[OT] Android vs. Apple

JockeS

Aktiv medlem
[OT] Android vs. Apple
Sitter i valet o kvalet att gå från Apple Iphone 4 till en Samsung Galaxy s2.
Är trött på att vara låst till iTunes och att inte få göra som man vill med telefonens utseende t ex.
Sedan är ju Androids system snabbare i S2an samt att den innehåller 4g vilket Iphone saknar vad jag förstått.

Så ös på nu, varför ska jag ens tänka på ett byte till Android när jag har Iphonen?

[OT] Android vs. Apple
Det går inte att diskutera fram. Det finns goda skäl att gå åt båda hållen.
Här på jobbet har vi grymt nöjda användare av Galaxy s2, Desire S samt I4.
Det är bara att gå på känsla.

[OT] Android vs. Apple
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Skämtar du eller?

+1, klart du ska gå på Galaxy S2:an!

[OT] Android vs. Apple
Tille skrev:
> Oh, nytt och fräsch ämne. Tack!

En av de där hånfulla kommentarerna som du inte raderade innan du klickade på skicka? :-)

[OT] Android vs. Apple
Vi kör android på jobbet, förutom några få som kör iphone (bland annat jag). Det är noll support på iphone, medan androidanvändarna springer och ska ha hjälp hela tiden. Nästa gång blir det nog iphones till alla.

Vill man ha nåt som just works, så är iphone överlägset tycker jag. Eftersom jag köper in telefonerna så har jag testat det mesta och det är absolut inget fel på de nyare android-lurarna heller. Det är tycke och smak som ska avgöra om man inte behöver ta hänsyn till supportaspekten eller företagsintegration.

Galaxy S2 är ju rätt smutt, men för mig blir det en 4s nästa gång. IOS5 är riktigt trevligt.

För att svara på urpsrungsfrågan:
Gillar du att hålla på att "byta utseende", mecka runt och inte vara låst till itunes så är det såklart en Android du ska. Iphonen är inte gjord för att man ska lattja runt en massa. Jailbreaking ställer bara till problem i min erfarenhet.
Vill du ha nåt som alltid funkar och som är apenkelt så är det iphone som gäller.

[OT] Android vs. Apple
zodah skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oh, nytt och fräsch ämne. Tack!
>
>
> En av de där hånfulla kommentarerna som du inte
> raderade innan du klickade på skicka? :-)

Precis! Ibland slinker någon igenom.

[OT] Android vs. Apple
BOFH skrev:
> Vill du ha nåt som alltid funkar och som är
> apenkelt så är det iphone som gäller.

Ja tänk att det finns de som vill ha nåt som aldrig funkar och är apsvårt. Amatörer!

[OT] Android vs. Apple
Eftersom tillverkarna kan mecka runt med Android så är det inte alltid så lätt att få senaste Android OS i sin telefon när det uppdaterats eftersom det först måste anpassas av dessa för din telefon. (Läste någon siffra för ett tag sedan att mindre än en procent kör senaste versionen av Android)

Med Iphone får man support för sitt IOS bra mycket längre till sin hårdvara. IOS5 som släpptes i dagarna gör tex en Iphone 3GS avsevärt snabbare ( http://www.anandtech.com/show/4951/...rks-800mhz-a5-slightly-slower-gpu-than-ipad-2 ). Det gör att det känns lite som att få en ny telefon lite oftare utan kostnad.

Tittar man på statistiken vilka som surfar mobilt och vilka kameror som skickar upp foton på flickr ( http://www.flickr.com/cameras/ ) verkar det som att folk med Android inte använder dessa funktioner jättemkt. (Android syns inte ens i statistiken på Flickr) Man kan bara spekulera i varför iphone dominerar här men det kanske har något med användarvänlighet att göra.

Är roliga teman det viktigaste ska du nog välja en Androidlur.

nic

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
> med ios5 är du inte längre låst till itunes och
> du kan tom snickra egna vibrationssignaler.

