[OT] Android vs. Apple

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> > iPhonens bedrövliga rättstavningsfunktion är
> > sjukt irriterande också. Logiken bakom den är
> > så galen att bara Apple skulle kunnat komma
> på
> > den. Den rättar per default, inte om man
> själv
> > aktivt väljer det. Totalt jävla überpuckat.
>
> tur att det går att ändra i inställningarna.

Jaha, det var ju bra. Jag har inte hittat nåt om det än, men jag har nog inte letat tillräckligt.

[OT] Android vs. Apple
geologen skrev:

>
> Två GROVA missar i konstruktionen, alltså.

Använd röststyrningen (eller ta en annan mobil med pekskärm och kolla om den funkar bättre med handskar...) och stäng av rättstavningen. Easy peasy.

plumse skrev:

> Nu menade jag inte en så simpel sak. Att ha musik
> på med skärmlås är ju ungefär lika fräckt
> som att det går att lägga telefonen på ett
> bord...
> Jag skrev att musikSPELAREN kan vara igång, dvs
> med fullt fungerande GUI utan att behöva låsa
> upp telefonen.
> Det är inget revolutionerande, men det är en av
> många små-saker som gör Android till favoriten
> hos mig.
> Men jag håller med dig om att man slipper
> problemet med frihet under ansvar om man kör
> iPhone.

Men är inte tanken med ett skärmlås att det INTE ska gå att fippla med knapparna? På iPhone är det bara att trycka på hemknappen även med luren låst så får man fram musikkontrollerna. Eller så använder man headsetet, så slipper man langa telefonen upp och ner hela tiden.

För min del får människor använda vilken telefon som helst och inte minst engagera sig hur mycket man vill; är man tekniskt intresserad, tycker att det ska vara ett självändamål med telefonen, vill kunna modifiera den efter eget huvud och har ork/vilja/engagemang att pussla ihop tillverkare, operativsystem och applikationer från en mängd källor är det bara att köpa en Androidlur. Sån är inte jag - så jag stoppar en vit sladd i luren och låter allting kviddevittra fram och tillbaka automatiskt. Jag är inte intresserad, så min frihet är att inte ens behöva fundera.

/M

Senast ändrad:
[OT] Android vs. Apple
MTBiker skrev:
> Vill du vara orginal eller kopia? Jag väljer
> apple för de skapar trenderna.

Även om jag inte är jätteimponerad av deras telefoner eller paddor så tycker jag att deras känsla för reklam är något de skall ha cred för!
De tog ett år gammal hårdvara, paketerade det tillsammans med halvsunkig mjukvara (saknade klipp-och-klistra bl.a i början) men de gjorde det så bra så folk kastade sig över telefonen. Och på den tiden förtjänade de att sälja mycket.
Sen att de fortfarande är kvar i 2007 i skrivande stund gör att jag inte riktigt håller med trots allt. De skapade ett nytt sätt att använda mobiler, men det var ett språng med platt landning för de har inte kommit med något nytt på väldigt länge. Lite småjusteringar i mjukvaran och licensreglerna och en ny plastbit att ha runt telefonen så man inte tappar täckningen.

Men jag håller tummarna att de gör något nytt snart för det mår hela branchen bra av. Först var Apple bäst. Nu är de för stunden duktigt akterseglade jämfört med andra highend-lurar men snart så är det tvärtom, och tvärtom igen osv...
Till slut sitter vi alla där med tricorders, pyjamas och teleportering =)

Senast ändrad:
[OT] Android vs. Apple
Singular skrev:
> Men är inte tanken med ett skärmlås att det
> INTE ska gå att fippla med knapparna?

Hur var det nu? Är det Apple eller Android som tänker utanför boxen?
Telefonen är fortfarande låst, men musikspelaren är det inte. Om man vill. Tycker man den funktionen suger är det bara att låta bli att använda den.
Kan man förresten ändra upplåsningsmönstret på en iPhone?

[OT] Android vs. Apple
plumse skrev:

> Det är så mycket små-saker som inte går att
> göra på Ipaden men som gör användandet så
> mycket enklare.

