[OT] Alpinskidor för liten peng?

Nja. Jag har "medium" rätt ofta, men dels vill jag inte ha nån annans urtvättade skräp (den magiska formulan i alla membran verkar ju gå att tvätta bort?), dels är det svårt att hitta något "snabbt" som i helst idag eller imorgon,

Hälsingslands budgetalternativ kostar ju det dubbla...

En 3L skaljacka för 1900:- är väl inte så svettigt? https://www.revolutionrace.se/herr/jackor/skaljackor/cyclone-3l-shell-jacket-men?Color=2799

Mina referensramar är väl skeva kanske då min Norröna-jacka kostade 4750:- på halva priset, men jag tycker då 1900:- låter billigt 👀 Går säkert att få en rabattkod också med något nyhetsbrev eller så.
1900 spänn är väldigt mycket pengar. Jag betalade, har jag för mig, 1800 kronor för min bergsanorak från Tenson och det upplevde jag som ganska svettigt för ett skalplagg. Är väldigt nöjd med den, den har sett många skiddagar och krascher, så det var värt pengarna. Men många tusen kronor för en skaljacka låter… galet.

Sånt går från blåskontot och påverkar inte familjelivet 👍.

Visst är det mycket pengar, men att ha bra grejer är jäkligt najs.
Blåskontot måste fyllas på ganska länge för att jag ska ha 5000 kronor där. Jag tror att våra räntekostnader ökat med 12 000 kronor på två-tre år, plus krympflation, plus nedskärningar i offentliga sektorn och minskade reallöner.

Det är inte superkul just nu.

1900 spänn är väldigt mycket pengar. Jag betalade, har jag för mig, 1800 kronor för min bergsanorak från Tenson och det upplevde jag som ganska svettigt för ett skalplagg. Är väldigt nöjd med den, den har sett många skiddagar och krascher, så det var värt pengarna. Men många tusen kronor för en skaljacka låter… galet.

Sen beror det lite på hur mycket man använder den och hur länge. Jag köpte en ny dyr nu i mellandagarna.
Den gamla dyra har gått i 20-25 år, och varit inne på reparation några gånger. Nu börjar den bli så sliten att jag inte vill ha den i backen längre, men jag har köpt tejp och ska reparera den själv, sen använder jag den som "slitjacka", förmodligen länge.

Hade säkert funkat med en fräsch beg också, men utslaget på 20 år har den inte varit så dyr. Men det gäller ju att pengarna finns när den inhandlas, så man slipper sälja ungarna 😉

Sen beror det lite på hur mycket man använder den och hur länge. Jag köpte en ny dyr nu i mellandagarna.
Den gamla dyra har gått i 20-25 år, och varit inne på reparation några gånger. Nu börjar den bli så sliten att jag inte vill ha den i backen längre, men jag har köpt tejp och ska reparera den själv, sen använder jag den som "slitjacka", förmodligen länge.

Hade säkert funkat med en fräsch beg också, men utslaget på 20 år har den inte varit så dyr. Men det gäller ju att pengarna finns när den inhandlas, så man slipper sälja ungarna 😉
Det är ju fan ingen som vill köpa dem! 😉

Vet man att det ska användas mycket kan det vara värt att köpa dyrt. Problemet nuförtiden är att korrelationen mellan pris och kvalitet är högst opålitlig. Jag rekommenderar ingen att köpa N.Peals kashmirtröjor, till exempel.

Ja det viktiga är ju att det håller länge! Vi har en granne som är sömmerska som vi lagat många kläder hos 👍

Nja. Jag har "medium" rätt ofta, men dels vill jag inte ha nån annans urtvättade skräp (den magiska formulan i alla membran verkar ju gå att tvätta bort?), dels är det svårt att hitta något "snabbt" som i helst idag eller imorgon,

Hälsingslands budgetalternativ kostar ju det dubbla...
Gore-tex och annat lite finare går ju inte tvätta bort. Membranet sitter mellan tyglager. Det slits och blir igenkorkat däremot men det är väl mest ett problem vid geggig cykling å sånt?

Den vattenavstötande beläggningen försvinner såklart så att köpa andra skalplagg än gore-tex eller diverse derivat är kanske inte jättesmart om det är viktigt att det är vattentätt.

Jag åker annars skidor i inte vattentäta kläder. De andas bättre. Regnar det ute så sitter jag i stugan istället.

Om jag skulle behöva nya skidkläder så skulle jag köpa ngt fint begagnat för samma pris som nytt lager-157 skit sytt av burmesiska slavarbetare eller var de där kläderna görs någonstans.

Köper du fin begagnad skit som Arcteryx å sånt är det ju lätt å få dem lagade också

Alpinjacka för liten peng till herr, någon? Bästa tipset verkar hittills vara everests skidjackor, men dom är typ helt slut (kanske finns en anledning?).
Slänger in ytterligare ett förslag. Det prisvärdaste av alla.

Är det ett engångsbehov kan man låna av en kompis. Finns många friluftsnördar som har ett antal skaljackor i garderoben. Någon av dem kan säkert tänka sig att låna ut sin "andra-reserv-bra-att-ha jacka".

Slänger in ytterligare ett förslag. Det prisvärdaste av alla.

Är det ett engångsbehov kan man låna av en kompis. Finns många friluftsnördar som har ett antal skaljackor i garderoben. Någon av dem kan säkert tänka sig att låna ut sin "andra-reserv-bra-att-ha jacka".
Det här är gubbhappy också. Nog gott om gubbar i storlek L som har en skaljacka i storlek M i garderoben de aldrig mer kommer komma i

Hade jag köpt nytt hade jag nog också köpt nåt annat än en skaljacka i Gore Tex eller liknande. +1 på det tipset.

