[OT] Android vs. Apple

[OT] Android vs. Apple
Jag gillar min iPhåne väldigt mycket i allafall...
Fast Win7 är så OK att jag hoppar stationär Mac.
När jag körde Mac var alternativet Windows 3.11 :-D
Mac OS 7.6 ftw

<

[OT] Android vs. Apple
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Spelar det ngn roll vad man har för mobil när
> näten ändå är så dåliga?

Tele2?
När jag först köpte min 3gs till jobbet ringde jag vår support för att fråga varför samtalen bröts hela tiden. Hade ett privat abbonemang med Vodafone/Telenor som aldrig bröts när jag testade att byta sim-kort.

Tele2 upplyste mig om att det minsann inte var fel hos dem utan att det var fel på telefonen. Att samtalen även bröts med våra HTC-mobiler spelade ingen roll. Dessutom kunde jag inte felanmäla eftersom avbrotten skedde på kontoret som är inomhus... De tog endast emot felanmälan om man var utomhus och stod still. Tåg, bil, båt osv funkade inte.

I rättvisans namn så har tele2 blivit mycket mycket mycket bättre. Jag kan faktiskt ringa hela samtal på samma telefon och abbonemang nu. Mobilmasten står kvar på samma ställe 100 meter bort.

För övrigt. Bara 3 sidor än så länge? Trodde det skulle bli idg-varning på den här tråden...

[OT] Android vs. Apple
Det här med Tele2 och smartisar. Jag tappar kontakten titt som tätt med både HTC Hero (Android) och en gammal HTC Touch Diamond (Windows Mobile). Däremot fungerar det galant med en skitnokia för 299. What gives? SIM-kortet? Nån som vet?

Vore kul med lite feedback från er som har iPhone och Tele2 då min fru vill ha en och då kanske man inte ska binda sig i 2 år hos en dålig operatör.

[OT] Android vs. Apple
evo skrev:
> Vore kul med lite feedback från er som har iPhone
> och Tele2 då min fru vill ha en och då kanske
> man inte ska binda sig i 2 år hos en dålig
> operatör.

har i.o.f.s inte en iPhone eller Tele2, men vad jag har erfarit kan det variera väldigt mycket beroende på vart du bor. Jag hade Telenor förr och det funkade helt ok, tills jag ändrade vanor (skaffade en Android-nalle) och började surfa mer med mobilen. Då märkte jag att Telenor suger när jag är på jobbet.
Nu har jag 3 och det har fungerat felfritt vart än jag är. Göteborg, Åre, Gesunda, Abisko... Har inget att klaga på hitills. Har dock inte varit i äkta obygd än.

[OT] Android vs. Apple
Gå på känsla.

Tittar man på vad Apple har så är det bra prylar, men om man aldrig haft en Mac, Ipod eller annat så kanske valet till slut bli en Androidlur. Inte konstigt.

Har man haft en Iphone så vet man vad det är...inte svårt att låta nästa lur bli en nyare Iphone alltså.

Däremot vet jag folk som bytt från Iphone till en Androidlur. De hade tröttnat på att vara så låst av Apple.

Jag själv har en Andoidlur och är väldigt nöjd. Jag fipplar inte med den utan använder standardfunktionerna. Några appar har jag i den, men det är mest för underhållning när jag sitter på bussen eller så.

Mailsynk funkar fint och kalendern också. Som jobbmobil fungerar den bra, jag är nöjd.

Det enda jag skulle kunna ha lite synpukter på är storleken på den, men det är ju mitt eget val.

Sålla bland svaren...det finns de som har argument och så finns det de som bara snackar...

[OT] Android vs. Apple
Apple säljer iphones löst, obundet och olåst till ett pris som är helt ok. Att binda upp sig med ett abonnemang känns som en jättedålig ide. När jag kollade senast så var "rabatten" på att köpa en bunden telefon mindre än prisskillnaden mellan det bästa obundna abonnemanget och det man var tvungen att köpa.

Dessutom är det sjukt smidigt att kunna trycka in ett annat simkort när man är utomlands.

Tele2 och telia har f.ö. samma 3G-nät så skillnaderna dem emellan blir väldigt liten. Dock verkar tele2 ha fler kunder i storstäderna så vid de tillfällen då nätet är fullt så drabbas tele2 ofta tidgare än telia.

[OT] Android vs. Apple
Oskar skrev:
> Spelar det ngn roll vad man har för mobil när man ändå bara snackar skit i den?

