist att ha obekväma pjäxor och förstöra skidupplevelsen bara av den anledningen.

Kan inte rekomendera något märke här. Alla märken har nog bra och dåliga pjäxor. Prova massor med modeller och ta det som är bekvämt.
En bra boot-fitter kan nog få vilken pjäxa som helst att sitta lite skönare så länge grundförutsättningarna finns för längd och bredd på pjäxan.

Skulle inte heller köpt beg pjäxor, gå till en duktig handlare som kan hjälpa dig att välja en pjäxa som passar din fot, det är guld värt.
Sen angående völkl mantra, enligt mig är det en skida som inte är bra på något. För smala för baklandet och för stor svängradie för att vara kul i pisten. När det blir brant får man köra sladdsvängar som med en gammal fullängdsplanka. Hur kul är det?
Nej, en kul allroundskida skall ha en svängradie runt 18 meter och vara minst 110mm under foten. Som tex Line Sir Francis Bacon eller någon av Hendryx skidor.

Faceplant? Kan du specificera vilka Hendryx du prövat?

Skulle vara intressant att höra din input.

Senast redigerad av en moderator:
Provade Hendryx Wodoo Child för ett par helger sen.
Grymt rolig skida!
Otroligt bra i pist, sjukt bra grepp, hade inte tillfälle att testa den utanför backen (var i Romme).
Rekommenderas!

Hendryx är ju rätt dyra och det ville ju trådskaparen inte att de skulle vara. Det känns lite som önskan efter en lätt, hållbar och billig cykel. Ekvationen går inte riktigt ihop.

Om jag inte minns helt fel så ligger en hendryx skida utan bindning på nästan 10 papp. Borde tinga ett ganska högt pris även som begagnad.

Ni har ju missat universalskidan nr 1. Det är Völkl AC50. Grym i pisten, dvs där skidans egenskaper verkligen testas och tillräckligt breda för att fungera bra offpist. Jag vill inte ha någon annan skida.

Calle 39, som liksom trådskaparen bummade 3 säsonger på 90-talet och som sedan dess kämpar med att få till mer än en 15 skiddagar om året. Lyckligtvis har jag just flyttat till Schweiz så de närmaste 5 säsongerna har jag gått hopp inför.

I och med att ingen har nämnt den än så slänger jag in Salomon Lord i leken. 87 under midjan, dvs lite smalare, men rocker och rätt bred i toppen. Åkte i riiiiiktigt fluff-fluff i kittel för någon helg sen, dom betedde sig oerhört trevligt där. Både i vindpinat någon dag och (se ovan) fluff-fluff en annan dag!

Lite smalare än de andra alternativen som nämnts, men sjukt rolig allroundskida. Var grymt stabil och trevlig i pisten också, fick bra kantkontakt då det var uppkört och isigt bitvis i branterna..

Hej,

Funderar på ett par mantra, vilken längd bör jag ha, väger 75kg och är 181cm lång
/JIM

Senast redigerad av en moderator:
Tjena,
Jag har senaste åren åkt på K2 Apache Outlaw, en riktigt bra kompromiss mellan pist och offpist. Funkar till allt, pist, offpist, uppkörd snö, kasa med kidsen, till och med puckel, men att köra hårt och fort i en svensk isig pist är inte så kul. Dessutom så är det en guide favorit i Chamonix och La Grave. Dessa gubbar kräver skidor som klarar allt, is, hårt, soft, puder uppkört etc. Jag har testat K2 Coomba (2009) och Coomback (2010) också riktigt bra skidor. Dessutom så är K2 skidorna väldigt robusta. Jag tycker du skall gå upp i bredd på skidorna. Idag så funkar bredare lagg bra i allt från schyssta pister, jätte bra i lösare snö och kanon i puder, på minus sidan har du prestandan i isiga pister.
Så är du mest intresserad av att har riktigt kul när du åker offpist kör på breda lagg, eller är det viktigast att ha kul med bett och kontroll i isiga pister glöm de breda laggen.
//Erik

Moi mukolat!
I'm back!
Efter er benägna hjälp, köpte jag mig ett par beggade men nästan oåkta Mantra från -09, 184 cm långa för en lusentapp (köpesannons på Freeride FTW). De har jag nu kört på ett par år, och är kanonnöjd!
I pist är det nästan raceskideprestanda på alla underlag utom möjligen ren blåis. Fantastiska i hög fart och långa svängar i uppkörd pist.

