Kung_Gustaf
Ny medlem
[OT] Amorteringskrav
Är det inte ett tak på fastighetsskatten?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den kommunala avgiften har ett tak. Fastighetsskatt har vi ingen för tillfället.Kung_Gustaf sa:Är det inte ett tak på fastighetsskatten?
Det är ju intuitivt rätt. Det är bara du som är konstig.H. sa:En annan märklig grej med fastighetsskatt är att man blir ekonomiskt bestraffad om man renoverar sitt hus och bor kvar i det.
Bengt-re sa:marran sa:Det är bara bostadsbrist på vissa platser. Man skulle lika gärna kunna säga att urbaniseringen och fokuset på storstadsområdena är problemet.
Visst, men låtet lite kommunistiskt att säga åt folk var de skall bo. Folk vill uppenbarligen bo i storstäderna eller åtminstonne nära så då är det väl bara för samhället att acceptera att Bengtsfors inte är lika hett som Hammarby sjöstad. Gillar man inte det så är det väl bara att grattulera att man får ett 4 miljoners hus för 0,6 miljoner.
Det blir fel om man utför arbetet själv. Då får man betala (dubbel) skatt för arbete som inte ger inkomst. Iaf så länge reavinstskatten finns kvar.Rattnalle sa:Det är ju intuitivt rätt. Det är bara du som är konstig.H. sa:En annan märklig grej med fastighetsskatt är att man blir ekonomiskt bestraffad om man renoverar sitt hus och bor kvar i det.
marran sa:Det är bara bostadsbrist på vissa platser. Man skulle lika gärna kunna säga att urbaniseringen och fokuset på storstadsområdena är problemet.
a.svensson sa:marran sa:Det är bara bostadsbrist på vissa platser. Man skulle lika gärna kunna säga att urbaniseringen och fokuset på storstadsområdena är problemet.
Visst kan man se det så också.
Problemet är ju att på de orter det finns lediga bostäder så är utbudet av lediga jobb litet.
Har själv en vän vars föräldrar härstammar från Sorsele ett samhälle som drabbats extremt hårt av utflyttning de senaste årtiondena vilket naturligtvis har ett skäl, nämligen bristen på arbeten.
Jag personligen skulle gärna se att företag som etablerar sig i dylika orter skulle få skattelättnader allt för att få området att leva.
Visst är det så att vissa människor flyttar därifrån av andra skäl typ att dom vill leva på en ort med stort utbud av allehanda förströelse såsom affärer och nöjesliv men samtidigt är jag helt övertygad om att många människor skulle bo på mindre orter om bara det fanns arbeten där.
AddeN sa:Idag finns ingen fastighetsskatt (har funnits förut). Men från rödgrönt håll pratas det om att införa det igen.
Det är väl ganska rimligt att fastigheter kopplade till företagsverksamhet har en skatt?Mårten sa:AddeN sa:Idag finns ingen fastighetsskatt (har funnits förut). Men från rödgrönt håll pratas det om att införa det igen.
Finns visst. Obebyggda tomter, hyreshus, industrifastigheter, skogsfastigheter, restaurangläktare vid travbanor, etc. är det fortfarande fastighetsskatt på. Konsekvensen med nuvarande system är att olika boendeformer beskattas olika. Det är inte riktigt schysst kan man tycka. (Nu kanske industritomt var ett dåligt exempel - där bor man ju oftast inte...)
H. sa:Det är väl ganska rimligt att fastigheter kopplade till företagsverksamhet har en skatt?Mårten sa:AddeN sa:Idag finns ingen fastighetsskatt (har funnits förut). Men från rödgrönt håll pratas det om att införa det igen.
Finns visst. Obebyggda tomter, hyreshus, industrifastigheter, skogsfastigheter, restaurangläktare vid travbanor, etc. är det fortfarande fastighetsskatt på. Konsekvensen med nuvarande system är att olika boendeformer beskattas olika. Det är inte riktigt schysst kan man tycka. (Nu kanske industritomt var ett dåligt exempel - där bor man ju oftast inte...)
plumse sa:Inte om skatten baseras på en icke-realiserad tillgång. Bundna tillgångar, till skillnad från avkastningen från dem, är av princip alltid fel att beskatta. Sen att det är praktiskt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att beskatta bundna tillgångar är en helt annan sak.
tobiascyklar sa:En beräkning jag såg är att det samlade bankstödet genom tiderna överstiger bankernas vinster genom tiderna.
Nej till nåt särskilt eller nej till allt?lundatok sa:
Avgå alla!åberg sa:Nej till nåt särskilt eller nej till allt?lundatok sa:
H. sa:En annan märklig grej med fastighetsskatt är att man blir ekonomiskt bestraffad om man renoverar sitt hus och bor kvar i det.
tropfrog sa:Jag förstår inte snacket om valfrihet. Den som har en skuld är inte fri!
tropfrog sa:Jag förstår inte snacket om valfrihet. Den som har en skuld är inte fri!
H. sa:tropfrog sa:Jag förstår inte snacket om valfrihet. Den som har en skuld är inte fri!
När världen rasar samman är det meningslöst att sitta skuldfri i sitt hus. Grannen som är belånad över öronen men som har satsat sina besparingar på guldpengar istället för att amortera kommer klara sig mycket bättre.
H. sa:När världen rasar samman är det meningslöst att sitta skuldfri i sitt hus. Grannen som är belånad över öronen men som har satsat sina besparingar på guldpengar istället för att amortera kommer klara sig mycket bättre.
tobiascyklar sa:plumse sa:Inte om skatten baseras på en icke-realiserad tillgång. Bundna tillgångar, till skillnad från avkastningen från dem, är av princip alltid fel att beskatta. Sen att det är praktiskt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att beskatta bundna tillgångar är en helt annan sak.
