[Ot] Bästa sätt att spara pengar?

TK sa:
Det är ju lite den världen vi lever i just nu, dessutom har vi ett ränteavdrag på 30% som en slags skatteåterbäring som det är dumt att inte utnyttja. Det här kan givetvis förändras och inget är säkert, inte heller pengarna på sparkontot om inflationen drar iväg.
Är det ränteavdrag även på billån (och andra mindre lån)?
Vad gäller inflationen så brukar ju räntan gå upp då också.
6k i "vinst" vid bilköp så känns det som det kan kvitta vid ett köp för 400k. Att sova bättre är också värt en del.
Men din illustration var intressant, givet de premisserna.

Fältprästen sa:
TK sa:
Det är ju lite den världen vi lever i just nu, dessutom har vi ett ränteavdrag på 30% som en slags skatteåterbäring som det är dumt att inte utnyttja. Det här kan givetvis förändras och inget är säkert, inte heller pengarna på sparkontot om inflationen drar iväg.
Är det ränteavdrag även på billån (och andra mindre lån)?
Vad gäller inflationen så brukar ju räntan gå upp då också.
6k i "vinst" vid bilköp så känns det som det kan kvitta vid ett köp för 400k. Att sova bättre är också värt en del.
Ja det är ränteavdrag på alla lån och det är inte som normala avdrag att man drar av från sin beskattningsbara inkomst utan man drar av från det man skall skatta. Man får alltså tillbaks 30% av allt man har betalt i ränta. Helt sjukt att det finns kvar med dagens räntenivåer men så är det.

Fältprästen sa:
TK sa:
Det var inte min illustration men jag håller med om att den var intressant. Varför skulle du sova sämre, du har ju fortfarande säkra 400k på kontot som du kan lösa in lånet med när du vill?

Hasse#7 sa:
Lite OT i OT. Bilen är en Peugeot Ion som egentligen är en Mitsubishi I-Miev, som även sålts som Citroen C-Zero. Samlingsnamnet i elbilsslang är "Trilling". Är det kallt ute, kallare än -10, är jag nere på 70-80km/laddning men det gör inget. Har ca 50km till jobbet och kan ladda i båda färdändar.

Har du räknat på milkostnaden (enbart elen) på bilen?

1888 sa:
Hasse#7 sa:
Lite OT i OT. Bilen är en Peugeot Ion som egentligen är en Mitsubishi I-Miev, som även sålts som Citroen C-Zero. Samlingsnamnet i elbilsslang är "Trilling". Är det kallt ute, kallare än -10, är jag nere på 70-80km/laddning men det gör inget. Har ca 50km till jobbet och kan ladda i båda färdändar.

I alla fall under 2kr/mil. Körstil och kupevärme samt årstid är avgörande. Givetvis var du laddar också. Hemma/jobbet 220V är bäst om man kan vänta 6 timmar till nästa körning.

Hasse#7 sa:
1888 sa:
Hasse#7 sa:

I alla fall under 2kr/mil. Körstil och kupevärme samt årstid är avgörande. Givetvis var du laddar också. Hemma/jobbet 220V är bäst om man kan vänta 6 timmar till nästa körning.
Hur fungerar värmen i en sån där, är det direktverkande elvärme?

TK sa:
Hasse#7 sa:
1888 sa:
Hasse#7 sa:

Hur fungerar värmen i en sån där, är det direktverkande elvärme?

Ja i min är det det. Bäst är att klä sig och ha lite kallare. Trodde det skulle vara misär men det är snarare så att man blir pigg och jag har inte varit sjuk eller förkyld sen jag skaffade den.

Snälla TS ta tillbaka din tråd nu.

GoranS sa:
JPL sa:
GoranS sa:
Lån med 1,5% ränta och en säker avkastning på 3% låter som en sedelpress ...

Och för oss i ålder att minnas, så låter det ungefär som 1990.... vad kan gå fel!?!?

Och, lite närmare i tiden, var det inte snack om någon slags "evig" kontrollerad högkonjunktur när millenniekraschen var glömd och bankkrisen 2007 inte hade anlänt ännu?

LoL. Är bara en tidsfråga innan vi har ett nytt 1987,2001 etc
Ska man tro på cykelteorin så borde nåt hända med börsen senast 2018. Så jag skulle nog inte pumpa in allt på marknaden i detta läge. 40% fonder resten på lågränte just nu

Elbil var bra hasse, skulle jag byta bil idag så är hybrid eller ren elbil det självklara valet. Går som sagt att hitta fina pärlor i 100-150k klassen. Bra för cykelpendlarna dessutom att slippa avgaser

Senast ändrad:
DT sa:
NickPick sa:
Får man bättre sparränta än Santander idag?
Insättningsgaranti och fria uttag, såklart.

Det är nog bland de bättre iaf, 0,75% (eller 1% om man kan vänta 31 dagar på uttag). Jag tycker det är ett smidigt alternativ för en likviditetsbuffert.

