Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Änna är ett jävla ord som, 1.jag inte hittar vare sig svensk eller norrländsk översättning till,2.inte har nån logisk koppling så man ens kunde gissa sig till betydelsen.
alexcykel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ogillar när man slänger in adjektivet
> "cleant", kan man inte lika gärna säga
> "smuttigt" för det är väl det man menar?
För att inte säga smuttigt..Eller Smutt.. ;-) ett klart störande ord..
eller utfyllnads ordet/ljud "eeeemm" som ofta används för att inte nån skall
ta över diskutioen.
alexcykel skrev:
> Jag ogillar när man slänger in adjektivet
> "cleant", kan man inte lika gärna säga
> "smuttigt" för det är väl det man menar?
"Änna" är ju hur användbart som helst typ. "Ellerrrr" är även det ovärderligt.
Det glada tillropet "HALLÅ ELLERRRRR!" när man ser en god vän blir änna rätt tamt om det skall ersättas av ett torrt "hej"
plumse skrev:
> "Änna" är ju hur användbart som helst typ.
> "Ellerrrr" är även det ovärderligt.
> Det glada tillropet "HALLÅ ELLERRRRR!" när man
> ser en god vän blir änna rätt tamt om det skall
> ersättas av ett torrt "hej"
"HALLÅ ELLERRRR!" är änna den trevligaste hälsningsfrasen som finns.
GP skrev:
> Det allra värsta är folk som slänger in "så
> att säga" i var och varannan mening.
> Det borde ha sjuuukt mycket fetstryk änna brorsan
Den kan med fördel varvas med "om man säger".
Till exempel: Håkans cykel är om man säger, så att säga, röd, om man säger.
Dubbelspö med mos på den.
/J
Minns ett par tjejer jag och plumse "dejtade" tillsammans en gång när vi var unga och vackra (Jenny och Jennie kommer du ihåg dem plumse?). Dessa två sa "precis" några ggr per andetag.. Men det är längesedan nu =)
Förresten från en lantis som inget fattar: Vad betyder ABO?
Säger ni fortfarande "abo" i göteborg? Härikring var det åtminstonde 10-15 år sedan man kunde säga det utan att verka mossig... Om du vill vara tuff så är tipset isåfall att om några år kommer ni börja säga "len", "shoo breee" och "mannen" titt som tätt.
(Om man däremot har en relativt markant brytning är det iofs fritt fram att säga alla orden fortfarande med bibehållen hipphet.)
andematt skrev:
> Minns ett par tjejer jag och plumse "dejtade"
> tillsammans en gång när vi var unga och vackra
> (Jenny och Jennie kommer du ihåg dem plumse?).
> Dessa två sa "precis" några ggr per andetag..
> Men det är längesedan nu =)
>
> Förresten från en lantis som inget fattar: Vad
> betyder ABO?
jag säger "aa, precis" ca 25 ggr på en 2,5min. konversation.dessvärre finns inget 12-stegsprogram mot sånt
andematt skrev:
> Minns ett par tjejer jag och plumse "dejtade"
> tillsammans en gång när vi var unga och vackra
> (Jenny och Jennie kommer du ihåg dem plumse?).
> Dessa två sa "precis" några ggr per andetag..
> Men det är längesedan nu =)
>
> Förresten från en lantis som inget fattar: Vad
> betyder ABO?
Hehe! De däringa flickorna minns jag. Snygga men knepiga.
Och jag behöver också få en förklaring på vad ABO betyder.
alexcykel skrev:
> Det ligger i pipen! (pajpen) Någon som hört det
> sägas av sin chef?
>
> Var kommer detta skräputtryck från? Syftar man
> på pipeline eller tjocktarmen?
Pipeline ja. Att "lägga en item i pipen" är nog det roligaste jag hört.
Jag har svårt att hålla mig för skratt ibland på en del möten när folk häver ur sig sådana uttryck. Inte konstigt att det uppstår så många missförstånd när man ska använda så "fräcka" utrikiska ord för allt. Key Account Manager, vafan är det? Säljchef hette det förr i tiden.
vi var några stycken på arbetsrelaterad IT-fortbildning, och när vi startade windows gjorde läraren klart att "NU, nu är det skarpt läge". undrar om han visste var (vilket yrkesområde)termen "skarpt läge" kom ifrån?
hans ordförråd var så att säga, överbyggt om man säger,typ,brushan,abo,aaa precis änna!
Den språkliga företeelse som stör mig mest är nog användandet av "ju" ocd "man".
Ju - ett ord med en väldigt tydlig mening, men används som ett utfyllnadsord.
"Mina föräldrar heter ju ebba och göran", som att jag BORDE ha vetat det trots att hon ALDRIG har sagt det.
Eller som information i allmänhet med "ju" inblandat.
