[ OT ] Behöver elektrikerhjälp här... ( igen )

jthuress

Ny medlem
"Den som inte vet hur man ska koppla, så strunta i det".... så nu var det sagt.

Till saken.

Har byggt en friggebod och dragit elen i stugan. Inget är inkopplat ännu.

Det jag har problem med är att koppla in en lampa via brytare av denna slag.

brytare.JPG ht=544

Jag skulle vilja koppla in matningen på L1 ( ursäkta mina ej korrekta benämningar på elen. Med matning menar jag där spänningen som ligger på konstant ), sen går jag från X1 ( uppe till vänster ) till lampan. Sen lampan till nolla. Känns rätt. Men vart kopplar man jorden ?! Förmodar inte vid brytaren. Ska jag enbart gå med matningen ( svart kabel ) till brytaren. Sen en kabel till lampan, och sen efter lampan, ned till nollan och jorden till jord ?

Ritat en fin bild.....

egetkopp.JPG ht=544

Hade det inte varit jordat där ute hade det varit enkelt ( hmmm...tror jag ). Men jag fattar inte vart jag ska koppla jorden. Inte till brytaren antar jag. Men till lampan ? Som mitt fina schema ( host ) ?

Finns ingen jord i den brytaren. Det är en vanlig växelbrytare, koppla bara jorden tilllampan om där finns jorduttag.

Om något går fel och apparaten, eller var det nu är, blir strömförande är meningen att jordledningen ska leda bort detta. Skyddsjord. Men under normala omständigheter ska den inte vara en del av den elektriska kretsen, så att säga.

jthuress skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det vara så att jag köpt fel brytare ? Finns
> det ojordade och jordade ?

Men på riktigt, om du inte ens vet en så grundläggande sak, så kanske du ska överväga en gång till om det är på sin plats att rådfråga den församlade menigheten på happy?
(i.o.f.s finns det ju users här med en väldigt stor kunskap om elinstallationer, men det är väl en viss skillnad på att montera ett bromsok fel p.g.a okunskap jämfört med vad som kan bli följden av ditt elpulande??)
Jag menar, 230V kan vara dödligt, inte minst för barn...

Kanske bättre att vända sig till en annan källa? http://www.elsakerhetsverket.se/

mamme1 skrev:
men det är väl
> en viss skillnad på att montera ett bromsok fel
> p.g.a okunskap jämfört med vad som kan bli
> följden av ditt elpulande??)

Det är kan nog vara minst lika farligt att montera ett bromsok fel, om vi nu ska vara på det viset ;)

Koppla inte efter din fina bild då den kopplingen löser ut jordfelsbrytaren du måste ha enl.
elsäkerhetsföreskrifterna.
I övrigt håller jag med mamme1

jthuress:
Ditt schema är felaktigt. Jorden är inte ansluten till nollan vid lampan. Jorden fungerar mer som en skärm som skall leda iväg ström som uppstår vid fel. Jord och nolla är sammankopplad före elcentralen (säkringarna). Har man då en jordfelsbrytare så kan den avgöra om samma ström kommer tillbaka i nolla, som har skickats i fasledningarna.

Dra jorden och nollan direkt till lampan och låt fasen gå genom strömbrytaren. Om det är en mycket fuktig miljö där lampan sitter kan det vara lämpligt med en tvåpolig brytara som bryter både fas och nolla. Då slipper du eventuella krypströmmar mellan jord och nolla, som kan leda till att jordfelsbrytaren löser ut.

Som hobbyelektriker, tänk på att kontrollera så att ledningarna sitter fast i sina kopplingsställen och se till att den avskalade delen har rätt längd. Dra lite i dem efter montering.

/Robert

Menar inte att koppla nollan och jord på samma som bilden kanske visar. Det förstår jag med. Testade att koppla ihop allt därute och det fungerade. Drog så här:

brytareegen.JPG ht=544

Sen kommer det en riktig (!) elektriker hit på torsdag och går igenom allt. Så det är lugna bananer Men det fungerade iallafall.... Sen vet jag att el är farligt och ska respekteras vilket jag gör. Rådfrågar alltid expertis innan.

Men för i helvete. Koppla bort jorden från lampsockeln. Har lampan nåt chassi som behöver jordas så får du väl jorda det istället?

fredrikw skrev:
> Det började som en skakning på nedre däck...

eller "friskt kopplat hälften..."

