[OT] ändra IP...

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
--------------------------------------------------
> Lagombras
> inlägg tyckte jag t ex var mycket mindre
> upprörande än den förnedrings- och
> ironiserings-taktik som vissa frekventa användare
> här är så förtjusta i...

Vilka är dessa frekventa användare du åsyftar?

[OT] ändra IP...
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka är dessa frekventa användare du åsyftar?

Det är min uppfattning och jag vill inte skriva ut några namn. Deras beteende påminner dock "relativt" mycket om machograbbarna i vårt fikarum när dom "tar plats" på tjejernas, eller de icke-machos, bekostnad. Fågelhjärnan tar så att säga över väldigt tydligt ibland :)

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Det är min uppfattning och jag vill inte skriva ut
> några namn. Deras beteende påminner dock
> "relativt" mycket om machograbbarna i vårt fikarum
> när dom "tar plats" på tjejernas, eller de
> icke-machos, bekostnad. Fågelhjärnan tar så att
> säga över väldigt tydligt ibland :)

Ok, då blir det svårt att ta ställning för mig.
Jag känner inte igen någon speciell av de frekventa happyanvändarna i din beskrivning, det var därför jag blev lite nyfiken på att se om jag delade din uppfattning...

[OT] ändra IP...
en sak ska sägas att den sjuka kajo bara högg till på Zebon o en från ronneby som frågade om spots i den tråden.. det va fler än dom som frågade men dom brydde sig kajo inte om... kanske bara för att det är ointresant för kajo om det finns bra spots i blekinge...

kajo är dum i huet o hans liv är ett forum!

"bekanta dig med forum" hahahahhahahah

[OT] ändra IP...
Glömde en sak: Jag har tidigare lovat att inte bemöta "rikards" inlägg p g a hans länk till Citykyrkan. Jag kan tyvärr inte diskutera med människor som vet "sanningen" på det sätt som väldigt religiösa oftast gör. Han får ha vilken tro han vill men för mig är det inte nån idé då jag mycket väl vet hur jag kommer att reagera och det vill jag inte lägga energi på. Nyss missade jag tyvärr vem han var. Skall inte upprepas...

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Det är min uppfattning och jag vill inte skriva ut
> några namn. Deras beteende påminner dock
> "relativt" mycket om machograbbarna i vårt fikarum
> när dom "tar plats" på tjejernas, eller de
> icke-machos, bekostnad. Fågelhjärnan tar så att
> säga över väldigt tydligt ibland :)

Calle F skrev:
> Själv tillhör jag dom som utan problem kan sy mig
> själv om det behövs. Mindre operationer som t ex
> vardränering av infekterade fingrar utförs även
> snabbt och effektivt...

>... Egentligen gör det ju ofta j-ligt ont när
> man karvar i sig själv men det går att stå ut med
> mer än man tror.

Hur ligger det till nu Calle, är du Macho eller ironisk? :D :D :D

[OT] ändra IP...
mytomspunnen skrev:
> Ok, då blir det svårt att ta ställning för mig.
> Jag känner inte igen någon speciell av de
> frekventa happyanvändarna i din beskrivning, det
> var därför jag blev lite nyfiken på att se om jag
> delade din uppfattning...

Jag tycker att Calles beskrivning är en pricksäker analys av hans eget agerande. Spot on.

[OT] ändra IP...
mytomspunnen skrev:
> Ok, då blir det svårt att ta ställning för mig.
> Jag känner inte igen någon speciell av de
> frekventa happyanvändarna i din beskrivning, det
> var därför jag blev lite nyfiken på att se om jag
> delade din uppfattning...

Jag fick ett mail häromdan från en användare här som hade reagerat på samma sak, så helt ensam är jag inte om det. Det är lite kul att jag har gemensamma bekanta med några av de mest kaxiga här på forumet och det har visat sig att dom är helt annorlunda irl. Själv är jag tyvärr så här även irl... :)

[OT] ändra IP...
rikard skrev:
>
> Jag tycker att Calles beskrivning är en pricksäker
> analys av hans eget agerande. Spot on.
>
Tänkte inte på det...:P He he...Trodde inte han pratade om sig själv...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] ändra IP...
Calle F
Heart.gif

rikard

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Det är lite kul att jag har
> gemensamma bekanta med några av de mest kaxiga här
> på forumet och det har visat sig att dom är helt
> annorlunda irl.

Kanske för att de inte är så otrevliga som du tycker dig tro när du målar upp dig din inre bild av dina motdebatanter. Den enda som uppträder kaxig på forumet är faktiskt du.

Glöm nu inte bort att du inte skall svara på det här inlägget eftersom jag på en helt annan sida har en länk till en organisation som du inte vet något om....

