[OT] Amorteringskrav

Dirty_rider

Aktiv medlem
[OT] Amorteringskrav
Kära Happy.

Någon här som sitter på djupa kunskaper angående de nya amorteringskraven som kommer att träda i kraft till sommaren?
Vi (jag o min sambo) har köpt ett hus och papperna är påskriva och handpenning betald dock har vi inte tillträde förrän efter midsommar. Så vad gäller? Gäller de nya reglerna för oss?

[OT] Amorteringskrav
Har inga kunskaper, men informationen har väl vart ganska tydlig med "nyteckning av lån efter att kravet träder i kraft". Nytecknar ni lån efter att kravet börjat gälla lär det därför gälla er också.

[OT] Amorteringskrav
Det är ju onekligen en tolkningsfråga... tecknades bolånet innan 1/6 är det klart, men räknas tillträdesdatum som teckningsdatum är du fucked.

Men å andra sidan, ett lån ska ju betalas tillbaka och inte eroderas av den galopperande inflationen som jag hoppas vi inte kommer se igen.

[OT] Amorteringskrav
Nu har ju TS inte skrivit att han inte har råd att amortera...
Men om man inte vill/kan amortera nu när räntorna är lägre än någonsin, när skall man då amortera?

[OT] Amorteringskrav
Bra sagt Larsson... vi har haft ett försprång jämfört med övriga Europa med att inte amorterar på lånet.. som för eller senare måste amorteras..
Däremot vid försäljning så vi får betalar skatt på vinsten som inte betalas i andra europeiska länder..

Hade varit bra om vi också slapp det jäkla skatten!! då är det i linje med EU

[OT] Amorteringskrav
Luzen sa:
Nu har ju TS inte skrivit att han inte har råd att amortera...
Men om man inte vill/kan amortera nu när räntorna är lägre än någonsin, när skall man då amortera?

Räknar kanske med att räntorna faller till minus och att lånet betalar av sig självt.. Vad ska man då betala av i förväg för?

[OT] Amorteringskrav
Dirty_rider sa:
Jag är själv osäker på när ifrån det gäller.
Första juni, och lån kan ju inte börja gälla förra ni är i besittning av huset (som ju är säkerhet för lånet).
Dock behöver ju inte besittningsdag och inflyttningsdag vara samma (om ni kan komma överens om det...)

[OT] Amorteringskrav
Jag tänker så här.. Det är väl på tillträdesdagen som du kommer att göra din transaktion och sannolikt också teckna lånen på köpskillingen. Du kan kanske försöka deala med banken så att du kan teckna kompletta lånet någon månad tidigare men det är ju tveksamt eftersom det då skulle räknas som ett blanco-lån, dvs, du har ingen säkerhet, det fastigheten är när du skriver på alla papper och får tillgång till huset..

[OT] Amorteringskrav
Dirty_rider sa:
Kravet i sig är inget problem, mer för att stilla vår nyfikenhet

citerar denna då många på slutet verkar missa att TS skriver detta av NYFIKENHET... Då är det ju inte nödvändigtvis så att man springer till banken för det. Det kanske var klart hela tiden att de skulle amortera, men så började de fundera på vad reglerna egentligen säger OM de skulle velat haft det räntefritt... Och vad är då ett bättre ställe att släppa fram sina spekulationer än på Happy?

[OT] Amorteringskrav
Bästa läget är ju att inte ha ett amorteringskrav inskrivet men ändå lägga upp en amorteringsplan. Då kan man lätta på amorteringen om något händer (arbetslöshet, sjukskrivning, skilsmässa) utan att det påverkar lånen. Valfrihet är i alla lägen bättre än villkorsbundna krav.

Så folk här som manhaftigt argumenterar för att det inte gör något för du skall ändå ha råd med amortering har förmodligen inga reella erfarenheter av temporära finansiella trångmål. Mycket händer i livet, man kan inte styra över allt.

[OT] Amorteringskrav
JLarsson sa:
Det är ju onekligen en tolkningsfråga... tecknades bolånet innan 1/6 är det klart, men räknas tillträdesdatum som teckningsdatum är du fucked.

Men å andra sidan, ett lån ska ju betalas tillbaka och inte eroderas av den galopperande inflationen som jag hoppas vi inte kommer se igen.