Oj, Apple revolutionerar sättet vi kommunicerar på...igen :)

[OT] Android vs. Apple
happyfeets skrev:
> Eftersom tillverkarna kan mecka runt med Android
> så är det inte alltid så lätt att få senaste
> Android OS i sin telefon när det uppdaterats
> eftersom det först måste anpassas av dessa för
> din telefon. (Läste någon siffra för ett tag
> sedan att mindre än en procent kör senaste
> versionen av Android)

Det är om du till exempel använder HTC:s Sense. Jag kör Android 2.3.7 på min Desire utan problem, men då har jag root:at den och fimpat fimpat Sense till förmån för Oxygen som fungerar kanon utan en massa lull-lull. Det går att göra likandat på de flesta Adroidlurar.

> Med Iphone får man support för sitt IOS bra
> mycket längre till sin hårdvara. IOS5 som
> släpptes i dagarna gör tex en Iphone 3GS
> avsevärt snabbare (
> http://www.anandtech.com/show/4951/iphone-4s-preli
> minary-benchmarks-800mhz-a5-slightly-slower-gpu-th
> an-ipad-2 ). Det gör att det känns lite som att
> få en ny telefon lite oftare utan kostnad.

Som sagt, har uppdaterat min Desire till nyare Androidversioner successivt, som du säger känns som man får en ny telefon oftare. =)

> Tittar man på statistiken vilka som surfar mobilt
> och vilka kameror som skickar upp foton på flickr
> ( http://www.flickr.com/cameras/ ) verkar det som
> att folk med Android inte använder dessa
> funktioner jättemkt. (Android syns inte ens i
> statistiken på Flickr) Man kan bara spekulera i
> varför iphone dominerar här men det kanske har
> något med användarvänlighet att göra.

Flickr.com fattar jag inte hur man orkar använda, är det bra på något sätt?

Tar jag en bild med min telefon kan jag välja om jag vill att den ska laddas upp på nätet automatiskt, sedan kan jag posta den enkelt i Google+, vet inte hur det skulle kunna bli enklare?

> Är roliga teman det viktigaste ska du nog välja
> en Androidlur.

Nej, vill man få ut max av sin telefon ska man välja Android.

Jag använder mig av iPhone i jobbet, det räcker för min del. =)

Senast ändrad:
[OT] Android vs. Apple
happyfeets skrev:
> Eftersom tillverkarna kan mecka runt med Android
> så är det inte alltid så lätt att få senaste
> Android OS i sin telefon när det uppdaterats
> eftersom det först måste anpassas av dessa för
> din telefon. (Läste någon siffra för ett tag
> sedan att mindre än en procent kör senaste
> versionen av Android)
>

Samsung är väldigt duktiga på att uppdatera även de något billigare lurarna. jag fick senaste 'gingerbread'-versione för några veckor sedan på min Galaxy ACE. jag har inget annat än positivt att säga om Samsung, rekommenderas.

[OT] Android vs. Apple
42Hz skrev:

>
> Flickr.com fattar jag inte hur man orkar använda,
> är det bra på något sätt?
>

Det vet jag inte men eftersom tjänsten inte favoriseras av vare sig till Android eller iphone samt har mängder med användare så tänkte jag att det är bra neutralt underlag för statistik. Handlar väl om onlineaktivitet lika mycket eller mer än om själva kameran och fotograferandet.

alarix skrev:
> http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltel
> e/article3266597.ece

Detta kan jag relatera till eftersom jag fyller 40 snart :)

nic

[OT] Android vs. Apple
<http://www.sweclockers.com/nyhet/14588-apple-iphone-4s-i-prestandatest-klar-samsung-galaxy-s-2>

21.png

[OT] Android vs. Apple
Jag har haft min samsung galaxy S i ett halvår nu och en polare har en S2och DOM SUGER SÅ HÅRT!!!! Laggar som fan hela tiden. ibland bara slocknar allting och det går inte att göra någonting på upp till en minut. På vissa ställen går det inte att ringa fast man har teckning. Inte ens 112.. Gör dig själv en tjäst och köp ingen samsung android gå på något annat! Dessutom har färgen på utsidan börjar småflagna efter 6 månader.. grym finnish.