[OT] ändra IP...
Rippa skrev:
> Hur ligger det till nu Calle, är du Macho eller
> ironisk? :D :D :D

Macho? Knappast! Ironisk kan jag nog vara men i så fall är det riktig ironi och inte stockholmsironi så den känner du inte igen än då... :D

Smärtgränsen är helt på allvar. I föreningen Attentions forum (neuropsykiatriskt) läste jag en gång en sanslöst kul berättelse om en ad/hd-morsas egenoperationer och borstskrubbande av skrapsår och det kändes bra att inte vara ensam om sånt. Det är ungefär som när man får morfin mot smärta. Man får j-ligt ont men man bryr sig liksom inte om det bara. Antagligen ger de hormonprocesser som orsakar ad/hd_DAMP också en avvikande smärtkänslighet i vissa fall. För DAMP är diagnoskriterierna just avvikande perception och det är väl inte så konstigt att smärtkänslan är påverkad om som för mig luktsinne och hörsel är extremt annorlunda gentemot normen. Hoppas du kan ta den förklaringen :)

[OT] ändra IP...
rikard skrev:
> Glöm nu inte bort att du inte skall svara på det
> här inlägget eftersom jag på en helt annan sida
> har en länk till en organisation som du inte vet
> något om....

Ett undantag då: Jag vet mer än du tror. Du begår det vanliga misstaget att tro men det är väl det dit liv går ut på enligt nämnd länk. Jag vet också handfast hur "din" organisation hanterar människor och det är en skam mot de seriöst religiösa som har en moral och inställning som är vidsynt på ett sätt som "din" inte på något vis är. Jag har ingen som helst respekt för de som föraktar "svaga" människor och "din" organisations samarbete med livets ord visar mycket tydligt var ni står... :(

Punkt.

[OT] ändra IP...
Visionen har fyra huvudsteg. Vinna, förankra, träna och sända. Genom den öppna cellgruppen vinner man människor för Guds rike. Dessa förankras i sin tro genom Encountern (Jesushelg). I ledarskolan tränas de till Jesu efterföljare för att sedan sändas ut för att starta en egen cell och vinna nya människor.

[edit] tog bara bort onödig kommentar, blev bara lite rädd när jag läste texten. Det där med egna celler.[/edit]

[OT] ändra IP...
Wilier skrev:
> Visionen har fyra huvudsteg. Vinna, förankra,
> träna och sända. Genom den öppna cellgruppen
> vinner man människor för Guds rike. Dessa
> förankras i sin tro genom Encountern (Jesushelg).
> I ledarskolan tränas de till Jesu efterföljare för
> att sedan sändas ut för att starta en egen cell
> och vinna nya människor.
>
> [edit] tog bara bort onödig kommentar, blev bara lite
> rädd när jag läste texten. Det där med egna
> celler.

Nog kan man bli rädd alltid. Sist jag gav mig in i en ordentlig diskussion med en extremt frireligiös (Jehovas vittne) så började hon till slut yra om att driva djävulen ur mig. Eftersom jag avvek så mycket från hennes sanning så måste ju svaret vara besatthet enligt hennes dogmer.

Buckminster Fuller:
"Belief is when someone else does the thinking."

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Jag har ingen
> som helst respekt för de som föraktar "svaga"
> människor och "din" organisations samarbete med
> livets ord visar mycket tydligt var ni står... :(

Då är det väl bäst att vi stänger soppköket då, du har ju verkligen satt "oss" på plats. Skönt att höra att det finns nån som är både tolerant och vet bäst.

[OT] ändra IP...
rikard skrev:
> Då är det väl bäst att vi stänger soppköket då, du
> har ju verkligen satt "oss" på plats. Skönt att
> höra att det finns nån som är både tolerant och
> vet bäst.

Om soppköket är villkorat på det sätt som ert är är det bättre att svälta...

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
-----------------------------------
>Ett undantag då: Jag vet mer än du tror. 
>Du begår det vanliga misstaget att tro men det är väl det dit liv går ut på enligt nämnd länk. 
>Jag vet också handfast hur "din" organisation hanterar människor och det är en skam mot de 
>seriöst religiösa som har en moral och inställning som är vidsynt på ett sätt som 
>"din" inte på något vis är. 
>Jag har ingen som helst respekt för de som föraktar "svaga" människor och "din" organisations 
>samarbete med livets ord visar mycket tydligt var ni står... :(
-----------------------------------

WTF!! Nu får du väl ändå ta och skärpa dig, bokstavsbarn eller inte.
Mig stör det över huvud taget inte om du själv är mot all religion men baktaleri är något jag inte alls trivs med.
För att förtydliga så sympatiserar jag personligen ej med de mest fanatiska kyrkornas trosbild men att påstå att de föraktar de svaga människorna i samhället är rent ut sagt förtal!!!
Inga andra organisationer, frivilliga som statliga, gör mer för de "svaga människorna" (jag gillar inte det uttrycket. Jag ser "de" mer som olycksamma än svaga...) i samhället än kyrkorna. Inga andra jobbar så hårt mot svält, alkoholism och lidande som kyrkorna (med frälsningsarmen och pingstkyrkan i spetsen).

