Antagandet att det är onödigt med service är lustigt för mig som jobbar på utvecklingssidan i branschen. Och lustigt att uttala sig tvärsäkert att bilar egentligen inte behöver service.
De flesta i tråden exemplifierar den verkliga situationen perfekt. Alla kunder hatar att lämna in bilen, de känner att det är onödigt och att det kostar. Alla konkurrerar stenhårt på pris och pressen internt på framförallt motor att fixa längre intervaller är enormt.
3000 mil är långt, nästan för långt för de flesta motorer och oljor och det blir därför dyra oljor som skall hålla hela sträckan. Konkurrensen driver fram långa intervall. Premiumsegmentet kan ta betalt initialt med dyrare produktpris men alla tillverkare måste balansera mellan försäljningspris och servicekostnad.
Det är inte heller milen som knäcker systemen utan även motorer som står, som går igenom många termiska cykler, det är gummin, fukt, kondens, filter osv.
Att köra taxi eller vara resande säljare är jättebra med många mil på kort kalendertid.
När det gäller att skippa service eller göra den själv har jag hittills sett ytterst få som orkar beställa servicebulletiner och se till att få med allt. För det är ofta saker som kunden inte vet om eller som tillverkaren inte vill låta kunden veta.
Men vi lever i ett slit och släng - samhälle och en vanskött bil går vanligen i 4-5 år.