[OT] Alpinskidor för liten peng?

Ibland kan man göra fynd!
Slog till på ett par Kästle MX 98 till frugan för 399 Euro inkl bindning hos SportConrad.
En riktigt trevlig skida som klarar det mesta på berget.
Var förvisso från 21/22 års modell, finns några kvar för det priset.

Yes, för bara några år sen kunde man boka en vecka i Val Thorens för ca 10k. Nu kostar det det dubbla. Nästan samma prisutveckling hos SkiShitStar, så nu får dom behålla det trista Åre & Sälen för sig själva ! Whump !!

Edit. Bäst vore nog om alla bojkottar SkiShitStar några år, så att dom skärper sig!!
Det blir lika effektivt som att bojkotta Israel 🤪
Slog till på ett par Kästle MX 98 till frugan för 399 Euro inkl bindning hos SportConrad.
Man kan göra svin bra fynd om man kan reparera skidor. Mardosport hade Volkl Racetiger SL 2024 för 1200kr där drt ända problemet var att kanten fick stryk. Böjd utåt. Kollade YT. ser ut som det blir super lätt att fixa. Ville köpa nästa dag och fixa själv men blev såld.

Grejen med skidor är dock att till skilnad till cykling: de flesta dyra skidor är jäkla svara och icke roliga att köra för nybörjare och även mellan avancerade. Dem fungerar enbart om du Jontar i whatever offpiste. Att köpa en dyr puderskida eller WC racing piste skida är som att köpa DH hoj till stigcying, eller tempohoj till vanlig lvgcykling.

De flesta glider piste/ lagom offpiste och där känns det mensingslöst att lägga mer än 8k på ny skida vilket ger 5-6k för nya på Rea, 3-4k för beggade

Själv fyndade jag ett par nya slalomskidor, Kästle från 1988, 200 långa. Och de är faktiskt nya!

Jag testade att montera en gammal bindning på mina nya lagg. Det gick åt helvete då den gick sönder vid test, glad iofs att det hände i garaget. Nostalgi i all ära, men vete tusan om det är rätt ställe för det 🤔

Att köpa en dyr puderskida eller WC racing piste skida är som att köpa DH hoj till stigcying, eller tempohoj till vanlig lvgcykling.

Wtf, och jag som tycker att min gamla Völkl Katanas är helt underbara i puckelpisten. Det handlar bara om styrka och teknik.
Nä, skämt åsido, just för puckeln finns det kanske bättre lagg men när det gäller att bränna på överallt annars på berget är de helt underbara. Går som ett lokomotiv.

Att det handlar om styrka och teknik kan man väl säga samma sak om att köra FuelEX på A-Line, eller köra Enduro på en DH hoj. Har gjort det typ egentligen… vill helst skippa denna approachen i skidåkning. Särskilt att jag kommer aldrig bli lika duktig på skidor som på att cykla och kan skaffa RaceTiger SL och Katana under 10k 😇. Har testad Kendo 88 på hård piste: no thank you!

Att det handlar om styrka och teknik kan man väl säga samma sak om att köra FuelEX på A-Line, eller köra Enduro på en DH hoj. Har gjort det typ egentligen… vill helst skippa denna approachen i skidåkning. Särskilt att jag kommer aldrig bli lika duktig på skidor som på att cykla och kan skaffa RaceTiger SL och Katana under 10k 😇. Har testad Kendo 88 på hård piste: no thank you!
Gav 1500 för mina med ett par marker turbindningar.
Halvrisiga men skönt att man inte behöver bry sig sig så mycket om det är lite halvtaskigt med snö.
Och som sagt riktigt sköna att stå på ordentligt med. 😀

Senast ändrad:
Grejen med skidor är dock att till skilnad till cykling: de flesta dyra skidor är jäkla svara och icke roliga att köra för nybörjare och även mellan avancerade. Dem fungerar enbart om du Jontar i whatever offpiste. Att köpa en dyr puderskida eller WC racing piste skida är som att köpa DH hoj till stigcying, eller tempohoj till vanlig lvgcykling.

De flesta glider piste/ lagom offpiste och där känns det mensingslöst att lägga mer än 8k på ny skida vilket ger 5-6k för nya på Rea, 3-4k för beggade
Med tanke på vad min fru teståkt de senaste två åren så tror jag att detta blir en utmärkt skida för henne. Om inte så är de lagom till sonen nästa år och då får hon ett annat par.