Calle F skrev:
------------------------------
>Nog kan man bli rädd alltid. Sist jag gav mig in i en ordentlig diskussion med en extremt frireligiös 
>(Jehovas vittne) så började hon till slut yra om att driva djävulen ur mig. Eftersom jag avvek så mycket 
>från 
>hennes sanning så måste ju svaret vara besatthet enligt hennes dogmer.
------------------------------

Att du sedan blandar in Jehovas vittnen i debatten om pingstkyrkan visar att du inte är så insatt som du vill låta påskina, åtminstonde om du jämställer lärorna.
Pingstkyrkan är lika långt från Jehovas som svenska kyrkan är från japanska självmordsekter.
Om du vill veta mer kan jag skriva mer om det på begäran.

Calle F skrev:
>Om soppköket är villkorat på det sätt som ert är är det bättre att svälta...

Vem FAN är du att bestämma det för andra?? De är knappast så att någon hemlös tvångskommenderas att äta på soppköket.
Jag antar att det du tycker är hemskt är att kyrkorna försöker "tvinga" på de hemlösa en tro samtidigt som de får en bit mat. Nu är det bara så att du glömmer en ganska rejäl bit ur pusslet.
Anhängarna till kyrkorna TROR av hela sitt hjärta att deras tro är rätt. De vill därför AV KÄRLEK TILL MEDMÄNNISKORNA dela med sig av sin tro!!!!
Sedan kan du och jag tycka att deras tro är galen hur mycket vi vill men att tolka detta som att församlingsmedlemmarn föraktar "de svaga" är ju rent ur sakt helt otroligt!

[OT] ändra IP...
mytomspunnen skrev:
> WTF!! Nu får du väl ändå ta och skärpa dig,
> bokstavsbarn eller inte.

Vadå bokstavsbarn!!! Förklara varför du anser det vara viktigt i den här diskussionen annars ser jag bara dig som en mobbande översittartyp med fördomar och okunskap mot handikappade på alla nivåer...

> Inga andra jobbar så hårt mot svält, alkoholism
> och lidande som kyrkorna (med frälsningsarmen och
> pingstkyrkan i spetsen).

Trots att jag inte alls sympatiserar med Frälsningsarméns sätt att se på t ex homosexuella så är det den enda regligiösa organisation jag ger pengar till. Dom gör ett fantastiskt, självuppoffrande (Fast total självuppoffring finns väl egentligen inte?) arbete utan att aktivt jaga "själar" på det sätt som t ex Citykyrkan gör. Sen har inte heller Citykyrkan så mycket gemensamt med t ex vår pingstförsamling här i stan utan driver en något "utvecklad" verksamhet.

> Att du sedan blandar in Jehovas vittnen i debatten
> om pingstkyrkan visar att du inte är så insatt som
> du vill låta påskina, åtminstonde om du jämställer
> lärorna.

Jag jämställer inte lärorna. Däremot ser jag stora likheter mellan de människor som väljer att bli delaktiga i t ex Citykyrkan (Jag jämställer generellt sett INTE Citykyrkan med övriga Pingströrelsen...) och andra "extrema" organisationer. Medlemmar i t ex Livet ord (Finns i min släkt.), Hells Angels (Ja, jag känner folk där.), eller Scientologer (Känner såna också...) är "rätt" lika mentalt sett när man lär känna dom. Samma symptom, olika metoder att hantera det...

> Calle F skrev:
> >Om soppköket är villkorat på det sätt som ert
> är är det bättre att svälta...
>
> Vem FAN är du att bestämma det för andra??

Jag "bestämmer" inget alls. Jag är bara en av miljarder människor utan något större inflytande, men jag vågar trots det ha en åsikt och står för den fullt ut trots att jag inte har några "fastställda" dogmer och organisationer att luta mig emot. Vad jag skriver är MIN åsikt och inget annat eller annans. Hoppas verkligen inte du tror att jag "vet" vad som är sant. I så fall ska DU nog inte ska vara så fördomsfull mot neuropsykiatriska handikapp... :)

> Anhängarna till kyrkorna TROR av hela sitt hjärta
> att deras tro är rätt. De vill därför AV KÄRLEK
> TILL MEDMÄNNISKORNA dela med sig av sin tro!!!!
> Sedan kan du och jag tycka att deras tro är galen
> hur mycket vi vill men att tolka detta som att
> församlingsmedlemmarn föraktar "de svaga" är ju
> rent ur sakt helt otroligt!

Du förvränger och dumgeneraliserar. Jag har kritiserat Citykyrkan (och gärna deras kumpaner Livets Ord...) och att i det läget skriva "anhängarna till kyrkorna" utan att avgränsa nån reigion över huvud taget är lite väl klumpigt. Om det är omedvetet må det vara hänt. Nu tror jag inte riktigt det då jag ser ditt inläggs formuleringar som hämtade ur en handbok för religiösa. Om du har en tro vet jag ju inte men med tanke på dit inlägg tolkar jag dig så tills du uppger annat. De religiösas respekt för, och behandlande av, ateister (som jag) är inte särskilt "vidsynt" på det sätt som de troende så gärna vill se sig själva som.

[OT] ändra IP...
Det var just själajagandet jag försökte lyfta fram fast det kanske både var klumpigt och onödigt gjort.

Okej, någon som kan slänga in en diktator snart så vi kommer till sidan 4 för att åter diskutera hur man byter IP adress.