[OT] Android vs. Apple
Maxmix sätter fingret på ett 'problem' med android. Precis som i t.ex. Windows-miljön så finns det ju ingen som kontrollerar och godkänner appar som för Iphone. Det är alltså lättare att ställa till det genom att installera skräpappar. Min Galaxy Ace hängde sig också hela tiden som beskrivet ovan, vilket, ironiskt nog, visade sig bero på en app som skulle hålla koll på minneshanteringen som jag installerat. Så fort jag avinstallerat den försvann problemet.

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:

Tjena!

Gött att Apple uppfinner något som jag hade på min Siemens 2001...

[OT] Android vs. Apple
Det är racer eller mountainbike. Båda är bra, men olika. Om du är nyfiken och har råd, varför inte prova även den andra sorten. Är du nöjd, var nöjd. Det är trots allt bara en mobiltelefon som man ska ha något år innan den är omodern, trasig och ifrånkörd.

[OT] Android vs. Apple
erik h skrev:
> Det är racer eller mountainbike. Båda är bra,
> men olika. Om du är nyfiken och har råd, varför
> inte prova även den andra sorten. Är du nöjd,
> var nöjd. Det är trots allt bara en mobiltelefon
> som man ska ha något år innan den är omodern,
> trasig och ifrånkörd.

Fast vissa av oss vill gärna kunna använda telefonen lite längre än bara något år. Det är ett sånt sjukt slit och släng i elektronik, det är tröttsamt (och dyrt). Jag har en drygt två år gammal iPhone 3gs, den funkar jättebra fortfarande, behåller den tills den inte orkar längre. Förhoppningsvis något år till.

[OT] Android vs. Apple
Kneecap skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > du kan tom snickra egna vibrationssignaler.
>
> Tjena!
>
> Gött att Apple uppfinner något som jag hade på
> min Siemens 2001...

Bara att vänta på att Samsung payback-stämmer Apple då :)

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
> med ios5 är du inte längre låst till itunes och

HAHAHAHA! Välkommen till 90-talet =)

Men allvarligt... Är inte iPhone lite väl mycket 2007 fortfarande?
Ursäkta om nedanstående inte är om mobiler, men jämförelsen går att översätta från paddor till mobiler och tvärtom.
Jag har jämfört min Kinesiska Android-ful-padda för 1.400kr inkl frakt med frugans Ipad2 hon fick på jobbet. Vi har haft dem i snart två månader. Hon säger att ju mer hon använder Ipaden, ju mer besviken blir hon. Nästa padda blir en Android säger hon. Det är lite skrämmade m.t.p att det skiljer 4.000kr+moms i pris mellan dem!
Det är så mycket små-saker som inte går att göra på Ipaden men som gör användandet så mycket enklare. Att utan jailbreaking/rootning byta gränssnittet är en trevlig sak t.ex. Hemskärmarna på Android körs nämligen som en app och är man missnöjd med orginalet är det bara att byta. På så vis kan man få mobilen/paddan att se ut och uppföra sig efter eget tycke och smak.
Widgets är en annan ovärderlig sak. Skulle aldrig klara mig utan widgets, varken på ful-paddan eller på mobilen. Det är så praktiskt att köra musikspelaren som en widget. Den går t.o.m att låta vara aktiv med skärmlåset på.
En väderwidget och kalenderwidget är t.ex saker som förenklat användandet för egen del.
Sen är det så mycket annat som går att göra på Android, ifall man vill

[OT] Android vs. Apple
plumse skrev:
> Det är så
> praktiskt att köra musikspelaren som en widget.
> Den går t.o.m att låta vara aktiv med
> skärmlåset på.

Spela musik trots att skärmlåset är på är knappast något som skiljer android från ios, du får nog uppdatera dina argument lite där. Däremot kan jag hålla med om att det säkert går att ändra på fler saker i android, med den medföljande risken för fel som MaxMix och KentS pratar om här ovan.

[OT] Android vs. Apple
Snuten skrev:
> Kan man säga att iPhone motsvarar Cervélo och
> valfri Androidtelefon motsvarar Canyon?

Nej.

[OT] Android vs. Apple
KentS skrev:
> Maxmix sätter fingret på ett 'problem' med
> android. Precis som i t.ex. Windows-miljön så
> finns det ju ingen som kontrollerar och godkänner
> appar som för Iphone. Det är alltså lättare
> att ställa till det genom att installera
> skräpappar. Min Galaxy Ace hängde sig också
> hela tiden som beskrivet ovan, vilket, ironiskt
> nog, visade sig bero på en app som skulle hålla
> koll på minneshanteringen som jag installerat.
> Så fort jag avinstallerat den försvann
> problemet.