Arcteryx och Norröna är fruktansvärt dyrt i andra hand dessvärre. Är nog billigast på nåt från en outlet nånstans. Haglöfs outlet i Avesta har ibland riktigt billiga bra grejer, om du har vägarna förbi.

Jag har iofs inga jättedyra skaljackor eller byxor från de värsta märkena. Men när jag handlat har jag ändå betalt vad det kostat. Tror jag, jag minns knappt. För det sker så sällan.

Jag tror att folk som bryr sig om hur de ser ut bränner mer pengar än jag, både de som följer det ”dyra modet” och de som inte har råd till det. Och folk som försöker handla billigt bränner nog ofta också mer än mig på en tjugoårsperiod.

Jag tror att folk som bryr sig om hur de ser ut bränner mer pengar än jag, både de som följer det ”dyra modet” och de som inte har råd till det. Och folk som försöker handla billigt bränner nog ofta också mer än mig på en tjugoårsperiod.
Köp inte skräp. Kanske inte det dyraste heller men köp något som håller:

The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money. Take boots, for example. ... A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. ... But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while a poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

Vart jagar man bäst begagnat?

Dom mesta bra gjerna är sånt man råkar snubbla på, och det funkar ju om man redan har något som duger, men om man aktivt letar?

Alpinjacka för liten peng till herr, någon? Bästa tipset verkar hittills vara everests skidjackor, men dom är typ helt slut (kanske finns en anledning?).
En av dessa kan du få mot porto. Peakjackan är inner och ytterjacka i large, men passar mig som har medium/ large. 8848 är medium. De är så klart begagnade men funkade senast förra säsongen för mig.
1000001442.jpg

1000001444.jpg

1000001443.jpg

Vart jagar man bäst begagnat?
Begnatpriser på kvalitetsfriluftskläder ligger tyvärr ofta kring 50% av listpris. Har man tålamod och inte nödvändigtvis måste ha årets modell går det att hitta reor i samma härad.

Men för att svara på frågan, Blocket eller nischsiter. Men man måste vara snabb.

På Tradera drar märkesgrejerna ofta iväg till förbryllande nivåer. Och att tvingas använda Marketplace är ett straff för att man varit stygg i sitt förra liv.

Begnatpriser på kvalitetsfriluftskläder ligger tyvärr ofta kring 50% av listpris. Har man tålamod och inte nödvändigtvis måste ha årets modell går det att hitta reor i samma härad.

Men för att svara på frågan, Blocket eller nischsiter. Men man måste vara snabb.

På Tradera drar märkesgrejerna ofta iväg till förbryllande nivåer. Och att tvingas använda Marketplace är ett straff för att man varit stygg i sitt förra liv.
Kollade freeride och likadan Norröna-jacka som jag köpte på deras outlet, är dyrare beg där 👀😂

Vinted har mycket billigt, men mycket är gammalt.

Skulle också rekommendera begagnat. Men vill man ha nytt så tycker jag att Swedemount gör prisvärda kläder. Men jag vet inte hur deras skidjackor är.

Visste inte att Tenson var ett "riktigt" märke, har bara plockat upp saker från dom på Stadium Outlet.

Min skidgarderob är till stor del från Decathlon, men det valet har vi ju inte kvar i Sverige.

Visste inte att Tenson var ett "riktigt" märke, har bara plockat upp saker från dom på Stadium Outlet.

Min skidgarderob är till stor del från Decathlon, men det valet har vi ju inte kvar i Sverige.
Oj oj oj, då har du missat något. Startades i Varberg på 50-talet. Ikoniskt varumärke. Himalayajackan är väl mest känd, gissar jag.

Tror älskvärda Torsten kör satsning på det gamla anrika märket, faktiskt. Jag hörde eller läste det i någon intervju någonstans.

Jag är gammal nog för att förstå att "Märke" och "kvalitet" inte är samma sak, särskilt inte när det gäller kläder... Men vi får se :)

Tror älskvärda Torsten kör satsning på det gamla anrika märket, faktiskt. Jag hörde eller läste det i någon intervju någonstans.

Jag är gammal nog för att förstå att "Märke" och "kvalitet" inte är samma sak, särskilt inte när det gäller kläder... Men vi får se :)
Med Torsten får ju märket en Gävlekoppling också 😂

Under 80-90 talet var Tenson och Fjällräven de mer kända svenska klädtillverkarna inom friluftsliv. Hade exklusiva butiker i bla tyskland och österrike.
Nu är Fjällräven trendigt. Får se om Tenson kan få ett uppsving någon gång. De kändes som ett skräpmärke under några år, men verkar ha skärpt sig på sistone.

Nu är Fjällräven trendigt. Får se om Tenson kan få ett uppsving någon gång. De kändes som ett skräpmärke under några år, men verkar ha skärpt sig på sistone.
Fjall Raven var stort bland brittiska huliganer på sent 90-tal. Alltid lite före, engelsmännen.

104 😮

Jag som inte ens hunnit använda mina nya 95or än.

Har väldigt mycket sämre koll på skidor än på mtb's, men får för mig att mina 84 var "do it all" när jag skaffade dom.
Grattis ! Jag har även ett par 95:or. De är grymma tycker jag. Förra året hade jag t.ex. med dem en vecka i Alperna med mycket snö. De funkade fint även i riktigt mycket snö.
Men de börjar bli litet trötta och slitna nu med t.ex. spruckna stålkanter osv. så jag köpte ett par nya 104:or på rea i våras och det var snäppet upp i pisten/offpisten. Det beror säkert på att de var bredare, flång nya och litet tyngre än 95:orna.

Tillbaka
Topp