[OT] Alpinskidor för liten peng?

30 minuter kvar till Lofsdalen, K2 iKonic 80 Ti, Burton Raven, och Fischer Twinskin Race ligger i boxen och väntar...

P_20240411_210912.jpg
P_20240411_204841.jpg

Fått litet återfall gällande skidåkning. Drog till Romme idag (passade på när solen sken) och gick ”topptur”. Riktigt trevligt! Apropå skidor (vilket tråden ska handla om) så presterar lätta halvgamla topptursskidor helt ok utförs (ljusår bättre än 20 år gamla skidor, oavsett modell).
Jag litar inte riktigt på pin-bindningarna så jag törs inte åka särskilt hårt men ändå bra åkning!

Bilagor

• IMG_4185.jpeg
    IMG_4185.jpeg
    709.9 KB · Besök: 55
  • IMG_4182.jpeg
    IMG_4182.jpeg
    991.1 KB · Besök: 52
  • IMG_4181.jpeg
    IMG_4181.jpeg
    739.8 KB · Besök: 58
  • IMG_4183.jpeg
    IMG_4183.jpeg
    988.1 KB · Besök: 51
Åkte upp för att hämta sonen som säsongat i Säfsen i onsdags kväll. Drog sedan vidare till Trysil på torsdag morgon. Blåsigt och regnblandad snö gav rätt kass skidåkning då. Idag solsken och klarblå himmel. Fint i pisterna och minst lika bra vid sidan om, även om det var rätt sockrigt.

Fått litet återfall gällande skidåkning. Drog till Romme idag (passade på när solen sken) och gick ”topptur”. Riktigt trevligt! Apropå skidor (vilket tråden ska handla om) så presterar lätta halvgamla topptursskidor helt ok utförs (ljusår bättre än 20 år gamla skidor, oavsett modell).
Jag litar inte riktigt på pin-bindningarna så jag törs inte åka särskilt hårt men ändå bra åkning!
Dessa bindningar - löser dom ut på någorlunda samma sätt som "vanliga"?

Hyrde utrustning liknande denna, men hade samma känsla som du. Vågade inte riktigt lita på det.
Polaren vred dessutom sönder korsbandet. Oklart om det borde ha löst ut just där och då dock.

Vi hade angett vikt och längd vid bokning inna hämtade grejerna, men det pratades aldrig om funktionen för utlösning... ?

Dessa bindningar - löser dom ut på någorlunda samma sätt som "vanliga"?
"Nja" är väl svaret.
Låser man tåddelen nedför så kan man bryta den mesta, låser man den inte så kan man tappa skidan, och det finns såklart proffs som åker runt på sådana utan minsta problem.

Finns en bunt svindyra tunga "hybridbindningar" typ Salomon Shift, Look Cast som är tänkta att fungera mer alpint utförs.

(har jättelite egen vana på techbindningar så förmedlar bara andras åsikter och erfarenheter)

"Nja" är väl svaret.
Låser man tåddelen nedför så kan man bryta den mesta, låser man den inte så kan man tappa skidan, och det finns såklart proffs som åker runt på sådana utan minsta problem.

Finns en bunt svindyra tunga "hybridbindningar" typ Salomon Shift, Look Cast som är tänkta att fungera mer alpint utförs.

(har jättelite egen vana på techbindningar så förmedlar bara andras åsikter och erfarenheter)
Håller med baserat på andras erfarenheter. Jag litar inte på pin-bindningar helt. I teorin är de betydligt mindre säkra och i praktiken baserat på andras erfarenhet stämmer det. Vore väl konstigt annars iofs.

Min egen erfarenhet är dock än så länge god men jag kommer bara köra på dessa när fokus är annat än utförsåkningen. Jag har ett par skidor med Marker Duke PT 16 som är en så kallad hybridbindning. Den funkar hur bra som helst både upp- och nedför men den väger bly! Salomon Shift är betydligt lättare men också något mindre robust än Marker Duke PT. Den är nog en rimlig kompromiss för många.

Håller med baserat på andras erfarenheter. Jag litar inte på pin-bindningar helt. I teorin är de betydligt mindre säkra och i praktiken baserat på andras erfarenhet stämmer det. Vore väl konstigt annars iofs.