Måste bara fråga om du har något exempel på vad det är som inte går att göra, är det något som en "vanlig" användare har behov av?

Frågar av eget intresse då jag sitter med fingret på köpknappen för en iPad2 (väntar på den 25:e oxå)

[OT] Android vs. Apple
När det gäller ipad2 kan jag bara hänvisa till frugan som stör sig på den varje gång hon surfar. Det är många av hennes favoritsidor som funkar dåligt eller inte alls på ipaden. Men skärmen på ipad saknar konkurrent idag. Den är riktigt bra. Om man inte scrollar. Det är lättläst och tydligt med bra betraktningsvinklar men vid scrollning i en textmassa blir jag lätt åksjuk. Har ingen aning om varför.

Men annars är det små-saker som avgjorde mitt val av system. Dels öppenheten, dels customiseringen. Man får göra vad som helst. Ingen kommer klaga. Tillverkare länkar t.o.m till forum för ändamålet.

[OT] Android vs. Apple
JockeS skrev:
> Sitter i valet o kvalet att gå från Apple Iphone
> 4 till en Samsung Galaxy s2.
> Är trött på att vara låst till iTunes och att
> inte få göra som man vill med telefonens
> utseende t ex.
> Sedan är ju Androids system snabbare i S2an samt
> att den innehåller 4g vilket Iphone saknar vad
> jag förstått.
>
> Så ös på nu, varför ska jag ens tänka på ett
> byte till Android när jag har Iphonen?

nu tycker ja ju i o för sig att om man ska köpa iphone, äre 4s man ska köpa. varför köpa en 1 år gammal mobil, som 4:an utan S ä :D

men gillar du inte itunes osv. varför funderar du ens? en sådan här tråd känns mer som ett försök att skapa en "kasta paj" debatt :D, i o med att du i din fråga, redan ger svaret :D

o detta kommer från en som föredrar iOS (alltså iphone), men smaken ä som baken, delad o du bör ju köpa det som passar din röv så att säga :D

[OT] Android vs. Apple
42Hz skrev:
> happyfeets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom tillverkarna kan mecka runt med
> Android
> > så är det inte alltid så lätt att få
> senaste
> > Android OS i sin telefon när det uppdaterats
> > eftersom det först måste anpassas av dessa
> för
> > din telefon. (Läste någon siffra för ett tag
> > sedan att mindre än en procent kör senaste
> > versionen av Android)
>
> Det är om du till exempel använder HTC:s Sense.
> Jag kör Android 2.3.7 på min Desire utan
> problem, men då har jag root:at den och fimpat
> fimpat Sense till förmån för Oxygen som
> fungerar kanon utan en massa lull-lull. Det går
> att göra likandat på de flesta Adroidlurar.
>
>

fast då snackar vi ju om att till viss del sitta o hacka sin mobil :D, i know, been there, done that :D

[OT] Android vs. Apple
Ett tips. Vänta tills på onsdag, då får man reda på om ryktena om Nexus (Samsung) Prime stämmer, i så fall kommer det vara en brutal telefon. :)

[OT] Android vs. Apple
jag har en s2 och tjejen har en iphone, så det är ofta jag får hjälpa henne med småsaker på den. jag känner mig otroligt låst och handikappad när jag använder hennes telefon, det är irriterande som fan när man inte kan göra saker som man tycker är enkelt och självklart i android. itunes är ett styggelse i sin egen rätt och förstör allt! jag hade en grym ordning bland mp3or innan itunes kom och "ordnade". nu har jag dubbla mappar av massor och massa tomma mappar till ingen nytta. varje gång hon ska ladda mobilen i datorn så startar skitprogrammet och vill att man ska göra massa djävla saker. den där uppdateringsrutan som kommer i tid och otid är sjukt störande.

den ända riktigt bra anledningen jag ser i dagsläget som är för ett ägande av apples produkter är appen TourQTR.