[OT] ändra IP...
Man kanske skulle byta IP ändå ibland (Kan ordna det lätt...) så man kan skriva lite friare... :D

Inte var han väl så värst mycket diktator utan mer sektledare men Jim Jones var ju en kul kille. Trust (Fransk tungt band) har t o m gjort en jääääättevacker hyllningslåt till hans ära... :D

[OT] ändra IP...
Calle, vad tusan yrar du om. Du ser spöken överallt. Citykyrkan är inte en rörelse, det är bara ett namn, som sex st oberoende pingstkyrkor* i Sverige har valt att ha som namn, den enda gemensama nämnaren är att de råkar ligga centralt. Är det så att du verkligen har såpass mycket erfarenhet av citykyrkan, på adolf fredriks kyrkogata i Stockholm, eller kritiserar du en rörelse du har hittat på, eller är det nån annan citykyrka som du har träffat någon ifrån som gjort dig förnärmad? Du lyckas iaf dra väldigt många över en kam med dina svepande kommentarer.

*jag tror de andra är pingstkyrkor, men de kan lika gärna vara vadsomhelst.

[OT] ändra IP...
Tack kneecap.

Min telia bredis uppkoppling hemma i bostadsrätten ger mig inte alltid samma IP adress. Flytta hit vetja Oskar (du och din tvillingbror freeride) så kan ni skicka in jädrigt vasa inlägg. Å dessutom cykla med oss gamlingar på våra långa hårda rides.

[OT] ändra IP...
rikard skrev:
> Calle, vad tusan yrar du om. Du ser spöken
> överallt. Citykyrkan är inte en rörelse, det är
> bara ett namn, som sex st oberoende pingstkyrkor*
> i Sverige har valt att ha som namn, den enda
> gemensama nämnaren är att de råkar ligga centralt.
> Är det så att du verkligen har såpass mycket
> erfarenhet av citykyrkan, på adolf fredriks
> kyrkogata i Stockholm, eller kritiserar du en
> rörelse du har hittat på, eller är det nån annan
> citykyrka som du har träffat någon ifrån som gjort
> dig förnärmad? Du lyckas iaf dra väldigt många
> över en kam med dina svepande kommentarer.
>
>
>
> *jag tror de andra är pingstkyrkor, men de kan
> lika gärna vara vadsomhelst.

Precis det argumenterade jag förväntade mig. Jag har hör dessa människor förut. Inte förvånad... :D

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Precis det argumenterade jag förväntade mig. Jag
> har hör dessa människor förut. Inte förvånad... :D

vilka är "dessa människor"????

[OT] ändra IP...
rikard skrev:
> vilka är "dessa människor"????

Din religion påstår sig ge svar på det mesta och ändå har du så mycket frågor. Tvekar du? :D

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Vadå bokstavsbarn!!! Förklara varför du anser det
> vara viktigt i den här diskussionen annars ser jag
> bara dig som en mobbande översittartyp med
> fördomar och okunskap mot handikappade på alla
> nivåer...

Jag tycker inte att det är relevant för diskussionen alls.
Dock brukar du ju ofta i efterhand "skylla" eller försvara dina hätska utsagor på din diagnos.
Det var detta jag vill reservera mig emot. Obeservera att jag är god vän med ett par med samma eller liknande den diagnos du har.
Det lustiga är att de väldigt sällan skyller sina handlingar på sitt handikapp medan det närmast är praxis hos dig. Alltså, jag ser dig absolut inte som mindre värd eller sämre för att du har ett handikapp, dock har jag svårt för att det så ofta skall dras upp som en förklaring för ditt agerande i debatterna...
Det kan hända att jag är för dåligt insatt (jag har ju ingen diagnos själv och då kan man ju inte veta hur det är på riktigt) och att din diagnos är allvarligare än mina kompisars...

>
> Trots att jag inte alls sympatiserar med
> Frälsningsarméns sätt att se på t ex homosexuella
> så är det den enda regligiösa organisation jag ger
> pengar till. Dom gör ett fantastiskt,
> självuppoffrande (Fast total självuppoffring finns
> väl egentligen inte?) arbete utan att aktivt jaga
> "själar" på det sätt som t ex Citykyrkan gör. Sen
> har inte heller Citykyrkan så mycket gemensamt med
> t ex vår pingstförsamling här i stan utan driver
> en något "utvecklad" verksamhet.
>

Denna ståndpunkt var någonting som jag missade helt ur dina tidigare inlägg.
Jag ber om ursäkt för att jag trodde du tyckte det var mer allmängiltigt och tycker det är stort av dig att ge pengar till en organisation som i stort gör gott.
Dock vill jag gärna dela med mig av en liten personlig tankeställare. Jag har en kompis som är homosexuell och kristen. Han säger (hans personliga åsikt, ej vetenskapligt faktum) att det är betydligt grövre och jobbigare fördomar från de homosexuella mot de kristna än vise versa.

>
> Jag "bestämmer" inget alls.

Fast jag tycker att det låter som du gör det med följande utsago:

>Om soppköket är villkorat på det sätt som ert
> är är det bättre att svälta...