Min egen erfarenhet är dock än så länge god men jag kommer bara köra på dessa när fokus är annat än utförsåkningen. Jag har ett par skidor med Marker Duke PT 16 som är en så kallad hybridbindning. Den funkar hur bra som helst både upp- och nedför men den väger bly! Salomon Shift är betydligt lättare men också något mindre robust än Marker Duke PT. Den är nog en rimlig kompromiss för många.
OK, tack för info.

Läser att en del har 4 eller ännu fler par skidor att välja mellan. Men precis som jag vill ha en cykel som gör allt (one bike to rule them all) vill jag ha ett par skidor som funkar till allt från carving i manchester, offpist i både puder och sämre förhållanden, uppkörda backar i slutet av dagen, följa efter barnen på stigar i skogen samt lite hopp och lek i parken.
Hade svårt att få till det innan, men nu när topptur blivit intressant blev det ännu svårare när även pjäxor och bindning ska räknas in i kalkylen.

Tips?

n+1 ej aktuellt.
Hyra - helst inte.

OK, tack för info.

Läser att en del har 4 eller ännu fler par skidor att välja mellan. Men precis som jag vill ha en cykel som gör allt (one bike to rule them all) vill jag ha ett par skidor som funkar till allt från carving i manchester, offpist i både puder och sämre förhållanden, uppkörda backar i slutet av dagen, följa efter barnen på stigar i skogen samt lite hopp och lek i parken.
Hade svårt att få till det innan, men nu när topptur blivit intressant blev det ännu svårare när även pjäxor, bindning och lagg ska räknas in i kalkylen.

Tips?

n+1 ej aktuellt.
Hyra - helst inte.
Mina raka skidor fungerar till allt, men det betyder inte att de fungerar bra till allt.

Satsa på flera olika skidor.

OK, tack för info.

Hade svårt att få till det innan, men nu när topptur blivit intressant blev det ännu svårare när även pjäxor och bindning ska räknas in i kalkylen.

Tips?

n+1 ej aktuellt.
Hyra - helst inte.
Enkelt!
Bindningar Tecton 13
Skidor Völkl revolt 104.
Pjäxor Nordica Strider 130
Stighudar, något med mohair.
Stavar, Leki turstavar alu

Där har du din quiver setup !
Detta funkar bra garanterat överallt.

Ev. Väljer du Salomon shift som bindning om du ska köra mycket park, de håller - gissar jag - litet bättre än Tecton och får pjäxorna hålla längre också.

Edit: ser att tråden heter "...för liten peng" så mitt inlägg är tyvärr Off Topic

Inte för att de fyller alla krav, men som gammal telis-åkare undrar jag, är telemarksskidor helt ute för toppturer nuförtiden?
Jag har övervägt att köpa ett par telisar länge. Min tolkning är att telisar är helt ute, oavsett sammanhang.
Jag har hyrt vid något tillfälle vartannat år fram tills för kanske 7 år sen, sen dess har jag inte sett några telisar hos hyran någonstans jag varit. Dock inte letat supernoga, bara tolkat det som att det knappt finns längre.

OK, tack för info.

Tips?

n+1 ej aktuellt.
Hyra - helst inte.

Pjäxor är antalgien det lättaste att lösa med dagens hybrider.

Har precis skaffat mig ett par inte altför lätta 95mm AM-skidor, tanken är väl att sätta Shift2 på dom om dom inte visar sig bli för dyra.

Men det kommer bara duga till kortare turande, får jag för mig att göra nåt längre så blir det nog hyra.

OK, tack för info.

Tips?

n+1 ej aktuellt.
Hyra - helst inte.
Jag skulle gått på Shift eller Marker Duke PT på en skida som inte är onödigt tung. Det går ju faktiskt att köpa begagnade skidor i bra skick för småpengar och montera bra bindningar på. Hybrid eller pin-bindningar är däremot dyra även begagnat.

Nya Shift ska vara bättre/tåligare än gamla sägs det.
Tecton-bindningar (eller liknande) med flexiblare Händel är nog något säkrare än typ Marker alpinist. Men fortfarande mycket mindre säkert än en bindning med ordentlig rörlighet i längsled och bättre utlösning i framdelen. För egen del har jag landat i att jag kör lätta och ”farliga” grejer försiktigt när det är topptur som är fokus, men tyngre och tryggare grejer där knäna förhoppningsvis inte pajar om fokus är utförs.

