[OT] Alltså, Volvofjantarna..

Bikzz

Aktiv medlem
Jag har en ganska ny Volvo, några år gammal. Men bara kört ca 350 mil senaste året av olika orsaker. Så nu får jag indikering på att service behövs, enligt Volvo nödvändigt varje år (el 1500 mil) annars kommer universum att gå under. Vad menar dom med detta ? HeHe, lite trist policy av Volvo, man ska såklart inte behöva service efter några hundra mil. En inställning för att tjäna stålar på verkstaden såklart. Så vad gör man ? Gissar att en del support osv fryser inne om man blir sen. Verkar vara en ny policy, så var det inte förut ---

simson

Aktiv medlem
Det gäller inte bara Volvo , har en Kia själv som används på liknande sätt men där intervallet är 3000mil/eller två år…. Tyvärr så så måste man serva den enligt deras regler annars försvinner garantin🤪😕.

BJS

Aktiv medlem
Jag har en ganska ny Volvo, några år gammal. Men bara kört ca 350 mil senaste året av olika orsaker. Så nu får jag indikering på att service behövs, enligt Volvo nödvändigt varje år (el 1500 mil) annars kommer universum att gå under. Vad menar dom med detta ? HeHe, lite trist policy av Volvo, man ska såklart inte behöva service efter några hundra mil. En inställning för att tjäna stålar på verkstaden såklart. Så vad gör man ? Gissar att en del support osv fryser inne om man blir sen. Verkar vara en ny policy, så var det inte förut ---
Oljeservice och bromsvätskebyte är ju tidsbundet snarare än körsträckestyrt och som andra skriver - garantin kräver att du sköter service så bara att serva!

Trösta dig med att det finns bilar med ännu kortare tid/mil intervall

geologen

Aktiv medlem
Garantierna sträcker sig väl ändå inte längre än reklamationsrätten, med undantag för rostskyddsgarantin som ändå aldrig gäller i Norden pga klimatet och vägsaltet. Så jag hade struntat i serviceuppmaningarna och använt förnuftet. En ny, modern bil behöver inte servas varje år.

marr

Moderator
Forumvärd
Garantierna sträcker sig väl ändå inte längre än reklamationsrätten, med undantag för rostskyddsgarantin som ändå aldrig gäller i Norden pga klimatet och vägsaltet. Så jag hade struntat i serviceuppmaningarna och använt förnuftet. En ny, modern bil behöver inte servas varje år.
Har man råd att gambla med 400-600tusen eller vad en ny volvo kostar, absolut. Nya bilar vill man defintivt ha garanti på.

ooms

Aktiv medlem
Jag vet många, inkl jag själv, som använt sig av rostskyddsgarantin.

geologen

Aktiv medlem
Har man råd att gambla med 400-600tusen eller vad en ny volvo kostar, absolut. Nya bilar vill man defintivt ha garanti på.
Gambla? Om det finns tillverkningsfel så har man tre års reklamationstid, varav två där säljaren har bevisbördan (ny bestämmelse som snart träder i kraft).
Och, om tillverkaren på allvar menar att deras bilar inte klarar sig utan årlig service, då är bilen inget att ha ändå. En modern bil (<30 år) klarar många år utan service, med undantag för rent slitage som åtgärdas vid behov.

ooms

Aktiv medlem
Låter ju strålande. Vad är det för märke?
Tror kais01 kör Audi, diesel. Jag kör BMW, det är samma där, inga fasta intervall utan bilen känner själv av när det är dags för de olika momenten. Tätast blir det på bromsvätska som ska bytas efter 2 år, resp olja som i mitt fall brukar vara ca 3700 mil eller 2 år. Jag brukar dock byta en gång extra emellan de ordinarie bytena, det är sådan liten kostnad för att få motorn hålla mycket längre.