[OT] Android vs. Apple
Itunes är Jobs sätt att slippa lyssna på harpor i himlen i all evighet! Hjälpt morsans nästan blinda gubbe med hans Ipad... Vill aldrig se programmet igen! Eller en Ipad!

1 android
2 windows phone
2½ symbian
3 Iphone

[OT] Android vs. Apple
Kaves skrev:
> jag har en s2 och tjejen har en iphone, så det
> är ofta jag får hjälpa henne med småsaker på
> den. jag känner mig otroligt låst och
> handikappad när jag använder hennes telefon, det
> är irriterande som fan när man inte kan göra
> saker som man tycker är enkelt och självklart i
> android. itunes är ett styggelse i sin egen rätt
> och förstör allt! jag hade en grym ordning bland
> mp3or innan itunes kom och "ordnade". nu har jag
> dubbla mappar av massor och massa tomma mappar
> till ingen nytta. varje gång hon ska ladda
> mobilen i datorn så startar skitprogrammet och
> vill att man ska göra massa djävla saker. den
> där uppdateringsrutan som kommer i tid och otid
> är sjukt störande.
>
> den ända riktigt bra anledningen jag ser i
> dagsläget som är för ett ägande av apples
> produkter är appen TourQTR.

intressant att om du är så teknisk, ännu inte lyckats stänga av så att itunes inre startar automatiskt när telefonen ansluts :D

kompis har bytt från iphone till en galaxy s2 nyligen, han sa så sent som här om dagen att han tycker att det är mer klickande för att nå samma saker i android. men som jag redan nämnt,det är en fråga om tycke o smak.

o sladden kan man ju snart kasta för syncning :D

[OT] Android vs. Apple
Kaves skrev:
> @Jensen
>
> trodde inte ens att det var möjligt, tackar.

det äre i alla fall :D avstängt på min dator. numera så ska man ju som dessutom slippa itunes till större grad, i o med att det mesta kan syncas via wifi. kan ju vara bra att veta :D

[OT] Android vs. Apple
Sådana här trådar är alltid underhållande. Slutsatsen är ju att oavsett vad man än väljer kommer man bli helt galen för att ingenting funkar samt extremt nöjd för att allt funkar perfekt.

[OT] Android vs. Apple
fredrikw skrev:
> Sådana här trådar är alltid underhållande.
> Slutsatsen är ju att oavsett vad man än väljer
> kommer man bli helt galen för att ingenting
> funkar samt extremt nöjd för att allt funkar
> perfekt.

PRECIS :D

[OT] Android vs. Apple
Snuten skrev:
> Italiensk hemslöjd med anor vs japansk precision
> alltså?

Shimano har längre anor än Campa,
den första Shimano-produkten kom 1921 (ett frihjul),
den första Campa-produkten kom 1933 (en snabbkoppling).

Kaves skrev:
> den ända riktigt bra anledningen jag ser i
> dagsläget som är för ett ägande av apples
> produkter är appen TourQTR.

Det finns väl emulatorer för Win som gör att du slipper åtminstone den fysiska produkten.

/Håkan

[OT] Android vs. Apple
HåkanC skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Italiensk hemslöjd med anor vs japansk
> precision
> > alltså?
>
> Shimano har längre anor än Campa,
> den första Shimano-produkten kom 1921 (ett
> frihjul),
> den första Campa-produkten kom 1933 (en
> snabbkoppling).

Ibland gillar jag dig, Håkan! :D

[OT] Android vs. Apple
fredrikw skrev:
> Sådana här trådar är alltid underhållande.
> Slutsatsen är ju att oavsett vad man än väljer
> kommer man bli helt galen för att ingenting
> funkar samt extremt nöjd för att allt funkar
> perfekt.

=D

[OT] Android vs. Apple
JockeS skrev:
> I made a choice..
>
> Äpplet är borta och jag välkomnade en grön
> gubbe i min hand istället.

yay!

precis i skrivande stund slänger tjejen ur sig: "Asså, Iphone måste ju ha något allvarligt fel!"