OK, tack för info.

Tips?

n+1 ej aktuellt.
Hyra - helst inte.
Som jag skrev i #515, så siktade jag på ett par Blizzard Rustle 10 med Marker Duke PT som en do-it-all-skida, efter att stålkanten lossnat på mina Armada Invictus Ti 99. Skulle då behöva byta pjäxor från Nordica NRGY 130 till ett par Nordica Unlimited 130. Nu lyckades (tyvärr?) Alpingaraget laga mina Invictus, så jag sköt de planerna på framtiden. Tror annars att det hade varit en bra kombo för bra pistprestanda och helt OK på lättare topptur.

Som jag skrev i #515, så siktade jag på ett par Blizzard Rustle 10 med Marker Duke PT som en do-it-all-skida, efter att stålkanten lossnat på mina Armada Invictus Ti 99. Skulle då behöva byta pjäxor från Nordica NRGY 130 till ett par Nordica Unlimited 130. Nu lyckades (tyvärr?) Alpingaraget laga mina Invictus, så jag sköt de planerna på framtiden. Tror annars att det hade varit en bra kombo för bra pistprestanda och helt OK på lättare topptur.
Jag köpte beggade Rustler 10 för två år sedan, betalade 2500:- med markerbindning, nyvallade och nyslipade. Känns on topic ?

"Nja" är väl svaret.

Beror på många olika faktorer. Tecton har till exempel bättre utlösnings funktioner än vissa andra pin-bindningar.
Jag körde tre säsonger mesta delen med PIN utan att något hände med många krascher. Kör fortfarande med pin när det är löst för de sitter på mina 108 mm skidor.

De enda gånger jag har dragit knäet är i vanliga bindningar. Iofs är de oxå ställda hårdare än min pinbindningar.

Beror på många olika faktorer. Tecton har till exempel bättre utlösnings funktioner än vissa andra pin-bindningar.
Jag körde tre säsonger mesta delen med PIN utan att något hände med många krascher. Kör fortfarande med pin när det är löst för de sitter på mina 108 mm skidor.

De enda gånger jag har dragit knäet är i vanliga bindningar. Iofs är de oxå ställda hårdare än min pinbindningar.
Men mindre säkra är rimligen alla pin-bindningar jämfört med en ”vanlig” alpinbindning. Det är ju liksom inbyggt i konstruktionen. Men det är som alltid kompromisser man får avgöra. Jag brukar tex cykla i skogen utan knäskydd för det är tyngre, varmare och lite mer obekvämt än att inte ha det.

Men mindre säkra är rimligen alla pin-bindningar jämfört med en ”vanlig” alpinbindning. Det är ju liksom inbyggt i konstruktionen. Men det är som alltid kompromisser man får avgöra. Jag brukar tex cykla i skogen utan knäskydd för det är tyngre, varmare och lite mer obekvämt än att inte ha det.
De nya har ju en mera liknande utlösningsfunktion som en vanlig bindning. Är ju numera utlösningsfunktion fram och bak. Det var det inte på mina första. Och väl inte det på en del modeller fortfarande. Du blir aldrig säker när du är fastspänd i alla fall.

Min erfarenhet av de är att de löser ut när de skall lösa ut. Men som jag oxå skriver så kan man alltid dra sönder något vad än man har för bindning(som sagt mina knäskador har uppkommit i vanliga bindningar). Mina lösta ut tre gånger denna veckan när de skulle lösa ut. Tidigare när jag bodde i alperna hade jag säkert 100 dagar om året på pin utan problem. Känner många som bara kör pin och kör hårt på dessa.

De nya har ju en mera liknande utlösningsfunktion som en vanlig bindning. Är ju numera utlösningsfunktion fram och bak. Det var det inte på mina första. Och väl inte det på en del modeller fortfarande. Du blir aldrig säker när du är fastspänd i alla fall.