marr

Moderator
Forumvärd
Tror kais01 kör Audi, diesel. Jag kör BMW, det är samma där, inga fasta intervall utan bilen känner själv av när det är dags för de olika momenten. Tätast blir det på bromsvätska som ska bytas efter 2 år, resp olja som i mitt fall brukar vara ca 3700 mil eller 2 år. Jag brukar dock byta en gång extra emellan de ordinarie bytena, det är sådan liten kostnad för att få motorn hålla mycket längre.
Min skoda är variabel med, men det blir service ganska precis var 3000e mil ändå.

geologen

Aktiv medlem
Fast du kan ju reklammera något om du inte följt serviceanvisningarna. Det måste du väl ändå förstå?
Jag kan ju inte hjälpa att ni inte vet vad reklamation innebär. Om motorn rasar och ORSAKEN är att den inte är servad, så blir det ingen åtgärd, men om t ex kamremmen går av och motorn rasar efter 500 mil, så är det helt oberoende av eventuella filter/oljebyten. En reklamation på det går igenom, för det är ett ursprungligt fel - en kamrem ska hålla längre än så.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag kan ju inte hjälpa att ni inte vet vad reklamation innebär. Om motorn rasar och ORSAKEN är att den inte är servad, så blir det ingen åtgärd, men om t ex kamremmen går av och motorn rasar efter 500 mil, så är det helt oberoende av eventuella filter/oljebyten. En reklamation på det går igenom, för det är ett ursprungligt fel - en kamrem ska hålla längre än så.
Har den gått 500mil på en tid över serviceintervallet som kanske är ett år. Utan service. Så får du inget vid ett försök att reklammera nä. För du har inte fullgjort dina åtaganden.

BJS

Aktiv medlem
Logik har inget med saken att göra. Vill du ha det fixat på tillverkaren bekostnad sköter du service enligt tillverkaren direktiv. Punkt.

retrieverdog

Aktiv medlem
Snackade med min favoritmekaniker när jag körde Peugeot för ett gäng år sedan. Han visade mig att Citroën med exakt samma motor hade ett längre intervall på kamremsbyte. Exakt samma delar. Det handlar såklart om pengar, gungor och karuseller. Bilen jag kör nu ska ha en kamrem som håller "motorns livslängd". Jag antar att det betyder att motorn lever tills kamremmen smäller av. 🤷🏻‍♂️

Fredrik Å

Aktiv medlem
Orsaken till oljebytet är att det blir kondens och de additiv som finns i oljan bryts ner med tiden.
Tillverkarna kan nog det där med vilka serviceintervaller som behövs betydligt bättre än alla här på happy.
Faktum att det är värre för en förbränningsmotor att gå onormalt lite än lagom mycket.
Bromsvätska är hygroskopisk vilket gör att det drar åt sig fukt och orsakar korrosion i ok och huvudcylinder på samma sätt som på cyklar med dot-bromsvätska.
Man ska sköta sin service om man vill ha garanti och kunna utnyttja maskinskadeförsäkringen vid eventuella fel efter att garantin gått ut.
Det spelar ingen roll om det är en fönsterhiss som gått sönder om man inte har skött servicen så säger försäkringsbolaget nej.

GoranS

Aktiv medlem
Orsaken till oljebytet är att det blir kondens och de additiv som finns i oljan bryts ner med tiden.
Tillverkarna kan nog det där med vilka serviceintervaller som behövs betydligt bättre än alla här på happy.
Faktum att det är värre för en förbränningsmotor att gå onormalt lite än lagom mycket.
Bromsvätska är hygroskopisk vilket gör att det drar åt sig fukt och orsakar korrosion i ok och huvudcylinder på samma sätt som på cyklar med dot-bromsvätska.
Man ska sköta sin service om man vill ha garanti och kunna utnyttja maskinskadeförsäkringen vid eventuella fel efter att garantin gått ut.
Det spelar ingen roll om det är en fönsterhiss som gått sönder om man inte har skött servicen så säger försäkringsbolaget nej.
Nu skämtar du väl ändå? :sneaky:

geologen

Aktiv medlem
Jaja, tro det då om ni vill, era viljelösa får. Vilken lycka att vara biltillverkare och kunna lura i kunderna vilka tokigheter som helst. Då förtjänar mn som kund att bli lurad på pengar för meningslösa servicetillfällen.

