Ot... Aprilskämt ... nån som sett eller hört nåt ?

April april ?

Bilagor

• Screenshot_20240401-145007.png
    Screenshot_20240401-145007.png
    159.5 KB · Besök: 163
Läste nånstans (minns inte var?) att det skulle införas självscanning på Systembolaget.
Aprilskämt eller seriöst?

fyradagars är väl en trend sedan många års första april:)

jag har kört fyradagarsvecka i tiotalet år; lediga onsdagar.

alltså en sorts tvådagarsvecka. way to go.

Det finns varianter på detta där tanken är att lura folk på pengar sedan ett tag också.

Absolut det gör det säkert och det var min första tanke först. I detta fallet så var det en ganska stor svensk instagram profil som laddat upp denna som ett 1 aril skämt.

ja ett verkligt problem med aprilskämt är att de tenderar återanvändas av okritiska redaktörer och andra veckovis framöver. som om de vore sanna.

t ex tidningen ny teknik är mästare på detta. inte de bästa knivarna i ingenjörslådan.
Hm, jag tolkade bildtexten som ett slags sarkastiskt påpekande att det finns mycket osanningar på internet i allmänhet, även bortsett från osanningar som fabrcieras i samband med första april. D.v.s. inte som en påminnelse om att första april-skämtens fabricerade osanningar lever vidare på internet även efter första april.

Hm, jag tolkade bildtexten som ett slags sarkastiskt påpekande att det finns mycket osanningar på internet i allmänhet, även bortsett från osanningar som fabrcieras i samband med första april. D.v.s. inte som en påminnelse om att första april-skämtens fabricerade osanningar lever vidare på internet även efter första april.
det gjorde jag också. och det finns ju säkerligen både medvetna och omedvetna osanningar som sprids runt.

tog upp en igår dagsaktuell delmängd av de förstnämnda man kanske inte först tänker på i termer av ren desinformation, nämligen aprilskämten.

inte så oskyldiga som de i förstone kan förefalla. just genom det alltför utbredda återbruket av 'nyheter'.

det gjorde jag också. och det finns ju säkerligen både medvetna och omedvetna osanningar som sprids runt.

tog upp en igår dagsaktuell delmängd av de förstnämnda man kanske inte först tänker på i termer av ren desinformation, nämligen aprilskämten.

inte så oskyldiga som de i förstone kan förefalla. just genom det alltför utbredda återbruket av 'nyheter'.
En vacker dag så kommer jag förbi med ett tangentbord med fungerande shift-tangent.

Missade visst denna tråden förra året, men detta Aprilskämt var väl en blinkning till ett från sisådär tidigt 70-tal tror jag.

Det där med nylonstrumpa för att få färg-TV kommer jag ihåg, blev arg på mina föräldrar för att dom inte ville testa. Det ovan med att det finns mycket att tjäna på att lyfta bensinslangen när man tankat klart (som 70-talsversionen var) missade jag när det gjordes. Men kommer ihåg att mamma verkligen försökte krama ur dom sista dropparna, lite så man undrade vad hon sysslade med. Sen när någon berättade om Aprilskämtet så förstod man ju...

Tillbaka
Topp