Jag har en buffert hos Bluestep, de verkar ha 0.95% just nu på konto med direktuttag. Men de är lite luriga och ändrar procentsatserna mellan kontona då och då, så vill man ha högsta får man logga in då och då och flytta pengarna mellan olika konton.

(Om man orkar, det blir ju inte direkt mycket pengar efter skatt. Men det är garanterade pengar :)

VO2max sa:
GoranS sa:
JPL sa:
GoranS sa:

Och för oss i ålder att minnas, så låter det ungefär som 1990.... vad kan gå fel!?!?

Och, lite närmare i tiden, var det inte snack om någon slags "evig" kontrollerad högkonjunktur när millenniekraschen var glömd och bankkrisen 2007 inte hade anlänt ännu?

Ska man tro på cykelteorin så borde nåt hända med börsen senast 2018. Så jag skulle nog inte pumpa in allt på marknaden i detta läge. 40% fonder resten på lågränte just nu

Det gäller att kliva av i tid. Stämmer man inte av sina innehav typ varje dag ska man nog inte vara på börsen och leka nu, vare sig i aktier eller fonder. Och ha lite koll på trender och våga sälja, undrar hur många som suttit med HM och Ericsson senaste året och inte fattat att de där små minussiffrorna varje dag blir rätt stora minussiffror efter ett tag...

ipv6 sa:
DT sa:
NickPick sa:
Får man bättre sparränta än Santander idag?
Insättningsgaranti och fria uttag, såklart.

Det är nog bland de bättre iaf, 0,75% (eller 1% om man kan vänta 31 dagar på uttag). Jag tycker det är ett smidigt alternativ för en likviditetsbuffert.

Jag har en buffert hos Bluestep, de verkar ha 0.95% just nu på konto med direktuttag. Men de är lite luriga och ändrar procentsatserna mellan kontona då och då, så vill man ha högsta får man logga in då och då och flytta pengarna mellan olika konton.

(Om man orkar, det blir ju inte direkt mycket pengar efter skatt. Men det är garanterade pengar :)
Jag skaffade helt sonika ett mipp spar+ på santander samtidigt som jag har kvar mitt gamla konto som heter bara mitt spar.
Där har jag en liten buffert (10 tusen) för något oförutsett och på det andra kontot med 1% tar det 31 dagar att få pengarna, men det finns ju både faktura vid kris (samt att pengarna ska gå till ett boende).
Santander känns bra faktiskt.

NickPick sa:
Jag skaffade helt sonika ett mipp spar+ på santander samtidigt som jag har kvar mitt gamla konto som heter bara mitt spar.
Där har jag en liten buffert (10 tusen) för något oförutsett och på det andra kontot med 1% tar det 31 dagar att få pengarna, men det finns ju både faktura vid kris (samt att pengarna ska gå till ett boende).

Tolkar jag det fel, eller måste man ha minst 100k för att få 1%?

ipv6 sa:
VO2max sa:
GoranS sa:
JPL sa:
GoranS sa:

Det gäller att kliva av i tid. Stämmer man inte av sina innehav typ varje dag ska man nog inte vara på börsen och leka nu, vare sig i aktier eller fonder. Och ha lite koll på trender och våga sälja, undrar hur många som suttit med HM och Ericsson senaste året och inte fattat att de där små minussiffrorna varje dag blir rätt stora minussiffror efter ett tag...

Och vad är strategin för att "kliva av i tid"? Är det inte så att det i vetenskapliga studier visat sig mkt svårt att utforma någon strategi för när man ska köpa och sälja som gör att man väsentligen slår index? Om en sådan strategi fanns borde ju hela marknaden sälja och köpa enligt detta schema.

ipv6 sa:
NickPick sa:

Ja det var ju haken. Men 0,75% riskfritt på under 100 000 får väl anses vara helt okej just nu.

GoranS sa:
Och vad är strategin för att "kliva av i tid"? Är det inte så att det i vetenskapliga studier visat sig mkt svårt att utforma någon strategi för när man ska köpa och sälja som gör att man väsentligen slår index? Om en sådan strategi fanns borde ju hela marknaden sälja och köpa enligt detta schema.

Om det var lätt skulle alla göra det :)

NickPick sa:
ipv6 sa:

Ja det var ju haken. Men 0,75% riskfritt på under 100 000 får väl anses vara helt okej just nu.

Ja, det är nog så högt man kan komma om det ska vara riskfritt.

Det svåraste är att låta pengarna stå kvar på ett sånt konto när det rullar på bra på börsen...

Med en person som Carlström som verkar vara expert på att "hamna i blåsväder" är det kanske inte så överraskande att aktiekursen är "lätt volatil".

perzzon sa:
Hade det inte varit så många som lurats med hade man ju kunnat skratta sig harmynt åt masspsykosen och alla svängningar.

Jag tittar ibland in på Avanzas diskussionsforum om Fingerprint och blir lika mörkrädd varje gång. När aktien faller beror det på konspirationer från korkad media, elaka hedgefonder och storbankerna. När det går upp ska det bara fortsätta upp, upp, upp. Det är en riktig sekt.