De är också ljusår bättre än mina förra skidor i off-pist, det är nästan som en annan sport, men med tanke på mina förra skidor, säger det egentligen inte så mycket.

En liten baksida är kanske att de känns i princip stendöda i lite lägre fart, svängradien är på gott och ont rätt stor, och kan inte göras mindre med mindre än att man börjar sladda.

Sedan har de ett par år på nacken, och jag börjar bli sugen på att prova på rocker för ännu bättre flyt utanför pisten.

Visst, jag kan fråga på Freeride, men där verkar det mest hänga skitungar med för stora byxor, som röker sina krukväxter och jibbar i parken. You want big air kid? Pull my finger.
Jag litar mer på gubbar som håller sig på backen.

Alltså: Vad ska jag uppgradera till?
Jag vill ha hyfsat bibehållen pistprestanda i hög fart och stora svängar, även på hårt underlag, men gärna ha möjlighet att korta ner svängarna lite i låg fart (även om det sistnämnda kommer rätt långt ned på priolistan).
Jag går gärna upp lite i bredd för bättre flyt, men inte så mycket så jag sabbar pistprestanda.
Lite rocker är väl i princip standard idag.
Budgeten är sorgligt nog ungefär densamma, ett par tusen, så vi snackar några år begagnat.

Det jag själv fastnat lite för är Line Sir Francis Bacon (för sladdriga när det går fort? För dåligt isgrepp?), något från Hendryx (är jag inte karl nog?) eller kanske Extrem Project 100/110, eller rentav Opinion (för stora, mjuka och sladdriga?).
Eller har ni andra förslag på denna tulipanaros till skida jag beskriver?

När jag nu jobbar med ett skidmärke så får jag ju tipsa om SGN skis 1184 (www.sgnskis.com). En storabergsskida som är bygd för att ha liknande känsla som en storslalomsraceskida. Låg lång rocker som gör att den flyter upp fint i lössnö och bred nog för flyt när det är djupt.

Annars så är Extrem Project 110 en bra skida som är trygg i pisten och som funkar ok i lössnö.

Movement Super Turbo är en favorit som får alldeles för lite media. Helt grym skida!

Vill du ha något som är mindre dämpat och lite mer lekfullt så har du Faction Candide 3.0 eller SGN Rakkar.

/Ola - SGN skis

Min vardagliga parkskida är sir francis bacon. Riktigt mysigt med bredden i parken och fruktansvärt lekfull. Som vardaglig skida skulle de nog fungera men som laddskida, nej. SFB är en skida som man leker runt med över hela berget.

Kantgrepp kan jag inte säga något om då jag kört med uppspända pjäxor.

Senast ändrad:
Mitt standardtips är Völkl Katana. Åker dem både som telisar och slalom. Kanske ännu hellre Katana v-werks. Kan låta och kännas aningen annorlunda, men bra skidor. Allra helst testa innan. brukar gå att hyra, eller åka på skidtestarhelg (tex denna helg i Lindvallen)

Är ju svag för Extrem och tycker definitivt om Project, men en udda fågel är Åban (Åbahn?), som bär bra men har en relativt smal midja och därför svänger riktigt fint (som en snowboard).

Har inte levt med någon av dessa men testat på flera skidprovarhelger, varav en med rejält med lössnö.

