[OT] Beöver köpråd gällande ny "familjebuss"

Vi har en Chrysler Voyager, kanonkomfort. Stow n Go stolar så hela bakdelen blir platt på en minut.

Fördelar:
Bra komfort, premiumbil, dragvikt 1,8 ton på våran modell, bra säten, stow n go, ok lastutrymme, billig skatt, billig försäkring. SKJUTDÖRRAR!(helt amazing när man har barn :) )
Nackdelar:
Vi har en V6 bensin, drar givetvis en del, men används mest till att skjutsa barn inom staden och vid stadskörning drar de flesta bilar en hel del. Dyra reservdelar

bilar behöver inte nödvändigtvis vara långa.i min evasion 445 cm lång kunde jag backa in en tandem mitt i bilen och ändå frakta 4 pers.

i nuvarande audi a2 kan jag med fällt baksäte slänga in racer eller 29+ mtb minus framhjul och stänga bakluckan. den kan rymma några 240 cm bänkskivor. eller en 70cm spis. bilen är 380cm.

fullstora kylfrysar kräver dock öppen baklucka.

kais01 sa:
föregående spanskproducerade vito var veritabla rostburkar i likhet med sprinter, dessutom kryddat med allehanda tekniska problem.

hur är den nuvarande?

Beror på vilka du menar som föregående, framhjulsdrivna W638 (96-03) rostade fint, och den jag hade i alla fall var kryddad med många småfel, både el och mekaniska.

Bakhjulsdrivna W639 (04-13) är från någonstans runt 08 helgalvade och ska klara sig bättre. Har en 2010 som ser bra ut i alla fall, har inte haft den så länge så jag kan inte uttala mig om felfrekvensen på den, men den är trevlig.

W447 (14-) har jag ingen personlig erfarenhet av...

Sprinter däremot har jag många års erfarenhet av, och deras stora problem är som sagt rosten, men dom är ju underbara att köra om man jämför med konkurrenterna. Det är väl bara nya Craftern som kommer i kapp.

jomper sa:
Fast så stora är de ju egentligen inte. Kikade på en Multivan/Caravelle när vi bytte ut vår A6 och konstaterade att det inte skiljer många centimeter på någon ledd.

Nä, det är sant att de inte är så värst mycket längre än en vanlig bil, något bredare är de ju men inte enormt.
Höjden är väl största skillnaden, och vikten...
Min poäng var mest att även om de är rätt bekväma att köra så tycker jag ändå att en "vanlig" bil fortfarande är bekvämare.
Det kan ju vara individuellt för mig iofs ;)

jensclaudius sa:
Vi kommer snart att växa ur vår xc90 med 7 sittplatser (inte till antalet platser med utrymmesmässigt) då vi snart blir 6 pers i familjen.
Första tanken var en vw mutivan men efter att har sugit på det en stund och väckt realisten i mig själv och insett att de är sjukt dyra jämförelsevis med andra i samma storlek.

Har kikat (via nätet) på Renault trafic transport, fords variant av föregående, citroen spacetourer och en del andra liknande.
Så hjälp mig, vad ska jag ha och varför? Eller kanske bör fråga, vad ska jag låta bli att köpa och varför? Tänker mig antingen helt ny bil eller någon som rullat max några tusen mil och något år gammal.

Med vänlig hälsning J

Edit: OT / mod

Kolla runt efter begagnade då kan du nog hitta för ändå rimliga priser

versionerna som sålts i sverige har oftast varit dodge badgat till chrysler, dvs inte premium.

hyrde som jag nämnde en riktig chrysler voyager i usa för några år sedan. en primitiv bil med helt hopplös automatlåda.

men den kan ju ha förbättrats sedan dess.

Mårten sa:
V-class verkar fantastisk. Eller njae...

Kan väl iofs vara skillnad på versionen för amerikanska marknaden.

Det där är ingen V-klass utan en Vito (Metris)....som jag sa ovan, samma chassi och kaross men bruksigare innehåll. Sedan den där mannen...jag tål honom inte egentligen, men kan ändå på något vis inte låta bli att kika på hans "tester" emellanåt.

h.g.j sa:
Mårten sa:
V-class verkar fantastisk. Eller njae...

Kan väl iofs vara skillnad på versionen för amerikanska marknaden.

Det där är ingen V-klass utan en Vito (Metris)....som jag sa ovan, samma chassi och kaross men bruksigare innehåll. Sedan den där mannen...jag tål honom inte egentligen, men kan ändå på något vis inte låta bli att kika på hans "tester" emellanåt.

Ah, ok! Hade tydligen dålig koll på översättningen av modellnamn.

Hehe, det är underhållning. Inte nödvändigtvis sanningen han kommer med.

Har än så länge kikat på en multivan och en Mercedes v250. Multivanen var fin men för lite lastutrymme bak, med den långa varianten så skulle det funka bra. Dock är fortfarande priset en avskräckande faktor.

Mercan var nog trevligare på alla sätt och vis, iaf när det kommer till torrkörning och känna/klämma. Även prislappen förhållande till utrustning och utrymme var bättre än multivanen då det just nu var kampanj på mercan, annars låg de likvärdigt i pris.

Nästa bil att försöka hitta och kika på är Renault trafic passenger, men ingen verkar ha en sån hemma.

Överlag så har alla bilhandlare varit sjukt slappa och endast ett fåtal av alla vi besökt har ens orkat bemödat sig att fråga om vi vill ha hjälp. Drar man med hela familjen in så verkar de tro att man letar lekland och inte bil för 3-500tkr...mycket märkligt beteende. Men vill de inte sälja så åker jag till någon som vill, precis som med cyklar, eller annat.

Tillbaka
Topp