[OT] Android vs. Apple
Tycker den här jämförelsen med cyklar är bra
Iphone - köpa färdig cykel på fina gatan (t.ex. Shimano allt passar med allt utan trassel)
Andoid - plocka ihop cykel själv av sina favoritdelar på Chainreactioncycles. (Campa, inte alla årsmodeller helt kompatibla med varandra, men till slut kan den kunnige få ihop något som både är bättre och billigare än den färdiga).

[OT] Android vs. Apple
Den jämförelsen dras upp från tid till annan. Jag tycker inte den stämmer öht.

Man behöver inte röra/pilla/"plocka ihop" något för att få en Android att fungera utmärkt.
Däremot KAN man göra det om man vill, men det är en annan sak.

[OT] Android vs. Apple
Hyrcyklarna i Stockholm är väldigt praktiska, för dem som bara vill cykla, inte mecka. Allt man behöver göra är att justera sadelhöjden.

En MTB kan man cykla till jobbet på i några år utan service, men man kan välja bland några hundra modeller, i olika storlekar, för olika priser. Orkar man hålla på och fixa så kan man plocka dem sönder och samman och byta delar + ANNAT.

[OT] Android vs. Apple
Jag måste säga efter ett dyng med Samsung Galaxy s2, så är det enorm skillnad i hastighet både i systemet och för hämtning av appar m.m.
Iphonen kunde ta upp till minuten på sig att hämta hem en app och installera den. Ibland bara nån sekund.
Men Samsungen smäller bara till så finns appen där..

Bara en av fördelarna jag upptäckt.

Dock är wifi-kopplingen sämre, upplever jag. Kan sitta 1 meter från routern och ändå inte ha full mottagning, samma sak med frugans 3 dgr gamla S2a.
På Iphonen kunde jag sitta i andra änden av lägenheten, ca 8 meter, och ha nästan fullt..

[OT] Android vs. Apple
Asså Iphone är ett starkt varumärke. Det är därför de är så dyra men ändå säljer mest. Det är "status" att ha en Iphone. Ni som tror ni köper er Iphone för att den är bättre kan känna er lurade.

[OT] Android vs. Apple
Äh, ge upp jämförelserna, de funkar aldrig 100%.

IOS och Android har båda sina styrkor och svagheter, det går inte att ge ett generellt råd eftersom alla användare är olika. Den mest rättvisa bedömningen är att testa båda telefonerna själv.

[OT] Android vs. Apple
Maxmix skrev:
> Ni som tror ni köper er Iphone för att den är bättre kan
> känna er lurade.

Det är väl Rapha?

[OT] Android vs. Apple
Maxmix skrev:
> Asså Iphone är ett starkt varumärke. Det är
> därför de är så dyra men ändå säljer mest.
> Det är "status" att ha en Iphone. Ni som tror ni
> köper er Iphone för att den är bättre kan
> känna er lurade.

Var inte det där världens hittills sämsta Göteborgs-skämt?

[OT] Android vs. Apple
Maxmix skrev:
> Asså Iphone är ett starkt varumärke. Det är
> därför de är så dyra men ändå säljer mest.
> Det är "status" att ha en Iphone. Ni som tror ni
> köper er Iphone för att den är bättre kan
> känna er lurade.

Läste nåt om det där för ett tag sedan. Då menade de att det var lite status att köra ajfån i början, men att den tiden är förbi. Eftersom det inte bara är en liten exklusiv grupp som kör apple nu.

3 meter bakom min rygg sitter redaktionen för Sveriges största mobiltidning, vad jag vet har ingen där Iphone. Min kollega brukar kalla den för ajfan. Jag antar att dessa är människor som vill kunna mecka runt själva.

Jag har min telefon(experia 8) för att ringa, smsa, kolla mail och surfa lite. Funkar ypperligt. Den har dessutom klarat mitt test, den har tappats i sylt och fungerade ändå.

[OT] Android vs. Apple
Jag är själv inget fan av iTunes, det måste medges...

Men dom flesta som gnäller på iPhone/iTunes vet ju inte hur man gör!