Min erfarenhet av de är att de löser ut när de skall lösa ut. Men som jag oxå skriver så kan man alltid dra sönder något vad än man har för bindning(som sagt mina knäskador har uppkommit i vanliga bindningar). Mina lösta ut tre gånger denna veckan när de skulle lösa ut. Tidigare när jag bodde i alperna hade jag säkert 100 dagar om året på pin utan problem. Känner många som bara kör pin och kör hårt på dessa.
Jo absolut - de blir bättre och bättre, men lika säkra är de rimligen inte. Men vanliga bindningar kan ju fallera också som du säger, dock inte lika ofta. Man får väl avväga för- och nackdelar och sitt eget risktagande vid olika typer av åkning helt enkelt.

Jag har verkligen försökt få fram fakta på hur stora skillnaderna i säkerhet är men det är svårt. Det saknas uppenbarligen tillförlitlig statistik eller oberoende relevanta tester. Att de löser ut korrekt ”oftast” känns ganska luddigt. För mig känns det som ett lotteri med okänd förlustchans.
Sen kanske man åker omedvetet försiktigare om man har mindre säker utrustning (lex Erik Sandblom) så riskerna statistiskt tar ut varandra. Vem vet?
Jag som är rädd om mina knän tycker dock det låter våghalsigt att köra så pass hårt/chansartat på pin-bindningar att man tappar skidan ”korrekt” 3 gånger på en vecka.

Senast ändrad:

Det känns som att du på ett invecklat vis försöker säga "dom kanske är mindre säkra, men ibland är dom säkra nog, så då är dom lika säkra"

Det känns som att du på ett invecklat vis försöker säga "dom kanske är mindre säkra, men ibland är dom säkra nog, så då är dom lika säkra"
Jag tänker att den gode @HasseL trivs med att köra pinbidningar, och då vill han inte att det ska komma en massa dålig kritik av sagda bindningar. Jag förstår Hasse. :giggle:

Håller med!
Jag tycker jag testat Fritchi Tecton ganska odentligt genom att kört en halv säsong i isig park med min tur-utrustning.
Bindningarna löser ut när de ska och skidan sitter kvar när den ska, är min erfarenhet. Däremot slet det mycket på materialet jämfört med "riktiga" alpinbindningar och pjäxor. Som ju har enklare konstruktion och är mer robust byggda.
Häldelen (mest plast) gick sönder och pjäxorna började se söndertuggade ut.
Men det byttes/lagades faktiskt genom garanti som tur var. Det är dyra grejjer att köpa.
Så nu använder jag bara min tur-utrustning till friåkning. Jag tycker den funkar kanon och jag känner inga begränsningar från den.

Hursom, det finns ju ingen i Världscupen som kör med tur-utrustning så klart. (men det finns de som gör det i skidfilmer)

Min slutsats. "n+1" gäller är min slutsats.
Men ska man ha "N" (dvs ett och endast ett quiver material) funkar den typen av tur-utrustning. Dvs Shift/Tecton bindningar och pjäxor med högt (130) i flex. Det trumfar klassisk "alpinutrustning" med att man också kan tura bra med den.

Senast ändrad:
Jag tänker att den gode @HasseL trivs med att köra pinbidningar, och då vill han inte att det ska komma en massa dålig kritik av sagda bindningar. Jag förstår Hasse. :giggle:
Vet inte om "dålig kritik" är rätt term direkt. Saker är olika :p

Själv var jag helt lyrisk första gången jag lekte med techbindningar.

Lite som första gången jag trampade bockstyre och kände hur rapp den var. Inte så att jag hade tolkat "men den där håller inte i Järvsö" som "dålig kritik" direkt.

Vet inte om "dålig kritik" är rätt term direkt. Saker är olika :p

Själv var jag helt lyrisk första gången jag lekte med techbindningar.

Lite som första gången jag trampade bockstyre och kände hur rapp den var. Inte så att jag hade tolkat "men den där håller inte i Järvsö" som "dålig kritik" direkt.
Sanningen ligger i betraktarens öga.

Jag har mellan 50-150 dagar om året med allt från raceskidor med racebindningar till Carbonskidor med pinbindningar så har nog ganska bra koll. Plus att jag har arbetat i många år inom branschen. Så det är mest av erfarenhet jag skriver om.

Tillbaka
Topp