Men man kan ju inte bortse att Apples lösning på "problemet" - att godkänna alla appar innan publicering på market, skapar en hel radda nya problem. Jämför med att Nordkorea inte har några problem med folk som ska ockupera wall street.

Hos Android kan vem som helst skapa en app och publicera den via Googles "Market", ett annat företags marknadsplats eller bara som en installationsfil som kan skickas hur som helst. Utan krav på root/jailbreak.

Ja, det finns risk för virus och skräp men jag väljer ändå Google-varianten. Jag klarar ju uppenbarligen att välja program själv på datorn, och den gör jag mycket känsligare saker på.

[OT] Android vs. Apple
Snuten skrev:
> Kan man säga att iPhone motsvarar Cervélo och
> valfri Androidtelefon motsvarar Canyon?

Snarare Campa vs. Shimano. :)

[OT] Android vs. Apple
fastforward skrev:
> Jämför med att Nordkorea inte har
> några problem med folk som ska ockupera wall
> street.

+1

En helt annan sak, men som ändå kanske har betydelse, är att min iPhone 4 (jobbtelefon - privat har jag en Nokia E71) inte fungerar med handskar. Totalt jävla värdelös 7 månader om året, alltså, när man är utomhus. Skulle jag aldrig acceptera. Eller ja, den här trenden verkar ostoppbar, så om ett par år när min gamla hederliga Nokia slutligen slocknar finns det väl inget annat att välja på.
Nej, för mig är riktiga, fysiska, knappar helt ovärderligt!

iPhonens bedrövliga rättstavningsfunktion är sjukt irriterande också. Logiken bakom den är så galen att bara Apple skulle kunnat komma på den. Den rättar per default, inte om man själv aktivt väljer det. Totalt jävla überpuckat. Även det är ensamt en egenskap som får mig att hata iPhonen passionerat.

Två GROVA missar i konstruktionen, alltså.
Nu vet jag inte hur det är i Android-telefoner, eftersom jag aldrig använt nån sån. Kanske är det lika jävligt där?

[OT] Android vs. Apple
slice me nice skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > Det är så
> > praktiskt att köra musikspelaren som en
> widget.
> > Den går t.o.m att låta vara aktiv med
> > skärmlåset på.
>
>
> Spela musik trots att skärmlåset är på är
> knappast något som skiljer android från ios, du
> får nog uppdatera dina argument lite där.
> Däremot kan jag hålla med om att det säkert
> går att ändra på fler saker i android, med den
> medföljande risken för fel som MaxMix och KentS
> pratar om här ovan.

Nu menade jag inte en så simpel sak. Att ha musik på med skärmlås är ju ungefär lika fräckt som att det går att lägga telefonen på ett bord...
Jag skrev att musikSPELAREN kan vara igång, dvs med fullt fungerande GUI utan att behöva låsa upp telefonen.
Det är inget revolutionerande, men det är en av många små-saker som gör Android till favoriten hos mig.
Men jag håller med dig om att man slipper problemet med frihet under ansvar om man kör iPhone.

[OT] Android vs. Apple
Skogling skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Kan man säga att iPhone motsvarar Cervélo och
> > valfri Androidtelefon motsvarar Canyon?
>
> Snarare Campa vs. Shimano. :)

Italiensk hemslöjd med anor vs japansk precision alltså?

Vågar inte ens gissa vilken telefon som motsvarar shimano och vilken som motsvarar campagnolo...

[OT] Android vs. Apple
geologen skrev:
> fastforward skrev:

> Nej, för mig är riktiga, fysiska, knappar helt
> ovärderligt!

blåtandstangentbord!

>
> iPhonens bedrövliga rättstavningsfunktion är
> sjukt irriterande också. Logiken bakom den är
> så galen att bara Apple skulle kunnat komma på
> den. Den rättar per default, inte om man själv
> aktivt väljer det. Totalt jävla überpuckat.

tur att det går att ändra i inställningarna.

Tillbaka
Topp