[OT] Bästa sällskapsspelen

NAnders sa:
Eftersom ni ännu inte har upptäckt att det kostar mer än det smakar att sabotera så har ni helt enkelt inte spelat tillräckligt mycket.

Har aldrig gjort det just för att det känns som man inte tjänar på det. Så man kan inte tjäna på det säger du? Det låter tråkigt :)

torch sa:
NAnders sa:
Eftersom ni ännu inte har upptäckt att det kostar mer än det smakar att sabotera så har ni helt enkelt inte spelat tillräckligt mycket.

Har aldrig gjort det just för att det känns som man inte tjänar på det. Så man kan inte tjäna på det säger du? Det låter tråkigt :)

Kan kan man väl, men drag, kort och spelpjäser är alldeles för värdefulla på att slösas på sabotage istället för att bättra på sitt eget nät. Effekten av sabotaget är dessutom begränsad eftersom det finns stationer.

Senast ändrad:
Muntis sa:
När vi kör Ticket to Ride europe på två här hemma brukar vi köra två färger var och den sammanlagt bästa poängen vinner. Det tar visserligen längre tid men det blir en tätare plan med mer planering.

Bra idé! Fast i Nordic-versionen finns det bara tre färger.

Vi provade dock med två färger var i Settlers enligt ett tips från nätet. Funkade kanon vill jag minnas. När man byteshandlade behövde inte motståndaren avslöja vilken av färgerna man handlade med. En variant är väl att köra till mer än 10p för att få till lite mer interaktion.

Exploding Kittens är ett roligt kortspel av killen bakom The Oatmeal.

Väntar på leverans av hans nya kortspel "Bears VS Babies"

Ett spel som jag verkligen gillar är wizards extreme. 4-5 per är optimalt. Det är som plump (kortspelet) men med 5 färger varav röd alltid är trumf. Det som är bra är att man satsar på vilka färger man kommer plocka stick i och att alla kort alltid används. Slumpen med vilka kort som ingår i omgången försvinner med andra ord och spelet övergår till att bli ren strategi istället. Sjukt kul!

Glömde bort Cheap ass games katalog: http://cheapass.com/games/
Kill Dr. Lucky är omvänt Cluedo, man ska försöka vara i samma rum som Dr. Lucky med rätt vapen för att ta honom av daga. Roligare ju fler man är. Give me the brain och Lord of the Fries är två zombie-influerade spel som egentligen inte handlar om zombies. Finns också gratisspel man kan trycka ut själv på: http://cheapass.com/free-games/

torch sa:
NAnders sa:
Effekten av sabotaget är dessutom begränsad eftersom det finns stationer.

Stationer ja. Ännu en sak som fattas i Nordic-versionen, som känns mer och mer som ett felköp by the minute.

Nordic är bättre på 2-3 spelare än Europe och USA Imo. Men smaken är ju som baken.

Jag är annars väldigt insnöad på Agricola, Caverna och liknande. Tunga men roliga.

Pandemic är ett kanon spel om man har lite olika ambitionsnivå eller har problem med dåliga förlorare.

Nu är det länge sen jag spelade också, vi är ett gäng som lirar men bor lite väl långt ifrån varann för spontanspel. En full omgång tar ju lite tid men sjukt skoj. =)

heklamama sa:
torch sa:
....
Pandemic är ett kanon spel om man har lite olika ambitionsnivå eller har problem med dåliga förlorare.

Pandemic har jag velat spela, berätta gärna mer.

Samarbetsspel där man ska rädda världen genom att bota och behandla sjukdomar. Det bästa Samarbetsspelet jag spelat. Man klarar sig inte om man inte samarbetar. Man kan dessutom variera svårighetsgraden lätt beroende på vad man har för grupp. Det finns olika roller som påverkar spelet ganska mycket, så återspelbarheten är god.

Om man har en stadig spelgrupp så rekommenderar jag Pandemic legacy som är en kampanjvariant där spelet utvecklas över spelen. 12-24 speltillfällen beroende på hur mycket man förlorar. :-)

Om man vill ha ett vanligt spel där man börjar från början varje gång så är vanliga Pandemic kul för att man kan lägga till en del roliga expansioner, men är man inte så intresserad av det så kan jag rekommendera Pandemic Iberia som kom rätt nyligen och som har tweakat lite grejer till, i mitt tycke, det bättre.

Tillbaka
Topp