[OT] Alltså, Volvofjantarna..

Fredrik Å

Aktiv medlem
100% så, däremot finns det numer prejudikat på att man inte behöver serva på originalserviceverkstad.
Den ska vara servad enligt tillverkarens anvisningar.
Hur man nu ska kunna bevisa det om Mekonomen har gjort service och tillverkaren säger att garantin inte gäller.
Under garantitiden skulle iaf inte jag välja något annat än auktoriserad verkstad för service .

Manurhin2

Aktiv medlem
Jaja, tro det då om ni vill, era viljelösa får. Vilken lycka att vara biltillverkare och kunna lura i kunderna vilka tokigheter som helst. Då förtjänar mn som kund att bli lurad på pengar för meningslösa servicetillfällen.
Om fu med inlägget menar att vi luras att göra service lite för ofta så håller jag med.
Ex oljor är 1000-tals gånger bättre idag än när en amazon gick 1000 mil utan koll.

Manurhin2

Aktiv medlem
Den ska vara servad enligt tillverkarens anvisningar.
Hur man nu ska kunna bevisa det om Mekonomen har gjort service och tillverkaren säger att garantin inte gäller.
Under garantitiden skulle iaf inte jag välja något annat än auktoriserad verkstad för service .
Nej, antar att du jobbar på märkesverkstad.
Hela systemet bygger på att Svensson tror att dom måste luras upp på märkesverkstad.

Maakus

Aktiv medlem
På en Skoda jag hade trodde jag att de skojade när de sade vad service med oljebyta I DSG-lådan kostade. När jag kollade vad rätt olja kostade på biltema så var den också svindyr...

Med jobb kostade det mig 3000:-
Hade jag snålat, och pallat ta mig genom stan i morgontrafiken hade jag kommit undan med 2800

Fredrik Å

Aktiv medlem
Om fu med inlägget menar att vi luras att göra service lite för ofta så håller jag med.
Ex oljor är 1000-tals gånger bättre idag än när en amazon gick 1000 mil utan koll.
Man ska inte glömma att toleranserna är betydligt snävare i en modern motor samma sak med effektuttaget.
En Volvo B18 var på 64–103 hk beroende på utförande och årsmodell. En modern motor med samma cylindervolym varvar betydligt mer och har betydligt högre effekt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Man ska inte glömma att toleranserna är betydligt snävare i en modern motor samma sak med effektuttaget.
En Volvo B18 var på 64–103 hk beroende på utförande och årsmodell. En modern motor med samma cylindervolym varvar betydligt mer och har betydligt högre effekt.
Man ska inte glömma att min blackbird på 1100cc gick utmärkt på syntetolja hur länge som helst trots 300bwhp. Saker blir bättre med tiden..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Dåligt insatt, men service på rena elbilar borde vara rätt mycket billigare? Bromsar, och sen?

Vissa byter kylvätska till batteriet, vissa inte. Vet inte vad som är skillnaden rent tekniskt. Kupeluftfiltret är väl vettigt att byta ibland, Tesla har instruktionsvideo för hur man gör det själv men det kostar nästan inget att lämna in eller att de kommer ut och gör det. Ingen periodisk service behövs för att bilens garanti ska gälla men de brukar rekommendera att man ser över bromsarna och kontrollerar att bromsvätskan är OK vartannat år - bromsarna används inte så mycket, man kör i princip bara med "gaspedalen" och motorbromsar ner till noll i 99% av fallen. Bilen ser till att motionera bromsarna lite lagom ändå men i svenska förhållanden är det nog bra ändå att kika på dem regelbundet.

På Forestern ingick det uppsmörjning av bromsokens glidpinnar och allmän översyn varje service (ett år / 1250 mil) eller om det var varannan, det var aldrig strul med bromsarna på den. Om beläggen var dåliga så kostade det inget extra i arbete att byta, tacksamt.

kais01

Aktiv medlem
trots rätten på sin sida blir det per automatik förbannat krångligt i ett garanti- eller värre reklamationsärende om man servat hos tredjepart. se kostnaden hos märkesverkstad som den försäkringspremie det i själva verket är. visserligen irriterande; men ändå.

själv fortsätter jag med den efter 40 000 mil, men istället pga nonstop-garantin. ut kommer hyrbil på bärgare, men det bästa är: min bil börjar repareras inom 24 timmar

när det gäller bromsvätska på elbilar skulle jag byta åtminstone vartannat år. inte på grund av bromsarna, men anti-sladdhydrauliken med korrosionskänsliga ventiler. minsta problem kan kosta 30 000 sek att åtgärda.

kaj a

Aktiv medlem
Svärföräldrarna fick något fel på bilen, motorn nånting som jag aldrig fick koll på. De hade missat en service och försäkringsbolaget som står för garantin vägrade betala skadan.

Det spelar ingen roll om det är onödigt, så länge det finns garanti ska man nog lämna in på service enligt de intervall som krävs.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Antagandet att det är onödigt med service är lustigt för mig som jobbar på utvecklingssidan i branschen. Och lustigt att uttala sig tvärsäkert att bilar egentligen inte behöver service.

De flesta i tråden exemplifierar den verkliga situationen perfekt. Alla kunder hatar att lämna in bilen, de känner att det är onödigt och att det kostar. Alla konkurrerar stenhårt på pris och pressen internt på framförallt motor att fixa längre intervaller är enormt.

3000 mil är långt, nästan för långt för de flesta motorer och oljor och det blir därför dyra oljor som skall hålla hela sträckan. Konkurrensen driver fram långa intervall. Premiumsegmentet kan ta betalt initialt med dyrare produktpris men alla tillverkare måste balansera mellan försäljningspris och servicekostnad.

Det är inte heller milen som knäcker systemen utan även motorer som står, som går igenom många termiska cykler, det är gummin, fukt, kondens, filter osv.

Att köra taxi eller vara resande säljare är jättebra med många mil på kort kalendertid.

När det gäller att skippa service eller göra den själv har jag hittills sett ytterst få som orkar beställa servicebulletiner och se till att få med allt. För det är ofta saker som kunden inte vet om eller som tillverkaren inte vill låta kunden veta.

Men vi lever i ett slit och släng - samhälle och en vanskött bil går vanligen i 4-5 år.

Topp