Ingen risk, räntan går ju inte att sänka mer. För det var väl de senaste decenniernas tillgångsinflation du tänkte på?

[OT] Amorteringskrav
Oskar sa:
JLarsson sa:

Ingen risk, räntan går ju inte att sänka mer. För det var väl de senaste decenniernas tillgångsinflation du tänkte på?

Jag tänker 70/80-tal. Devalvering. Jag tänker 90-tal. Speck. Ensidig bindning till ECU. Behövdes bara ett par hedgefonder för att sänka oss. Och jag fick betala 16.5% ränta i två år. Puh. Men när elpriser, oljepriser +ANNAT drar iväg strax har jag svårt att se att inflationen kommer att ligga på +-2%.

[OT] Amorteringskrav
Rent spontant så tycker jag att, lånet skrivs i samband med överlåtelsen av bostaden.
Precis som många här skriver är det då låneavtelet tecknas. Att handpenningen är betald och ett överbyggnadslån är fixat ligger utanför det grundläggande avtalet.
Men sen läste jag nått på nätet som fick mig att börja tvivla. Därav frågan och vad skall man annars elda happygänget med en söndagkväll? :)

Klipp o klistrar lite ifrån Finansinspektionen

Dnr 14-16628
Förslag till nya regler om krav på amortering av bolån
2.4.7 Förvärv av bostad innan amorteringskravet börjat gälla
I de fall där ett bindande avtal om förvärv av en bostad ingås innan
amorteringskravet börjat gälla omfattas inte de bolån som senare lämnas åt
förvärvaren vid tillträdet till bostaden. Detta innebär bland annat att den som,
innan föreskrifterna börjat gälla, ingår ett bindande avtal om förvärv av en
bostad som ännu inte är byggd inte kommer träffas av amorteringskravet även
om tillträdet till bostaden och ingåendet av låneavtalet sker efter denna
tidpunkt.

Senast ändrad:
[OT] Amorteringskrav
fredrik168 sa:
castrello sa:
Kung_Gustaf sa:
Finns det någon procent som ska amorteras eller hur funkar det?

100.
En jag känner byggde ny villa 2007 och hade en bra slant att slänga in då men han har amorterat 5000 i månaden sen dess och gjorde sista avbetalningen nu i september 100%
Det bör bli 660 000.
Hade varit roligare med cykelgrejer för pengarna dock. :)
Tjänar man bra är det ju smart, tror jag.

[OT] Amorteringskrav
https://www.icabanken.se/aktuellt/vardagsekonomen/sa-fungerar-amorteringskravet/

Hur mycket ska man betala?
Redan 2010 infördes bolånetaket som innebär att du får låna upp till 85 procent av bostadens värde. Det nya amorteringskravet innebär att du ska amortera två procent per år av det totala lånebeloppet om du har en belåningsgrad på 70 – 85 procent. Har du en belåningsgrad mellan 50 – 70 procent ska du amortera en procent per år. Det är viktigt att tänka på att amorteringskravet är direkt knutet till marknadsvärdet av bostaden så om du gör en omvärdering av bostaden kan den summa du amorterar förändras. En omvärdering av bostaden får ske vart femte år.

Ränkeexempel
1. Om du har en belåningsgrad på 80 procent på ett lån som är 2,5 miljoner kronor betalar du: 2 500 000 * 0,02 = 50 000 kr/år = 4 167 kr/månad
2.Om du har en belåningsgrad på 60 procent på ett lån som är 2,5 miljoner kronor betalar du: 2 500 000 * 0,01 = 25 000 kr/år = 2 083 kr/månad

//Källis

[OT] Amorteringskrav
Innebär detta att vi som precis köpt hus inte påverkas av kravet? Nu skulle det iofs inte påverka vår amorteringsplan ändå, men jag gillar valfriheten.

"Om man ingått ett bindande avtal om att köpa en bostad innan amorteringskravet träder i kraft omfattas lånet inte av kravet."

[OT] Amorteringskrav
För att svara på min egen fråga så verkar förslaget vara att detta endast "drabbar" nya låntagare från 1 juni 2016. Det innebär att om man ska utöka sitt befintliga bolån som tecknats tidigare än 1 juni 2016 så triggas amorteringskravet igång.