Vad är det för ett päron till elektriker som kommer och kollar installationen efteråt ska han godkänna den också? med risk att förlora sin behörighet om han har någon.

Ursäkta min upprördhet men jag är själv behörig trikare och skulle,gör aldrig sådant som att "kolla"
lite på någon amatörs jobb.

Skulle aldrig förlåta mog själv om man blir medskyldig till dödsfall eller brand.

Päronet till elektriker vet inte om att jag testkört något överhuvudtaget... Han förmodar att han ska koppla allt, vilket han tydligen får göra då jag denna gången uppenbart är ute och reser.... Kablarna är iallafall fördraget av päronet bakom detta tangentbord... :-)

jthuress skrev:
> Rådfrågar alltid expertis innan.

Happy-expertis, den bästa man kan rådfråga i allt från deporterings-frågor till el-installationer.

Du gör fina kopplingsscheman. Du är ärlig.
Men är det så du kopplat så ska du nog avstå från att koppla i fortsättningen.

Skyddsjordens uppgift är att koppla chassi, hölje, lampfot eller dylikt till jord. Om nu någon av nyss nämnda blir spänningsförande ska då jorden leda strömmen tillbaks till nollan på nätet, så att det inte istället blir du som gör det.
Hur stor strömmen blir beror på motståndet. Går strömmen genom jorden blir den garanterat större än det som säkringen är avsedd för. Sk kotrslutning dvs strömmen ökar mot det oändliga tills svagaste delen av systemetv kollapsar. Är det någon del av släva systemet blir det eldsvåda är det en människa blir det skada/dödsfall.

Med säkerhet garanterad skyddsisolerad utrustning behöver inte ha jord, den känns igen på att kontakten är platt.

Normalt dras skyddsjorden till en jordskruv. har du letat så det inte sitter någon skruv med en symbol på i brytaren. Ungefär så här. Ii- ser den ut.

Du får alltså INTE kolla ihop jord och Noll i armaturen. Dessa ska vara åtskilda ända tills i centralen.
Skyddsjorden är ett separat säkerhetssystem, som ska dras fram mellan egna kopplingspunkter. Finns det ingen jordpunkt i brytaren har du köpt fel.

Färgerna på sladdarna är bara pedagogiska och inget att lita på, den kan variera från generation till generation, från standard till standard.

DSC00017.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Bara lugn i bussen, är säkert ingen fara. Sällan folk dör av dåliga installationer. Ta det bara försiktigt och prova grejjerna innan du släpper in barn och annat lösöre.

> bengt: Jag blir lite rädd faktiskt om mitt sätt att koppla in lampan är på tok fel. Lite otäckt om det fungerar som det ska....men ändå inte....
Har ritat ytterligare en gång för att förtydliga som jag kopplat.
nyttscehma.JPG ht=544

Hade jag inte fått på moppo här kunde jag nästan svurit på att det skulle kopplas så här...men jag är riktig novis inom el....

Det ända jag funderade på ett tag var det kopplingsscehma som fanns bakom brytaren. Vad ska kopplas in där vid det inringade ?

kopplavad.JPG ht=544

Är min koppling helt fel ? Vad har jag missat ? Det skulle kännas bättre om det fanns jord även vid brytaren. Men tydligen ska det inte vara det....

Sebbe S-vall skrev:
> Bara lugn i bussen, är säkert ingen fara.
> Sällan folk dör av dåliga installationer. Ta
> det bara försiktigt och prova grejjerna innan du
> släpper in barn och annat lösöre.

Skönt för försäkringsbolaget att allt finns dokumenterat på happy.

Btw Sebbe, jobbar du med att ta hand om frågor efter elskador eller?

jthuress skrev:

>
> Det jag har problem med är att koppla in en lampa
> via brytare av denna slag.

Jag är väldigt glad att du inte bor i samma BRF som jag.

Markus F skrev:
> jthuress skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Det jag har problem med är att koppla in en
> lampa
> > via brytare av denna slag.
>
> Jag är väldigt glad att du inte bor i samma BRF
> som jag.