Som det med att "iTunes synkar så fort man kopplar i iPhonen", skrattretande!

iPhone är för den som vill ha en väldigt kunnig mobil som bara funkar utan strul.

iOS 5 med iCloud och WiFi backup är kanonbra.

[OT] Android vs. Apple
NH skrev:
> iOS 5 med iCloud och WiFi backup är kanonbra.

Jag uppdaterade min 3Gs igår och blev riktigt glad. Så många enkla, smarta funktioner samt iCloud som verkar klockrent.

[OT] Android vs. Apple
½OT, men gissar att en del iPhone-experter läser den här tråden. Kommer snart gå över på två iPhones (en privat, en jobb - båda kommer få iOS5) och funderar på om jag kommer kunna synka kontakter/kalender på ett smidigt sätt. Nej, jag har ingen Mac, och mina tidigare erfarenheter av iTunes gör mig orolig..

Jag vill gärna kunna skapa grupper av användare på datorn , sedan välja vilka jag synkar till vilken telefon. Typ privat + happy till ena telefonen och privat + jobb till andra telefonen. Går det att göra? Hur (På en PC)? Om inte vill jag bara skapa en enda fet lista på datorn som jag sedan synkar till båda enheterna.

Ifall detta går blir kanske det senare problemet hur tusan jag ska synka in mina nuvarande kontakter från en Androidlur (med blandat kontakter på SIM-kort och mitt gmail-konto) och en Nokialur (med jobbkonkakter). Kan iofs tänka mig en manuell uppstädning, bara jag bara behöver göra det EN gång..

Därefter kommer problemet att synka lurarna med jobbkalender (outlook),privat kalender (gmail) och happykalender (gmail). Men man borde kunna välja vilka kalendrar man synkar luren med va? Eller är den spärrad till t ex ett gmail-konto?

Suck, det känns inte så smidigt med för många smartphones och för många jobb ibland.

[OT] Android vs. Apple
Westman skrev:

> Därefter kommer problemet att synka lurarna med
> jobbkalender (outlook),privat kalender (gmail) och
> happykalender (gmail). Men man borde kunna välja
> vilka kalendrar man synkar luren med va? Eller är
> den spärrad till t ex ett gmail-konto?

Den är inte spärrad och man kan ha många konton. Att synka kalendrar är dock ett universellt svårt problem som man med fördel kan lämna över till någon tredjepartsleverantör.

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
> Westman skrev:
> -----
>
> > Därefter kommer problemet att synka lurarna
> med
> > jobbkalender (outlook),privat kalender (gmail)
> och
> > happykalender (gmail). Men man borde kunna
> välja
> > vilka kalendrar man synkar luren med va? Eller
> är
> > den spärrad till t ex ett gmail-konto?
>
> Den är inte spärrad och man kan ha många
> konton. Att synka kalendrar är dock ett
> universellt svårt problem som man med fördel kan
> lämna över till någon tredjepartsleverantör.

Menade alltså om den var begränsad till max ETT gmailkonto, spärrad var kanske fel ord..

Annars tror jag du har helt rätt.

[OT] Android vs. Apple
NH skrev:
>
> Men dom flesta som gnäller på iPhone/iTunes vet
> ju inte hur man gör!

Och

> iPhone är för den som vill ha en väldigt kunnig
> mobil som bara funkar utan strul.

Hm, ta det där en gång till.

[OT] Android vs. Apple
Apple lanserade precis iCloud, och utan att ha testat det på iPhone verkar det av vad jag har läst som det inte kräver en mac utan att det räcker att den aktiveras på en iPhone. Via denna tjänst (som är gratis om man inte vill ha mer än 5GB lagringsutrymme) kan du synka kontakter och kalendern, och även komma åt och ändra dessa via webben om du vill.

[OT] Android vs. Apple
Luthman Photography skrev:
> Den har dessutom klarat mitt test, den har tappats
> i sylt och fungerade ändå.

Låter som ett rätt dyrt testförfarande. Om nu inte mobiler generellt klarar det bra.

Tillbaka
Topp