Med andra ord, vill man inte amortera så gäller det att göra en kraftinsats nu och låna så mycket man kan, renovera och se glad ut.

Frågan är vad som händer när man lägger om lånen? Vi har ju hittills lagt lånen med två års intervall. Dvs efter två år borde man trigga igång kravet oavsett.

[OT] Amorteringskrav
Detta gäller enbart nya lån, eller utökande av befintliga lån. Inte omläggning av lån.

Sen är det ändå banken som bestämmer amorteringsvillkoren för varje enskilt lån, såväl nu som efter de nya reglerna träder i kraft. De nya reglerna är enbart tvingande minimikrav.

[OT] Amorteringskrav
Jag gillar inte att man tar bort valfriheten. Däremot är jag för en förbättrad syn på amortering. Med det menar jag att nya krav som 50/50 föräldraledighet försvårar vissas situationer, där ena parten vill plugga mm.

[OT] Amorteringskrav
Valfrihet schmalfrihet. Om folk så gärna vill hyra sin bostad borde vi bygga fler hyresrätter snarare än att ha ett system där bankerna blir hyresvärdar.

[OT] Amorteringskrav
Henrik_E sa:
Valfrihet schmalfrihet. Om folk så gärna vill hyra sin bostad borde vi bygga fler hyresrätter snarare än att ha ett system där bankerna blir hyresvärdar.

Förstår hur du tänker, men om utrymmet finns för oss borde vi själva kunna välja. Det kan ju handla om att skaffa sig en utbildning och därmed möjlighet att kunna amortera ännu mera.

[OT] Amorteringskrav
Jag vill välja att bo i ett hus gratis, eller låta en bank hyra ut det till mig för avdragsgill (!!!) ränta, och så får jag inte det utan MÅSTE betala mina lån, klart man blir kränkt! Vart tog valfriheten vägen liksom.

Jag skulle även vilja välja att inte betala i kassan på konsum om jag inte känner för det, varför får jag inte det? Jävla kommunistland!

[OT] Amorteringskrav
marran sa:
Jag vill välja att bo i ett hus gratis, eller låta en bank hyra ut det till mig för avdragsgill (!!!) ränta, och så får jag inte det utan MÅSTE betala mina lån, klart man blir kränkt! Vart tog valfriheten vägen liksom.

Jag skulle även vilja välja att inte betala i kassan på konsum om jag inte känner för det, varför får jag inte det? Jävla kommunistland!

Men banken väljer ju också! Om jag inte amorterar har dom mig som kund längre än om jag amorterar av mitt lån, det är ju inte amorteringarna banken lever av.

[OT] Amorteringskrav
Nä, det är vi andra som betalar genom att ge låntagaren skatteavdrag på räntan (som effektivt blir pengar rakt i bankens ficka) och får stå för fiolerna när det instabila systemet håller på att braka ihop. Så nej, så länge låntagare och banker lutar sig mot det allmänna så fort deras svajiga affärer inte längre ser så stabila ut anser jag att det allmänna kan kräva i alla fall någon form av ordning och reda.

[OT] Amorteringskrav
Som vanligt sätter politikerna in åtgärder för att mildra symptomen istället för att angripa källan.

Ta bort ränteavdraget så ökas incitamentet för amortering av sig själv. Kombinera med sänkta reavinstskatter (om man bott mer än 5 år eller nåt). Då kommer man åt inlåsningseffekten som gör att det är billigare för folk att bo kvar i enorma villor än att flytta till mer lagom stora hus.

[OT] Amorteringskrav
JLarsson sa:
Oskar sa:
JLarsson sa:

Jag tänker 70/80-tal. Devalvering. Jag tänker 90-tal. Speck. Ensidig bindning till ECU. Behövdes bara ett par hedgefonder för att sänka oss. Och jag fick betala 16.5% ränta i två år. Puh. Men när elpriser, oljepriser +ANNAT drar iväg strax har jag svårt att se att inflationen kommer att ligga på +-2%.

Bostadlånen har väl i praktiken eroderats mer under 2000-talet än under den period du nämner. Fast det kanske inte har påverkat dig negativt?

Tillbaka
Topp