Lånade för många år sedan ett par storslalom/super g-skidor på Olympiaplatån och pekade de ner för Lundsrappet. Det kommer inte göras om. Maken till svårsvängda skidor. Det gick riktigt fort innan jag fick stopp på dem. 🥶 Då gillar jag ändå att åka fort.

Hmm
Är ute efter en allmountain-skida, hade tänkt köpa ngt beg. för ca 3k.
Är god åkare som åker över hela berget dit man når med lift. Lika mkt i pist som utanför.

Skulle du säga att detta är ett bättre köp?
(Aldrig hört talas om skidan)

Hmm
Är ute efter en allmountain-skida, hade tänkt köpa ngt beg. för ca 3k.
Är god åkare som åker över hela berget dit man når med lift. Lika mkt i pist som utanför.

Skulle du säga att detta är ett bättre köp?
(Aldrig hört talas om skidan)
Jag köpte ett par Blizzard Rustler 9 beg för några år sen, de tar sig fram typ överallt. Betalade 2600:- med hyrbindning, köpte av uthyrare/shop, fick dem nyslipade. Om 2600:- var marknadspris så känns beg väldigt prisvärt.

Korkad fråga som kanske är i fel tråd men jag tänker köpa skidor till dottern beggat. Hon har åkt litegranna (en vecka om året plus några dagar) och är 140cm lång. Hur långa skidor bör jag sikta in mig på? Är 120cm bra eller för kort?

Korkad fråga som kanske är i fel tråd men jag tänker köpa skidor till dottern beggat. Hon har åkt litegranna (en vecka om året plus några dagar) och är 140cm lång. Hur långa skidor bör jag sikta in mig på? Är 120cm bra eller för kort?
Låter som det borde funka, hellre för kort än för lång om barnet inte åkt så mycket tänker jag...
Edit: om du ska köpa skidor kanske du ska kolla något längre iofs, systersiten freeride har en bra guide för barnskidor och längd https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-barnskidor/

ja, det är onödigt kort, leta ett par som är typ 130 till 140 istället

Det beror väl på...
Mer vana = längre skidor
Vilken typ av skida du hittar? Styva och tunga alpina tävlingsskidor = kortare, mjukare skidor är ok med längre.

Tror att näsan är ett bra riktmärke. Korta är bättre än långa för nybörjaren

Alltid Völkl mantra och baserat på hennes längd i 128cm. Bästa juniorskidan och går att hitta begagnat för 500kr och uppåt. Populära och håller andrahandsvärdet.

Alltid Völkl mantra och baserat på hennes längd i 128cm. Bästa juniorskidan och går att hitta begagnat för 500kr och uppåt. Populära och håller andrahandsvärdet.

Mantra är bredda, vilket gör att mindre vana åkare kommer att ha större problem med att få mer kant vinkel på dem. Visst dem känns bättre på eftermiddagen, generellt i sämre förhållanden men gör det svarare att lära sig bättre teknik. Som gaper vuxen upplevde jag Mantra/ Kendo som ngt måste jobba mycket med på piste om man vill carva finare svängar. Troligen jobbigare än Race Tiger GS. Svårt att bromsa ovh snabbt byta riktning, gör jäkla ont vid panikbromsning. Mantra är utan tvekan en freeride skida.

Men jag vet inte vad man har för pappa-ambitioner och hur dottern är anpassad till dem… Personligen köpte jag precis en Head Rebels Jr 9m och Mantra Liknande Atomic 12m till sonnen som är 140. Båda i 130ish längd. Betalade 1200 för båda.

Min dotter älskar lättsvängande skidor, fick precis Head SLR 155 med 10 radie o 66 midja. Ngn gång ska jag köpa ngt i 80 midja.

Senast ändrad:
Min dotter (och minst två eller tre av hennes kompisar) har kört och kör på bent chetler mini (vi är inne på andra paret och bästa kompisen hennes på tredje). Dessa skidor är otroligt stabila i alla typer av snö och fören + att dom både carvar bra i pisten och är allmänt lekfulla, en perfekt skida till juniorer om du kan hitta ett par.
Kompisen hennes, 11 år, har också ett par rena slalomskidor som antagligen är dom bästa som går att köpa för pengar i den storleken och hon är hårt skolad i teknik ända sedan hon kunde stå på ett skidor och åker därför följaktligen ifrån de flesta vuxna som inte hör till kategorin avancerade eller före detta tävlingsåkare, hon väljer nästan alltid sina bent chetler vad det verkar.