Mvh

Åker telisar och hade ett par av dessa Mantra för några år sedan. Tyckte de var rätt kassa som AM-skida. Om vi pratar svenska opistade fjäll är det allt som oftast ganska vindpinat och med Mantrans stora radie och hårda profil blev det inget vidare. Även med fulsvängar (parallell) så upplevde jag dem som hårda plankor. Men visst, i riktigt hög fart var de ju stabila. I lössnö kunde ju bärigheten varit bättre och det verkade hänga ihop med skidans hårdhet. Hur som helst svårt som telisåkare att accentuera tekniken med dessa "smala skidor" i mjuk snö. Som tur var fick jag dessa Mantra förstörda av Air France och köpte sedan ett par BlackCrows Camox som ersättare.

Camoxen valdes för den mindre radien (19m) vilket gjorde det enklare och roligare på hårdare underlag och i pist. De är en ren träskida utan metallinlägg, men med stålkant förstås, vilket mjukar upp åkningen ytterligare. De flyter bättre än Mantran i lössnö men den kortare radien ställer knappast till det. I lössnö får man ändå vagga försiktigt för att inte gräva ned sig. Som telisåkare är det ändå inte fart man är ute efter utan den sköna känslan. En bra AM-skida.

Kör även telisar med ett par K2 Sidestash som går mest som topptursskida då underlaget är lite lösare. Upplever dem som mjukare än Mantran och dessa passar sålunda bättre som AM-skida. Bär dessutom mycket bättre i lössnö. Ungefär samma radie men klart mer lättsvängda då de som sagt är mjukare. Går även stadigt i högre farter. Jag är mycket nöjd med dessa K2:or.

Skall man köpa ett par AM-skidor får man nog tänka till ordentligt hur underlaget faktiskt brukar se ut. Och kanske inse att det är två par man behöver som kompletterar varandra. Den där dan när det verkligen dumpat puder vill man inte ha en dålig kompromiss under fötterna; då vill man ha flyt.

/Örjan

Edit: Stavfel.

Senast ändrad:
Slår ett slag för Völkl Gotama. Min klara favorit hittills.

2013 var på många topplistor över årets bästa skidor men har för mig att 2012 var mkt snarlik.

Lika fartstabil som den alltid varit men också bra i pist (för AM skida med 107 midja). Fullrocker men inte så extrem som många andra med lång utdragen stigning mot spetsen, gör att den ger respons genom svängen och stora delar av stålkanten fort biter i skäret, men tillräcklig rocker för att kunna bibehålla rätt åkposition i puder.

Har också varit ganska populär de senaste åren så borde gå att hitta bra beg för rimlig peng.

Har väl hänt mycket på skidfronten sen 09 så det finns nog många skidor som är mkt livligare än dina Mantras fö.

Förra vintern spenderades mestadels på ett par dps 112 rpc. Kan verkligen rekommendera den skidan som en one ski quiver. Fartstabil, bra kantgrepp och lagom stor radie för att vara kul i pisten. Full rocker och 115 under foten ger bra flyt i lössnö.
Annars skulle jag nog rekommendera en skidterstarhelg för att hitta rätt.

Mina förra skidor var också ett par Mantra och jag gillade dem för att de funkade ok i de flesta förhållanden. Fartstabila, bra kantgrepp och bra i stökig snö, men inte jättebra flyt i pudret. Jag bytte till Völkl Shiro förra året. Fullrocker och 119 mm under foten. Grymt stabila och bra kantgrepp trots bredden, men mycket roligare än Mantran i lössnö! Shiron kräver dock också lite fart och tryck för att den ska bli kul.

Senast ändrad:
Jag åkte i flera år på ett par Völkl Karma, de gick som tåget i alla typer av snö så länge det var öppen terräng. De var perfekta i ett öppet landskap som uppe i Abisko, Björkis eller Riskgränsen där i stort sett all åkning är ovan trädgränsen. En i skogen och där det var tight tyckte jag att de blev lite bängliga.