fhloston

Aktiv medlem
Serviceintervall kommer definitivt vara en parameter nästa gång jag köper ny bil. Nuvarande kona electric kräver service var 1500 mil. Deras ionic 5 3000 mil, Tesla vid behov. Och servicen är en stor kostnad som kan vara värd att "betala i förväg" genom att kanske köpa en dyrare bil med längre intervall för att slippa ta sig till verkstaden.

marr

Moderator
Forumvärd
Serviceintervall kommer definitivt vara en parameter nästa gång jag köper ny bil. Nuvarande kona electric kräver service var 1500 mil. Deras ionic 5 3000 mil, Tesla vid behov. Och servicen är en stor kostnad som kan vara värd att "betala i förväg" genom att kanske köpa en dyrare bil med längre intervall för att slippa ta sig till verkstaden.
Dåligt insatt, men service på rena elbilar borde vara rätt mycket billigare? Bromsar, och sen?

magste

Medlem
När du ska sälja bilen är det nog lättare att bli av med den om den är ”fullservad på märkesverkstad”. Och andrahandsvärdet borde vara högre.
Bilen kommer säkert funka även om du hoppar över varannan service men maskinskadegarantin faller.

ooms

Aktiv medlem
Dåligt insatt, men service på rena elbilar borde vara rätt mycket billigare? Bromsar, och sen?
Inte så insatt jag heller, men bromsar, bromsvätska, kupéfilter kan jag tänka mig. Det är iaf det som regelbundet servas på min bil som inte har med motorn/bränslesystemet att göra. Så rimligtvis bör det väl vara ca 2 års intervall (bromsvätskan, kupéfiltret), men betydligt billigare. Kan man ju tycka iaf.

ooms

Aktiv medlem
När du ska sälja bilen är det nog lättare att bli av med den om den är ”fullservad på märkesverkstad”. Och andrahandsvärdet borde vara högre.
Bilen kommer säkert funka även om du hoppar över varannan service men maskinskadegarantin faller.
Samt att den som köper bilen för att ha den länge hoppar över dåligt servade bilar, dvs sämre andrahand/tredjehandsvärde som du säger.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Intervallerna är inte så viktiga det är däremot den totala servicekostnaden över de år man äger bilen.
Man ska veta att tex longlife olja är betydligt dyrare än vanlig olja.

fhloston

Aktiv medlem
På en Skoda jag hade trodde jag att de skojade när de sade vad service med oljebyta I DSG-lådan kostade. När jag kollade vad rätt olja kostade på biltema så var den också svindyr...

Fredrik Å

Aktiv medlem
Jag har för mig att det är kylarvätska till batterier också. Plus att jag tror att bromsservice är mer omfattande än på en fossil. Men Tesla klarar sig utan...
6000 mila kostar 6000...
Bromsarna röstar ihop på elbilar och det går mycket däck.
Orsaken till att bromsarna rostar ihop är att dom inte används.
Man bromsar med elmotorn.
Som ägare kan man motverka det genom att använda sina bromsar lite då och då.
Med det menar jag inte lite småduttande utan bromsa allt vad man kan från typ 90km/h.
Problemen är på intet sätt nya.
Det finns en orsak till att småbilar ofta har trummor bak.
Skivbromsar som sällan används rostar fast.

fhloston

Aktiv medlem
Bromsarna röstar ihop på elbilar och det går mycket däck.
Orsaken till att bromsarna rostar ihop är att dom inte används.
Man bromsar med elmotorn.
Som ägare kan man motverka det genom att använda sina bromsar lite då och då.
Med det menar jag inte lite småduttande utan bromsa allt vad man kan får typ 90km/h.

Lite då och då säger datorn att det är dags för bromsservice och kopplar ur återvinningen.

Topp