> Du förvränger och dumgeneraliserar. Jag har
> kritiserat Citykyrkan (och gärna deras kumpaner
> Livets Ord...) och att i det läget skriva
> "anhängarna till kyrkorna" utan att avgränsa nån
> reigion över huvud taget är lite väl klumpigt. Om
> det är omedvetet må det vara hänt. Nu tror jag
> inte riktigt det då jag ser ditt inläggs
> formuleringar som hämtade ur en handbok för
> religiösa. Om du har en tro vet jag ju inte men
> med tanke på dit inlägg tolkar jag dig så tills du
> uppger annat. De religiösas respekt för, och
> behandlande av, ateister (som jag) är inte
> särskilt "vidsynt" på det sätt som de troende så
> gärna vill se sig själva som.
>

Med begreppet "kyrkorna" menade jag citykyrkan och livets ord. Det är möjligt att jag skulle använt ett annat begrepp för tydlighetens skull...
Vad jag själv har för tro vet jag inte ens själv i dagsläget.
Ateist är jag nog inte men å andra sidan kan jag inte påstå att jag är särskilt aktivt troende i någon form.
(Men jag ser inte hur det är riktigt relevant i sammanhanget. )
Dock har min uppväxt gett mig en ganska stor inblick i hur frikyrkorna fungerar, främst då pingstkyrkan men även endel utav de andra frikyrkorna.
Jag var själv aktiv i pingstkyrkan under några utav tonåren och har flera vänner som fortfarande är det i varierande utsträckning.
Numer tillhör jag inte någon församling och kan inte klassas som troende i den vanliga bemärkelsen.
Visst jag håller absolut med dig om att det finns en hel del fördomar och konstiga åsikter HOS VISSA utav de inblandade.
Detta är helt klart olustigt och ibland skrämmande så häri verkar det som vi har samma åsikt. Detta är främsta anledningen till att jag personligen helt slutat med kyrkliga besök.
Som jag ser kristendomen (vilken jag iofs inte vet om jag tror på i någon form längre) så har det allt med tolerans och kärlek för sina medmänniskor att göra och ingenting med fördömande att göra. VISSA aktiva verkar ha svårt att klart och tydligt särskilja dessa begrepp.

Dock vill jag påstå att fördomarna åt andra hållet är minst lika grova.
Det var helt otroligt vad mycket skit man fick direkt då man sa att man tillhörde pingstkyrkan.
Helt plötsligt påstod folk att jag var emot abort, tyckte att homosexualla var mindre värda, ville att kvinnan skulle stå i köket och så ville jag sno åt mig andras pengar.
Detta var åsikter som var helt främmande för mig och de i min bekantskapskrets som tillhörde pingstkyrkan. Lite lustigt var det tom då jag t.ex. har en bror som är homosexuell...
Men det är klart jag såg de åsikterna jag också, och ju mer fanatisk kyrkan är dessto tätare är det bland medlemmar som sympatiserar med dyllika åsikter.

Det jag framförallt störde mig på i dina inlägg var två saker som kan sammanfattas i dessa två citat:

1. "Jag har ingen som helst respekt för de som föraktar "svaga" människor och "din" organisations
samarbete med livets ord visar mycket tydligt var ni står... :("

Jag vill bestämt hävda att det är otroligt felaktigt att att säga att citykyrkan föraktar "svaga" människor.
Det är ju precis tvärtom annars skulle de inte försöka hjälpa dem!
Sedan att du och jag inte sympatiserar med deras åsikter ÄR EN ANNAN SAK!
De försöker dela med sig av det de tycker är det bästa i livet pga omtanke och kärlek till alla människor.
Att du och jag inte håller med om att deras levnadsätt är den enda vägen ÄR EN ANNAN SAK!

2. "Om soppköket är villkorat på det sätt som ert är är det bättre att svälta..."

Detta hade inte alls varit lika illa om du hade skrivit "Jag skulle hellre svälta än att äta mat från erat soppkök för jag personligen vill inte förknippas med era åsikter".
Som du skrev förminskar och förvanskar du istället dessa eldsjälars prestation av vad de innerst inne känner och tycker är ren godhet till att vara någon form av skenhelig gärning med dold agenda.
Så är det inte, de hymlar INTE med att de vill sprida sin tro till så många som möjligt. De har ju tom en plan för hur de skall göra det...

[OT] ändra IP...
mytomspunnen skrev:
> Dock brukar du ju ofta i efterhand "skylla" eller
> försvara dina hätska utsagor på din diagnos.