Alla skatter har nackdelar. Denna nackdel med fastighetsskatten vägs upp av att det är förödande för rörligheten i bostadsmarknaden med realisationsskatt. Fördelen är enorm: fastighetsskatt har positiv effekt på sysselsättning (alternativ beskattning, rörlighet), skuldsättning, är omöjlig att planera bort, är en skattbas som inte försvinner, etc
Som någon sa i tråden, rikedom i bostad räknas inte. Så om jag äger ett miljardföretag som jag inte vill sälja, då är jag inte rik? Säg det till alla som utnyttjar den ökade lånekapaciteten till konsumtion.
Jag ser att vi har en latent katastrof med nuvarande skuldsättning, som dessutom växer explosionsartat. Svårt att förstå hur man kan argumentera mot det mest effektiva motmedlet.
Amorteringskrav och slopade ränteavdrag är bara proxies för fastighetsskatt. Båda har djupa fel.
I tillägg borde bankerna hindras från att vräka ut lån med implicit statsgaranti. En beräkning jag såg är att det samlade bankstödet genom tiderna överstiger bankernas vinster genom tiderna. Det är efter bonusar och löner. Och en stor kostnadskostym i övrigt.
När vi gjort det är vi alla fall på väg att ta oss ur (den latenta) krisen.
TBone sa:tobiascyklar sa:En beräkning jag såg är att det samlade bankstödet genom tiderna överstiger bankernas vinster genom tiderna.
Det där känns både väldefinierat och trovärdigt.
Rattnalle sa:På vilket sätt minskar fasthetsskatten skuldsättningen? Den motsvarar väl bara en något högre ränta på lånen eller liknande genom att öka totalkostnaden för ägandet något, typ? Visst, utrymmet för att låna minskar lite.
Att sluta subventionera lån borde väl vara ett utmärkt sätt att göra det mindre attraktivt att låna stora summor? Eller vad missar jag?
1 fastighetsskatt minskar låneförmågan för bostäder och håller nere priserna, och skuldsättning1. Pengar är billigt
2. Otillräcklig rörlighet på bostadsmarknaden
3. Brist på bostäder i attraktiva områden
tobiascyklar sa:Rattnalle sa:På vilket sätt minskar fasthetsskatten skuldsättningen? Den motsvarar väl bara en något högre ränta på lånen eller liknande genom att öka totalkostnaden för ägandet något, typ? Visst, utrymmet för att låna minskar lite.
Att sluta subventionera lån borde väl vara ett utmärkt sätt att göra det mindre attraktivt att låna stora summor? Eller vad missar jag?
Problemet med att ta bort ränteavdrag är att det är mot logiken i skattesystemet- vinster och kostnader har symmetrisk beskattning. Fastighetsskatten är riktad mot bolån, som är problemet.
Jag trodde fastighetsskatten var riktad mot ägandet av en fastighet - oavsett om den belånats eller inte. Så fel jag verkar ha.tobiascyklar sa:Rattnalle sa:På vilket sätt minskar fasthetsskatten skuldsättningen? Den motsvarar väl bara en något högre ränta på lånen eller liknande genom att öka totalkostnaden för ägandet något, typ? Visst, utrymmet för att låna minskar lite.
Problemet med att ta bort ränteavdrag är att det är mot logiken i skattesystemet- vinster och kostnader har symmetrisk beskattning. Fastighetsskatten är riktad mot bolån, som är problemet.
tobiascyklar sa:1 fastighetsskatt minskar låneförmågan för bostäder och håller nere priserna, och skuldsättning1. Pengar är billigt
2 fastighetsskatt ger ett incitament att optimera sitt boende. Flytta från villan, våningen, etc. I kombination med andra riktiga åtgärder kan det bli riktigt bra.
3 se två. Och: alla kan inte ha mercedes, eller bo på gräddhyllan. Brist löses genom prissättning. Det är en annan fråga. Brist på bostäder generellt är en regleringsfråga. Många vill bygga och sälja nybygge idag, men de får inte bygga hur som helst.
plumse sa:Om man vill komma till rätta med ett problem eller minska en risk är det alltid klokt att försöka hitta orsaken bakom.
Här är de främsta anledningarna som brukar nämnas kring skuldsättningsproblematiken: (oberoende rangordning)
1. Pengar är billigt
Vilket eller vilka av de tre huvudsakliga anledningarna ovan löses med införande av fastighetsskatt?
edit: Utan att därigenom utlösa en kris pga tvångsflyttning, kraftig konsumtionsminskning och lågkonjunktur och liknande effekter som en regeländring kring folks vardagsekonomi kan medföra
AddeN sa:Idag finns ingen fastighetsskatt (har funnits förut). Men från rödgrönt håll pratas det om att införa det igen.
tobiascyklar sa:Problemet med att ta bort ränteavdrag är att det är mot logiken i skattesystemet- vinster och kostnader har symmetrisk beskattning. Fastighetsskatten är riktad mot bolån, som är problemet.
erik h sa:tobiascyklar sa:Problemet med att ta bort ränteavdrag är att det är mot logiken i skattesystemet- vinster och kostnader har symmetrisk beskattning. Fastighetsskatten är riktad mot bolån, som är problemet.
Nä, fastighetsskatten är riktad mot BOENDE. Mer specifikt, boende i fristående enfamiljshus. Även om den för tillfället är bakbunden.