Där ser man...

jthuress skrev:
> > bengt: Jag blir lite rädd faktiskt om mitt
> sätt att koppla in lampan är på tok fel. Lite
> otäckt om det fungerar som det ska....men ändå
> inte....
> Har ritat ytterligare en gång för att
> förtydliga som jag kopplat.
>
>
> Hade jag inte fått på moppo här kunde jag
> nästan svurit på att det skulle kopplas så
> här...men jag är riktig novis inom el....
>
> Det ända jag funderade på ett tag var det
> kopplingsscehma som fanns bakom brytaren. Vad ska
> kopplas in där vid det inringade ?
>
>
>
> Är min koppling helt fel ? Vad har jag missat ?
> Det skulle kännas bättre om det fanns jord även
> vid brytaren. Men tydligen ska det inte vara
> det....

Nu börjar det se bra ut. Men krångla inte till med att det skall finnas jord vid strömbrytaren. Man behöver endast jord vid lasten. Syftet med jorden vid apparaten är att förbygga risk för överslag mellan de strömförande delarna och någon jordpunkt i omgivningen. Förr i tiden så fanns det bara krav på jordat uttag i våtutrymmen och utomhus, bara för att det fanns möjlighet att jordas. Idag är kraven skärpta så att det krävs jordade uttag i alla rum. Vissa apparater kräver inte jording pga att de inte kan bli strömförande i chassit.

Din lampa verkar ju vara för utomhusbruk och vara av metall, så då kan skulle jorden fylla en funktion. En strömbrytare i plast kan inte bli strömförande, alltså krävs ingen skyddsjord.
Man kan ändå se strömbrytare med en gul/grön ansluten för att men har valt att använda någon delediga, ej strömförande plintarna, i strömbrytaren, som skarvdon.

/Robert

Om man t.ex vill sätta en brytare i vardera änden i en korridor...

Korridor.jpg ht=133

Edit: Eller, ja, X1, X1 då... spelar ju inte så stor roll vem som kopplas till vem på andra brytaren.

jthuress skrev bl.a:
> Det ända jag funderade på ett tag var det
> kopplingsscehma som fanns bakom brytaren. Vad ska
> kopplas in där vid det inringade ?

Senast redigerad av en moderator:
"Finns det ingen jordpunkt i brytaren har du köpt fel. "
Jorden får aldrig brytas... ;)

Det roliga är att förutom första skissen så har killen kopplat helt jävla rätt! :)

Kan du inte bara ta ett foto på anslutningen av jorden i lampan så är saken biff!

/Fredde

Markus F skrev:
> Jag är väldigt glad att du inte bor i samma BRF som jag.

Att döma av förekommande OT-trådar får man utgå ifrån att grannarna har jordat sina trefas-moddade brödrostar via element och kökskranar.

"Jordat" som i att koppla dit den blå sladden (eller var det svart), den är väl jord?

Jag har alltid i gummistövlar i köket och badrummet.

Fast din sista bild och min är ganska lika. Visst kan skyddsjorden gå förbi.
Och mange JL gav dig förklaringen att brytaren kan användas som trappomkopplare.

Så jag hade rätt från början ändå....där ser man... :D Får väl lära mig rita korrekta elscheman så mina elfrågor blir mer lättbegrepliga i fortsättningen...

Tack för hjälpen ni som hjälpte ändå !

May the light be with you.....

Rätt???
Nej det du gör är olagligt.

och ja jag vet det är olagligt att köra för fort eller fixa lite med deklarationen också

mickescott skrev:
> Rätt???
> Nej det du gör är olagligt.
>
> och ja jag vet det är olagligt att köra för
> fort eller fixa lite med deklarationen också

Fast det är väl en annan fråga av mer moralisk karraktär.
Frågan var om det var rätt kopplat, inte om det är rätt att koppla.

Koppla av... :)

/Fredde

fredde.se skrev:
> mickescott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rätt???
> > Nej det du gör är olagligt.
> >
> > och ja jag vet det är olagligt att köra för
> > fort eller fixa lite med deklarationen också
>
> Fast det är väl en annan fråga av mer moralisk
> karraktär.
> Frågan var om det var rätt kopplat, inte om det
> är rätt att koppla.
>
> Koppla av... :)
>
> /Fredde

Exakt Fredde. Tack !

Risken är att någon annan får laddat pacemakern när du dumsnålt leker elektriker.
Ta dit en elfirma och sluta riskera livet och friggeboden! som du bor i?

Tillbaka
Topp