Jag skriver ibland att jag har DAMP-diagnos när ämnet kommer upp. Det gör jag för att jag inte skäms ett dugg för det på det sätt som många andra gör. Om nån tycker jag ursäktar mig med det så har jag inte varit tydlig nog. Då ber jag om ursäkt för det. Att jag skriver som jag gör beror på att jag faktiskt tycker det jag skriver och dessutom är innerligt trött på flatheten och försiktigheten som är så vanlig här och annars. Varför nån därför tror att det jag skriver är "sanningar" eller allmängiltigt är antingen skitdumt eller ett klumpigt sätt att försöka förringa nåt som "bara" är personliga åsikter. Jag bryr mig inte så mycket om hurvid nån håller med mig i mina åsikter. Det är jag van vid såsom vapenvägrare, övertygad pacifist, ateist, adrenalinjägare m m :)

> Dock vill jag gärna dela med mig av en liten
> personlig tankeställare. Jag har en kompis som är
> homosexuell och kristen. Han säger (hans
> personliga åsikt, ej vetenskapligt faktum) att det
> är betydligt grövre och jobbigare fördomar från de
> homosexuella mot de kristna än vise versa.

En kompis (homosexuell f d frälsningssoldat som har fått ordentligt med stryk av ett skinhead som är aktivt Jehovas Vittne. Underlig värld vi lever i...) till mig blev utkastad ur Frälsningsarmén när han "kom ut". Han hämnades grov genom att en sista gång komma dit i uniform med hand i hand pojkvännen :D

Här är det inte så värst många som tycker illa om nån av församlingarna. Jehovas Vittnena är trevliga människor utan att vara särskilt påträngande, som där jag växte upp. Det kan bero på at den här regionen har varit extremt kyrklig långt in i modern tid och utrymmet för extrema varianter av religion inte finns då dom ändå har varit rätt extrema (Schartauanerna var MÅNGA här) i stort.

> > Jag "bestämmer" inget alls.
>
> Fast jag tycker att det låter som du gör det med
> följande utsago:
>
> >Om soppköket är villkorat på det sätt som ert
> > är är det bättre att svälta...

Jag bemöter vis av erfarenhet såna som "rikard" med ironi och allra helst med motfrågor. Dom gillar inte det då det är deras egen favoritmetod. Det där är skrivet helt och hållet till "rikard".

> Men det är klart jag såg de åsikterna jag också,
> och ju mer fanatisk kyrkan är dessto tätare är det
> bland medlemmar som sympatiserar med dyllika
> åsikter.

Där jag växte upp stod Pingstkyrkan mycket tydligt just för såna åsikter. Att dom sedan inte kunde hålla rent från "skandaler" hos sig själva gjorde att dom var svåra att ta på allvar när dom sen krävde saker av andra som dom inte ens själv kunde leva upp till. En annan frikyrka där som jag har viss anknytning till har haft några rätt spektakulära "affärer" (otrohet och annat) och det är rätt tydligt att folk är folk och trots hårdare regler och styrning än övriga samhället "bara" är människor.

> Jag vill bestämt hävda att det är otroligt
> felaktigt att att säga att citykyrkan föraktar
> "svaga" människor.

Jag har varit med och "hämtat ut" en person som mådde mycket dåligt av miljön där och av vissa s k ledare "övertalades" att inte söka psykiatrisk hjälp. Processen efteråt visade tydligt att dom inte hade den minsta respekt för den "svaga" personens behov om hon avvek från den rätta tron. Man blev tydligen inte sjuk om man trodde "rätt". Det är min erfarenhet av dom (plus lite till...) och det kan inget den där "rikard" skriver ändra på. Jag har alltså redan hört hans formuleringar och åsikter och är fortfarande inte imponerad. Det är detta jag baserar min åsikt på.

edit:
Bara för att förtydliga: Jag skriver fortfarande bara min egen åsikt och har ingen som helst förhoppning att nån ska hålla med mig :)

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:

> Det är min erfarenhet av dom (plus lite till...)
> och det kan inget den där "rikard" skriver ändra
> på.

Du får tycka vad du vill om mig, det enda jag har varit intresserad av att veta är om det är baserat på något som har kopplingar i verkligheten. Eftersom du inte vill berätta vilka "dom" är så har jag ingen möjlighet att avgöra detta.

Mina åsikter om dig är enbart baserade på vad du har skrivit här i forumet. Det jag tycker är märkligt är att du väljer hur du skall bemöta mig här på forumet på något som inte alls är förknippat med happy. Eftersom vi inte har träffats i verkligheten så går du på att du tror att jag är likadan som nån som du har träffat i ett annat sammanhang. Jag blir faktiskt nyfiken på vilket det sammanhanget är för jag känner inte alls igen mig.

Om du vill kan jag börja referera till dig i tredje person så att du kan svara utan att behöva tilltala mig direkt.

[OT] ändra IP...
rikard skrev:
> Om du vill kan jag börja referera till dig i
> tredje person så att du kan svara utan att behöva
> tilltala mig direkt.

Så bra da!

Om vederbörande skäms för Citykyrkan får vederbörande väl ta bort länken...

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Om vederbörande skäms för Citykyrkan får
> vederbörande väl ta bort länken...

Skäms gör jag inte, jag försöker bara förstå dina aversioner, hittintils är jag inte ens säker på om vi pratar om samma citykyrka.

[OT] ändra IP...
Nu tar vi och håller varandras händer och sjunger en sång, jag väljer.