+1

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
> Apple säljer iphones löst, obundet och olåst
> till ett pris som är helt ok. Att binda upp sig
> med ett abonnemang känns som en jättedålig ide.
> När jag kollade senast så var "rabatten" på att
> köpa en bunden telefon mindre än prisskillnaden
> mellan det bästa obundna abonnemanget och det man
> var tvungen att köpa.
>
> Dessutom är det sjukt smidigt att kunna trycka in
> ett annat simkort när man är utomlands.
>
> Tele2 och telia har f.ö. samma 3G-nät så
> skillnaderna dem emellan blir väldigt liten. Dock
> verkar tele2 ha fler kunder i storstäderna så
> vid de tillfällen då nätet är fullt så
> drabbas tele2 ofta tidgare än telia.

Håller med fullständigt och försöker faktiskt övertala frun. Men det är ändå intressant att veta vilken operatör är "bäst" för smartphones. Det är lite irriterande att inte kunna bli nådd (rätt långa perioder) utan att veta om det. Jag menar, smartphones i all ära men man ska väl kunna ringa också?

[OT] Android vs. Apple
Jag är inte nöjd med Telia alls, nästan aldrig bättre än 1Mbit/s och flera perioder varje dag när det inte ens går att ringa annat än SOS. Ångrar verkligen att jag inte tog en annan operatör.

[OT] Android vs. Apple
Jag är nöjd med tre men så är jag ju mest i tätbebygt område (räknar även delsjön/skatås dit) som kanske är deras starka sida. Jag tänkte så här att med smartphone kan det vara viktigare ha bra hastighet än att alltid kunna ringa. Har för mig att tre satsade mer på 3G än de andra.

nic

[OT] Android vs. Apple
Har mest erfarenhet av htc och kan inte klara mig utan widgets. Iphone finns i familjen så jag har ju fixat med det också.
En fråga: om man har gmail och en iphone kan man fortfarande köra talk, latitude, docs, maps med latitude? (Tycker android-grejen bygger på att man har gmail.)

[OT] Android vs. Apple
Jag kör med 3 på min iphone och tycker att jag tappar täckning alldeles för lätt. Jag har bara en plupp av fem när jag är hemma, samma sak hos flera vänner och ibland t.o.m. noll. Detta i Göteborg.

Är alla operatörer lika känsliga för att man sitter i ett hus av tjock betong? Ska ju ha något nytt i februari då mitt nuvarande abonnemang är uppsagt då.

[OT] Android vs. Apple
Ok, kan vi komma överens om att inte jämföra hur många bars som visas i fönstret när vi jämför mottagning (telefon eller wifi) mellan olika enheter eller nät.

Berätta istället hur mottagningen fungerar.

[OT] Android vs. Apple
Jag skrotade 3 och bytte till halbebop. Nu har jag täckning på en massa ställen där jag inte hade det tidigare, t ex inne i byggnader, ute i skogen osv. Klart nöjd med bytet. Jag bor i Lund.

[OT] Android vs. Apple
android-eats-apple-funny-tshirt.jpg

Kanske passade bäst i nom nom-tråden?

[OT] Android vs. Apple
bjorre skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spelar det ngn roll vad man har för mobil när
> man ändå bara snackar skit i den?
>
> +1

Kunde inte sagt det bättre själv!

[OT] Android vs. Apple
107 inlägg (nu 108) om något som i botten handlar om tycke och smak!?

/iPhone-ägare men kan lika gärna köra med en Andriod, same same, different flavor

(duckar)

[OT] Android vs. Apple
Westman skrev:
> Vilket förmodligen hänger ihop med:

Ser ganska mörkt ut för alla smartphoneanvändare dock:

Darwin forms the core set of components upon which Mac OS X, Apple TV, and iOS are based. It is compatible with the Single UNIX Specification version 3 (SUSv3) and POSIX UNIX applications and utilities

[OT] Android vs. Apple
alarix skrev:
> Har mest erfarenhet av htc och kan inte klara mig
> utan widgets. Iphone finns i familjen så jag har
> ju fixat med det också.
> En fråga: om man har gmail och en iphone kan man
> fortfarande köra talk, latitude, docs, maps med
> latitude? (Tycker android-grejen bygger på att
> man har gmail.)

Finns en app som heter Google som innehåller alla google-apps + att det finns kopplingar till valda delar från andra tredjeparts-appar. Docs är tex populärt att synka mot. Rent tekniskt finns väl inget som stoppar från nå allt detta från webbläsaren. Tror det var Latitude som imponerade genom att använda GPSen från webbläsaren.
Appen BeejiveIM syrihop Gtalk,facebook chat å MSN bland annat på ett föredömligt sätt.
Gmail och Maps är väl de enda googleapparna som fått extra kärlek på OS-nivå däremot.

nic

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
> Apple säljer iphones löst, obundet och olåst
> till ett pris som är helt ok. Att binda upp sig
> med ett abonnemang känns som en jättedålig ide.
> När jag kollade senast så var "rabatten" på att
> köpa en bunden telefon mindre än prisskillnaden
> mellan det bästa obundna abonnemanget och det man
> var tvungen att köpa.