1. Kan man åka, kan man köra bredda skidor. 2. Snabb koll på konstruktion: Bent Chettler är en kompositskida. Mantra har woodcore = styvare = kräver lite mer teknik på hård underlag. Sladdar man mycket, då vill man inte ha styv skida. Barn brukar sladda mer än kanta.
3. Bent Chettler har kortare svängradie. Egentligen: SL svängradie. Mantra: GS.

Mjukare skida med kortare svängradie, trotts bredden, kommer altid upplevas skönare för det mesta.

OBS! Jag har mer kunskap om skidor än skills att åka på dem och jag gillar piste mer än offpiste :)

Mina barn har åkt på allt som jag har spänt fast deras pjäxor på. Tror inte man behöver krångla till det så mycket, om man inte vill. Skidlängd någonstans mellan hakan och ögonen.

Edit: Demobindningar (eller barnbindningar med samma funktion som demobindningar) är praktiskt för att få pjäxorna att passa på ett enkelt och bra sätt.

Senast ändrad:
Vi har kört på hyrutrustning till barnen tills de var färdigvuxna. Det har ofta blivit några byten av pjäxor innan de varit nöjda. Skönt att bara kunna svänga inom uthyrningen och skifta vid behov. Vi har bara åkt ett par veckor per vinter, så det har inte känts rimligt att köpa prylar för det och sedan sälja efter säsongen.

Vi har aldrig lagt mer än 800kr per par av <150cm skidor för barn som då var kortare än 150. De flesta ligger runt 500 vilket konkurenssätter uthyrning. Dem finns överallt: Blocket, Facebook Market, Tradera, Sellpy, Vinted mm.

Detta gäller även pjäxor.

Vi körde mest med Fischer RC4 jr. En gång köpte vi motsvarande Atomic jr (redster?) de var betydligt styvare än Fischer och Dottern tyckte inte om dem. Såldes med 100kr vinst…

Senast ändrad:
Damen köpte nya pjäxor eftersom hon gnällt flera år att dom klämt lite fram. Vilket fall nu går dom nya inte på bindningarna har provat skruvat ut Max. Gamla var 25.5 i storlek nya 26.5

Jag tänkte flytta bindningarna borra nya hål både för tådelen och hälen, ca 1.5 cm på både. Lägga igen gamla hålen med epoxy.

Eller är det hjärnkirurgi i det hela och ska göras fackmannamässigt?

Damen köpte nya pjäxor eftersom hon gnällt flera år att dom klämt lite fram. Vilket fall nu går dom nya inte på bindningarna har provat skruvat ut Max. Gamla var 25.5 i storlek nya 26.5

Jag tänkte flytta bindningarna borra nya hål både för tådelen och hälen, ca 1.5 cm på både. Lägga igen gamla hålen med epoxy.

Förtjänar hon inte nya lagg i julklapp ändå?

Det är ingen större vetenskap att montera bindningar. Lagom diameter på borr, och ett borr stopp så du inte råkar borra för djupt. Epoxilim i gamla hålen, och lite epoxi på skruvarna. Kolla så att pjäxans centermarkering lirar med skidans centermarkering. Det kan kanske vara så att du bara behöver flytta antingen fram eller tådelen. Måste inte passa exakt, men det får inte hamna för långt bak. Hellre lite för långt fram. Lycka till !

Det är ingen större vetenskap att montera bindningar. Lagom diameter på borr, och ett borr stopp så du inte råkar borra för djupt. Epoxilim i gamla hålen, och lite epoxi på skruvarna. Kolla så att pjäxans centermarkering lirar med skidans centermarkering. Det kan kanske vara så att du bara behöver flytta antingen fram eller tådelen. Måste inte passa exakt, men det får inte hamna för långt bak. Hellre lite för långt fram. Lycka till !
Tackar jag kör på det

Låt tådelen sitta och flytta bara häldelen när det skiljer så lite.

Senast ändrad:
Vi har kört på hyrutrustning till barnen tills de var färdigvuxna. Det har ofta blivit några byten av pjäxor innan de varit nöjda. Skönt att bara kunna svänga inom uthyrningen och skifta vid behov. Vi har bara åkt ett par veckor per vinter, så det har inte känts rimligt att köpa prylar för det och sedan sälja efter säsongen.
Ja, men om man vill åka några dagar på typ Romme så har jag gärna egna grejer

Köpte nå billiga head-skidor på XXLs black friday. Tyvärr glömde dom att ge mig "15% om du köper ett helt kit" men jag vet fan inte om jag ska orka bry mig.

Tillbaka
Topp