När de blev stulna bytte jag till ett par Rossignol Brigade som var aningens mjukare men ändå hade tillräckligt bra grepp i pisten, men var betydligt lekfullare i skogsterräng.

Vad vill jag ha sagt med det? Jo, att min kompis som kör på Black Crow Camox är sjukt nöjd. Så de skulle jag satsa på.

Och att väldigt styva skidor inte alltid är jätteroliga.

Tack för all input!
Jag börjar fundera på om jag (som någon varit inne på) tänkt fel: jag kanske inte ska ersätta mina Mantra, utan komplettera med ett par skidor till?
Som allroundskidor med pistfokus lämnar mina gamla Mantra egentligen inte så värst mycket att önska.

Jag kanske helt enkelt ska köpa ett par allroundskidor med off-pist fokus också. Det är rätt sällan jag kan säga i förväg att idag kör jag bara off-pist (men tyvärr rätt ofta det motsatta) så båda skidparen bör till nöds funka för både och.
Då blir det fokus på bredd, flyt och lekfullhet på de nya skidorna.
Ska nog försöka testa Line SFB, Völkl Shiro och Gotama, Black Crows Camox och kanske någon till för att se vad jag trivs bäst på.

Luthman Photography skrev:
> Jag åkte i flera år på ett par Völkl Karma, de
> gick som tåget i alla typer av snö så länge
> det var öppen terräng. De var perfekta i ett
> öppet landskap som uppe i Abisko, Björkis eller
> Riskgränsen där i stort sett all åkning är
> ovan trädgränsen. En i skogen och där det var
> tight tyckte jag att de blev lite bängliga.
>
> När de blev stulna bytte jag till ett par
> Rossignol Brigade som var aningens mjukare men
> ändå hade tillräckligt bra grepp i pisten, men
> var betydligt lekfullare i skogsterräng.
>
> Vad vill jag ha sagt med det? Jo, att min kompis
> som kör på Black Crow Camox är sjukt nöjd. Så
> de skulle jag satsa på.
>
> Och att väldigt styva skidor inte alltid är
> jätteroliga.

Har kört två säsonger på Black Crows Camox Freebird. Bästa skidorna jag någonsin åkt, både i pisten (okej det finns bättre pistskidor men de funkar inte off-pist) och utanför. Kraftig rockertip gör att de alltid bär och skärningen gör skidan kvick och lättmanövrerad. Har även ett par Black Crow Orb men de är jag inte lika nöjd med. Bärigheten i djup snö är sämre än Camoxerna (så klart) men känslan är mer som en gammaldags old-school skida vilket jag inte gillar. Möjligen är det avsaknaden av rockertip som gör det.

Om du redan har ett par Mantra så kan du ju lyxa genom att gå upp till 110-115 i midjan. Det finns gott om moderna fetingar som är helt OK att åka pist med förutsatt att du vill fokusera på offpist när du står i bindningarna.

DPS RP 115, Black Diamond Amperage, Extreme Opinion, Black Crows Atris, Salomon Q115, Rossignol Super 7 är såna skidor jag hade kikat närmare på. Allt beroende på budget.

Godagens,,, med din budget du har,,,så faller mkt bort av dom tips du fått,,,såvida du inte har en nedrans tur med ett klipp..
Har själv åkt mantra, gotama,,, och inte minst sidestachen som är en fantiasktik allrounad offpist skida,,,dock inte så kul kanske på hård isig pist,,, men,,, Den kan du nog på beg med bindning för ca 2500-3000kr
Med budgeten du har så skulle jag tippa på att du kan komma över ett par Dynastar Legend Pro Rider som har något år på nacken.... Den tål fart, is, puder,,, allt.,,,, Den har en midja om 100mm,,, Den har också en rocker fram....Kasnke inte den roligaste skidan,,, men allrounder som är stabil...

http://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/dynastar/legend-pro-rider.html

Lycka till

Tillbaka
Topp