-1

När jag köpte min iphone 4 på lanseringsdagen visade det sig att det skulle kosta lika mycket att ta den med abonnemang i 18 månader som att köpa den cash dvs jag får surfa och ringa i 18 månader "gratis".

[OT] Android vs. Apple
Senast ändrad:
[OT] Android vs. Apple
Efter att ha läst om apples siri letade jag igenom min telefon och hittade google voice action.
Förutom avsaknaden av svenskt språkstöd så verkar det faktiskt fungera. Dock har jag svårt att se användbarheten. Visst man kan ringa, skriva leta upp resturanger etc med rösten, men vad är det till för?
Är siri (med tanke på marknadföringen) något mera en voice? Och hur använder man det?

[OT] Android vs. Apple
Märkligt att den förra Android vs. Apple -tråden dog ut. Det verkar ju finnas massor kvar att diskutera...

[OT] Android vs. Apple
Graj skrev:
> Efter att ha läst om apples siri letade jag
> igenom min telefon och hittade google voice
> action.
> Förutom avsaknaden av svenskt språkstöd så
> verkar det faktiskt fungera. Dock har jag svårt
> att se användbarheten. Visst man kan ringa,
> skriva leta upp resturanger etc med rösten, men
> vad är det till för?
> Är siri (med tanke på marknadföringen) något
> mera en voice? Och hur använder man det?

<http://thisismynext.com/2011/10/12/siri-weird-things-iphone-4s/>

Roligt!

[OT] Android vs. Apple
Graj skrev:
> Efter att ha läst om apples siri letade jag
> igenom min telefon och hittade google voice
> action.
> Förutom avsaknaden av svenskt språkstöd så
> verkar det faktiskt fungera. Dock har jag svårt
> att se användbarheten. Visst man kan ringa,
> skriva leta upp resturanger etc med rösten, men
> vad är det till för?
> Är siri (med tanke på marknadföringen) något
> mera en voice? Och hur använder man det?

voice kör väll allt mot server? ingen server = ingen funktion, eller?

[OT] Android vs. Apple
Graj skrev:
> ja det verkar som det

vilket inte siri kräver, om det inte är så att du frågar om information som måste hämtas på nätet, t.ex. väder. så har i alla fall jag förstått det hela

[OT] Android vs. Apple
rikard skrev:
> Tele2 och telia har f.ö. samma 3G-nät så
> skillnaderna dem emellan blir väldigt liten.

Stämmer väl inte riktigt.
Dvs det stämmer för 3G-nätet, men eftersom iPhone, liksom även många Android-lurar, även har Edge kommer ett Halebop/Telia-abbonemang att funka bättre än ett Tele2.

Dels pga den överlägsna GSM-täckningen och dels för att de som enda svenska operatör har Edge.
http://sv.wikipedia.org/wiki/EDGE

/Håkan

[OT] Android vs. Apple
angående täckning, stod i tidningen här om dagen att OM operatörerna hade samarbetat o låtit kunder utnyttja varandras nät, skulle mobiltäckningen vara näst in till heltäckande, rätt intressant :D

[OT] Android vs. Apple
Jensen skrev:
> angående täckning, stod i tidningen här om
> dagen att OM operatörerna hade samarbetat o
> låtit kunder utnyttja varandras nät, skulle
> mobiltäckningen vara näst in till heltäckande,
> rätt intressant :D

HJad man haft ett gemensamt radionät så hade dessutom kapaciteten varit större för samma investering.

/Håkan

[OT] Android vs. Apple
lundatok skrev:
> Vafan, är ni två överens?

har vi varit förut med, men vart var du då? :D

[OT] Android vs. Apple
Vad ni än väljer, så avstå från Telenor. Vi har det på jobbmobilerna och täckningen är urusel. Inne på kontoret, vid fönstret, hundratalet meter från Backaplan, har jag ingen täckning på kontoret. På ganska många platser när vi är ute på jobb är täckningen obefintlig, även i rätt civiliserade områden... Samtal som bryts är nästan mer regel än undantag.

[OT] Android vs. Apple
JT skrev:
> Jag har Telenor och kan inte minnas något samtal
> som brutits öht.

Det kan ju vara en kombination av mobil och abonnemang också. Vi har iPhone 3G och 4 blandat. Det bryts iofs sällan i Gbg-området. Men några mil ut är det riktigt illa.

[OT] Android vs. Apple
JT skrev:
> Jag har Telenor och kan inte minnas något samtal
> som brutits öht.

Du måste vara PR-konsult.

Tillbaka
Topp