INGET KAN STOPPA OSS NU (INATT INATT)

JA, JAG VET ATT KLOCKAN ÄR TVÅ OCH DET ÄR SENT
FÖR EN SÖNDAG KVÄLL MEN INGENTING KAN FÅ MIG HÄRIFRÅN
ÄR MAN KLOK SÅ BORDE MAN GÅ MEN VEM HAR LUST ATT
VA´ RATIONELL NÄR MAN HÖR ROCK´N ROLL PÅ SAXOFON

MÅNDAG MORRON KAN VI GLÖMMA DET ÄR FLERA LJUSÅR
TILLS DET LJUSNAR MÅNDAG MORRON KAN VI DRÖMMA
OM DET SOM HÄNDER OSS HÄR OCH NU

FÖR INATT, INATT ÄR DET DU ÄR DET JAG OCH VI FÖLJER SÅ LÄTT
MINSTA MOTSTÅNDETS LAG MOT EN HIMMEL SOM HAR
NUMMER SJU INGET STOPPAR OSS NU INGET STOPPAR OSS NU
OH, INATT, INATT KOM OCH GE KOM OCH TA KOM OCH DANSA
MED MIG DU ÄR ALLT JAG VILL HA INGENTING SOM VI GÖR ÄR TABU
INGET STOPPAR OSS NU, INGET STOPPAR OSS NU

HAR SÅ SVÅRT ATT SLÄPPA DIN HAND OCH SE DIG GÅ ÅT ETT
ANNAT HÅLL NÄR VI PRECIS HAR TRÄFFATS DU OCH JAG
HAR DU OCKSÅ TÄNKT PÅ IBLAND ATT INGENTING SPELAR
NÅGON ROLL OCH ATT IMORRON ÄR EN ANNAN DAG

MÅNDAG MORRON NÄR VI VAKNAR ÄR DET SÄKERT SENARE
ÄN VANLIGT MÅNDAG MORRON OCH VI SAKNAR ETT ANNAT
HJÄRTA SOM SLÅR I TAKT

FÖR INATT, INATT ÄR DET DU ÄR DET JAG .....OSV

NÄR DU RÖR MEJ,HÄNDER NÅNTING INUTI
OCH DU GÖR MEJ;VILD OCH EXALTERAD
OM DU HÖR MEJ,HAR JAG NÅT ATT SÄJA DEJ
STANNA HÄR HOS MEJ

Kom igen, en gång till

[OT] ändra IP...
Calle F skrev:
> Jag har varit med och "hämtat ut" en person som
> mådde mycket dåligt av miljön där och av vissa s k
> ledare "övertalades" att inte söka psykiatrisk
> hjälp. Processen efteråt visade tydligt att dom
> inte hade den minsta respekt för den "svaga"
> personens behov om hon avvek från den rätta tron.
> Man blev tydligen inte sjuk om man trodde "rätt".
> Det är min erfarenhet av dom (plus lite till...)
> och det kan inget den där "rikard" skriver ändra
> på. Jag har alltså redan hört hans formuleringar
> och åsikter och är fortfarande inte imponerad. Det
> är detta jag baserar min åsikt på.
>

Det låter som en riktigt sorglig historia och jag har inga svårigheter på att tro på att den är sann.
Att du sedan drar rikard över samma kam utan att veta något om honom tycker åtminstonde jag illa om.
Dock är inte psykiatrin alltid den bästa på att ta hand om sina medmänniskor heller, särskilt om man går tillbaks 40-50 år i tiden (elchocker, lobotimering och annat sånt skoj)...
Min flickvän sommarjobbar för övrigt som mentalvårdare på psyk. På avdelningen hon jobbar på finns patienter som varit tvångsomhändertagna i 30 år utan att en endaste gång fått någon samtalsterapi. Mediciner är allt de får (och ofta en cocktail av 10-20 stycken eller fler) och lite trevliga skötare att dricka kaffe med (max två koppar per dag) i tv-rummet...

