[OT] Alpinskidor för liten peng?

Hur stor andel av dessa skador var huvudskador?

Känns som rätt stora hål i resonemanget här.

Elva procent av alla skadade skidåkare fick skador mot huvudet. Sidan 18.

Att hjälmbruk var vanligare bland skadade (alla kroppsdelar) ligger i linje med riskkompensation. Det är en teori som säger att folk med säkerhetsutrustning, t ex hjälm, tar större risker. Paradexemplet är fallskärm.

sv.wikipedia.org/wiki/Riskhomeostasteorin

Senast ändrad:
Så roligt att ni pingar mig.

I skidbacken är det 46% som bär hjälm. Men 75% av skadade hade hjälm. Ingen bra reklam för hjälmbruk.

Källa: Skiddata 2012-2013. Svenska Liftanläggningars Organisation
Sidorna 16 och 18.
Det är betydligt mer än 46 % i Sverige rent subjektivt nu, det känns snarare som 90. Hur det påverkat fördelningen av skadorna nu drygt tio år efter den där rapporten hade ju varit intressant.

Det är betydligt mer än 46 % i Sverige rent subjektivt nu, det känns snarare som 90. Hur det påverkat fördelningen av skadorna nu drygt tio år efter den där rapporten hade ju varit intressant.
Håller med - om inte mer än 90% (rent subjektivt) då jag tycker man reagerar nästan på samma sätt som när man ser en gravid kvinna röka när man ser ngn utan hjälm.

Wtf.
Systern har en artikel med bild på kashmiren. Screenshot_2025-01-03-10-16-47-954_com.android.chrome.jpg

Jag läste en lite nyare rapport som pekade på att många huvudskador sker i ”skiparks”.
Utvecklingen från 1990~talets half pipes till i dag är är ganska extrem.

Tänker mig att även att backarna är bättre pistade i dag och med snabbare skidor blir krascher pga carvingkast mm värre.

Jag läste en lite nyare rapport som pekade på att många huvudskador sker i ”skiparks”.
Utvecklingen från 1990~talets half pipes till i dag är är ganska extrem.

Tänker mig att även att backarna är bättre pistade i dag och med snabbare skidor blir krascher pga carvingkast mm värre.
Så du menar att hjälmanvändandet har ökat för att skadorna blir värre, och inte att det blir fler skador pga att fler har hjälm? Låter ju heeeeelt osannolikt.

Såg 4 pers utan hjälm idag, ett par av dom fick pikar av både barn och liftpersonal. Ingen dog.

Men om vi ska fokusera på den faktiska nackdelen med hjälm.

Dom tidigare perfekt dimensionerade pjäxbagarna är numera precis lite för små.
Jag antar att måtten även sitter ihop lite med flygbolags bestämmelser.

När ska det bli bättring på den fronten?

Tycker mig ha identifierat fyra grupper som väljer bort hjälm:

1. Unga snowboarders och jibbare som är för coola för hjälm.
2. Medelålders retroherrar där hjälm inte passar in i looken.
3. Snubbar från öststaterna och Mellanöstern som är för macho för hjälm.
4. Pensionärsgubbar med regnstället nedstoppat i pjäxorna.

Grupp 1 och två 2 har ett ganska stort överlapp. Överlag är hjälmlöst väldigt ovanligt, det handlar nog bara om någon promille av alla besökare. Och jag kan inte påminna mig att jag sett någon hjälmlös kvinna de senaste åren.

Grupp 1 och två 2 har ett ganska stort överlapp. Överlag är hjälmlöst väldigt ovanligt, det handlar nog bara om någon promille av alla besökare. Och jag kan inte påminna mig att jag sett någon hjälmlös kvinna de senaste åren.
Det har ju på något mystiskt vis blivit coolt igen att inte ha hjälm. Ser fler och fler duktiga åkare i bara mössa när det åks puder.

Men hjälm är ju bästa mössan. När jag började med hjälm undrade jag varför jag inte började tidigare bara för att det är så varmt och skönt.
För att skidhjälmarna vägde ca 18 kg back in the days.

Hela uppväxten i fjällen var en kamp om att bli bra nog, så att föräldrarna tyckte att man fick åka utan hjälm. Då började livet i backen

Grupp 1 och två 2 har ett ganska stort överlapp. Överlag är hjälmlöst väldigt ovanligt, det handlar nog bara om någon promille av alla besökare. Och jag kan inte påminna mig att jag sett någon hjälmlös kvinna de senaste åre

Var ett par dagar i kungsberget och nr3 var rätt förekommande.

För att skidhjälmarna vägde ca 18 kg back in the days.

Hela uppväxten i fjällen var en kamp om att bli bra nog, så att föräldrarna tyckte att man fick åka utan hjälm. Då började livet i backen
När var back in the days?

För det var inget problem på 80-talet iaf.

Sen slutade jag med hjälm ändå ett tag, men kom på i 20-årsåldern att det lätt är bästa huvudbonaden i backen.

Eller svart med fräcka ränder! (Ja. Det är jag. 1988.)
72736235398__D00B10B2-16EB-4D99-A1BB-8F97346EAA6C.jpeg

Angående hjälm är väl det viktigaste att alla får göra som de vill, utan att bli dömda för det? Håller dock inte med om att hjälm är den bästa mössan, fryser rejält om öronen i hjälm vilket jag inte gör när jag bara kör i mössa.

Eller svart med fräcka ränder! (Ja. Det är jag. 1988.)
Visa bilaga 745942

Angående hjälm är väl det viktigaste att alla får göra som de vill, utan att bli dömda för det? Håller dock inte med om att hjälm är den bästa mössan, fryser rejält om öronen i hjälm vilket jag inte gör när jag bara kör i mössa.
Har samma problem, men har ju också lite känsliga öron. Ett fint 80-talspannband löser det.

Använder givetvis hjälm vid cykling. Bortsett från när jag kör på Åke. Racer från 1947 och hjälm är omöjligt att kombinera. Omöjligt.

Använder givetvis hjälm vid cykling. Bortsett från när jag kör på Åke. Racer från 1947 och hjälm är omöjligt att kombinera. Omöjligt.
Nja, det finns ju läderhjälm. 😜

Alpinjacka för liten peng till herr, någon? Bästa tipset verkar hittills vara everests skidjackor, men dom är typ helt slut (kanske finns en anledning?).

Alpinjacka för liten peng till herr, någon? Bästa tipset verkar hittills vara everests skidjackor, men dom är typ helt slut (kanske finns en anledning?).
Hur alpinspecifik behöver den vara? Jula har billiga skaljackor som ser funkis ut (men jag har ingen egen erfarenhet). Saknar snölås och ärmficka för liftkort dock. De har även underställ och mellanlager att ha under för lagom isolering.

/J

Lutar ju nästan åt att åka till stadium outlet och köpa något från cross eller vad det heter istället.
Jag vill hålla mig varm så inbillar mig att jag vill ha visst foder.
https://www.stadiumoutlet.se/utrust...-sportswear.whistler-ski-jacket-m.green-black Typ?
Jag vill påstå att skalplagg som kompletteras med valfritt antal lager under är en bättre lösning. Åker man någon gång vårskidåkning, så blir det lätt för varmt med fordrade kläder. Helst skall jackan ha ventilationsöppningar under armarna och byxorna på utsidan av benen.

Tillbaka
Topp