Ni som torskat på fpc. Jag vill gärna dela med mig av ett mail jag fick i dag, med ett insidertips, garanterad 1300% avkastning. Följ det genast och ni blir rika igen. Men skynda fynda!!!!

Dear valued member,

It has been a very long time since I emailed you about a rare investment opportunity.

You signed up to my newsletter because you were seeking to only invest in companies which I can guarantee will go up and I only email you when I know one will.

The last stock I told you to buy went up about 1000% and this next one is guaranteed a solid 1300% keep on reading to find out why.

INCT (incapta inc) is a drone-maker with proprietary algorithms which essentially bring drones to life. These algorithms give the drones the capability to act independent of a physical operator.

Because of they own this amazing technology which they developed in house, they have been receiving huge attention from the US Army as well as several private firms including DJI and Amazon.

A guy I work with at a mergers and acquisition firm in New York told me that INCT is about to be bought out for $1.37 per share on Tuesday or Wednesday of next week. He has always come through for me.

While INCT may currently seem stagnant, that?s because very few people know about this imminent deal so don't let that fool you.

I don't expect the stock price to swing much in either direction until the takeover is announced next week, at which point it will shoot up to around $1.37 overnight.

You know what to do if you want to profit when this happens.

Keep it on the hush, but do act quickly.

Best Regards,
Sonya Mullins

När jag hade med fpc att göra hade snuten precis gjort tillslag mot kontoret och packat ner en av chefernas kontor i svarta plastsäckar.

Senast ändrad:
DT sa:
perzzon sa:
Hade det inte varit så många som lurats med hade man ju kunnat skratta sig harmynt åt masspsykosen och alla svängningar.

Jag tittar ibland in på Avanzas diskussionsforum om Fingerprint och blir lika mörkrädd varje gång. När aktien faller beror det på konspirationer från korkad media, elaka hedgefonder och storbankerna. När det går upp ska det bara fortsätta upp, upp, upp. Det är en riktig sekt.

Brukar inte Björn wahlroos använda orden "konspirationer från korkad media, elaka hedgefonder och storbankerna" när någon säger något elakt om Nordea?

staine sa:
Ni som torskat på fpc. Jag vill gärna dela med mig av ett mail jag fick i dag, med ett insidertips, garanterad 1300% avkastning. Följ det genast och ni blir rika igen. Men skynda fynda!!!!

Dear valued member,

It has been a very long time since I emailed you about a rare investment opportunity.

You signed up to my newsletter because you were seeking to only invest in companies which I can guarantee will go up and I only email you when I know one will.

The last stock I told you to buy went up about 1000% and this next one is guaranteed a solid 1300% keep on reading to find out why.

INCT (incapta inc) is a drone-maker with proprietary algorithms which essentially bring drones to life. These algorithms give the drones the capability to act independent of a physical operator.

Because of they own this amazing technology which they developed in house, they have been receiving huge attention from the US Army as well as several private firms including DJI and Amazon.

A guy I work with at a mergers and acquisition firm in New York told me that INCT is about to be bought out for $1.37 per share on Tuesday or Wednesday of next week. He has always come through for me.

While INCT may currently seem stagnant, that?s because very few people know about this imminent deal so don't let that fool you.

I don't expect the stock price to swing much in either direction until the takeover is announced next week, at which point it will shoot up to around $1.37 overnight.

You know what to do if you want to profit when this happens.

Keep it on the hush, but do act quickly.

Best Regards,
Sonya Mullins

Fast... kan man inte slå scammaren kan man ju hänga på om det är så att det är en framgångsrik scam. Kliva av vid minsta uppryckning i kursen. I hopp om att fler går på pump and dump-upplägget.

Edit: sen kanske inte det är helt lagligt, dålig på reglerna om kursmanipulation...

Senast ändrad:
DT sa:
Finns dock en möjlighet att det kan bli ännu bättre om man väntar lite till. Har ju droppat över 80% sen toppen.

Men på vilket sätt SPARAR man pengar? Tjäna pengar det är nåt annat, som med fpc t.ex. Spara är mycket svårare då man gärna vill slösa, hellre.

Jag har lärt mig att allting som man kan tjäna pengar på typ aktier fonder trav spel mm. Kommer man i slutändan förlora pengar på.

Men jag har varken stil och finess för ekonomi så...

roller sa:
Mitt "bästa" tips är att maximera inkomsterna och minimera utgifterna.
Problemet är att du inte har perfekt information vilket gör att du måste specificera vilket mått på inkomster respektive utgifter det är som du vill maximera resp. minimera. Dessutom finns det troligtvis en koppling mellan inkomster och utgifter vilket gör att du har två motstridiga mål, d.v.s. du är i flermålsoptimeringsvärlden och då är det frågan vad du menar med en optimallösning. Duger en paretooptimallösningen eller är det något annat du förespråkar? Slutligen är tidshorisonten oklar.

Tillbaka
Topp