[OT] ändra IP...
Wilier skrev:
> Nu tar vi och håller varandras händer och sjunger
> en sång, jag väljer.
>
> INGET KAN STOPPA OSS NU (INATT INATT)
>
> JA, JAG VET ATT KLOCKAN ÄR TVÅ OCH DET ÄR SENT
> FÖR EN SÖNDAG KVÄLL MEN INGENTING KAN FÅ MIG
> HÄRIFRÅN
> ÄR MAN KLOK SÅ BORDE MAN GÅ MEN VEM HAR LUST ATT
> VA´ RATIONELL NÄR MAN HÖR ROCK´N ROLL PÅ SAXOFON
>
> MÅNDAG MORRON KAN VI GLÖMMA DET ÄR FLERA LJUSÅR
> TILLS DET LJUSNAR MÅNDAG MORRON KAN VI DRÖMMA
> OM DET SOM HÄNDER OSS HÄR OCH NU
>
> FÖR INATT, INATT ÄR DET DU ÄR DET JAG OCH VI
> FÖLJER SÅ LÄTT
> MINSTA MOTSTÅNDETS LAG MOT EN HIMMEL SOM HAR
> NUMMER SJU INGET STOPPAR OSS NU INGET STOPPAR OSS
> NU
> OH, INATT, INATT KOM OCH GE KOM OCH TA KOM OCH
> DANSA
> MED MIG DU ÄR ALLT JAG VILL HA INGENTING SOM VI
> GÖR ÄR TABU
> INGET STOPPAR OSS NU, INGET STOPPAR OSS NU
>
> HAR SÅ SVÅRT ATT SLÄPPA DIN HAND OCH SE DIG GÅ ÅT
> ETT
> ANNAT HÅLL NÄR VI PRECIS HAR TRÄFFATS DU OCH JAG
> HAR DU OCKSÅ TÄNKT PÅ IBLAND ATT INGENTING SPELAR
>
> NÅGON ROLL OCH ATT IMORRON ÄR EN ANNAN DAG
>
> MÅNDAG MORRON NÄR VI VAKNAR ÄR DET SÄKERT SENARE
> ÄN VANLIGT MÅNDAG MORRON OCH VI SAKNAR ETT ANNAT
> HJÄRTA SOM SLÅR I TAKT
>
> FÖR INATT, INATT ÄR DET DU ÄR DET JAG .....OSV
>
> NÄR DU RÖR MEJ,HÄNDER NÅNTING INUTI
> OCH DU GÖR MEJ;VILD OCH EXALTERAD
> OM DU HÖR MEJ,HAR JAG NÅT ATT SÄJA DEJ
> STANNA HÄR HOS MEJ
>
>
> Kom igen, en gång till

OCH DET DÄR SKULLE LUGNA NER MIG???!!!! I H-VETE HELLER!

:D

Saaaatan, vilka platityder... :)

[OT] ändra IP...
FÖR INATT, INATT ÄR DET DU ÄR DET JAG OCH VI FÖLJER SÅ LÄTT
MINSTA MOTSTÅNDETS LAG MOT EN HIMMEL SOM HAR
NUMMER SJU INGET STOPPAR OSS NU INGET STOPPAR OSS NU
OH, INATT, INATT KOM OCH GE KOM OCH TA KOM OCH DANSA
MED MIG DU ÄR ALLT JAG VILL HA INGENTING SOM VI GÖR ÄR TABU
INGET STOPPAR OSS NU, INGET STOPPAR OSS NU

[OT] ändra IP...
Kan tyvärr inte skriva högre än så. Calle, om du inte aktar dig får du byta IP adress till gud :) du blir avstängd annars och kommer brinna i ett evigt dansbandshelvete :)))

[OT] ändra IP...
mytomspunnen skrev:
> Dock är inte psykiatrin alltid den bästa på att ta
> hand om sina medmänniskor heller, särskilt om man
> går tillbaks 40-50 år i tiden (elchocker,
> lobotimering och annat sånt skoj)...
> Min flickvän sommarjobbar för övrigt som
> mentalvårdare på psyk. På avdelningen hon jobbar
> på finns patienter som varit tvångsomhändertagna i
> 30 år utan att en endaste gång fått någon
> samtalsterapi. Mediciner är allt de får (och ofta
> en cocktail av 10-20 stycken eller fler) och lite
> trevliga skötare att dricka kaffe med (max två
> koppar per dag) i tv-rummet...

Så är det nog för en hel del. En kompis som har suttit på sluten psykiatrisk vård har berättat en hel del om hur jävligt det kan vara. Nu får han ju medicinering och funkar nu hyfsat ute i samhället men för 20-30 år sen hade han nog inte fått gå lös med de mediciner som fanns då. Hans berättelser om tristess, sadistiska vårdare, fantastiska vårdare, felaktiga mediciner, neddrogning mm är inget kul men samtidigt är det enligt honom bättre numera än förr.

Min erfarenhet (en hel del...) av psykiatrin är bra. Visst krånglar det ibland men deras arbetsmaterial (d v s jag...) är väl inte alltid det mest hanterliga och att nån ens har intresse av att jobba med dessa saker tycker jag är fantastiskt bara det. Fast när min kurator faxade den tomma sidan till av papperet till apoteket och därmed fördröjde en problemlösning ytterligare muttrade jag ändå lite, fast alla kan ju göra misstag :)

[OT] ändra IP...
JLarsson skrev:
> Där man träffar dessa killar...

AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH!!!!?!!!!!

:D :D

[OT] ändra IP...
JLarsson skrev:
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du blir avstängd annars och kommer brinna i
> ett
> > evigt dansbandshelvete :)))
>
> Där man träffar dessa killar:
>
>
>

LOL

Tänk å försöka somna till dom här

ivanhenrys.jpg

[OT] ändra IP...
Wilier skrev:
> LOL
>
> Tänk å försöka somna till dom här

ÄH, inga slår Gert-Jonnys! Denna bild har jag haft på en utav mina sex desktops i ett halvårs tid ungefär:
gertjonnys.jpg

[OT] ändra IP...
Wilier skrev:
> Tänk å försöka somna till dom här

Det ser ut som om två av dom har råa köttbitar på huvudet... :D

Högst troligt vid närmare eftertanke. Såna där konstiga sekter kan ju hitta på vad som helst... :)

Tillbaka
Topp