Sen hur "man" används istället för "jag", nån slags kollektiv självbild som verkar bygga på att man vet bäst.
> Sen hur "man" används istället för "jag", nån
> slags kollektiv självbild som verkar bygga på
> att man vet bäst.
Abo lleberg! Jag har alltid ansett att den som använder "man" istället för "jag" inte har pondus nog för att stå för sina egna åsikter eller handlingar och därför lägger skulden på kollektivet, typ lixom psiiis änna..
Det har hänt att man inte håller med allt som sägs och då kan det vara bra om man har en väg ut ur situationen och snabbt kan ändra sig. Har man då inte tydligt tagit ställning eller om man signalerat att man egentligen inte har nån vidare ryggrad kan man ju alltid uttrycka sig lite vagt och snabbt ta ställning till förmån för det vinnande laget för stunden, ju.
[edit 1]: Lade till ett "s"
[edit 2]: Lade till ett "n"
lleberg skrev:
> Den språkliga företeelse som stör mig mest är
> nog användandet av "ju" ocd "man".
>
> Ju - ett ord med en väldigt tydlig mening, men
> används som ett utfyllnadsord.
> "Mina föräldrar heter ju ebba och göran", som
> att jag BORDE ha vetat det trots att hon ALDRIG
> har sagt det
Moahahaha, aaaa, precis. väldans vanligt bland ordbajsande viktigpettrar som egentligen inte har nån koll alls.
hade en kille i samma ju-jutsugrupp som mig som envisades med att använda ordet "egentligen" hela tiden, så man fick alltid känslan av att han försökte mästra. helvetes jobbig. Han är egentligen ute ur gruppen sen åratal:D
Det om man/jag: "Sen hur "man" används istället för "jag", nån slags kollektiv självbild som verkar bygga på att man vet bäst"...
Ordet "man" (i det här fallet generellt, och inte om obestämd mansperson i singular), kan verka mindre egocentrerat också.. (Blev roligt! Män, är generellt egocentrerade?)
Kan användas inför större åhörarskara, när det skall berättas om ett fördelaktigt beteende. Så slipper några irritera sig på att pösmunk drar sig i hängslorna..
För det är väl sällan ordet används, när det handlar om ngt. negativt? Då handlar det alltid om ER andra! ;-)
Ju, är ett farligt maners-ord... Så lätt att slänga in, och låter betydligt säkrare än öhhhh..hrmm.. "Förstår ni?"
:-p
ABO luktar smygreklam:
ABU reflex.. dök upp i sökandet efter annan reflex. Blah!
Störande chefsuttryck: "Det ska landa i en härad däromkring"
Störande högskoleuttryck: "Till syvende och sist"
"Shoo" försöker jag byta ut mot den försvenskade varianten "tjö" (uppfunnet av tidningen Teknikens Värld nångång runt '93) eftersom "tjo" känns lite Stefan & Krister.
pipen är ett VMS uttryck, något som man stoppar in i en kö och som sedan kommer ut på ett annat ställe. Man kan pipa resultatet från en körning in i en annan körning. Ungefär. Seriell behandling moa. Det steg upp från operatörerna till management nivån som snappade det direkt som et uttryck för något som skall göras. Jag tycker det funkar helt ok.
alexcykel: key account manager har inget med säljchef att göra. Säljchef är den som är chef för säljavdelningen. På säljavdelningen jobbar det ofta några personer som förvaltar extra viktiga konton = key account manager, KAM
Den som har hand om andra konton än de viktigaste kan kallas account manager, eller kontoansvarig.
Sedan finns det innesäljare, fältsäljare, ordermottagare (nästan samma som innesäljare) och så vidar.
När jag slutade på IPO var jag KAM med BAM ansvar och RSM för Norge och Gotland.
IPO = IP-Only
KAM = Key Account Manager (storkundsansvarig)
BAM = Business Area Manager (affärsområdesansvarig)
RSM = Regional Sales Manager (regionchef)
Tess tycker förövrigt att det låter otroligt kul när jag pratar med kunder som vill ha leverans och vi diskuterar ett committat leveransdatum...
Man slänger sig med massa fåniga uttryck.
JT skrev:
> alexcykel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ligger i pipen! (pajpen) Någon som hört
> det
> > sägas av sin chef?
> >
> > Var kommer detta skräputtryck från? Syftar
> man
> > på pipeline eller tjocktarmen?
>
> Pipeline ja. Att "lägga en item i pipen" är nog
> det roligaste jag hört.
>
> Jag har svårt att hålla mig för skratt ibland
> på en del möten när folk häver ur sig sådana
> uttryck. Inte konstigt att det uppstår så många
> missförstånd när man ska använda så "fräcka"
> utrikiska ord för allt. Key Account Manager,
> vafan är det? Säljchef hette det förr i tiden.